PDA

Bekijk Volledige Versie : Edelzanger man X Mozambiquesijs pop

Kees Bos
25-01-2012, 11:40
Ik heb ergens gelezen dat je de edelzanger man kan kruisen met een mozambiquesijs pop en ook met kanariepop. Is dat zo? En gaan ze dan meer op de pop lijken?

Groetjes Kees

Hans de Vries
25-01-2012, 13:57
Dat is zeker mogelijk. Ik heb daar eens een kweekverslag over geschreven,
kijk hier even: http://www.edelzanger.nl/vleugels/index.php

gr
Hans

Kees Bos
25-01-2012, 19:46
Bedankt Hans, ik zal het eens aandachtig gaan lezen.

medaar
25-01-2012, 20:17
waarom : dat kweken? kweek deze vogels zoals het moet..
soorte x soorte. zinloos is het . zinloos.

Treursijs
25-01-2012, 21:15
waarom : dat kweken? kweek deze vogels zoals het moet..
soorte x soorte. zinloos is het . zinloos.

Vind je het soms niet spannend om eens twee verschillende soorten te kruisen dan medaar?

van Tuijl
25-01-2012, 22:04
ik sluit me echter wel aan bij medaar maar als je dat spannender vind dat gewoon vogels kweken moet je dat dan maar doen eah:o

Goudengould
25-01-2012, 22:21
Volgens mij zijn ze al moeilijk genoeg te kweken.
Ik ben het erg niet eens met bastaarden.

Als je meer uitdaging zoekt. Ga je toch een moeilijkere soort houden?
Europese kanaries of zo?

kingfisher
25-01-2012, 22:26
Niet eens,wel eens ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
Laat dat toch zo,deze discussie zal nooit over gaan dus laat het gewoon in het midden.
En vergeet niet hybrides/kruisingen kweken is niet zo makkelijk als het lijkt,gewoon maar even twee vogels van een ander soort bijelkaar gooien,zo werkt het niet.
Maar dat terzijde.

Chardonnert.BE
25-01-2012, 22:35
Niet eens,wel eens ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
Laat dat toch zo,deze discussie zal nooit over gaan dus laat het gewoon in het midden.
En vergeet niet hybrides/kruisingen kweken is niet zo makkelijk als het lijkt,gewoon maar even twee vogels van een ander soort bijelkaar gooien,zo werkt het niet.
Maar dat terzijde.

...........up ;)

Serinus
25-01-2012, 22:54
Hallo,

Hybriden kweken, tsja er is al veel over geschreven.
Jammer dat de nakomelingen van deze voorgestelde kruising voor een groot deel vruchtbaar zijn......
En waar blijven die nakomelingen?

"Food for thought".....

Groeten, Serinus.

barmsijscabaret
26-01-2012, 17:39
En waar blijven die nakomelingen?

In een piepklein kooitje aan een gevel in een Zuiders land waar ze uit volle borst hun liedje brengen en ik er kan van genieten als ik daar eens op vakantie mag.

Met de poppen speel ik tt's, die zijn namelijk beter getekend ;)

Serinus
26-01-2012, 17:48
Hallo,

Barmsijscabaret;
In een piepklein kooitje aan een gevel in een Zuiders land waar ze uit volle borst hun liedje brengen en ik er kan van genieten als ik daar eens op vakantie mag.
Als je daarmee bedoeld dat ze via de "handel" op export weggaan, dan weet jij dus ook niet waar je vogels blijven......
Op "export" wil niet per definitie zeggen dat ze als zangertje gehouden gaan worden.
Als de een of andere "goocheme" handelaar denkt dat een "mutatie" meer geld opbrengt dan een Hybride, moet jij eens opletten hoe snel dat vogeltje een andere naam opgeplakt krijgt....
Poppen; "idem dito".

Groeten, Serinus.

Treursijs
26-01-2012, 18:48
Hallo,

Barmsijscabaret;
Als je daarmee bedoeld dat ze via de "handel" op export weggaan, dan weet jij dus ook niet waar je vogels blijven......
Op "export" wil niet per definitie zeggen dat ze als zangertje gehouden gaan worden.
Als de een of andere "goocheme" handelaar denkt dat een "mutatie" meer geld opbrengt dan een Hybride, moet jij eens opletten hoe snel dat vogeltje een andere naam opgeplakt krijgt....
Poppen; "idem dito".

Groeten, Serinus.

Klopt wel wat hier gezegd word.. Voor ons zijn vogels een passie iets wat we iedere dag met hart en ziel ons best voor doen zodat de vogeltjes alles hebben wat ze nodig hebben en gezond zijn...

Helaas is dit ver te zoeken in de wereld van de handelaar. Daar is een vogel slechts iets wat op het einde van hun maand de omzet al dan niet wat kan vergroten ;)

Lucky
27-01-2012, 16:21
Beste tegenstanders van hybridenkweek respecteer toch eens dat sommige vogelliefhebbers aan bastaardkweek hun vreugde en uitdaging beleven.
Het reageren om het reageren voegt niets toe aan dit forum.
Start een eigen anti bastaardkweek item. Maar verziek niet elk item hier.

Waarbij we het beste weer naar de oorspronkelijke vraag terug kunnen die inmiddels al beantwoord is.

Serinus
27-01-2012, 21:23
Hallo,

Lucky;
Beste tegenstanders van hybridenkweek respecteer toch eens dat sommige vogelliefhebbers aan bastaardkweek hun vreugde en uitdaging beleven.
Het reageren om het reageren voegt niets toe aan dit forum.
Start een eigen anti bastaardkweek item. Maar verziek niet elk item hier.
Als deze reactie o.a. van je bestemd is voor mijn bijdrage aan deze discussie, dan plaats ik hier zo direct even een link die je eens zou moeten lezen.
Maar eerst even dit; ik denk dat je best kritisch mag zijn in wat er allemaal gekweekt wordt en waar al deze vogels blijven.
In dit geval worden er twee (zeer) nauw aan elkaar verwante soorten aan elkaar gekoppeld, die als uitkomst vruchtbare nakomelingen opleveren.
Dat is met deze paring het geval, maar ook met meerdere nauw aan elkaar verwante soorten.
Dat kan problemen gaan geven als deze nakomelingen dan weer vrolijk als "mutant" verkocht worden en vervolgens in een "raszuiver" bestand worden ingekruisd.
Zonder dat men weet dat dit hybriden zijn en geen mutanten, dá's mijn punt.

Om te laten zien dat ik in ieder geval niet "ieder item hier" verziek door "antibastaard-kweek" bijdrages, lees even dit topic;http://www.vogelcafe.nl/showpost.php?p=78578&postcount=3

Ik vind het wél belangrijk dat men zich eerst eens wat inleest in de materie.
En daar hoort een goede kennis van de soorten die men wil gaan kruisen (kweken) natuurlijk ook bij.
Nét zo goed als het feit dat je gerust eens na mag denken waar je vogels terecht komen die je gekweekt hebt.
Als de oorspronkelijke vraagsteller deze paring graag opzet; wie ben ik om daar op tegen te zijn.
Maar ik wil hem uitdagen om de consequenties eerst goed te overzien.
Dat is geen onterechte kritiek, maar een mening die (denk ik) gerust in deze discussie mag worden ingebracht.

Groeten, Serinus.

Lucky
28-01-2012, 13:56
Beste Serinus, Ik zeg dan : "wie de schoen past trekt hem aan"
Dat er bij vrijwel elk idem in dit onderwerp(Bastaarden) een of ander forumlid
zijn gal moet spuwen over de hybridenkweek is mij dus echt een brug te ver.
Dat er regels, wetten en grenzen zijn en dat niet alles wenselijk is, is een andere zaak. Jij voert dan nog argumenten aan die bespreekbaar zijn en waar men over van mening kan verschillen echter enkele forumleden voeren geen discussie maar trachten anderen hun mening op te dwingen. En dat telkens weer. Dat is iets waar Lucky moeilijk tegen kan.

De vraag waar je verkochte vogels blijven en wat men hen gebeurd is niet alleen van toepassing voor bastaarden maar voor alle vogels. Al eens afgevraagd wat er met de kanaries,parkieten,tropen etc. gebeurd die bij de opkoper om de hoek landen? Denk je nu werkelijk dat die het allemaal zo goed treffen. Neen, ik ken je niet persoonlijk echter ik schat je niet zo naief in. Een voorbeeld is dat er in Hong Kong op de markt belgische kleurkanaries zaten en je wilt de rest niet weten.

Het inkweken van een door jouw genoemde bastaard in een stam gebeurd jammer genoeg wel. En indien dit door onwetendheid/onkunde gebeurd is dat dubbel jammer. Het verkopen van deze Nieuwe mutatie is schandelijk en daar heb je een punt.

Serinus
28-01-2012, 15:42
Hallo,

Lucky;
echter enkele forumleden voeren geen discussie maar trachten anderen hun mening op te dwingen. En dat telkens weer. Dat is iets waar Lucky moeilijk tegen kan.Ik denk daar hetzelfde over.

De vraag waar je verkochte vogels blijven en wat men hen gebeurd is niet alleen van toepassing voor bastaarden maar voor alle vogels. Al eens afgevraagd wat er met de kanaries,parkieten,tropen etc. gebeurd die bij de opkoper om de hoek landen? Denk je nu werkelijk dat die het allemaal zo goed treffen. Neen, ik ken je niet persoonlijk echter ik schat je niet zo naief in. Een voorbeeld is dat er in Hong Kong op de markt belgische kleurkanaries zaten en je wilt de rest niet weten.Klopt ook, maar dat bedoelde ik niet in deze discussie.

Het inkweken van een door jouw genoemde bastaard in een stam gebeurd jammer genoeg wel. En indien dit door onwetendheid/onkunde gebeurd is dat dubbel jammer. Het verkopen van deze Nieuwe mutatie is schandelijk en daar heb je een punt.Dank je, en inderdaad dit is wat ik bedoelde.
En dat is ook wel een punt om bij stil te staan als je jezelf aan dit soort experimenten gaat wagen.
Niet verkeerd dus, om ook deze afweging mee te nemen als men plannen heeft om "Hybriden" te gaan kweken; hoe verhoud zich de onderlinge relatie tussen de twee oudervogels, maw geeft de gewenste kruising vruchtbare nakomelingen of niet.
Als dat wél het geval is; waar gaan die vogels naar toe, als ik ze van de hand doe?
Dus, ik denk dat je de morele plicht hebt om als kweker, jezelf dit soort vragen te stellen en mee te nemen in je beslissing welke soorten je gaat kruisen.

Groeten, Serinus.

Lucky
28-01-2012, 17:11
Hallo Serinus, Ik zie dat we op de hoofdpunten het redelijk met elkaar eens zijn. Mijn dank hiervoor. Mocht jij je persoonlijk aangevallen gevoeld hebben is dit op een vergissing gebaseerd. Het discussieren met jouw is altijd verhelderend, zakelijk en op respect gebaseerd mijnerzijds.

Serinus
29-01-2012, 11:13
Hallo,

Oké, ik ben blij dat we beiden elkaars mening kunnen respecteren.
Niet zo moeilijk, inderdaad, omdat die niet zo ver uit elkaar liggen....
We zijn weer "bijgepraat" :p

Groeten, Serinus.