PDA

Bekijk Volledige Versie : wat is de beste tl lamp of verlichting

mosje
15-01-2012, 20:35
Hallo allemaal

Wat is de beste verlichting voor in mijn binnen voliere?
Had er philips tl-d 36w/ 840 met 3350 lm in zitten wat ik zelf een mooiere
en natuurlijker kleur vond.
Heb er nu philips tl-d 36w/965 met 2800 lm en cri}90 in gedaan wat mij wel erg licht/wit lijkt.

Er is nu ook tl-5 en ledverlichting;is dat beter?

Wat is jullie ervaring?

m.vr.gr.E-j

sepke
15-01-2012, 21:04
Hoi,

Ik gebruik nog gewoon de tl-8 versie maar er is op internet veel over verlichting bij vogels te lezen. Hieruit blijkt dat een normale tl (tl-8) voor de mens niet zichtbaar maar voor de vogel wel zichtbaar flikkert. Bij een dunne tl (tl-5) hebben de vogels blijkbaar geen last van dat flikkeren.

Simpel gezegd gaat een tl vele malen per seconde aan en uit voor de mens is dit niet waarneembaar maar voor een vogel wel. Een tl-5 gaat nog vele malen meer aan en uit per seconde zodat dit ook niet meer door een vogel is waar te nemen.

ele
15-01-2012, 22:55
Sorry Sepke, maar het flikkeren van een tl komt door de aansturing van de buis en niet de doorsnede er van.
Die aansturing doet het voorschakelapparaat.
Bij de laagfrequente voorschakelapparaten zit daar een "starter" bij om de buis tot ontbranding te brengen en bij de hoogfrequente is dat niet nodig op die manier.
Laagfrequent is tot ca. 100 Herz, er boven mag al hoogfrequent worden genoemd.
Een voor de vogels geschikt voorschakelapparaat zou de buis met een flikkerfrequentie vanaf 20.000 keer per seconde (Herz) moeten laten branden.
T8 en T5 zegt iets over de dikte van de tl-buis, niet meer en niet minder.
(T8 = 8/8 inch = 25 mm en T5 = 5/8 inch = 16 mm)

Een T8 en een T5 kunnen dus eenzelfde flikkering hebben, dit afhankelijk van het voorschakelapparaat wat de lampen aanstuurt.

Nog zo'n leuke zandstrooier in de ogen van de consumenten is de verandering van opschrift bij verlichting, het weglaten van het Wattage en het vermelden van de hoeveelheid Lumen.

Of tl-5 en/of led beter zijn?
Dit zal afhangen van o.a. de omstandigheden en de te gebruiken leds.
Om wegwijs te worden in bijv. alleen de T-8 is al een hele opgave, laat staan de led-beweging.

mvg. Eelke

Hans de Vries
15-01-2012, 23:03
Hallo allemaal

Wat is de beste verlichting voor in mijn binnen voliere?
Had er philips tl-d 36w/ 840 met 3350 lm in zitten wat ik zelf een mooiere
en natuurlijker kleur vond.
Heb er nu philips tl-d 36w/965 met 2800 lm en cri}90 in gedaan wat mij wel erg licht/wit lijkt.

Er is nu ook tl-5 en ledverlichting;is dat beter?

Wat is jullie ervaring?

m.vr.gr.E-j

Ik weet niet wat beter is maar gebruik ook de Philips TLD 965 in
hoogfrequente voorschakelapparaten. Mooi natuurgetrouw licht. Bevalt uitstekend, je kunt er zelfs plantjes bij opkweken...

groetend
Hans

mosje
15-01-2012, 23:32
Hallo allemaal

Ik zag door de bomen het bos ook niet meer.
Ik denk dat ik het met deze lampen blijf doen maar dan de hoog frequente
voorschakel dinges er op ga[laten]zetten.
Ik weet niet of dat kan,of dat ik dan andere armaturen moet gaan kopen.
Weet iemand dat toevallig?

M.vr.gr.e-j

ele
15-01-2012, 23:43
Ja dat kan zeker, maar op marktplaats of andere verkoopsites zal je waarschijnlijk net zo goed een 2de hands armatuur op de kop kunnen tikken.
Een los, nieuw hoogfrequent voorschakelapparaat (VSA) zal waarschijnlijk duurder zijn, zeker een dimbare.

Wat wel een rol kan spelen is dat je de vogels in een iets ander seizoen hebt gebracht door het toepassen van een andere kleur licht.
Zou je misschien eens willen letten op eventuele veranderingen zoals voeropname, rui, gedrag, levendigheid, broedrijp worden enz. bij de vogels?

mvg. Eelke

mosje
16-01-2012, 00:17
Hallo Eelke

Ben ook net begonnen met het aanzuren van het water omdat ik wat vogels
heb die last hebben van megabacterie[is een schimmel].
Had dit voor de tijd nooit gedaan.

Dus kan dan misschien niet met zekerheid zeggen welk effect waar aan is
toe te schrijven.
Heb ook wat vogels zitten die bijna voortdurend,tot vervelends toe;blijven
ruien.[bergastrilde,forbes pap.am.,groene druppels]
Maar we houden het in de gaten.

Zal op marktplaats kijken,heb er dan 5 nodig.
Heb er geen dimmers op zitten alleen tijdschakelklok.
Heb wel 2 dimmers gehad maar die gingen binnen de kortst mogelijke
keren kapot en heb bij andere kwekers gezien dat het helemaal niet
nodig is.

m.vr.gr.E-j

ele
16-01-2012, 00:48
Als ik wakker zou worden en de lampen branden voluit, dan "staan mijn ogen stijf" van al dat licht :D (misschien ben ik een "vreemde vogel" :D )
Ik zeg niet dat het niet kan zonder dimmer, maar vermoed dat het beter is om er wel 1 te gebruiken. Of evt. de lampen in fasen aan te laten gaan.

Veel vogels zijn gevoelig voor veranderingen in lichturen, dat is reeds bekend bij de meesten, maar volgens mij ook zeker voor verandering in kleur van het licht. (Dit in enige mate afhankelijk van de vogelsoort en de mate waarin de individuele vogel in staat is zich aan te passen aan de omstandigheden)

Hoogfrequente voorschakelapparaten (EVSA's) zorgen voor een redelijke "stroombesparing" en voor een langere levensduur van de fluorescentiebuis (tl-buis)

Over megabacterie staat ook al een hoop geschreven hier op het forum, zou je willen laten weten of dat aanzuren daar daadwerkelijk tegen helpt? (genezend)

mvg. Eelke

Vinkie
16-01-2012, 01:46
Op dit moment gebruik ik geen dimbare verlichting. Ik gebruik twee TL lampen van arcadia speciaal voor vogels en heb daarnaast een zwakke spaarlamp die circa een half uur voor het uitgaan van de TL lampen aangaat. Deze spaarlamp gaat uit nadat de TL lampen zeker een half uur al uit zijn. In de morgen heb ik dat niet omdat het daglicht het eerst is.

ele
16-01-2012, 03:29
In het algemeen denk ik dat de vogelhouders zeer vooruitstrevend zijn en dat Philips de zogenaamde "wake up light" heeft bedacht aan de hand van de reeds bestaande toepassing van dimmers in de vogelhobby. :D

Voor wie denkt dat T5 (16mm) meer licht geven en tegelijk zuiniger zouden zijn dan een T8 (25mm) tl-buis:
http://home.versatel.nl/rsetteur/tl5/tl5.htm

Ook deze verlichte mensen verdiepen zich in het licht: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=20548&st=0

ele
16-01-2012, 19:49
http://img11.imageshack.us/img11/3497/840p.gif http://img853.imageshack.us/img853/6988/965.gif

De 840 heeft een flinke piek in het groene, dat maakt deze kleur wat zachter / neutraler, de aanwezige rode piek zorgt voor het warme effect.
De 965 heeft een grotere piek in het blauw (ten opzichte van de 840), dat maakt een wat helderder licht. Tevens zijn de wat minder sterk aanwezige kleuren iets opgehaald (iets meer spreiding).

In de gehele lampenindustrie wordt maar gebruik gemaakt van zo'n 50 % van al de aanwezige kleuren.
Een natuurgetrouw gekleurde regenboog zou je dus niet kunnen maken met kunstlicht.
De kleurtemperatuur is gebaseerd op 3 hoofdkleuren welke zorgen voor de door de lichtbron af te geven kleur van het licht.

Wie er iets meer over wil weten zou eens kunnen googlen op het woord "metamerisme"
Hierbij alvast 1 linkje: http://pics.idemdito.org/fysica/kleur/metamerisme.htm

Bron plaatjes: Philips

mvg Eelke

Vinkie
16-01-2012, 20:12
Zo een hele studie als ik dat zo bekijk met die lampen. Interessante materie bedankt voor het delen.

ele
18-01-2012, 19:30
Geen dank.

Het licht en z'n invloeden is zeker een zeer brede materie en ik ontdek nog steeds weer nieuwe dingen.
De commerciŽle uitbuiting van ook de vogelhouders / hobbyisten ligt constant op de loer en maakt een onafhankelijk waardeoordeel nogal eens lastig.

Enkele overdenkingen:
Is natuurlijk licht / zonlicht altijd van een zelfde hoeveelheid kwa sterkte, kleur enz. ?
Zitten vogels in de natuur een hele dag in de volle zon?
Nestelen voliere vogels, in de natuur, in het zonlicht?
Laat glas echt geen UV-straling door?

mvg. Eelke

gors
18-01-2012, 20:51
ik weet eigenlijk niet veel af van tl5 als ik dit allemaal lees,ik denk alleen wanneer je vogels niet voor 100% van kunstlicht afhangen je niet te veel zorgen hoeft te maken over hoog of laag frequent.ook moet men opletten met welke soorten vogels men kweekt.sommige vogels hebben het liever wat donkerder laat je niet teveel opzadelen door dure spullen.
succes.

ele
18-01-2012, 23:43
In recent gebouwde dierenverblijven van een universiteit zijn de laagfrequente tl-armaturen aangebracht.
De reden hiervan zou zijn dat hoogfrequent ook een soort van hoorbare toon veroorzaakt, net als de laagfrequente overigens.
Dit laagfrequente geluid werd waarschijnlijk als minder hinderlijk gezien voor de dieren.
Van de hoogfrequente voorschakelapparaten is meestal niet bekend wat de frequentie is, van de zogenaamde lage wel.

Elke diersoort heeft zīn eigen gehoorgrenzen (laag en hoog), zelfs individueel zal dit nog iets verschillen.
Hertz = frequentie = trilling = meetbaar (zichtbaar en hoorbaar)

TL-5 is zuiniger, maar geeft ook iets minder licht is mijn conclusie op dit moment.
Ook is mij nog niet bekend of tl-5 (16 mm) in dezelfde kleuren is te verkrijgen als de tl-8 (25 millimeter doorsnede)

mosje
19-01-2012, 01:17
He;jakkes

Moet ik weer gaan twijfelen.
Zo zie ik door de bomen het licht ook niet meer.

M.vr.gr.E-j

Animal
19-01-2012, 11:50
De laatste ontwikkeling en de beste kleurweergave geven de lampen ,,951hcri.
Maar deze lampen zijn niet voor particulieren te koop .Ze worden door drukkerijen gebruikt om drukwerk op de juiste kleuren te beoordelen.
Deze lampen geven ook een beedje uv licht en de "metameri" index is kleiner of gelijk aan 1.
De 80 kleuren worden gemaakt van 3 hoofdkleuren ,,maar de 90 kleuren gebruiken 5 of meer kleur componenten ,daardoor zijn er minder hoge pieken in het spectrum en is de kleurweergave veel beter.

Kleurweergave zie je niet als je in de lamp kijkt ,maar als je iets bekijkt wat door de lamp wordt verlicht.

965 en 865 geeft hetzelfde licht als je in de lamp kijkt ,maar kijk je naar het verlichte object dan zie je dat de 965 de ware kleuren laat zien.
dit geld ook al voor 840 en 33 ,die zijn op het zicht ook gelijk ,,terwijl de 840 ook al weer beter is dan de 33.

Ook de 90 kleuren heb je in verschillende kleurtemperaturen ,,930 ,940 ,950 en dus 965.

t5 wordt (bijna) niet in de 90 kleuren gemaakt,en zeker al niet in 951 en de hcri uitvoering ,maar is wel iets zuiniger ,,meer lumen per watt.

Barend
19-01-2012, 12:58
Animal , weet jij iets van de PT 120 van Peartube tl buizen

mosje
19-01-2012, 13:10
Ik kom dagelijks in een drukkerij en kan daar wel eens informeren.
Denk wel dat ik ze mee krijg ook.als de prijs maar niet astronomisch is.
Beetje UV kan volgens mij ook geen kwaad of kan ik dan beter de truelight
buizen kopen.

M.vr.gr.E-j

Animal
19-01-2012, 13:18
Animal , weet jij iets van de PT 120 van Peartube tl buizen

Nee dat zegt mij niks.
Net op hun site gekeken ,,maar 50% minder energie verbruik ,,en 50% minder millieu vervuiling kan nooit. Er zit nog steeds kwik in de lamp.
Als ze 50% minder stroom zouden gebruiken dan werden ze in alle grote hallen en fabrieken gebruikt.
Nu is men al blij met de tld-eco die 10 % minder energie gebruikt.

Animal
19-01-2012, 13:24
buizen kopen.

M.vr.gr.E-j

Truelight is waarschijnlijk hetzelfde als kleur 950 of 965 aleen veel duurder.

De 951 zijn er nog maar pas ,,maar 950hcri en 965hcri zijn al lang in gebruik ,dus die zullen ze in de drukkerij waarschijnlijk wel hebben.
hcri heeft een iets mindere licht opbrengst maar een betere kleurweergave dan de gewone 950 ,965.

Maar volgens mij maakt dat voor de vogels niet veel uit.
Toen de 80 en 90 kleuren nog niet bestonden zaten de vogels gewoon bij standaart tl licht ,,33 (=640, koelwit) of 54 (=765, koel daglicht).

Echt natuurlijk wordt het nooit ,,want zoals al eerder vermeld verandert overdag de kleurtemperatuur en de lichtsterkte constant.

ele
19-01-2012, 14:22
Voor de grafische industrie zijn er speciale lampen.
Dit om de kleuren "optimaal" weer te kunnen geven / waar te kunnen nemen.
Graphica 950:
http://img513.imageshack.us/img513/7500/graphica950tld.jpg
Graphica 965
http://img217.imageshack.us/img217/3507/graphica965tld.jpg

De graphica 965 heeft een sterk overheersende blauwe invloed en zeer weinig UV-afgifte.
Ze kosten niet meer dan een normale tl-buis / fluorescentiebuis (=officiŽle naam).

Het doel van deze buizen is om wit licht te produceren zoals ik dat begrijp en waarschijnlijk niet echt geschikt om onze vogels constant in te houden.

bron plaatjes: Philips

Animal
19-01-2012, 20:23
Inderdaat ,de 90 hcri lampen zijn de Graphica lampen.(hcri staat niet op het lampstempel dacht ik maar is een productie benaming)
De 951 is er ook zo een maar die is speciaal voor 1 klant is ontwikkeld ,is weer iets beter en heeft nog nauwkeurigere specificatie's.

Maar omdat de kleurweergave zo perfect mogelijk moet zijn ,zijn ze ook prima voor bij de vogels ,maar het is wel erg wit licht.
Een kleurkanarie kweker hier in de buurt gebruikt ook deze lampen.

Maar ik zouw ook liever een iets warmere kleur gebruiken ,,930 ofzo.

ele
21-01-2012, 20:27
Animal, waarom de 930 en wat is het verschil tussen de 830 en de 930?

mvg. Eelke

casehulsebosch
21-01-2012, 20:29
Honderd (100)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

sepke
21-01-2012, 20:52
Dat is nou humor, geweldig.

Moet toch kunnen.

Animal
21-01-2012, 21:04
Animal, waarom de 930 en wat is het verschil tussen de 830 en de 930?

mvg. Eelke

830 is 80 % van het spectrum en 930 is 90 % van het spectrum.
Met de 90 kleuren heb je dus een betere kleurweergave.
830 en 930 zijn warm witte kleuren. Naarmate de laatste 2 getallen hoger worden wordt het licht witter.(kleurtemperatuur in kelvin ,,met nog een paar nullen er achter)

ele
21-01-2012, 21:16
Inderdaad, ze zijn beiden 3000 Kelvin.
Moet ik de 80% en de 90% van het spectrum zien als bedoeld om zuiver wit licht te maken?
Zodat in de 830 lampen 10% minder kleuren van het spectrum voorkomen om wit licht te maken?

Animal
22-01-2012, 14:14
Inderdaad, ze zijn beiden 3000 Kelvin.
Moet ik de 80% en de 90% van het spectrum zien als bedoeld om zuiver wit licht te maken?
Zodat in de 830 lampen 10% minder kleuren van het spectrum voorkomen om wit licht te maken?

Zoiets ,,net zoals die kleuren grafiekjes die een stukje terug staan.
De 80 kleur heeft 3 grote pieken ,er zitten ook maar 3 componenten in,,de 90 kleur heeft 5 componeneten ,,de pieken worden afgevlakt en verdeeld.
Als je beide lampen naast elkaar laat branden en je kijkt in de lamp zie je geen verschil.
Maar als een zelfde voorwerp door beide lampen ,om de beurt wordt aangestraald zie je wel verschil.
Dit is te vergelijken met kleding die er in een winkel (met slechte verlichting) er heel anders van kleur uit ziet ,dan als je er mee naar buiten loopt.

ele
28-05-2013, 01:09
buizen kopen.

M.vr.gr.E-j

Hoi Evert-Jan,

Welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt en is die keuze bevallen?

Heb je ook nog vogels die onregelmatig / tot vervelends toe ruien?

mvg. Eelke

blauwkobaltkanarie
06-06-2013, 13:38
Ok ik lees hier veel info maar kan er zelf niet meer aan uit.
Ikzelf verlicht mijn hok met 2 gewone tl lampen met starter maar deze zijn ouder dan 5 jaar en ben heel mijn hok aan het renoveren dus wat raden jullie me aan?
Ik zoek 2 goede tl lampen waardoor ik mooi helder licht in mijn hokken krijg.

Zijn volgende 2 lampen goed? en welke is het beste??
http://download.p4c.philips.com/l4b/9/927927545253_eu/927927545253_eu_pss_nld.pdf

http://download.p4c.philips.com/l4b/9/927929045253_eu/927929045253_eu_pss_nld.pdf

ele
08-06-2013, 18:07
Die 2 lampen zullen waarschijnlijk goed genoeg zijn voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn (o.a. beÔnvloeden van hormonen).
Voor actieve vogels en het goed kunnen waarnemen / zien van de vogels zullen ze hun ding wel doen (het zou best mogelijk kunnen zijn dat bepaalde vogels en / of vogelsoorten er gestrest door zouden kunnen worden).
Vanuit de theorie die ik heb geprobeerd iets te ontrafelen denk ik dat deze lampen niet geschikt zijn voor de vogelkweek.
Waarschijnlijk zijn er vogelsoorten die veel licht vragen / nodig zijn en soorten die in het schemer beter tot hun recht komen.
Dit waarschijnlijk mede ook afhankelijk van oorsprong en de periode in het jaar (broedperiode, rustperiode enz.). Zelfs in de ochtend is het natuurlijke licht anders dan midden op de dag.
Zou je gaan tot de kern zeg maar, dan komt het er op neer dat licht energie is wat weer opgevangen en verwerkt kan worden en betrokken zal zijn bij diverse processen.
Het verwarmen / opwarmen van een zwart voorwerp door de zon is een duidelijk bewijs dat licht energie is. Een zwart voorwerp word warmer dan een voorwerp van een andere kleur (daar zit ook weer een volgorde in).

mvg. Eelke