Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kopvorm (goulds)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kopvorm (goulds)

    hallo

    Ik heb een (misschien heel simpele) vraag maar toch;

    Hoe vererft een kopvorm zich?

    Als ik een gould met een ronde kop en snavel koppel aan een met een platte kop en spitse snavel, krijg je dan jongen met een kop- en snavelvorm er tussen in of krijg je jongen met ofwel een ronde kop en snavel en jongen met een platte koppen en spitse snavel? Is Het een of het ander of er tussen in?
    Mijn gouldbestand heeft met name spitse snavels en daar wil ik allereerst verandering in gaan brengen.

    gr Bas
    :hole: :hole: :hole:

  • #2
    Ik weet het niet zeker maar ik heb het idee dat de mannen er meer last van hebben als poppen,

    dat je het bij een pop minder ziet maar wel vererft

    Dus dan een man met een ronde kop koppelen aan een pop die uit een lijn komt met ronde koppen.

    Heb ook het idee dat een platte kop behoorlijk dominant is

    Ook denk ik dat een ronde kop samenhangt met lengte van de snavel,als je kop ronder wordt, wordt de snavel korter.

    Dit is een beetje mijn gedachtegang over ronde koppen, maar verbeter mij als ik het verkeerd heb.

    Gr Arjan

    Opmerking


    • #3
      Ha Arjan

      Bij de vererving van de diverse kleurmutaties kom je tal van kruisingsschema's tegen en kan het vrij voorspelbaar zijn wat er in het nest ligt. Voor de kopvorm of andere typen verervingen lijkt het er een beetje op dat het meer op het zicht en ervaring van kwekers gebeurd, is dit ook zo?

      gr Bas
      :hole: :hole: :hole:

      Opmerking


      • #4
        Nog een topic gevonden over kopvorm/snavel



        Waar het uiteindelijk op neerkomt is dan toch strenge selectie.

        Gr Arjan

        Opmerking


        • #5
          Platte koppen

          Platte koppen vererven gewoon dominant. Dus elke vogel die je inzet voor de kweek met een platte kop geeft 50% van die zelfde barrels na. Dus altijd uitsluiten voor de kweek!
          Gebruik gewoon je ogen gebruiken en selcteer op korte snavels.
          Laat je nooit leiden door vogels met super hoge punten op grote shows, want daar zitten ook gewoon vogels die veel te hoog gewaardeerd zijn met 92 of 93punten, en volop platte koppen hebben, de meeste keurmeeesters zetten hier niks op papier over, want dan hoef je ook niets te verantwoorden. Terwijl dit juist het aller belangrijkste is van elke vogel.

          Opmerking

          Working...
          X