Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beginner vraagt advies voor het bouwen van voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • beginner vraagt advies voor het bouwen van voliere

    Hallo,

    Ik ben helemaal nieuw hier op het forum en ook met volieres.
    Heb het er met mijn vrouw over gehad en het lijkt ons leuk om een voliere in de tuin te bouwen.
    De ruimte die ik heb zal ongeveer 450cm breed en 175 diep en 200cm hoog zijn.
    Omdat ik graag ook een gedeelte wil hebben als nacht hok en voor eventueel wat broedhokken weet ik niet wat de beste indeling zal zijn voor de voliere.
    Ik weet ook nog niet definitief welke soorten ik wil,maar Catharina parkieten heb ik wel veel interesse in.
    Ook zou ik graag met de tijd willen proberen te kweken,hier wil ik dus rekening mee houden met het bouwen van een voliere.
    Ik zal alles in de aangegeven ruimte moeten doen,want heb geen ruimte binnen of in de schuur voor kweekkooien.

    Ik zou graag wat advies willen om een start te maken met het ontwerp van de voliere,want op dit moment loop ik eigenlijk al vast en weet ik niet waar ik moet beginnen met de tekening

    Alvast hartelijk dank!

    Richard

  • #2
    volgens mij?

    Zag ik in een ander onderwerp al enkele hints voorbij komen

    ....beginnen met de tekening is toch redelijk eenvoudig lijkt me.

    Maak eens een plattegrondje met de maatvoering en ongeveer de situatie in de tuin, schuurtje, heg, achterwand, tuinpad en dergelijke. Een fototje erbij doet wonderen dan.

    Heb je al nagedacht over het materiaalgebruik...hout of aluminium?

    Kijk ook eens bij de overige voliere onderdelen en in de compilatie van de volieres die ik eerder tekende op youtube.

    Hier dus....



    wellicht brengt dit je op goede inspiratie.

    hoewel ik redelijk druk ben zal ik mijn best doen!

    Suc6 alvast!

    Peer

    Opmerking


    • #3
      Hallo Peer,

      Hartelijk dank voor je reactie!
      Ik ben blij dat je even tijd hebt genomen om hier te reageren.
      Deze week zal ik eens wat foto's maken waar het moet gaan komen en zal ik ook even wat maten uittekenen op papier,helaas ben ik niet handig met Sketch Up anders had ik dat zeker geprobeerd hoor.
      Die compilatie had ik inderdaad zelf al gezien op YouTube,mijn complimenten hiervoor,zeer netjes gemaakt!!
      Ik wil hem van geimpregneerd hout gaan maken,daar ben ik vrij handig mee,dus dat lijkt mij een goede start.

      Deze week zal ik sowieso even contact met je opnemen met meer informatie.

      Alvast heel erg bedankt en waardeer het enorm als je mij op weg kunt helpen.

      Groeten,
      Richard

      Opmerking


      • #4
        Hallo,

        Ik was gisteren helaas te laat thuis,het was te donker om foto's te maken van de tuin.
        Hopelijk red ik het vandaag om wat foto's te maken als ik op tijd thuis ben.
        Ik zal dan ook proberen om de afmetingen in de foto's te zetten om een indruk te krijgen hoe ik het graag wil gaan bouwen.
        Zodra ik meer info en foto's heb laat ik het hier weer weten.

        Groeten,
        Richard

        Opmerking


        • #5
          Hallo,

          Ik was vrij op tijd thuis om nog wat foto's te maken.
          Met MS Paint heb ik in de foto's met lijnen de afmetingen gezet hoe groot hij moet gaan worden.
          Er staat nu een blauwe schutting,maar die valt bijna uit elkaar,dus komt er in of net na de zomer een nieuwe voordat ik de voliere neer ga zetten.
          De nieuwe schutting ga ik maken van rabatdelen en 200cm,dus een dichte schutting,dit leek mij de voordeligste oplossing om rabatdelen te gebruiken.

          De voliere wil ik ook gaan maken van hout aangezien ik dit leuk werken vind en een natuurlijke uitstraling heeft en wil toch aan mijn budget denken.
          Ik heb geen bedrag in mijn hoofd,maar zoek altijd naar goedkope oplossingen(ben een hollander en het is mijn eerste voliere)
          Aan de linkerzijde wil ik een nachthok hebben,maar liever,indien mogelijk ook ruimte voor eventueel kweekkooien waar ik koppeltjes apart kan zetten.
          Totale afmeting van alles is 180 x 440 x 200cm,dus zat te denken aan 180x180 voor nachthok met kweekkooien(indien mogelijk) en 260x180cm voor het buitengedeelte,wel met dak erop.
          De achterkant van de voliere komt tegen de dichte schutting ,dus hoeft waarschijnlijk niet dichtgemaakt te worden.
          Ik wil in het nachthok/kweekruimte ook stroom gaan aanleggen,dit leek mij wel handig.

          Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik ongeveer wil

          Hier de foto's van de tuin:


          Foto vanaf de grond genomen.


          Foto vanaf het dakterras

          Hier wat voorbeelden van volieres die ik mooi vind





          Ik ben benieuwd naar reacties en adviezen en hoop dat Peer mij wat op weg kan helpen.

          Iedereen alvast hartelijk dank!

          Groeten,
          Richard

          ps. Ik zie net dat de afmeting van 180cm aan de overkapping kant niet goed is getekend,ik heb daar 5 stoeptegels aangehouden,maar dat moeten er 6 zijn....

          Opmerking


          • #6
            voorzichtige start.....

            Even tussen de bedrijven door een kleine start.....

            Opmerking


            • #7
              eerste aanzichtje.....

              Opmerking


              • #8
                Hallo Peer,

                Allereerst super bedankt,helemaal geweldig!!!

                Ik krijg echt gelijk een idee hoe het eruit komt te zien,ongelooflijk hoe mooi je dit op tekening zet.

                De indeling betreft nachthok en broedgedeelte is me nog een beetje onduidelijk,maar misschien ben ik nog wat te vroeg en wordt het allemaal nog duidelijker

                Qua hout aan de buitenkant zijn rabatdelen gebruikt denk ik zo te zien?

                En heb je met het nachthok en broedgedeelte rekening gehouden met isolatiemateriaal of zou dit niet nodig zijn?

                Fundering is ook niet nodig,maar alles staat gewoon op stoeptegels?

                Misschien een vreemde opmerking,maar is het niet handig om het gesloten gedeelte iets breder te maken en de voliere wat kleiner,of zit ik nu helemaal mis?

                Nogmaal,hartelijk dank voor je tijd,ben er al heel erg blij mee

                groeten,
                Richard

                Opmerking


                • #9
                  Hallo,

                  Eerst was de bedoeling dat ik in het najaar de schutting zou gaan plaatsen,maar de kosten vallen reuze mee dus ga ik eerder beginnen.
                  Dat houdt in dat ik waarschijnlijk ook eerder ga beginnen met de voliere.
                  Als basis wil ik toch deze tekening gaan aanhouden.
                  Peer: heb jij toevallig enig idee wanneer je een update kan maken van dit project?
                  Volgens mij ben je al een tijdje niet op het forum geweest,er is toch niets ernstigs of ben je gewoon druk?

                  Hoop graag weer wat van je te horen.

                  Groeten,
                  Richard

                  Opmerking


                  • #10
                    nix aan de hand hoor!

                    Ben idd beetje druk maar houd forum wel bij hoor!

                    Wat betreft de maatvoering van het binnenhok; mijn keuze zou zijn de voliere zo groot mogelijk....het binnenhok zelf hoeft voor dit formaat voliere niet zo groot te zijn, je hebt redelijk goede beschutting voorzien dus wellicht gaan ze er geheel niet in. Qua ruimte voor de broedkooien lijkt me dit ook groot genoeg....beter de ruimte voor de vogels als loopruimte voor de baas lijkt me.

                    Ik zal snel een vervolg van de tekening plaatsen!,

                    groet,

                    Peer

                    Opmerking


                    • #11
                      Deel 3

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                        Ben idd beetje druk maar houd forum wel bij hoor!

                        Wat betreft de maatvoering van het binnenhok; mijn keuze zou zijn de voliere zo groot mogelijk....het binnenhok zelf hoeft voor dit formaat voliere niet zo groot te zijn, je hebt redelijk goede beschutting voorzien dus wellicht gaan ze er geheel niet in. Qua ruimte voor de broedkooien lijkt me dit ook groot genoeg....beter de ruimte voor de vogels als loopruimte voor de baas lijkt me.

                        Ik zal snel een vervolg van de tekening plaatsen!,

                        groet,

                        Peer
                        Hallo Peer,

                        Fijn dat je toch even reageert ondanks dat je druk bent
                        Qua ruimte betreft het binnenhok heb je ook zeker wel gelijk hoor.
                        Ik heb er eens over nagedacht en hou het gewoon zo als jij het hebt getekend.
                        Wel leuk nu ik type,ik zie dat je net een nieuwe tekening hebt geplaatst,geweldig hoor.
                        Had ik al wel verteld dat het een voliere voor parkieten wordt,misschien handig om te weten.
                        Verder ziet het er weer super mooi uit wat je hebt gedaan hoor.
                        Een klein detail betreft de broedkooien,ik heb begrepen dat deze voor de catharinaparkieten 80cm breed moeten zijn en 50 hoog,dus ga ik denk ik niet uitkomen met meerdere broedkooien in de ruimte waar je nu de broedkooien hebt getekend,of heb ik dat mis?
                        Ik moet alleen nog even goed naar de tekening kijken hoe het gebouwd moet worden en de maten en het materiaal,dat is me nog niet helemaal duidelijk.

                        Maar verder weer hartelijk dank voor je inzet,ik waardeer het echt enorm en je helpt me er echt mee hoor!

                        Groeten,
                        Richard

                        Opmerking


                        • #13
                          I like birds!

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik zie op de twee geplaatste foto's van wat je eventueel in gedachten had, dat beide volieres geen sluis hebben. Vind ik zelf een beetje gevaarlijk, maar Peer zal dat best onder controlle hebben.

                            Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                              Ik zie op de twee geplaatste foto's van wat je eventueel in gedachten had, dat beide volieres geen sluis hebben. Vind ik zelf een beetje gevaarlijk, maar Peer zal dat best onder controlle hebben.

                              Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
                              Dat is inderdaad een hele goeie van je,had ik ook nog niet gezien.
                              Maar ik denk ook wel dat Peer daar rekening mee zal houden.
                              Heel goed opgelet Kees

                              Ook ben ik erg in twijfel over het binnengedeelte met nachthok en broedkooien....
                              Of het zo laten of in plaats van het vrij kleine nachthok een soort binnenvoliere over de breedte van het binnenhok en dan de hele hoogte van het binnenhok benutten en dan 75-100cm diep.
                              En dan uiteraard de broedkooien laten vervallen.

                              Zou dit niet beter zijn voor de vogels en wat is de toegevoegde waarde van zeg maar 3 broedkooien als ik ook gewoon in de voliere kan kweken,desnoods ook in die binnenvoliere.

                              Zou hier graag wat advies over willen hebben van de experts

                              Bedankt alvast.

                              Richard

                              Opmerking

                              Working...
                              X