PDA

Bekijk Volledige Versie : Wel of geen groente/fruit geven?

Lavender
09-01-2012, 00:39
Hallo allemaal,

Ik probeer uit te vinden of je nu wel of geen groente/fruit aan je vogels moet/mag geven. De 1 zegt ja en de ander weer nee. Ik heb kanaries en zebravinkjes in een buitenvoilere. Ik zou graag jullie mening weten.

(Op dit moment krijgen ze iedere dag een schoon bakje grit/zaden/eivoer en uiteraard water. In de weekenden geef ik ze, als extra, trosgierst) Groet,

Monique

Ps, deze vraag staat ook bij voedingssupplementen omdat ik niet wist waar ik mijn vraag het beste kon plaatsen.

Ton Koek
09-01-2012, 03:33
Ik vind van wel. In de natuur zouden ze nooit alleen gedroogde zaden eten. Ik geef ze dagelijk fruit en/of groenten, appel, dan weer witlof, komkommer etc. Ze hebben altijd de beschiking over gras en kruiden.

pico
09-01-2012, 11:03
De een heeft gelijk en de ander heeft gelijk. Ook op dit forum zal je natuurlijk verschillende antwoorden krijgen. Zo lang je het met mate doet lijkt het mij wel in orde. Ik geef bijna iedere dag, maar haal het wel na (maximaal) een uurtje weg. Fruit dat lange tijd heeft gestaan lust ik namelijk zelf ook niet

Animal
09-01-2012, 11:22
. Fruit dat lange tijd heeft gestaan lust ik namelijk zelf ook niet

Slaat helemaal nergens op.
Dan moet je je vogels ook geen zaad geven ,want ik neem aan dat je dat zelf ook niet lust.

Goudengould
09-01-2012, 16:16
Lijkt me ook een beetje onzin, wat voor ons mooi rijp is, is voor vogels heel anders.

Maar vogels in de natuur eten ook wel eens fruit (bessen) dus waarom niet geven?

kingfisher
09-01-2012, 20:25
Slaat helemaal nergens op.
Dan moet je je vogels ook geen zaad geven ,want ik neem aan dat je dat zelf ook niet lust.

Waarom slaat dat nergens op?
Wat pico bedoeld en dat maak ik eruit op en zo denk ik er ook over is dat fruit wat bijvb een dag staat/ligt en dan praat ik over stukjes dus aangesneden fruit hebben de vogels op de grond gekegeld dus door het zand en uitwerpselen,erzijn er ook die het in de waterbak proppen en dan er weer uit halen er weer op de grond gooien.
En fruit wat te lang warm ligt dus bijvb zomers gaat bederven,eet jij bedorven fruit,zal niet?
Zelfs bij mij vruchteneters vroeger lag het niet een hele dag,zeker niet bij warm weer,daar gaf ik twee keer per dag een hoeveelheid dat na een uur of 2 op was en daarnaast een goed universeel.

Animal
09-01-2012, 23:57
Vogels eten in de natuur ook niet alleen rijp vers fruit.
Misschien vinden ze wat ouder zachter fruit wel lekkerder.
Er wordt hier geadviseerd om het na een uur weg te halen ,omdat men het zelf dan ook niet meer zouw opeten .
Dat slaat gewoon nergens op ,want de eetgewoonte en behoefte;s van een dier ,in dit geval een vogel ,zijn heel wat anders dan van een verwende mens.

Lavender
10-01-2012, 18:53
Iedereen bedankt voor de reakties. Ik ga ze dus wel wat geven. Ik zal het met mate doen en het fruit of groente afwisselen. Groetjes,

Monique

kingfisher
11-01-2012, 21:25
Vogels eten in de natuur ook niet alleen rijp vers fruit.
Misschien vinden ze wat ouder zachter fruit wel lekkerder.
Er wordt hier geadviseerd om het na een uur weg te halen ,omdat men het zelf dan ook niet meer zouw opeten .
Dat slaat gewoon nergens op ,want de eetgewoonte en behoefte;s van een dier ,in dit geval een vogel ,zijn heel wat anders dan van een verwende mens.

Wat jij wilt ,ik ben er klaar mee.

gijsie
11-01-2012, 21:50
Ik geef de kanaries 2 keer per week een bladje sla, komkommer, appel of andere groenten en fruit. Meestal geef ik gee muur of andere onkruidsoorten omdat daar ziektes ik kunnen zitten. Eigenlijk zou rond deze tijd wel groenvoer moeten worden gegeven omdat het zorgt voor stevige botten en mooiere veren. Als je dat nu doet worden de jonge ook zo! Ik doe het altijd zo en het werkt perfect.:D

Antoni Hopmann
12-01-2012, 15:19
Ik geef de kanaries 2 keer per week een bladje sla, komkommer, appel of andere groenten en fruit. Meestal geef ik gee muur of andere onkruidsoorten omdat daar ziektes ik kunnen zitten. Eigenlijk zou rond deze tijd wel groenvoer moeten worden gegeven omdat het zorgt voor stevige botten en mooiere veren. Als je dat nu doet worden de jonge ook zo! Ik doe het altijd zo en het werkt perfect.:D

Lekker doorgaan,Gijsie.

medaar
12-01-2012, 20:39
Ik geef mijn botvinken en putters ook groenvoer, en wat fruit.
Witloof, appel, peer, teunisbloem, herderstasje, distels, alle groen dat ik vinden kan in mijn hof, maar met fruit pas ik op.
Na 24uur neem ik altijd het fruit weg, naar de composthoop.

louis polane
14-01-2012, 00:59
Ik lees hier in deze post dat er toch veel mensen zijn die hun vogels rauwe witlof geven. Ik wil zeker geen onheilsgod zijn, maar ik wil toch zeker een waarschuwing geven mbt het voeren van witlof.
Ik was in de jaren 80 en 90 lid vd Parkieten SociŽteit in de Haarlemmermeer en daar was toe de voorzitter de heer Jan Clement. Die voerde zijn grote parkieten Ara's en Papegaaien toen ook verse witlof. Totdat op een dag de helft van zijn jonge vogelbestand dood lag. Na onderzoek vd dierenarts bleek dat de vogels waren overleden door de gif die gebruikt wordt bij de witlof. Voor ons geeft het niet direkt zo omdat wij meestal de lof koken en het gif wordt geneutraliseerd. Maar Verse witlof kan hoge doceringen vergif bevatten, wat zeker zeer dodelijk kan zijn voor je jonge vogels.
kweek je zelf je witlof dan is er natuurlijk niets aan de hand zolang het onbespoten blijft.

Wil je toch vers groenvoer geven dan is de bekende paardebloem of paardesla een vd beste groenvoer die er is. Het heeft buiten veel vit A en C ook de bitterestoffen in zich die een zeer reinigende werking hebben op de lever. Ook een paar blaadjes per dag voor de mens is voldoende om je lever te ontgiften.
De meeste ziekten zowel bij mens of dieren ontstaan doordat de lever niet goed meer werkt en zijn afvalstoffen niet meer verwerkt krijgt doordat er te veel stoffen binnen komen die er eigenlijk niet thuis horen.
Hier door onstaat ahw dat de lever volzadigd raakt en niet goed meer funktioneerd.
Het lichaam wordt dan vergiftigt met de stoffen die de lever niet meer kan afbreken omdat hij er te veel binnen krijgt.

Door het geven van paardebloem of Mariadistelzaad wordt de lever weer gereinigd en worden alle giften weer op de natuurlijke wijze in de urine geloosd.
Daarom is ook het geven van verse brandnetelscheuten heel gezond, het heeft nl een zeer bloedzuiverende werking, naast alle vit. die het bevat.
Er zijn bepaalde fazanten soorten waarvan je de jongen niet groot krijgt als ze geen vers gesneden brandnetelscheuten krijgen. Hierin zitten de essentiŽle stoffen die de jongen nodig hebben.

sepke
14-01-2012, 09:21
Ik lees hier in deze post dat er toch veel mensen zijn die hun vogels rauwe witlof geven. Ik wil zeker geen onheilsgod zijn, maar ik wil toch zeker een waarschuwing geven mbt het voeren van witlof.
Ik was in de jaren 80 en 90 lid vd Parkieten SociŽteit in de Haarlemmermeer en daar was toe de voorzitter de heer Jan Clement. Die voerde zijn grote parkieten Ara's en Papegaaien toen ook verse witlof. Totdat op een dag de helft van zijn jonge vogelbestand dood lag. Na onderzoek vd dierenarts bleek dat de vogels waren overleden door de gif die gebruikt wordt bij de witlof. Voor ons geeft het niet direkt zo omdat wij meestal de lof koken en het gif wordt geneutraliseerd. Maar Verse witlof kan hoge doceringen vergif bevatten, wat zeker zeer dodelijk kan zijn voor je jonge vogels.
kweek je zelf je witlof dan is er natuurlijk niets aan de hand zolang het onbespoten blijft.

Wil je toch vers groenvoer geven dan is de bekende paardebloem of paardesla een vd beste groenvoer die er is. Het heeft buiten veel vit A en C ook de bitterestoffen in zich die een zeer reinigende werking hebben op de lever. Ook een paar blaadjes per dag voor de mens is voldoende om je lever te ontgiften.
De meeste ziekten zowel bij mens of dieren ontstaan doordat de lever niet goed meer werkt en zijn afvalstoffen niet meer verwerkt krijgt doordat er te veel stoffen binnen komen die er eigenlijk niet thuis horen.
Hier door onstaat ahw dat de lever volzadigd raakt en niet goed meer funktioneerd.
Het lichaam wordt dan vergiftigt met de stoffen die de lever niet meer kan afbreken omdat hij er te veel binnen krijgt.

Door het geven van paardebloem of Mariadistelzaad wordt de lever weer gereinigd en worden alle giften weer op de natuurlijke wijze in de urine geloosd.
Daarom is ook het geven van verse brandnetelscheuten heel gezond, het heeft nl een zeer bloedzuiverende werking, naast alle vit. die het bevat.
Er zijn bepaalde fazanten soorten waarvan je de jongen niet groot krijgt als ze geen vers gesneden brandnetelscheuten krijgen. Hierin zitten de essentiŽle stoffen die de jongen nodig hebben.

We gaan toch niet op de alternatieve geneeswijzetour?

Lavender
14-01-2012, 12:35
Iedereen bedankt voor de reakties.

Ik heb ze gister verse boerenkool, uit eigen tuin, gegeven en dat was binnen anderhalf uur op. Het werd dus wel gewaardeerd. Vandaag een stukje fruit en zo ga ik het afwisselen.:rolleyes:

louis polane
15-01-2012, 00:00
Sepke.
Bedankt voor je heel intelligente opmerking!
Daar zitten we echt op te wachten!

sepke
15-01-2012, 00:24
Sepke.
Bedankt voor je heel intelligente opmerking!
Daar zitten we echt op te wachten!

@Louis Polane,

Je hebt gelijk het is wat kort door de bocht.

Mijn excuses.

Animal
15-01-2012, 16:14
Volgens mij wordt witlof helemaal niet bespoten ,,gaat zelfs niet want het groeit onder de grond.
En mensen eten ook rauwe witlof ,,is veel lekkerder dan gekookt.

louis polane
15-01-2012, 18:45
Wel vreemd dat het lab. voor dierengeneeskunde toen met dit oordeel kwam naar de heer Klement. Zouden die dokters daar dan werkelijk zo gek zijn.
Volgens u dus niet, maar het is een gevaarlijke uitspraak van u als dit dus door artsen wel is geconstateerd.
Natuurlijk wordt wilof bespoten. Alleen niet als je het zelf teeld.
Ik probeer met dit oude fijt, de mensen te waarschuwen wat er kan gebeuren met het voeren van witlof. Hoeft natuurlijk niet bij alle witlof te zijn, en zal afhangen vd hoeveelheid dat ze bespoten zijn.

Antoni Hopmann
15-01-2012, 22:25
Bespoten of niet alles is vervuild.

Hans de Vries
15-01-2012, 22:57
De kans bestaat altijd dat groente vervuild is door bepaalde bestrijdingsmiddelen. Maar dat houdt niet in dat het niet gegeten kan worden zonder er ziek van te worden. Witlof bijvoorbeeld, wordt gekweekt in grond die of met stoom, of met andere middelen 'schoongemaakt' wordt. Met stoom is er niets aan de hand, met andere methodes zal er altijd wel iets in de plant achterblijven. Wat dat betreft heeft Antoni wel gelijk....
Aan de andere kant, mijn vogels krijgen al jaren regelmatig de harde delen van de witlof- juist, dat bittere - en gedijen er goed op. Dat zou dan inhouden dat de groenteteler zonder gif werkt.... of ik heb geluk.
Net als Louis ben ik overigens een groot liefhebber van de paardenbloem. Alle delen van de plant kunnen door mens en dier gegeten worden, zowel blad, bloem als de zaden. Vooral de zaden in halfrijpe vorm is een bron van gezondheid.

gr
Hans.

Ton Koek
15-01-2012, 23:56
In veel groenten zit meer gif dan toegestaan, maar juist witlof komt er redelijk positief uit, volgens meerdere onderzoeken. Chinese broccoli staat overal op nummer 1 wat aantal aangetroffen bestrijdingsmiddelen betreft.

medaar
16-01-2012, 20:59
Volgens mij wordt witlof helemaal niet bespoten ,,gaat zelfs niet want het groeit onder de grond.
En mensen eten ook rauwe witlof ,,is veel lekkerder dan gekookt.

witloof : groeit ook boven de grond. weet zeker, want we kweken dit , voor eigen gebruik . witloof word niet gekookt maar gestoofd in wat boter, zout en peper . ( miene madam zegt da ze )
en da spuitgedoe , zal zeker geen waar zijn . ik geef altijd wat witloof in de winter .

van Tuijl
16-01-2012, 21:45
De kans bestaat altijd dat groente vervuild is door bepaalde bestrijdingsmiddelen. Maar dat houdt niet in dat het niet gegeten kan worden zonder er ziek van te worden. Witlof bijvoorbeeld, wordt gekweekt in grond die of met stoom, of met andere middelen 'schoongemaakt' wordt. Met stoom is er niets aan de hand, met andere methodes zal er altijd wel iets in de plant achterblijven. Wat dat betreft heeft Antoni wel gelijk....
Aan de andere kant, mijn vogels krijgen al jaren regelmatig de harde delen van de witlof- juist, dat bittere - en gedijen er goed op. Dat zou dan inhouden dat de groenteteler zonder gif werkt.... of ik heb geluk.
Net als Louis ben ik overigens een groot liefhebber van de paardenbloem. Alle delen van de plant kunnen door mens en dier gegeten worden, zowel blad, bloem als de zaden. Vooral de zaden in halfrijpe vorm is een bron van gezondheid.

gr
Hans.

ik heb even een vraagje over paardebloem, dat witte spul dat uit de plant komt als je het blad of de steel plukt, is dat schadelijk voor de vogels? want ik voel me daar nooit prettig bij. is dit een verkeerde soort paardebloem of is dit niet schadelijk?

Ton Koek
17-01-2012, 01:29
In het sap, ook wel paardenbloemenmelk genoemd, zit o.a. juist de bijzonder goede werkzame stof taraxine, dus het sap is absoluut onschadelijk, zelfs nuttig.

Ton
17-01-2012, 20:06
dat sap uit de paardebloem, is erg plakkerig. als je zomers paardebloemen plukt, zitten je handen gauw onder. het lof van de plant, de groene bladen zeg maar, is ook erg goed voor je vogels.