PDA

Bekijk Volledige Versie : fronten,

Emiel
06-12-2011, 18:04
heren,

goedendag,

ik heb via het werk een aantal mooi platen schone osb platen kunnen krijgen,van de maat 90x60cm.
nu wil ik hiervan broedkooien gaan proberen te maken,maar nu was ik bij geo shopping aan het kijken voor fronten,maar kon de goeie fronten niet vinden.
ik zocht fronten me nestkast deur,maar dan niet zo'n front met een echt deurtje zeg maar.
hetzelfde idee als gehu,met een nestlade,wie weet hoe ik dat kan versieren,of heb ik niet goed genoeg gekeken..
de kooien worden uiteindelijk 90x45x60 lxbxh,of zouden jullie dat anders aanpakken
dit worden uiteraard wel zwaren kooien,maar verslepen hoeft toch niet...

ben benieuwd naar jullie ideeen...

groet Emiel

populier
06-12-2011, 18:49
Gangbare maten voor fronten zijn 80 of 100 cm breed.

Ik ben bang dat in de door jouw op gegeven maten fronten ook niet te vinden zijn.

Je moet ze op maat laten maken bij de firma Heesakkers. en dan meteen met de nestlade deurtjes erin.

OSB lijkt mij niet geschikt voor het bouwen voor broedkooien, die moet je tig keer lakken om die een ze beetje waterbestendig te krijgen anders zijn ze na het eerste vogelbadje al krom.:)

Emiel
06-12-2011, 19:31
de platen zijn 12mm dik,en al behandelt met een of andere susbtantie,komen uit de drukkerij wereld...
dus dat beetje spatten van het badderen ben ik niet zo bang voor...

misschien heb ik de vraag wat verkeerd geformuleerd,

ik heb nu dus zeg maar al 3 fronten van 80 bij 40,waar de beste man een hoek heeft uitgeknipt voor de nestlade,dit staat dus niet zo netjes...

dus mijn vraag is eigenlijk waar je die fronten kan kopen waar al een hoek uit is,die netjes is afgewerkt..
of zijn deze fronten niet te verkrijgen...
en hoe doen jullie dat anders...

groeten

populier
06-12-2011, 19:38
de platen zijn 12mm dik,en al behandelt met een of andere susbtantie,komen uit de drukkerij wereld...
groeten

Een of andere substantie:confused:

Is dat dan wel veilig voor vogels om dan in zulke kooien te zitten, zonder gifdampen in te ademen?

Kom zelf uit de drukkerij wereld en dat is niet de gezondste opgeving.:)

Emiel
06-12-2011, 20:02
Jawel,stinkt niet of zo....net of die platen gestuct zijn met plamuur....dus ook mooi glad.....
Die platen zitten op pallets papier tbv beschadiging....mischien zegt dat je wat...
Bij welke drukkerij werk je,is maar een klein wereldje....

Maar heb je een idee van die fronten....of hoe ik dat het beste kan doen....

Groet

populier
06-12-2011, 20:14
Nee, die platen met coating zeggen mij even niets, als ik ze zie misschien(foto?)

Ik werk niet meer in de Grafische industrie, ik heb jaren geleden gewerkt bij Jos Neve en Repro van Diggelen.

Maar als soort van DTPer en niet op de drukkerijvloer.

Maar even ontopic.

Dus als ik het goed begrijp zoek je dus fronten van 80 x 40 met een hoek er uit voor de nestlades gelijk aan die van de Gehu kooien.

Die zou je denk ik toch zelf moeten maken.

Ik zelf laatst een paar extra deuren bij gemaakt in mijn fronten en de tralies heb ik gewoon netjes weggeknipt met een scherpe ijzertang.

Voor de hoeken zal je toch een goede ijzer moeten gebruiken en daarna een beetje bijvijlen.

Hieronder een voorbeeld voor je kooien.

Emiel
06-12-2011, 20:29
Oke,zulke fronten zijn er dus gewoon niet....
Dan gaan we zelf wel asn het knippen....
Toch ben ik benieuwd of iemand die zelf broedkooien maakt hier een paar
foto's zou wil/kunnen plaatsen van hoe diegene bouwt....
En dan met name de slede voor de nestkast....
Had al meerdere onderwerpen gelezen,maar kon eigenlijks niets hierover vinden....
Dus ik wacht nog ff af....

Groeten

Emiel
06-12-2011, 20:34
Oke bedankt voor de foto.....

Ik weet genoeg.....

populier
06-12-2011, 20:37
Succes met het bouwen:)

kingfisher
06-12-2011, 22:35
Ik heb zulke fronten in een heesakkers(henava) kooi zitten met een passtukje dus ze zijn er wel lijkt me.

populier
06-12-2011, 23:04
Zoals ik al zei tegen Emiel zou je ze door de Firma Heesakkers dan ook moeten laten maken.;)