PDA

Bekijk Volledige Versie : Kiemzaad

nick buitendijk
21-12-2011, 21:26
Hallo

Ik heb van de week zoeen torrentje
Gekocht om kiemzaad in tekweken
Kan iemand mij vertellen hoe of dat ik dat het beste kan doen
Van a tot z
Hoelang?
Hoevaak spoelen?
Erna nog met iets mengen?
Kan je het een paardaggen goed houden?
Hoe vaak toediennen aan de vogels en hoeveel ?

Ik heb twee zakken erbij gekocht voor kanaries
En grote parkieten

Gr nick

casehulsebosch
21-12-2011, 21:34
Hallo Nick.
Met die torentjes ben ik niet zo op de hoogte maar ik geef zelf mijn vogels iedere dag gekiemd zaad.
Hoelang het duurt voor het kiemt hangt af van de temperatuur waarin het gekiemd wordt.
Zelf week ik het zaad s'nachts en spoel het dan s'morgens goed door. Daarna laten uit druipen. Overdag spoel ik het zaad nog verschillende keren goed door.
Zelf gebruik ik die ouderwetse glazen inmaak potten van grootmoeders tijd met een schroefdeksel met roestvrij fijn gaas erop.

De zoekmachine zal je wel even bezig houden. Ik heb net zelf even gekeken hoeveel er op komt dagen als je kiemzaad invoegt. Maar dat had je natuurlijk zelf al gedaan;)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

populier
22-12-2011, 10:50
De biotoren vind ik persoonlijk niks, ik gebruik gewoon 3 theezeefjes.

Het kiemen duurt ongeveer 2 a 3 dagen, zodra er witte puntjes omstaan aan de zaden meteen geven.

De kiemen niet te lang laten worden want dan wordt het groenvoer en dan zijn alle vitamines er al uit.

Wat het spoelen betreft kan je dit niet vaak genoeg doen, want anders treden er schimmels op.

Hans de Vries
22-12-2011, 11:04
Kees en Michael hebben het juiste antwoord gegeven. Ik zou er dit nog aan toe willen voegen: koop de juiste zaden voor je vogels. Ik geef gierst en milletsoorten aan mijn tropen en fijn duivenzaad aan mijn forpussen.
Maar er zijn ook prima mengelingen voor knarries en wildzang te verkrijgen.

gr
Hans

nick buitendijk
22-12-2011, 11:42
Oke super ja dat is miscien wel
Beter indd en voegen julie er ei voer aan toe
En hoevaak krijgen de vogels dat
Per week en hoeveel ongeveer bijv koppel kanaries
Hoeveel kiemzaad krijgen ze

Gr nick

populier
22-12-2011, 13:34
Kiemzaad en eivoer geef ik los van elkaar (dus niet door elkaar mixen).

Buiten het kweekseizoen 1 x in de week.

Tijdens de kweek elke dag kiemzaad en eivoer (los van elkaar).

Een koppel kanaries kan je een koffie maatschepje vol geven.

Let op meerdere keren verversen per dag, kans op schimmelvorming, verzuring.

Jeroen H
22-12-2011, 15:18
Ik heb ook zo'n toren. Werkt prima, alleen soms is het lastig om de gekiemde zaden te oogsten omdat ze vast komen te zitten tussen de ribbeltjes.

Ik laat er één keer per dag water door stromen, na de oogst en het 'zaaien'. Ik laat er de hoeveelheid van een schotel (niet helemaal tot het randje natuurlijk) doorheen lopen. In de zomer is het bij mij binnen 48 uur goed.

theos
22-12-2011, 16:47
Hoi

Ik heb ook zo'n torentje en deze bevalt mij goed.
Hierbij verwissel ik elke dag het water en na ongeveer 2 dagen zijn de zaden goed, een beetje afhankelijk van de temperatuur.
Hierna spoel ik ze goed door in een zeef met water en schud daarna de zaden goed droog.
Ze krijgen ze bij mij los dus niet door het eivoer.
Groeten Theo...........

Antoni Hopmann
23-12-2011, 00:08
Zelf geef ik geen gekiemde zaden meer.
Wat ik wel doe is het weken van zaden en daarvan een theelepeltje
door het droge eivoer. Dat is dan gelijk rul.

nick buitendijk
26-12-2011, 00:07
Oke en hoelang laat je het zaad weken dan
En gebruik je wel gewoon kiemzaad

Gr nick

Antoni Hopmann
26-12-2011, 17:48
Oke en hoelang laat je het zaad weken dan
En gebruik je wel gewoon kiemzaad

Gr nick

Ongeveer 6 a 8 uur laat ik het zaad weken. Daarna goed spoelen,uitlekken
en door het eivoer,Nick.
Met speciaal kiemzaad houd ik me niet op.
Ik gebruik gewoon de zaadmengeling of indien voorhanden losse zaden zoals raapzaad en negerzaad.

nick buitendijk
27-12-2011, 10:02
Ongeveer 6 a 8 uur laat ik het zaad weken. Daarna goed spoelen,uitlekken
en door het eivoer,Nick.
Met speciaal kiemzaad houd ik me niet op.
Ik gebruik gewoon de zaadmengeling of indien voorhanden losse zaden zoals raapzaad en negerzaad.

Oke wel een goede ook
Zal ik ook is proberen
Bedankt

Gr nick

sepke
05-01-2012, 01:01
De biotoren vind ik persoonlijk niks, ik gebruik gewoon 3 theezeefjes.

Het kiemen duurt ongeveer 2 a 3 dagen, zodra er witte puntjes omstaan aan de zaden meteen geven.

De kiemen niet te lang laten worden want dan wordt het groenvoer en dan zijn alle vitamines er al uit.

Wat het spoelen betreft kan je dit niet vaak genoeg doen, want anders treden er schimmels op.

Dag populier,

Het lijkt mij wel wat die theezeefjes maar hoeveel water doe je in het bakje waar het zeefje in hangt? M.a.w. als het zeefje gevuld is met zaad en je hangt het dan in het bakje met water hoe hoog komt dan het water in de zeef?

populier
05-01-2012, 11:31
Oeps 2 x geplaatst zie hieronder:)

populier
05-01-2012, 11:32
Hoi Sepke,

Als bakjes gebruik ik deksesl van instant koffiemelk potten.

Deze vul ik met water en hang het theezeefje erin, het water komt dan idd. een beetje omhoog maar dat giet je af boven de gootsteen tot dat het waterlevel gelijkt is als dat van het zaad.

Na 8 uur verwijder je het water en spoelt het zaad onder de kraan en hangt het weer terug in de bakje, over deze 3 zeefjes leg ik wel een vochtige doek om verdamping tegen te gaan, het zaad moet wel vochtig blijven.

Maar wel alles blijven spoelen gedurende de dagen van het kiemen.

Succes:)

sepke
05-01-2012, 13:08
Dag populier,

Als ik het goed begrijp laat jij de zaden 8 uur weken, dan uitspoelen en terug hangen in het bakje zonder water. Tot het kiemen hoeft er dan geen water meer in het bakje?

Maar door er een vochtige doek erover te plaatsen wordt het dan niet te donker of is dit geen probleem.

populier
06-01-2012, 11:04
Hoi Sepke,

Idd. na 8 uur zijn de zaden wel volgezogen met water, maar ze moeten wel vochtig blijven, vandaar het spoelen en de vochtige doek.

Een zaadje onder de grond wat kiemt ziet ook geen daglicht;)

Goudengould
06-01-2012, 13:17
Als we dan toch bezig zijn, wil ik er een vraagje bijzetten. (als dat mag)

Is het resultaat van het kiemzaad duidelijk te zien?

Jeroen H
06-01-2012, 18:47
Hoi Goudengold,

Dit is het resultaat: http://www.vogelcafe.nl/attachment.php?attachmentid=1220&stc=1&d=1241629845

Goudengould
07-01-2012, 12:01
Ik bedoel eigenlijk of je het kan zien aan de vogels zelf. ;)

Merk je verschil van voor je het gaf?
Betere kweek resultaten? Beter in de veren?

Gr

populier
07-01-2012, 15:37
Ik geef veel kiemzaad, in kiemzaag zit veel vitamine E.

Ik denk dat in ieder geval de vogels een stuk vruchtbaarder zijn en dat je dat op den duur wel gaat merken met meer bevrucht eieren.

louis polane
14-01-2012, 23:45
Een hoop mensen maken een grote fout, Vit E is nl een antioxidant, wat inhoud dat het, het totale lijf beter doet funktioneren. Als het totale lichaam beter funtioneerd worden de andere Vit. en mineralen beter opgenomen en vindt er een betere bevruchting plaats. Vit. E is ahw een soort katelisator. De Vit. A is nl het werkelijke Vit. die echt voor de bevruchting zorgt.

Antoni Hopmann
15-01-2012, 18:36
Een hoop mensen maken een grote fout, Vit E is nl een antioxidant, wat inhoud dat het, het totale lijf beter doet funktioneren. Als het totale lichaam beter funtioneerd worden de andere Vit. en mineralen beter opgenomen en vindt er een betere bevruchting plaats. Vit. E is ahw een soort katelisator. De Vit. A is nl het werkelijke Vit. die echt voor de bevruchting zorgt.

Ik zou niet weten of veel mensen een grote fout maken.
Er is in de kweektijd nu eenmaal een grote behoefte aan meerdere
vitaminen.Zeker aan de vitaminen A,D,en E.
Het een kan niet zonder het ander. Zij die fabrieks eivoer gebruiken
behoeven zich daarover geen zorgen te maken. De grote merken voorzien
duidelijk in de totale behoefte.

Ton Koek
15-01-2012, 19:53
Het blijkt erg lastig om via internet objectieve informatie te vinden over vitamines in het algemeen. Bijna alles is commercieel en veel sites spreken elkaar tegen.
Daarnaast bestaan er talloze sprookjes die stammen uit de tijd dat zelfs deskundigen nog geen flauw idee hadden wat vitamines deden.

Kiemzaad geef ik al tijden niet meer, wel sinds een maand of twee weer geweekt zaad, maar de vogels snappen niet zo goed wat ik daarmee, wil, ze eten het niet.

Lucky
16-01-2012, 20:00
Tja ,wat de boer niet kent ............................!
Even vol houden Ton, als een schaap over de dam is volgen de anderen van alleen.
Vaak een kwestie van gewenning.

Josly
16-01-2012, 21:49
Hallo,

Wordt dat ook geen klein beetje in de hand gewerkt, doordat " verschillende/meerdere " sprekers gesponsord worden door een of andere fabrikant. Je kan het vergelijken bij Wetenschappelijke onderzoeken, projecten, die geheel, of gedeeltelijk afhankelijk zijn van bepaalde fabrikanten. Zelfs in opdracht van een of andere fabrikant.

Ton Koek
17-01-2012, 01:24
Ik geef nu twee of drie per week vers geweekt zaad, al 2 maanden, ze moeten nu wel opschieten... :)

Maar serieus, ik hou nog even vol. Ik denk dat het een waardevolle aanvulling is.

girlits
17-01-2012, 10:23
Heb in het verleden het geweekte zaad door het droge gemengd en uit een bakje gevoerd.Word dan makkelijker opgenomen.
Was hier meer om uitgevlogen jongen aan het eten te krijgen.

mvg eddie

Ton Koek
17-01-2012, 11:05
Wat bedoel je met "uit een bakje gevoerd"?

girlits
17-01-2012, 14:04
Kan geen trema plaatsen maar bedoel gewoon 1 bakje/schoteltje/potje net waar je het voer in verstrekt,gewoon half om half mengen.

mvg eddie

Ton Koek
17-01-2012, 14:16
Aha, nu snap ik het, dankje. Ik ga het proberen.