Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beaphar preventief gebruiken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Beaphar preventief gebruiken?


  • #2
    Wat is de naam van de werkzame stof?

    Opmerking


    • #3
      De werkzame stof is ivermectine, dat zou ik zeker niet preventief gebruiken. Het is een pittig middel dat eigenlijk alleen na vaststelling van een kwaal/besmetting gebruikt zou moeten worden, vind ik.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Hallo Tamaralover:

        Als u zelf geen luizen of wormen heeft, volgt u dan preventief een ontluizings- of ontwormingskuur ?

        Waarom een vogel blootstellen aan potentieel giftige stoffen als daar geen reden voor is ?

        Wessel van der Veen.

        Opmerking


        • #5
          We leren op school (opleiding dierverzorging) dat het beter is om preventief 2 keer per jaar anti parasiet te gebruiken. Omdat het soms zo is vooral bij inwendige parasieten dat je ze pas aan de buitenkant ziet als het te laat is. Maar toen ik reacties op ging zoeken op internet, zag ik dat er toch best veel negatieve ervaringen waren. Dus ik dacht ik vraag het hier even wat het merendeel doet. Maar na deze reacties doe ik het toch maar niet. Ik blijf ze gewoon goed in de gaten houden en dan maar hopen dat ik ze op tijd ontdek!

          Opmerking


          • #6
            preventieteam

            Preventief gebruiken, ja dat is me wat. Honden en katten worden alleen tegen vlooien, wormen en ander gespuis behandeld, als er sprake is van zichtbaar last van dit ongedierte? Met het broedseizoen aanstaande gaan alle kanariefokkers wachten tot de hele zaak onder de bloedluis zit?

            Druppeltje in de nek, kooien preventief behandelen, iedere dag op heikele plaatsen controleren.

            Groet,

            Rob.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw
              Hallo Tamaralover:

              Als u zelf geen luizen of wormen heeft, volgt u dan preventief een ontluizings- of ontwormingskuur ?

              Waarom een vogel blootstellen aan potentieel giftige stoffen als daar geen reden voor is ?

              Wessel van der Veen.
              Nou ja , er bestaat wel nog zoiets als inentingen programma's voor kinderen, baby's.
              Tegen gele koorts,malaria,TBC,tetanus,griep,etc kan men zich ook laten enten ook al heeft men geen van allen.
              Allemaal preventief toch?

              Het preventief behandelen tegen bloedluis is een algemeen toegepaste methode om een luisvrije kweek mogelijk te maken. Idem is dit bij worm gevoelige soorten.

              Opmerking


              • #8
                Resistentie wordt vooral opgebouwt door onzorgvuldig gebruik van een middel. Het niet afmaken van een kuur en/of door onder dosering* waardoor parasieten de behandeling overleven.
                Ook is het van belang om niet continu het zelfde middel te gebruiken.
                Maar om resistentie opbouw te voorkomen regelmatig te wisselen van middel.(werkzame stof)

                *Komt ook vaker voor door verandering van de samenstelling door de fabrikant daarom altijd goed de gebruiksaanwijzing/bijsluiter/dosering lezen.


                De vogel en zijn omgeving preventief behandelen lijkt mij de beste oplossing.
                Ik voor mijn deel zal zoals altijd al voor en na de kweek mijn dieren en voliere grondig behandelen.
                Want op ongenode "gasten" zit ik echt niet te wachten.

                Opmerking


                • #9
                  Beste Tamara, je hebt het in je topic over een middel, dat 3 verschillende parasieten moet bestrijden, n.l. spoelwormen, luchtpijpmijt en luizen. Ikzelf heb fazanten, die ik 2x jaar ontworm met een middel in het drinkwater, dat ze gedurende 24 uur per kuur voorgezet krijgen. Ook controleer ik ze op luizen e.a. ongedierte, door ze onder hun vleugels te bekijken, waar ze zich vaak ophouden. Wanneer ik een fazant nieuw binnenkrijg, dan spuit ik ze met spray (404 van beaphar) onder de vleugels in een goed geventileerde ruimte of nog liever in de buitenlucht en vermijd contact met ogen en snavel. Daarna controleer ik regelmatig of ze ongediertevrij zijn en zo ja, dan behandel ik ze niet.Wat de luchtpijpmijt betreft is deze niet direct noodzakelijk bij duiven, fazanten etc. in de algemene zin, maar meer van toepassing bij kanaries, gouldamadines e.d. Dus voor de wormen en luizen kun je het beste 2 aparte middelen gebruiken in de goede dosering natuurlijk, dat voorkomt in ieder geval het risico zoals jij beschreef over het 3 in 1 middel.Succes!

                  Opmerking

                  Working...
                  X