PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe gebruik je japanse meeuwtjes als pleegouders?

timvanzelst
15-01-2012, 16:25
Ik heb 1 paar japanse meeuwtje en die wil ik gaan gebruiken als pleegouders.
Maar hoe doe ik dit?
Moet je gewoon de eitjes in het nest van de meeuwtjes leggen of zijn er andere dingen die je eerst moet doen?
Ook vraag ik me af hoeveel eitjes je dan in het nest kan leggen?

Drum
15-01-2012, 18:53
Meeuwtjes als pleegouder gebruiken alleen in uiterste noodzaak wanneer een andere soort zijn jongen niet wil voeren of als de oudervogels dood zijn gegaan. Wanneer je eieren van andere soorten door de meeuwen wil laten uitbroeden is dat een slechte zaak, zoals vaker op dit forum is aangehaald. Wat mij betreft ben je dan op de verkeerde weg.:rolleyes:

Goudengould
15-01-2012, 19:02
Japanse meeuwen zijn echt slecht voor de vogels die eronder worden uitgebroed.

bart henderickx
15-01-2012, 19:25
zal ik u dan maar een antwoord geven zeker:D :D

als het koppel meeuwkes al appart zit in een kooi met nestkastje en ze slapen erin gewoon de eitjes in het nest leggen en dan zulle ze wel beginnen met broeden
en in mijn ogen is er niets verkeerd met het gebruiken van meeuwkes
als je slechte koppels hebt die niet willen broeden vind ik het niet erg dat de meeuwkes worden ingeschakeld!!!

Goudengould verklaar eens wat er slecht aan is??

en nee hoor ik heb geen meeuwkes zitten als ze hier niet broeden koppel ik de vogels aan een andere partner of zoek een ander oplossing:)

timvanzelst
15-01-2012, 19:32
Bedankt voor je antwoord.

Ik ben een beginnend hobbykweker dus heb dit nog nooit gedaan vandaar mijn vraag.
En wat ik me dan inderdaad ook afvraag is waarom dit slecht is?
Of waarom dit gewoon wel kan?

Vinkie
15-01-2012, 23:03
Bedankt voor je antwoord.

Ik ben een beginnend hobbykweker dus heb dit nog nooit gedaan vandaar mijn vraag.
En wat ik me dan inderdaad ook afvraag is waarom dit slecht is?
Of waarom dit gewoon wel kan?
Op zich is er niets op tegen als bijv. meeuwen een nest van bijv. goulds groot brengen als het nest in de steek is gelaten. Dat gebeurt ook met putters die men onderlegd bij kanaries als het mis gaat met de ouders.
Alleen dit moet men doen in geval er een nood geval is. Vroeger en ik denk ook nu nog gebeurde dit om zo veel mogelijk jongen op stok te krijgen van goulds en laatst ook gehoord over majoor putters die ondergelegd worden bij kanaries. Doet men dat jaar in jaar uit dan gaat de vogel verleren hoe te broeden en jongen te voeren. Het komt nog steeds voor dat bepaalde soorten Australische vogels niet willen broeden of de jongen willen voeren. Vaak is dit terug te voeren op dit soort praktijken. Dit is dus niet aan te bevelen. Maar om bijv. meeuwen in te schakelen voor nood oplossingen... dat is altijd verdedigbaar. Het slecht zijn om meeuwen in te schakelen heeft vaak te maken met het bij zich dragen van parasieten. Jm kunnen dit dus overdragen.

Drum
15-01-2012, 23:19
[QUOTE=bart henderickx;159247]als je slechte koppels hebt die niet willen broeden [QUOTE]

Wanneer men slechte koppels heeft, kan men ook de man of pop voor een andere verwisselen. Tenslotte is het de kunst (en de uitdaging) om uit de echte oudervogels jongen te kweken. Met vogels, die onder meeuwen uitgebroed zijn is het bijna onmogelijk om er natuurbroed mee te kunnen kweken.

Ton Koek
15-01-2012, 23:34
Daarnaast geef je een bijzonder nare eigenschap door aan de jongen; het niet grootbrengen van de jongen.
Oudervogels die hun jongen niet grootbrengen, horen geen jongen te krijgen... In de natuur is dat in één generatie opgelost.

Net zoals je een veel te agressieve vogel niet voor de kweek zou moeten gebruiken, of een veel te kleine vogel.

marc30b
16-01-2012, 10:42
Daarnaast geef je een bijzonder nare eigenschap door aan de jongen; het niet grootbrengen van de jongen.
Oudervogels die hun jongen niet grootbrengen, horen geen jongen te krijgen... In de natuur is dat in één generatie opgelost.

Net zoals je een veel te agressieve vogel niet voor de kweek zou moeten gebruiken, of een veel te kleine vogel.

Hoii, waarom dan wel een veel te grote vogel?

Ton Koek
16-01-2012, 12:26
Het waren slechts voorbeelden.
Daarnaast vinden veel mensen te grote vogels helaas heel mooi.

marc30b
16-01-2012, 12:52
Hoiii, ik snap dat het voorbeelden waren.
Ik wou alleen maar aangeven dat de mensen niet meer naar de vogels in de natuur kijken maar dat de mensen toch zelf doen wat ze willen (mooi vinden)

Ik vind het alleen jammer dat zodra er ergens het woord japanse meeuw valt er meteen een paar negatieve berichten bij komen.
Laten we eerlijk zijn zonder de japanse meeuwen waren er enkele soorten gewoon niet meer in onze hokken.

Er komen bijvoorbeeld meteen berichten over flagellaten terwijl elk soort wel een parasiet bij zich kan hebben.

Ik heb gouldamadines en japanse meeuwen en weet dat heel wat mensen mijn jonge goulds niet zouden willen kopen omdat er japanse meeuwen zitten.
Ik probeer alles natuurbroed te doen en laat liever een nest mislukken dan dat ik mijn meeuwen als pleegouders zou gebruiken (maar soms kan het niet anders gelukkig nog niet meegemaakt)
Met de meeuwen wil ik aan TT mee gaan doen en heb daar ook echt in geinvesteerd en voor mij is daarom een meeuw net zo waardevol als een gould.

Kortom ik vind het gewoon jammer dat de meeuwen in zon slecht daglicht staan terwijl het echt mooie vogels zijn

Drum
16-01-2012, 13:47
Met mijn antwoorden probeerde ik de japanse meeuw niet in een kwaad daglicht te zetten. Ik heb zelf ook een koppel en vind het leuke vogels. Mijn insteek was om japanse meeuwen niet als broedkippen te misbruiken om er alleen eieren van andere soorten mee uit te broeden. En dat was de vraag van Tim en als beginner wilde ik hem een eerlijk antwoord geven. En als het echt verkeerde vogels zouden zijn, dan was er ook geen speciaalclub japanse meeuwen met zeer veel leden.;)

Hans de Vries
16-01-2012, 18:00
[QUOTE=bart henderickx;159247]als je slechte koppels hebt die niet willen broeden [QUOTE]

Wanneer men slechte koppels heeft, kan men ook de man of pop voor een andere verwisselen. Tenslotte is het de kunst (en de uitdaging) om uit de echte oudervogels jongen te kweken. Met vogels, die onder meeuwen uitgebroed zijn is het bijna onmogelijk om er natuurbroed mee te kunnen kweken.

Ben ik niet helemaal met je eens.....

gr
Hans

Drum
16-01-2012, 19:01
Verklaar je nader Hans.

Goudengould
16-01-2012, 19:02
Ik heb zelf TT kwaliteit Japanse meeuwen maar die kweken slechter dan Goulds, dus hoe hoger de kwaliteit hoe hoger vaak de moeilijkheidsgraad van het kweken.

Ik zou mijn meeuwen niet eens kunnen gebruiken voor het pleegouderschap, wat ik hiermee wil zeggen, is dat Japanse meeuwen over het algemeen wel pleegouder kunnen zijn. Maar hoe hoger de kwaliteit hoe slechter het pleegouderschap. Maar wie wil nou ''slechte meeuwen''?

Mooie grote meeuwen zijn erg mooi, een geweldige vogel.

Het slechte aan het pleegouderschap is dat de jongen het karakter van de meeuwen overnemen.
Bijv. het enorme schranzen zoals meeuwen kunnen.

En het jong zelf zal zijn jongen ook niet grootbrengen.

kris79
16-01-2012, 20:31
hallo

indien je de bonte japanse meeuwen als pleegouders wilt gebruiken, is er een verschil in hoe de samenstelling van het pleegkoppel is!
indien man x pop gewoon nestje geven, wachten tot de meeuwkes leggen, de eitjes dagelijks uithalen en vervangen door kunststofeitjes en wanneer ze uitgelegd is, de kunsteitjes vervangen door de eitjes van de exoten die je er wilt onderuit broeden.
indien je koppel bestaat uit 2mannen (ja kan perfect, is zelfs in veel gevallen makkelijker dan gewoon koppel) dan geef je wanneer de meeuwkes enkele weken samenzitten een nestkastje eens ze dat wat hebben verkent, en ingericht geef je ze dadelijk 5tal kunststofeitjes, en eens je ziet dat ze op die eitjes blijven zitten, vervang je die kunsteitjes door de exoten eitjes
heb zelf bij de kweek van exoten vaak bonte meeuwkes gebruikt gehad, maar ben de laatste jaren daar erg mee geminderd(omwille van de slechte broedeigenschappen, dat ze dan doorgeven aan de jonge exoten, en omwille van de flaglaten dat een meeuwke doorgeeft aan hun jongen) heb dit jaar nog 4koppeltjes bonte meeuwen zitten, en dan vooral specialere kleurtjes en kuif, die indien nodig kunnen ingezet worden bij een nest jongen die in de steek worden gelaten, maar die normaal gewoon hun eigen eitjes mogen uitbroeden, en waarvan ik dus normaal leuke kleurtjes kan kweken, gewoon voor de kleurtjes in de voliere(kan zijn dat ze tegen volgend seizoen helemaal weggaan ofwel enkel nog wat voor in de gezelschapsvoliere. heb ook aantal koppels 1kleurige tentoonstellings Jap meeuwen, en idd die hebben het zeker al moeilijk genoeg om hun eigen jongen groot te brengen.

mvg
kris

Troetelduifje
16-01-2012, 20:59
Japanse meeuwen zijn echt slecht voor de vogels die eronder worden uitgebroed.

Wat is dat nou voor opmerking?
Mijn japjes hebben 2 zebraweesjes vanaf de eerste dag na hun geboorte prima met zijn vieren groot gebracht.
2 zwartborst witborst bruine zebravinken zijn eruit gekonen. 2 knulletjes die heel gezond en vrolijk zijn. En zingen!

Japjes kunnen als pleegouders dienen in geval van nood, zoals dus bij mijn zebravinkweesjes het geval was.
En ze hebben de weesjes nog lange, lange tijd na het uitvliegen blijven voeden... wat daar nou slecht aan is???

En japjes worden toch JUIST gebruikt voor goulds, omdat juist Goulds niet altijd goede ouders zouden zijn? Had ik in elk geval gelezen op internet.

Hans de Vries
16-01-2012, 22:25
Verklaar je nader Hans.

Ik heb het verhaal geloof ik al eens eerder verteld; een jaar of twintig geleden kweekte ik voornamelijk Australische prachtvinken. Mijn maat in die tijd deed precies hetzelfde, alleen onze manier van kweken verschilde nogal....
Ik kweekte per koppel twee broedsels en hij liet zijn vogels 4 keer broeden.
Bij mij brachten de vogels zelf hun jongen groot, bij hem deden de meeuwen dat. Waarom hij dat deed doet er even niet toe.
Nu kwam het weleens voor hij mij een koppeltje jongen aanbood. In de veronderstelling dat deze jongen 'het toch niet zelf zouden doen' bedankte ik er voor. Tot het moment dat ik een koppel fraaie spitsstaarten mee kreeg. Deze vogels - grootgebracht onder de Jap. meeuwen - brachten jaarlijks 2 à 3 broedsels zonder problemen groot! Later heb ik ook nog gordelgrasvinken en andere soorten gehad en ook deze vogels hebben het altijd prima gedaan. Natuurlijk ging het de ene keer beter dan de andere keer maar dat heb je met vogels die onder eigen ouders groot zijn geworden ook wel. En natuurlijk zullen er ook kwekers zijn die slechte ervaringen op dit gebied hebben maar het is niet zo dat ieder 'pleegkind' per definitie ook een slechte ouder zal zijn.

gr
Hans

Josly
16-01-2012, 22:47
hallo,

Hoeveel van die nakomelingen hebben er toe bij gedragen, zijn rechtstreeks of onrechtstreeks de oorzaak, dat op heden in het vogelbestand een zeker aantal vogels in het bezit zijn van flagellaten, en of drager zijn.
Ik heb niets tegen pleegouders en of jongen met de hand grootbrengen. Maar hou deze vogels, nakomelingen uit, buiten het vogelcircuit, vogelbestand.

Diegenen die zeggen dat dit maar een aanname, stelling is, is verkeerd bezig.
Hoeveel zijn er niet die via een of ander paardenmiddel proberen nakomelingen op stok te krijgen. Bekijk de stamboom. Daar zal altijd minsten een vogel in voorkomen die is grootgebracht door pleegouders of met de hand is grootgebracht. Of rechtstreeks, onrechtstreeks in aanraking is gekomen met zulke vogels. Meestal via het drinkwater.

Maar ja! Dan gebruikt men een of ander paardenmiddel dat men bij duiven gebruikt tegen het geel. Of men geeft de vogels een bepaalde kuur om flagellaten te onderdrukken.
Voor diegenen die mij niet geloven. Vraagt het hier aan iemand die al jaren probeerd Alario jongen ( Serinus alario ) op stok te krijgen.
Waar ik eigenlijk zeer benieuwd naar ben, aangaande dat " nieuw " middel, product.

Troetelduifje
16-01-2012, 23:41
hallo,

Hoeveel van die nakomelingen hebben er toe bij gedragen, zijn rechtstreeks of onrechtstreeks de oorzaak, dat op heden in het vogelbestand een zeker aantal vogels in het bezit zijn van flagellaten, en of drager zijn.
Ik heb niets tegen pleegouders en of jongen met de hand grootbrengen. Maar hou deze vogels, nakomelingen uit, buiten het vogelcircuit, vogelbestand.

PLEEGouders hebben toch nul invloed op de genetische toestand van de PLEEGkinderen?

Als jongen fouten bevatten komt dat toch van de biologische ouders af, bij de bevruchting, van het moment dat zaadje bij eitje komt?
Al wat daarna gebeurd, wie de eieren uitbroedt en wie de jongen grootbrengen hebben daar toch geen invloed meer op?
Of heb ik dat fout?

Diegenen die zeggen dat dit een aanname, stelling is, is verkeerd bezig.

Sorry hoor, je kan hier niet zomaar bepalen dat alleen jouw mening de juiste is. Net als: 'Hou deze vogels uit het vogelbestand'... wie bepaalt dat?

Men moet goed omgaan met vogels. daar zal iedereen het over eens zijn.
Ikzelf vind dat je alleen JM als pleegouders moet gebruiken in geval van nood. Anderen hebben een andere mening en daar ook recht op.
jij spreekt vanuit jouw ervaring en anderen vanuit hun ervaring.

Maar als iemand gaat praten alsof hij de kennis in pacht heeft, alleen zijn menig de juiste is en voor iedereen moet gaan spreken...... hoe zat dat ook alweer met holle vaten?

Josly
17-01-2012, 00:03
PLEEGouders hebben toch nul invloed op de genetische toestand van de PLEEGkinderen?

Als jongen fouten bevatten komt dat toch van de biologische ouders af, bij de bevruchting, van het moment dat zaadje bij eitje komt?
Al wat daarna gebeurd, wie de eieren uitbroedt en wie de jongen grootbrengen hebben daar toch geen invloed meer op?
Of heb ik dat fout?

Sorry hoor, je kan hier niet zomaar bepalen dat alleen jouw mening de juiste is. Net als: 'Hou deze vogels uit het vogelbestand'... wie bepaalt dat?

Men moet goed omgaan met vogels. daar zal iedereen het over eens zijn.
Ikzelf vind dat je alleen JM als pleegouders moet gebruiken in geval van nood. Anderen hebben een andere mening en daar ook recht op.
jij spreekt vanuit jouw ervaring en anderen vanuit hun ervaring.

Maar als iemand gaat praten alsof hij de kennis in pacht heeft, alleen zijn menig de juiste is en voor iedereen moet gaan spreken...... hoe zat dat ook alweer met holle vaten?

Hallo Troetelduifje,

lees volgende informatie wat betreft flagellaten.
Bij een andere topic heeft men het over kropmelk. Hebben alle vogels de zelfde snavel. Vergelijk de snavel van een putter met die van een kanarie.
Verder geen commentaar meer.

www.koperwiek.be/html/KWvogelziekten.html

Ps. Sorry als het verkeerd overkomt. Dit is zeker mijn bedoeling niet, maar eerder een waarschuwing.

ele
17-01-2012, 00:19
Het gebruik van jap. meeuwen als pleegouders kan het risico met zich meedragen dat je de pleegkinderen opzadelt met flagelaten.
Sommige vogelsoorten zijn hier slecht tegen bestand en zullen op de momenten dat ze wat zwakker zijn en / of hun energie hard nodig zijn last van deze flagelaten kunnen krijgen.
Zelfs met de dood er op volgend.
oa. Goulds kunnen er slecht tegen.

Een verantwoorde manier om vogels groot te laten brengen zou kunnen zijn om de japanse meeuwen welke als pleegouder ingezet zullen worden voor het broedseizoen te kuren.
Dit zal voor elk broedseizoen moeten gebeuren, daar de flagelaten nooit geheel weg zijn te krijgen uit het vogellichaam.
De toegepaste middelen zijn alleen in staat om te zorgen dat er voor een bepaalde periode geen flagelaten worden overgedragen/uitgescheiden.

Niet elke japanse meeuw hoeft er mee besmet te zijn vermoed ik.
Bonte jap. meeuwtjes worden het meest gebruikt als pleegouders.

mvg. Eelke

Troetelduifje
17-01-2012, 09:31
Hallo Troetelduifje,

lees volgende informatie wat betreft flagellaten.
Bij een andere topic heeft men het over kropmelk. Hebben alle vogels de zelfde snavel. Vergelijk de snavel van een putter met die van een kanarie.
Verder geen commentaar meer.

www.koperwiek.be/html/KWvogelziekten.html

Ps. Sorry als het verkeerd overkomt. Dit is zeker mijn bedoeling niet, maar eerder een waarschuwing.

Oh, het is een ziekte. :o Ja, dat is inderdaad naar. Maar dan zou je de ontlasting van de desbetreffende pleegouders goed in de gaten moeten houden natuurlijk.
In die link stond overigens dit:
De jonge prachtvinken of kruisingen van deze vogels die ze opvoeden, sterven echter een gewisse dood tussen de zesde en 25 ste dag.
Dus dan komen ze ook niet in het vogelcircuit terecht, want dan zijn ze dood.

Afgaande op de info in die link zou je japanse meeuwen dus nooit samen met andere vogels in dezelfde voliere moeten zetten en de hokken/ volières waar je Japjes in hebt zitten ver van de andere vogels vandaan houden.

Tja.... naar wat ik gezien heb aan 'topkwekers' kun je daar dan de helft van afschrijven en er geen vogels van kopen.

maar zo geredeneerd is het ook nutteloos om Japjes te gebruiken als pleegouders, omdat de jongen die daaruit komen ten dode opgeschreven staan, of je hele vogelbestand zouden kunnen uitroeien.
Beter helemaal geen Japjes aanschaffen.

Tja... dat gaat mij persoonlijk allemaal te ver.

Ik heb gelukkig een gezonde zebravink overgehouden (zijn broer is naar een kennis van me), die door mijn Japjes is grootgebracht, omdat de ouders er niet meer waren.

En als het echt zo erg gesteld was met die flagellaten, waarom zouden topkwekers, die zelfs prijzen winnen, dan Jappen hebben om zebravinken mee groot te kunnen brengen?
Dan zou je toch denken dat het risico wel meevalt? Als 'kenners" er gewoon gebruik van maken?

Ton Koek
17-01-2012, 11:07
En als het echt zo erg gesteld was met die flagellaten, waarom zouden topkwekers, die zelfs prijzen winnen, dan Jappen hebben om zebravinken mee groot te kunnen brengen? Een antwoord op deze vraag zou hier ongewenst zijn, laten we het er op houden dat het niet helemaal goed is voor de vogels.

Troetelduifje
17-01-2012, 11:33
Ja en toch heeft bijna elke kweker op dit forum japjes bij zijn andere vogels. misschien wel in aparte kooitjes, maar vaak in dezelfde ruimte.

Even toevoeging, anders komt het misschien wat hatelijk over; wat ik wil zeggen is dat er duidelijk risico's aan verbonden zitten om japjes andere vogels te laten grootbrengen, dus dat je je hoofd moet gebruiken. Dat moet uiteraard altijd als je met dieren werkt.

Maar om keihard te beweren dat het "echt slecht" is en dat iedereen zijn vogels die door Japjes zijn grootgebracht maar uit het vogel circuit moet houden.... dat is misshcien wat zwart/wit.

Drum
17-01-2012, 12:14
maar het is niet zo dat ieder 'pleegkind' per definitie ook een slechte ouder zal zijn.

Vandaar dat ik zei, dat het bijna onmogelijk was m.b.t. natuurbroed. Dus geen absolute waarheid. Veel kwekers hebben er wisselende ervaringen mee.;)

bart henderickx
17-01-2012, 12:19
vroeger zaten in mijn voliere japanse meeuwkes en zebravinkjes onder elkaar
wat deden de meeuwkes ze joegen de zebras van hun nest en namen het over!!
broede de eikes uit en brachten de jongen groot!! geen probleem achteraf

wie kiest voor meeuwkes das ieder voor zich!!!
zolang mijn zebras het goe doen schaf ik me zeker geen meeuwkes aan!
tuurlijk mensen die ze as broedmachine gebruiken das een ander verhaal die willen kost wat kost vogels kweken om te verkopen

en ziektes kunnen alle vogels hebben of je nu meeuwen hebt of niet

de vraag was hoe gebruik ik meeuwkes en niet hoe breek ik vogels af!!

mvg bart

Ton Koek
17-01-2012, 14:23
Bij de speciaalclub gouldamadines staat het zelfs in het huishoudelijk reglement: Het is een lid niet toegestaan pleegouders te gebruiken met uitzondering van de eigen soort.

Dat zullen ze toch niet voor de lol neerzetten?

Troetelduifje
17-01-2012, 15:04
Bij de speciaalclub gouldamadines staat het zelfs in het huishoudelijk reglement: Het is een lid niet toegestaan pleegouders te gebruiken met uitzondering van de eigen soort.

Nee, dat is ook weer waar.

marc30b
18-01-2012, 00:58

De speciaalclub (sngn) gaat wel heel ver vind ik.
Had graag lid willen worden maar mag het niet omdat ik ook TT meeuwen kweek.
Hun regel is dat er geen meeuwen in je hok mogen zijn hoe dan ook

ele
18-01-2012, 02:27
http://www.sngn.nl/

Als lid van onze Speciaalclub dient u ook te voldoen aan de overige bepalingen in statuten en huishoudelijk reglement van de vereniging. Met de ondertekening van het aanmeldingsformulier verklaart u zich aan deze reglementen te houden. De kern daarvan is:

Statuten, artikel 2 lid 1:
De vereniging stelt zich ten doel het bevorderen van de natuurbroedkweek van de gouldamadine met als richtlijn de standaardeisen van de N.B.v.V.

Huishoudelijk reglement, artikel 4:
Het is een lid niet toegestaan pleegouders te gebruiken met uitzondering van de eigen soort.

Volgens deze informatie kun je zo lid worden lijkt mij.
Het gebruik van jap. meeuwen als pleegouders is niet toegestaan, het houden er van niet.

marc30b
18-01-2012, 11:38
Hoii, op het forum van hun (gouldamadine.net), waar veel leden zitten, heb ik daarover al een discussie gevoerd en daar werd me verteld dat het niet kon.
Heb inderdaad de regelementen niet gelezen en zoals het daar staat zou het kunnen.
Mijn excuses voor de verkeerde info dan, maar dan moeten ze hun eigen leden ook goed informeren

Hans de Vries
18-01-2012, 11:50
Vandaar dat ik zei, dat het bijna onmogelijk was m.b.t. natuurbroed. Dus geen absolute waarheid. Veel kwekers hebben er wisselende ervaringen mee.;)

Ben ik met je eens. Tegenwoordig is de kennis wat betreft ziekte en besmetting een stuk groter dan in de tijd die ik noemde. Wat wisten wij van flagelaten?
Helemaal niets....
Zichtbaar zieke vogels heb ik nooit gehad en ik mag dan ook wel stellen dat ik gewoon wat geluk heb gehad.

Hans

Eduard V
05-03-2012, 14:24
Las eens wat men opgekweekt door pleegouders allemaal toedicht.:huh
Ook al de gebezigde argumenten.:confused:

Zouden we niet beter doen eerst het verschil te leren over variatie van de soort?
Dan leren wat modificatie is in de soort?

Daarna pas een idee vormen wat bij het ene wel kan en bij het ander absoluut niet voor wat betreft vererven.

Daarna maar eens de geslaakte kreten op een weegschaaltje gaan leggen.
Stapeltje waar, stapeltje onwaar.:D

Iets wat in miljoenen jaren genetisch is vastgelegd in een enkele generatie om zeep helpen, dat zou wat zijn, lijkt mij.;)

Drum
06-03-2012, 23:40
Iets wat in miljoenen jaren genetisch is vastgelegd in een enkele generatie om zeep helpen, dat zou wat zijn, lijkt mij.;)

Nou Eduard, zolang bestaan japanse meeuwen niet (ca. sinds de 18e eeuw),dus de genetica van deze vogels is recenter.Wil je zoden aan de dijk zetten met een argument, dan kan je het over inprinting van de pleegouders t.o.v. de ondergelegde jongen hebben, waardoor hun broedgedrag kan worden beinvloed. Ik kan dit helaas niet met zekerheid stellen, maar denk, dat dit ook een belangerijke faktor is.

Eduard V
07-03-2012, 09:24
Je neemt aan dat als de pleegouder voer in het jong stopt, dit van invloed kan zijn over het later te volgen broed proces?

Of verwacht je dat de voedsel afgifte van de toekomstige ouder, door een andere pleegouder beweging verkeerd wordt overgebracht?

Dat dit genetisch wordt aangelegd en vastgelegd na de geboorte?
------
Kan zijn dat je mij verkeerd begrijpt.
Ik vindt de argumenten tegen pleegouders juist verkeerd beargumenteerd.
Dat jongen om die reden niet in staat zijn voor goed ouderschap lijkt mij onjuist.
----
Mijn ervaring is dat elk jong koppel moeite heeft om het juiste ritme te vinden voor de nakweek.
Ongeacht hoe ze ter wereld kwamen, met of zonder ouders, of pleeg ouders, of eigen ouders.
Ook al ongeacht welk soort.
---
Over de japanse meeuw meen ook ik te weten een samensmelting van een aantal leden uit de Lonchura familie.
Zullen om die reden de passe partout eigenschappen meedragen, oftewel de door iedereen te constateren flexibiliteit in opfok van al dan niet eigen nazaten.

Drum
07-03-2012, 14:21
Eduard, ik begrijp je redenering wel. Daarover geen twijfel. Pleegouders vind ik per definitie niet verkeerd, alleen wanneer juist toegepast. Er zijn wel risico's aan verbonden waar vaak over gepubliceerd is n.l. het overdragen van ziektes op de jonge vogels terwijl de pleegouders er schijnbaar geen last van ondervinden.Voedselafgifte is m.i. niet van invloed en genetisch ligt al voor de geboorte vast, laat dat helder zijn.
Ik heb echter een voorbeeld, weliswaar niet bij vogels, maar bij onze kat, die door onze toenmalige hond is grootgebracht. De kat accepteert tot op heden geen andere katten, maar met honden kan hij het prima vinden. Kan ook toeval zijn, maar toch.En wat dacht je bij zangvogels, waar de jonge vogels (mannen) de zang van de pleegouders overnemen.
Wat betreft jonge vogels ben ik door ervaring van mening alleen te kweken met uitgegroeide vogels van minimaal 1 jaar oud, hoewel er ook soorten zijn, die na een paar jaar pas broedrijp kunnen zijn. Dat verschilt dus per soort en is voor een kweker belangerijke informatie.
En tot slot heb je gelijk w.b. japanse meeuwen, dit is een kruisingprodukt uit bronzemannen en spitstaartbronzemannen met zeer goede broedeigenschappen. In het wild komen ze dus niet voor.

Drum
07-03-2012, 16:34
Hoi Eduard, ik heb een niet onbelangerijke aanvulling op voorgaande n.l broedparasitisme vergeten te vermelden. Sorry hiervoor. Lees het artikel van de bijgevoegde pdf maar eens. Je hebt mij wel aan het denken gezet.:D

Eduard V
07-03-2012, 21:15
Dat was feitelijk het enige wat ik beoogde Drum.
Zelf eens overwegen, de aangedragen argumenten eens heroverwegen.
Zaken van bijzaken proberen te filteren.
Gewoon nadenken zeiden wij er vroeger over.
Indien het kan met gezond boeren verstand.

We kunnen en mogen natuurlijk allen onze eigen wereld beschouwing hebben en houden, maar of dit dan de werkelijkheid is mag worden betwijfeld op heel veel even goede gronden als de aannames voor waar werden aangenomen.
Neem dergelijk proefschrift.
Zijn zoveel aannames vooraf dat alleen dat al de nodige twijfels mag oproepen.
Lijkt er dan veel op dat er gezocht wordt naar de mogelijke bewijslast die het denkbeeld moeten gaan bewijzen.
Praktijk is dat dit vaker lukt dan je zou mogen verwachten.
Daar waar helaas niet, zijn er tegenwoordig ook al die de gegevens net zo lang masseren tot het past.

Leven is iets wat zich niet laat pakken.
Zelfs als het al de schijn mag aannemen.
Maximum haalbaar lijkt mij getuige te mogen zijn van heel nabij.
Het mechanisme tot overleven draait altijd maar door.
Elke ontsnapping uit de paden wordt aangegrepen om er vandoor te gaan.
Soms traag en gestaag, dan weer met onbegrijpelijke snelheid en als het ware in clusters.

Heb wel eens gedacht dat ook dat voorgeprogrammeerd zou kunnen zijn in het genetisch materiaal.
Na tig aanpassingen van het model opeens met sprongen in het rond.
Op zoek naar nieuwe wegen die tot profijt kunnen lijden.

Terug komend op het onderwerp over pleegouders.
Indien de jongen gespeend worden en in gelijke soort groep worden ondergebracht zie ik de dingen zoals ze gaan.
De inprenting in het nest of in de enkele weken erna lijken mij gemakkelijk te worden overruled door de opgroei tijd die zoals je zelf ook al bemerkt al snel een jaar kan duren of nog langer.

Vogels lijken ondanks alle voorprogrammering toch nog wat praktijk te missen als ze daadwerkelijk starten met de nakweek.
Zelfs partnerkeuze wordt nog herroepen indien het op een mislukking uitdraait die eerste keer, dit alle synchronisatie vooraf ten spijt.
Dit dan toewijzen aan een pleegouder omdat dit mogelijk kan is dan bezijden de werkelijkheid, is mijn gedacht ervan.

Eduard V
08-03-2012, 17:22
Wat er ook nog eens is om over na te denken.:)

Hoe doen de jonge vogels van pleegouders het later in een gezelschaps volière.
Maken die nooit geen nageslacht vanwege het niet kunnen herkennen van de eigen soort?
Komen daarvan alleen maar bastaarden van?

Mogen die hun visie ook eens geven ter verheldering.