PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe lang houdbaar?

K@rin
09-12-2011, 21:21
Ik vind veel berichten met verschillende eivoer-recepten en de mogelijkheid van het invriezen van eivoer.
Maar ik heb nog nergens kunnen vinden hoe lang het in de vriezer (-18) houdbaar is :hmmmm

Animal
09-12-2011, 22:03
Ik vind veel berichten met verschillende eivoer-recepten en de mogelijkheid van het invriezen van eivoer.
Maar ik heb nog nergens kunnen vinden hoe lang het in de vriezer (-18) houdbaar is :hmmmm

Ongeveer net zo lang als de meeste dingen die je zelf invriesd ,denk ik.
Ik neem aan dat je ook geen eivoer gaat aanmaken voor maanden tegelijk.
Een maandje kan best verwacht ik.
Ik liet ook wel eens zaad kiemen ,en dat ging ook in portie's in de vriezer ,voor 1 a 2 weken . Dat gaat ook prima.

Antoni Hopmann
10-12-2011, 00:52

Ja men spreekt wel over de mogelijkheid van invriezen.
Maar hoeveel liefhebbers zijn daar ook al weer niet van teruggekomen.
Het lijkt allemaaleen voudig,maar is toch ook weer een gedoe.
Hoe groot moeten de porties zijn? Dan krijg je ook weer de zaak van het ontdooien.
Het beste lijkt mij,dat je het eivoer bereidt voor 2 dagen,dan kan het gewoon in de koelkast.

K@rin
10-12-2011, 13:27
Antoni, dat is de manier waarop wij het "vroeger" inderdaad deden.
Misschien dat ik die methode dan toch maar ga voortzetten, zoveel dagelijks werk vond ik het nu ook weer niet :)

Antoni Hopmann
10-12-2011, 17:26
Antoni, dat is de manier waarop wij het "vroeger" inderdaad deden.
Misschien dat ik die methode dan toch maar ga voortzetten, zoveel dagelijks werk vond ik het nu ook weer niet :)

:D Sommige dingen veranderen in feite helemaal niet.

Xavier
11-12-2011, 00:27
Het beste lijkt mij,dat je het eivoer bereidt voor 2 dagen,dan kan het gewoon in de koelkast.
Mij werd gezegd dat een koelkast niet de ideale plaats is om eivoer te bewaren. Een koelkast is veel te vochtig = schimmelvorming.
Het kant en klare eivoer van Verzele-Laga (Gold Paté) bewaar ik een paar maanden (verpakking van 1kg voor 4 kanaries, ze kunnen er een eind mee rondkomen) in een koele EN droge" kelder!
Nog nooit problemen mee gehad, de laatste kruimels zijn nog even vers als deze die ik bij het openen van de verpakking aan de vogels gaf.

mvg
Xavier

Antoni Hopmann
11-12-2011, 01:14
Mij werd gezegd dat een koelkast niet de ideale plaats is om eivoer te bewaren. Een koelkast is veel te vochtig = schimmelvorming.
Het kant en klare eivoer van Verzele-Laga (Gold Paté) bewaar ik een paar maanden (verpakking van 1kg voor 4 kanaries, ze kunnen er een eind mee rondkomen) in een koele EN droge" kelder!
Nog nooit problemen mee gehad, de laatste kruimels zijn nog even vers als deze die ik bij het openen van de verpakking aan de vogels gaf.

mvg
Xavier

Zelf bereid eivoer schimmelt echt niet binnen 2 dagen in de koelkast
Xavier.

Fabriekseivoer bewaar je gewoon in een koele,droge,donkere ruimte
en is houdbaar tot de houdbaarheidsdatum.
Daar is natuurlijk weinig aan te bereiden. Rul maken met een paar druppels water.

Ton
11-12-2011, 19:42
het beste is om porties te maken, die je per dag gebruikt, dus s`avonds er uit halen voor de volgende dag. en een maand kan het wel in de vriezer, dan hoef je maar 1 x per maand je eivoer aan te maken.

K@rin
11-12-2011, 20:42
Bedankt Ton! Dus óf een maand in de vriezer, óf 1x per 2 dagen vers maken.
Ik ga er nog even over nadenken wat voor mijzelf het handigste en/of prettigste is.