PDA

Bekijk Volledige Versie : Spell check

casehulsebosch
15-12-2011, 06:18
Iz 't michien moogeluk om op dat foorum van jullie een spel chheque te zettuh? Dr zittuh zoviel foute in die Neerlanse taal van jullie dat zoon knoppie migien niet overbooodig is.

Mischief effe an die webmaster vraaguh?

Garoet, Keesie uut Niew Seelund.

Henk3
15-12-2011, 10:27
Dat was wel een errug diep glaasje Kees.

Maarre, niet iedereen is evengoed geletterd denk ik.

Hans de Vries
15-12-2011, 11:24
Jullie hebben allebei gelijk..... Ik heb mij ook lange tijd wat geërgerd aan het 'Nederlands' van deze tijd :rolleyes:
Maar ik vind het wel goed, zolang maar niet iedereen de 'Medaar-stijl' gaat gebruiken. Hoewel..... als je dat maar lang genoeg onder ogen krijgt, went ook dat wel.

gr
Hans

K@rin
15-12-2011, 12:09
Iz 't michien moogeluk om op dat foorum van jullie een spel chheque te zettuh? Dr zittuh zoviel foute in die Neerlanse taal van jullie dat zoon knoppie migien niet overbooodig is.

Mischief effe an die webmaster vraaguh?

Garoet, Keesie uut Niew Seelund.

Klinkt als Afrikaans uit Nieuw Zeeland :)

RobK
15-12-2011, 13:26
Het is hier wel meer geschreven Kees, lang niet alles gaat foutloos. Ik denk dat er meerdere factoren in het spel zijn. Moderne "internettaal", gemakzucht, onkunde. Degene die niet tot een van de drie groepen behoort (of dat van zichzelf meent) kan zich het best maar niet teveel ergeren. Dat leeft wel zo gemakkelijk. Het idee dat ik de wereld kan verbeteren heb ik juist veertien dagen geleden laten varen.

Groet,

Rob.

Serinus
15-12-2011, 16:26
Hallo,

RobK;
Het idee dat ik de wereld kan verbeteren heb ik juist veertien dagen geleden laten varen.:hmmmm eens kijken....14 dagen geleden, dan was het dus begin december.....
Wát kan er toen gebeurd zijn dat RobK zijn queste om de wereld te verbeteren, in rook heeft doen zien opgaan.....
:hmmmm misschien "niks in z'n schoen gekregen" van de Goedheiligman?:D
;)
Groeten, Serinus.

Henk3
15-12-2011, 16:26
Robk:
Het idee dat ik de wereld kan verbeteren heb ik juist veertien dagen geleden laten varen.

Hé, hé, eindelijk een gelukkig mens.

Ton Koek
15-12-2011, 19:05
Ik hoef de werelt ook niet meer te verbeteren maar een spelsjekker zou wel handig zijn. Ik weet niet of die in het Nederlands bestaan in forum-software.

populier
15-12-2011, 19:11
Als je de internetbrowser van Firefox Morzilla gebruikt zit er een spellingchecker op alles wat je typt dus ook in antwoorden op een forum;)

RobK
15-12-2011, 19:13
Er is niks in rook opgegaan, ik heb het laten varen.

Het leeft inderdaad heeeeeeerlijk............

Groet,

Rob.

Henk3
15-12-2011, 20:13
Er is niks in rook opgegaan, ik heb het laten varen.

Het leeft inderdaad heeeeeeerlijk............

Groet,

Rob.

Het lucht inderdaad op als je het hebt laten varen maar die lucht ...... blijft vaak nog wel ff hangen nadien, ha, ha.

casehulsebosch
15-12-2011, 21:04
"Auto kopen in de vliegtuig."

Vroeguh was het altijd "het vliegtuig".
Ben ik mischien te oud?;) of is er nog een baantje voor mij bij De Telegraaf?

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

medaar
15-12-2011, 21:56
medaar ziene tale verstaan ze nog , iedereen . of niet soms ???
wanneer ik zie wat miene kleinkinderen op da comp gedoe zetten ammaai ze. is de grote fout van het leven van nu.
rap rapper rapst ( were mis zeker, weet niks beter).
kunnen nog met geen passer en lat wat tekenen. wat wil je dan .
waar is de tijd van toen : dat groen boekje(grgr).
kaas willem ?? eet graag kaas ze .
is were voor de ??.

Hans de Vries
15-12-2011, 23:50
Ik vind het prachtig Medaar..... en je hebt nog gelijk ook:D :eek:

loodje
16-12-2011, 20:40
Watzegtieallemaal.

Hansko
17-12-2011, 20:03
Geweldig om te lezen de Belgische taal.
Om te horen is nog prettiger.
En dat doe ik dan ook regelmatig voor mijn werk.
Afgelopen 2 jaar heb ik regelmatig in Belgie mogen werken voor mijn baas.
En ook regelmatig in het hotel gezeten en dus regelmatig mogen genieten van de verschillende Belgische dialecten.

Broozie
17-12-2011, 23:18
Inderdaad iedereen heeft dialecten.
De ene hebben het bij het rechte eind en de andere zijn gebrekkige, zeg maar onbestaande.
Ik hoef niemand achter de pc te zetten om verstaanbare taal te typen en er een zinnetje 'brugs' bij te lappen.

Troetelduifje
18-12-2011, 00:28
De schrijffouten die ik zelf maak komen door en motorische stoornis, waardoor mijn vingers liever "amar" typen (om en om) dan "maar" (2x op dezelfde toets).
Meestal kijk ik dat na, soms vergeet ik dat.

maar waar ik me over het algemeen wel aan erger is niet geschreven streektaal: 'Ik lust graag een glas en op 't zand zijn er genoeg etablissementen om er eentje in je kraag te gieten'... maar Nederlanders, die gewoon echt geen Nederlands kennen.

Een lerares die, na een akkefietje, op het bord schrijft: 'Iedereen houdt zijn handen bij ze eigen.' In plaats van 'Iedereen houdt zijn handen bij zich, of bij zichzelf'. :eek:

En de boek, de vliegtuig en de kindje....

De stomste fout die ik ooit nog gelezen heb is: 'Hij kwam om doordat een elektrische tijds kabel brak en op hem viel.'

Hansko
18-12-2011, 12:07
Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik het zelf ook best moeilijk vindt om,
te typen volgens het groene boekje.
Er veranderd nogal eens wat hier en daar.
Wat betreft het berichtje van medaar was een geintje tussen een Belg en een Nederlander.
Wat ik trouwens niet meer kan terug vinden?
Zijn die berichtjes verwijderd door een moderator?
Of ligt het aan mijn browser?

RobK
18-12-2011, 12:54
Inderdaad, verwijderd door de moderator van dienst. Inclusief de begeleidende schrijven van de landgenoten.

Groet,

Rob.

Troetelduifje
18-12-2011, 14:00
Inderdaad, verwijderd door de moderator van dienst. Inclusief de begeleidende schrijven van de landgenoten.

Groet,

Rob.

Inderdaad, verwijderd door de moderator van dienst. Inclusief HET BEGELEIDEND schrijven van de landgenoten.

......Om even ontopic te blijven. ;)

Reden van verwijderen snap ik niet. Berichten gingen toch over taal, schrijftaal, spreektaal en foutief weergeven?

@ hansko: Ik weet niet van een groen boekje, alleen van wat ik op de basisschool en het voortgezet onderwijs geleerd heb.
Er veranderT inderdaad ook veel; moesten wij vroeger eens 'kado' durven schrijven ipv 'cadeau'. En tegenwoordig staat het gewoon in de reclamefolders als 'kado' geschreven.
Vooral voor mensen met spellingsproblemen,zoals dyslexie, is het erg verwarrend en vervelend dat spellingsregels steeds veranderen.
Wij schreven vroeger nog Pereboom, omdat de boom zelf peer is. Kerseboom, want de boom is de kers. Net als de eik of de kastanje.
Maar toch moeten we nu pereNboom schrijven, omdat er pereN aanhangen. En KerseNboom.

Maar je zegt toch ook niet kastanjeNboom?

Tori no Hime
18-12-2011, 14:33
Ik moet toegeven dat ik best wel een spelling-muggenzifter ben :o
Dat mensen op een forum snel een berichtje typen en dat daar dan wat foutjes insluipen, daar kan ik wel mee leven hoor. Maar tegenwoordig staan er ook steeds vaker KNOEPERDS van fouten in kranten of op 'professionele'/zakelijke websites, en dat vind ik echt niet kunnen.

En tot mijn grote verdriet hoorde ik laatst dat de als/dan-regel is afgeschaft? Omdat tegenwoordig zoveel mensen "groter als" zeggen ipv "groter dan". Omdat superveel mensen het altijd fout doen, dat is toch geen goede reden om de regel dan maar af te schaffen? :huh

Troetelduifje
18-12-2011, 15:16
Ik moet toegeven dat ik best wel een spelling-muggenzifter ben :o
Dat mensen op een forum snel een berichtje typen en dat daar dan wat foutjes insluipen, daar kan ik wel mee leven hoor. Maar tegenwoordig staan er ook steeds vaker KNOEPERDS van fouten in kranten of op 'professionele'/zakelijke websites, en dat vind ik echt niet kunnen.

En tot mijn grote verdriet hoorde ik laatst dat de als/dan-regel is afgeschaft? Omdat tegenwoordig zoveel mensen "groter als" zeggen ipv "groter dan". Omdat superveel mensen het altijd fout doen, dat is toch geen goede reden om de regel dan maar af te schaffen? :huh

Van mij mag je muggenziften hoor. Ik vind "hij is groter als mij" namelijk ook tenenkrommend waardeloos.
"Hij is groter dan ik" moet dat zijn.

IN plaats van de taal maar af te stemmen op de stommiteit van degenen die hem moeten spreken, zouden ze op school ook het onderwijs kunnen aanpassen. Minder onzin leren aan die kinderen en meer je moerstaal, fatsoenlijk hoofdrekenen en je vaderlandse geschiedenis. ("de 2e Wereld Oorlog... dat was toch in Duitsland?")

Als je tegenwoordig bijvoorbeeld al ziet hoe ze leren rekenen... zo omslachtig 'want ze moeten het begrijpen'.... Nee, ze moeten gewoon WETEN dat 7x8=56 en niet 36. groep 8 en ze hebben 5 minuten nodig om uit te rekenen dat 7+8= 15 en niet 16.
En ze moeten gewoon weten dat als er staat 3/4= .../100, dat er 75 op die puntjes moet komen te staan. Waarom? Omdat 4 taartpunten samen 100 vlokken hebben, dus 3 punten maar 75.
En niet 4 eerst maal 10, dan kijken wat je nog over hebt... nog eens maal 10.....

En zo ook met de Nederlandse taal; het gaat niet over D of T: het gaat over een T achter de persoonsvorm zetten of niet. En sommige persoonsvormen hebben toevallig aan het einde een d.... en anderen een p, of een s, of een n.

Dus het onderwijs verbeteren en niet steeds de 'Neêrlandsche taal' maar aanpassen, omdat het degenen die het moeten spreken geen bal interesseert hoe dom ze overkomen op een sollicitatiegesprek als ze zeggen: "Ja,hij heeft wel meer ervaring, maar hij is ook ouder als mijn."

ele
18-12-2011, 20:11
Als je de internetbrowser van Firefox Morzilla gebruikt zit er een spellingchecker op alles wat je typt dus ook in antwoorden op een forum;)

Misschien dat Firefox de oplossing kan zijn voor sommigen welke wensen om zonder fouten te schrijven.
Hoe moet ik dan mijn "Noordse" manier van spreken veranderen? :D -0-
Mijn spreektaal is Fries en dat ook niet zonder fouten.-0-
Soms probeer ik dat iets te verbloemen met wat zelfspot, de ene keer lukt dat en de andere keer wat minder.
Mijn schrijftaal is in vele opzichten een geheel andere dan mijn spreektaal.

Ik denk dat taalgebruik deels zal afhangen van iemands mogelijkheden, wil en kennis/opleiding.
De 1 heeft een talenknobbel en de ander is beter in wiskunde bijv.

Gelukkig is het bijna KERST en ik wil iedereen dan ook veel verdraagzaamheid en vrede wensen. (zelfs de tegenstanders van onze vogelhobby)

mvg. Eelke

Troetelduifje
18-12-2011, 20:47
Misschien dat Firefox de oplossing kan zijn voor sommigen welke wensen om zonder fouten te schrijven.
Soms probeer ik dat iets te verbloemen met wat zelfspot, de ene keer lukt dat en de andere keer wat minder.
Mijn schrijftaal is in vele opzichten een geheel andere dan mijn spreektaal.

Ik denk dat taalgebruik deels zal afhangen van iemands mogelijkheden, wil en kennis/opleiding.
De 1 heeft een talenknobbel en de ander is beter in wiskunde bijv.

Gelukkig is het bijna KERST en ik wil iedereen dan ook veel verdraagzaamheid en vrede wensen. (zelfs de tegenstanders van onze vogelhobby)

mvg. Eelke

Ik vier geen kerst, dus dat gaat bij mij niet op. ;)

Maar desondanks probeer ik elke dag verdraagzaam te zijn hoor, wat het ene moment makkelijker gaat dan het andere.
En verdragen wat er in het onderwijs gebeurt is niet altijd makkelijk.

Ik heb het ook niet zozeer over mensen die moeilijk kunnen leren, of,zoals alle mannen hier in huis, dyslexie hebben.
Ik heb het puur over de verarming van onze mooie taal.
Dat die niet makkelijk te leren is geef ik direct toe. Maar om in het onderwijs dan maar de taal te verarmen en te leren dat 'groter als mij' of 'groter dan ik' allebei voortaan goed gerekend wordt......

Dat vind ik gewoon onacceptabel.

En het Fries is een taal op zich, die van mij graag behouden mag blijven, evenals het Limburgs, of zelfs het 'Hellemonds'. Maar dan ook wel alle spelregels van die taal blijven aanhouden. Anders verarm je die talen ook alleen maar en dat is gewoon zonde.

casehulsebosch
18-12-2011, 21:59
Ik zie van bericht 23 op dit onderwerp dat Troetel mijn opa ook gekend heeft.;)

Taal, rekenen, aardrijkskunde? Het is vandaag de dag allemaal zo ouderwets.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Troetelduifje
19-12-2011, 00:21
Ik zie van bericht 23 op dit onderwerp dat Troetel mijn opa ook gekend heeft.;) .

Vast. It's a small world.

populier
19-12-2011, 13:32

Hallo Eelke,

Als add-on kan je zelfs het Friese woorden downloaden en als spelliningchecker gebruiken:D

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/language-tools/