Mededeling

Collapse
No announcement yet.

putterbastaarden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • putterbastaarden

    ik wil dit jaar bastaardputters kweken en heb daarvoor geel agaat moz. poppen. wat kan ik het best gebruiken jonge of jaarlingpoppen ? of maakt het niet uit ? mijn kweekkooien zijn 60 x 40 x40 cm. is dit groot genoeg, en moet ik ze nu reeds bij elkaar zetten ?

  • #2
    In een kooitje van 60 cm ga je een putter opsluiten? Sterkte.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Beste Loxia,
      tijdens de rust periode zou ik de kanariepoppen en de puttermannen samen in een vlucht plaatsen. Dit buiten zicht en hoor afstand van eventuele aanwezige putterpoppen. De kweekkooien voor deze combinatie van vogels voor de bastaardkweek is aan de minimale maat. Wanneer je in broedkooi gekweekte putters gebruikt of mannen die op wedstrijd zijn geweest is dit net voldoende. Anders moet je ze op tijd wennen aan de kweekkooi. Zet de koppels wel bijtijds voor de kweek samen in de broedkooi. Ik doe dat ongeveer 6 weken voor de kweek. Denk ook aan de mogelijkheid om de man te separeren tijdens de broed en legperiode. Dubbele of driedubbele kooien met draadtussenschot is hiervoor ideaal. Bij driedubbele kooi is dan zelfs wisselbroed mogelijk, rechts en links een pop en in de midden de man.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
        In een kooitje van 60 cm ga je een putter opsluiten? Sterkte.
        kijk eens even rond op you tube . filmpjes genoeg van putters die met een kanarie in een kooitje zitten van hooguit 50 cm. en met succes !!

        Opmerking


        • #5
          Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door loxia
            ik wil dit jaar bastaardputters kweken en heb daarvoor geel agaat moz. poppen. wat kan ik het best gebruiken jonge of jaarlingpoppen ? of maakt het niet uit ? mijn kweekkooien zijn 60 x 40 x40 cm. is dit groot genoeg, en moet ik ze nu reeds bij elkaar zetten ?
            Maakt niet uit . Het zit hem in de "klik" tussen de vogels , als het "klikt" dan heb je een goed koppel . Leeftijd speelt geen rol .
            Ik kweek al jaren bastaarden en ik kweek in kooien van 50*40*30 en in voliere's van 2m op 1m tot zelfs 6m op 2m .
            Ook kan je ze vroeg samen zetten ( december) of juist voor de kweek , het zit hem in de "klik" ( wat dan terug afhangt van het karakter van de vogel ) !

            Wel een goede raad is , geen putter poppen in de buurt hebben . Dan gaat het kruisen veel vlotter !

            Comed heeft een heel handig bio productje =>





            Cometaves Bird is een specialiteit die alle elementen aanbrengt om siervogels en cultuurvogels een optimale conditie te geven en te doen behouden.

            Cometaves Bird bevat 32 bestanddelen : vitaminen, oligo-elementen, soja-eiwitten en plantenextracten. Alle voedingsbestanddelen worden zeer goed opgenomen in de darmen. De vogels zijn actief en hun verenkleed is glanzend en kleurrijk. Bij zangvogels wordt de zanglust bevorderd door hun toegenomen dominantie.
            http://www.comed.be/index.php?page=p...at=3&prodid=83

            Opmerking


            • #7
              goed bedankt voor jullie tips en raadgevingen. hoe meer hoe liever. wat vinden jullie van mijn keuze voor de geel agaat mozaiekpop ?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door loxia
                goed bedankt voor jullie tips en raadgevingen. hoe meer hoe liever. wat vinden jullie van mijn keuze voor de geel agaat mozaiekpop ?
                Poppen geven bijna niets mee aan de jongen , bijna zeg ik , echter heb ik wel duidelijke verschillen gezien tussen jongen uit , rode poppen en lichtkleurige mozaiek poppen .


                http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=10152

                op bovenstaande link kan je foto's zien van kruisingen en meestal heb ik de poppen vermeld .

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Chardonnert.BE
                  Poppen geven bijna niets mee aan de jongen , bijna zeg ik , echter heb ik wel duidelijke verschillen gezien tussen jongen uit , rode poppen en lichtkleurige mozaiek poppen .


                  .
                  Hier spreek jij je wel aardig tegen in de zelfde zin zou ik zo zeggen.

                  Er is wel degelijk een groot verschil van uitkomst aan bastaardjongen bij het op zetten van verschillende kleuren van kanariepoppen. Aller eerst is de keus aan de kweker welke jongen hij wil kweken. Bij bastaardkweek voor de zang is de kleur inderdaad niet zo belangrijk.
                  Bij de keus voor het kweken van wedstrijdvogels is de keus voor de agaat geel mozaiek een zeer goede keus. Daar hier hele mooie en TT waardige jongen uit (kunnen) komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de ouders. Tip: probeer eens een agaat opaal geel mozaiek pop.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                    Hier spreek jij je wel aardig tegen in de zelfde zin zou ik zo zeggen.

                    Er is wel degelijk een groot verschil van uitkomst aan bastaardjongen bij het op zetten van verschillende kleuren van kanariepoppen. Aller eerst is de keus aan de kweker welke jongen hij wil kweken. Bij bastaardkweek voor de zang is de kleur inderdaad niet zo belangrijk.
                    Bij de keus voor het kweken van wedstrijdvogels is de keus voor de agaat geel mozaiek een zeer goede keus. Daar hier hele mooie en TT waardige jongen uit (kunnen) komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de ouders. Tip: probeer eens een agaat opaal geel mozaiek pop.
                    De contradictie was bewust en sloeg op de "bijna" in het begin van de zin .
                    Nogmaals , poppen geven BIJNA niets mee .

                    De meeste TT kwekers van bastaarden gaan dan ook wel met siberische kruisen om een grote mooier getekende vogel te verkrijgen . Gaan ze ook sneller mutaties gebruiken . . .

                    Mijn mening is , dat je met de kleine putters beter voor zang bastaarden gaat , en de sib putters voorde TT waardige .

                    Opmerking


                    • #11
                      Chardonnert.BE :"Mijn mening is , dat je met de kleine putters beter voor zang bastaarden gaat , en de sib putters voorde TT waardige."

                      Volledig met je eens Chardonnert.BE.
                      De vraag van loxia gaat echter over zijn keus van de kanariepop en ik denk dat hij een hele goede keus heeft gemaakt.
                      Neem aan dat je het hier mee eens kunt zijn.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                        Chardonnert.BE :"Mijn mening is , dat je met de kleine putters beter voor zang bastaarden gaat , en de sib putters voorde TT waardige."

                        Volledig met je eens Chardonnert.BE.
                        De vraag van loxia gaat echter over zijn keus van de kanariepop en ik denk dat hij een hele goede keus heeft gemaakt.
                        Neem aan dat je het hier mee eens kunt zijn.
                        Ik heb nergens gelezen in zijn berichten dat hij voor TT gaat of voor Zang ...
                        Als hij voor zang gaat , dan vind ik het een slechte keuze ... voor TT inderdaad 1 van de betere keuzes . ( heb ze zelf op die manier genoeg gekweekt ) .

                        Opmerking


                        • #13
                          ik doe niet aan tentoonstellingen, maar ik vind het wel mooi om ze zoveel mogelijk op de putter te doen gelijken. ik ga ze ook opkleuren.(als ik ze kweek).
                          de zang wil ik ze leren door een cd af te spelen

                          Opmerking


                          • #14
                            Klik???
                            De klik kan je gemakkelijk manipuleren.

                            @ Lucky: Heb ze vorig jaar gekweekt (geelopaalagaat mozaiek), weet dat we toen nog een discussie hierover hadden met Frank4.
                            Ik moet hem nu daarin gelijk geven.
                            De opaal factor geeft niet (veel) door aan de kruisingen.

                            @ Loxia: Als je echt de kleur van de putter wil benaderen... neem je best een geel (goud) agaat (groene) of een zwart/geel agaat.
                            Maar de Geelagaatmozaiek is ook een goede keuze.

                            S6
                            Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door loxia
                              ik doe niet aan tentoonstellingen, maar ik vind het wel mooi om ze zoveel mogelijk op de putter te doen gelijken. ik ga ze ook opkleuren.(als ik ze kweek).
                              de zang wil ik ze leren door een cd af te spelen
                              cd's hebben niet zelfde effect als een levende voor zanger . Heb dit jaar het levende bewijs . Altijd goed om een putter achter te houden en pas in broedstemming te laten komen , na de jongen geboren zijn . Zo hebben ze intensief een voorzanger wanneer de meesten vollop in de rui zullen zijn . Dit kan je makkelijk manipuleren door zijn lichturen te bepalen . cd's geven nooit het gewenste effect .

                              Wat wel heel mooi is voor putter-achtige kruisingen te hebben zijn roodfactorige mozaieken .

                              dan heb je zo een effect =>





                              Maar dan iets minder rood geven . Kijk naar de zuiver zwarte brede band op de kop .
                              Bijgevoegde Bestanden

                              Opmerking

                              Working...
                              X