PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke maten

mylife
28-11-2011, 01:01
Wat zijn de minimummaten voor broedkooien voor de volgende soorten?
Goulds
Diamantvinken
Kanaries
Grasparkieten
Rijstvogels
Zilverbekjes
Bichenowastrilde
Roodmaskerastrilde
Binsenastrilde

Ik zat zelf te denken aan (lxhxd) 80x40x40
En welke soorten zouden nog meer aan deze afmetingen genoeg hebben?

Ton
28-11-2011, 19:43
je zit aardig in de richting met 80 lang, als je zou kunnen, zou ik kiezen voor 120. en dan zo dat je het kan opdelen in 3 x 40. altijd handig als er jongen bij zitten.

ele
28-11-2011, 21:26
Wat de diepte van kooien betreft zou je kunnen overwegen om voor 50 cm. i.p.v. 40 cm. te kiezen.
De deelbaarheid, zoals Ton aangeeft, of evt. andere maten passend in de beschikbare ruimte waar deze kooien komen te staan is volgens mij ook het overwegen waard.
Een kooi van 80 cm lengte is voor de meeste wat beweeglijker / drukkere vogelsoorten een minimale maat is mijn ervaring.
Door observeren zou je dat misschien al redelijk in kunnen schatten.

Ondanks dat ik in het verleden wel met goulds in bijv. 40 x 40 x 40 goede resultaten heb behaald is mijn ervaring wel dat deze vogels een zekere periode nodig zijn om hun vliegkracht te kunnen herstellen tot een zeker niveau.

Een gezonde vogel zal hier echt niet lang over hoeven doen, maar persoonlijk heb ik gekozen voor een zekere "hogere mate van vliegkracht" in mijn broedkooien.

mvg. Eelke

mylife
28-11-2011, 21:35
Ik begrijp uit jullie antwoorden dat het niet verstandig is om naar 74,5cm te gaan( ik wil ze namelijk maken van betonplex 9mm en de platen zijn 150 breed zag ik vandaag.)

Antoni Hopmann
28-11-2011, 22:43
Ik begrijp uit jullie antwoorden dat het niet verstandig is om naar 74,5cm te gaan( ik wil ze namelijk maken van betonplex 9mm en de platen zijn 150 breed zag ik vandaag.)

Nee, is te klein.
Wat ook een leuke maat is 90x60x50 cm. (lxdxh)

frank4
29-11-2011, 00:22
weet dat betonplex niet te verven is

Frank4

mylife
29-11-2011, 00:30
Het was ook niet de bedoeling betonplex te verven. Ik wilde er wel een achterwand van triplex welke in een lichte kleur is geschilderd achter zetten.
Ik heb trouwens verkeerd gekeken betonplex is 125x250 ipv 150x250. Uit 2 platen zou ik dus 6 broedbakken excl. achterwand kunnen halen

Antoni Hopmann
29-11-2011, 07:47

Frank4

Ik heb het betonplex geverfd met alkydverf. Houdt prima.
Wel eerst reinigen met ammoniakwater en een beetje opschuren met fijn
schuurpapier.

Animal
29-11-2011, 14:25

Frank4

Alles is te verven met de juiste voorbehandeling en juiste verf !

Ton
29-11-2011, 19:59
betonplex is van zichzelf al donker bruin, ik zou zeker de platen voordat je ze in elkaar zet, goed schuren en schilderen, met een witte afneembare verf. verder is betonplex een uitstekende keuze om kooien van te maken. het is makkelijk te bewerken en kan goed tegen vocht. mits je de kopse kanten ook goed behandeld.

mylife
01-12-2011, 10:56
Bedankt voor alle antwoorden. Ik wilde zelf ook frontjes gaan maken van aluminium en gaas. Nu zit ik alleen met het feit dat ik niet weet hoe ik het zo voor mekaar krijg dat ik de voer en waterbakjes aan de buitenkant heb. Net zo als bij de fronten met tralies. Ik heb nog redelijk wat gaas en aluminium liggen vandaar dat ik ze eigenlijk zelf wil maken. Zijn er speciale voer en waterbakjes voor of moet ik de fronten aanpassen op een 1 of andere manier?

Antoni Hopmann
01-12-2011, 11:30
betonplex is van zichzelf al donker bruin, ik zou zeker de platen voordat je ze in elkaar zet, goed schuren en schilderen, met een witte afneembare verf. verder is betonplex een uitstekende keuze om kooien van te maken. het is makkelijk te bewerken en kan goed tegen vocht. mits je de kopse kanten ook goed behandeld.

Is zeker prima, betonplex,maar wel erg zwaar.
Heel geschikt voor buiten ook.
De kopse kanten blijven echter altijd een probleem.

mylife
09-12-2011, 19:00
Na overleg met mijn vrouw zijn de plannen gewijzigt en krijg ik een grotere ruimte ter beschikking om vogels in te houden (lees:gedeelte van onze geisoleerde stenen schuur). Het gaat om een ruimte van 276cm lang en 148 breed. Bedoeling is nu dat er een L-opstelling komt van ongeveer 2mtr hoog. De broedkooien worden 60cm diep zodat een looppad van 88 cm voor mij overblijft.
Onder op de vloer komen waarschijnlijk 3 hokken 2 van 108 lang 60 diep en 80 hoog. En 1 op de korte kant van 148 lang en 60 diep en 80 hoog. Op de 2e en 3e laag komen dan waarschijnlijk op de korte kant 2 hokken van 80 breed 60 diep en 40 hoog boven mekaar.
In de hoek komen dan 2 hoekhokken boven mekaar. En op de lange kant komen 2x2 lagen hokken van 80 breed en 40 hoog bij 60 diep, en 2 lagen hokken van 56 breed 60 diep en 40 hoog. Komt er dan dus op neer dat ik 13 hokken ter beschikking heb. In het nachthok van de voliere hoef ik dan geen broedkooien meer te maken. En kan ik er 2 ruime nachthokken van maken.
Om alles zo licht mogelijk te houden wil ik nu vuren frames maken en de bodems en wanden van 9mm (bodems) of 5,5 mm (wandjes) multiplex en deze wit schilderen. Ik was niet van plan er lades in te maken ivm bloedluis. De wandjes wil ik zo maken dat ik de ruimtes kan vergroten eventueel. De deuren en fronten wilde ik maken van aluminium of kant en klaar kopen Het liefst dan zwart gaas of zwarte fronten.

mylife
10-12-2011, 18:00
Kzie net dat ik een foutje gemaakt heb. De 2 lagen kunnen natuurlijk 3 lagen worden:) (80cm + 3x40cm = 200cm). Vandaag bedacht ik me ineens dat mn bakken dan 60x80x40 (bxlxh) zijn en ik ze met een schuif makkelijk kan omvormen naar 60x40x40 eventueel. Moet ik wel even de stokken anders plaatsen.

Hansko
15-12-2011, 01:40
Bedankt voor alle antwoorden. Ik wilde zelf ook frontjes gaan maken van aluminium en gaas. Nu zit ik alleen met het feit dat ik niet weet hoe ik het zo voor mekaar krijg dat ik de voer en waterbakjes aan de buitenkant heb. Net zo als bij de fronten met tralies. Ik heb nog redelijk wat gaas en aluminium liggen vandaar dat ik ze eigenlijk zelf wil maken. Zijn er speciale voer en waterbakjes voor of moet ik de fronten aanpassen op een 1 of andere manier?

Een idee weet niet zeker of het werkt maarja.
Je kunt de afdek klepjes van de tralie fronten ook los kopen met veertjes.
Uitmeten en uitknippen?
Ligt wel aan de dikte van je gaas, maar je zou dit kunnen verstevigen als je toch genoeg alu hebt.

ele
15-12-2011, 02:08
Op de site van http://www.vogelcafe.nl/member.php?u=6412
http://vogel.digistrado.nl/
heeft hij ook een rij voerbakjes naast elkaar, misschien leest hij dit of kun je contact met hem opnemen voor een leuke detailfoto en wat uitleg?

mvg. Eelke

mylife
16-12-2011, 12:50
bedankt voor de info!:) :) Ik had nog even een vraagje: Ik kan nu nog de maten van de broedbakken wijzigen als diepte kan ik kiezen voor 40,50,60 cm Welke is het beste? Ik kan me voorstellen dat te diep ook weer nadelen opleverd. Eventueel zou je misschien wel van een bak van 80x60 2 van 40x60 kunnen maken met een tussenwandje. Nadeel is dan we dat het tralie gedeelte maar 40cm is ipv 60cm. wat is jullie mening hierover?

Vinkie
16-12-2011, 23:15
bedankt voor de info!:) :) Ik had nog even een vraagje: Ik kan nu nog de maten van de broedbakken wijzigen als diepte kan ik kiezen voor 40,50,60 cm Welke is het beste? Ik kan me voorstellen dat te diep ook weer nadelen opleverd. Eventueel zou je misschien wel van een bak van 80x60 2 van 40x60 kunnen maken met een tussenwandje. Nadeel is dan we dat het tralie gedeelte maar 40cm is ipv 60cm. wat is jullie mening hierover?
Het is altijd ook vraag hoe zit het met de plek die je ter beschikking hebt.
Zelf heb ik de kooien zo groot mogelijk. Maar het moet ook functioneel zijn. Bijv. handige lade's en goed deelbare kooien.
Wat de diepte betreft als deze maximaal is zal een vogel zich wel wat veiliger voelen. Maar 40 cm is een prima maat die bij mij prima voldoet. De lengte is echt ook afhankelijk van de vogelsoort. Zelf heb ik 3x1,20 deelbaar. Dus 40x40 per kooi met een schuif. Kan dus om naar 1.20m Verder een aantal van 60x40 Nadat ik de schuif weghaal heb ik 1.20. Daarnaast een aantal van 80x40. Ik raad je aan zo groot mogelijk wat je ruimte toelaat. 40x40 is wel het absolute minimum en meestal heb ik de schuiven eruit. Maar kleine vogels bijv. zebravinken en kanaries heb ik in deze kooien prima kunnen kweken. Goulds komen in minimaal 60. Komend jaar in 80 cm zelfs. Dit om de vogels ook wat vliegruimte te geven. Dat is alleen maar goed voor de conditie. Om praktische redenen zou ik de diepte houden op 40 cm. Maar 60 cm geeft wel nog wat meer rust.

mylife
22-12-2011, 18:46
Vandaag bij de Praxis 10 platen gehaald. 6 van 50x250 en 4 van 40x250.
Hieruit wil ik 6 bakken van 80x50x40 (lxdxh) en 3 bakken van 60x50x40 en 6 bakken van 60x40x40. Bij H&H wilde ik 9 frontjes van 60x30 en 6 frontjes van 80x30 bestellen. H&H was de goedkoopste die ik kon vinden op internet. (resp.: €6,70 en €8,75 voor frontjes met 2 klepjes,1 deur en 1 nestkastdeur)

mylife
03-01-2012, 11:52
Gisteren frontjes besteld niet bij H&H maar bij Harlekijn kweker die adverteerd op vogelmarktplaats. Ik ben toch maar voor de zwarte frontjes gegaan. Onder het motto liever iets duurder en in 1x goed dan achteraf niet helemaal tevreden te zijn.
Ik ben van plan de achterwand in een lichte pastelkleur te schilderen ik zat zelf te denken aan lichtgroen. Heeft 1 van jullie hier ervaringen mee?

Barend
03-01-2012, 12:39
Ja beter iets duurder en dan klaar te zijn , dat gaat vaak niet op , ik weet dat je toch weer wat gaat veranderen na wat ervaring opgedaan te hebben dat het niet helemaal werkt zoals je wil en ga je het veranderen maar dat vind ik ook wel weer leuk aan de hobby, je maakt het je zo makkelijk mogelijk.

succes

mylife
06-01-2012, 21:06
De zwarte voorfronten zijn inmiddels binnen:) :) Nog even een paar aanvullende vragen: Hoe kan ik het beste het meubelpaneel zagen? Een decoupeerzaag gaat vaak iets scheef in 18mm dikte is mijn ervaring. En waarom zitten er uitsteeksels boven en onder aan de voorfronten? Zijn deze voor een bepaalde bevestiging? Zo ja welke? En van hoe dik materiaal is de bodem van de lade meestal en hoe hoog en dik moet ik de randen aanhouden?

peerpm
06-01-2012, 22:24
De zwarte voorfronten zijn inmiddels binnen:) :) Nog even een paar aanvullende vragen: Hoe kan ik het beste het meubelpaneel zagen? Een decoupeerzaag gaat vaak iets scheef in 18mm dikte is mijn ervaring. En waarom zitten er uitsteeksels boven en onder aan de voorfronten? Zijn deze voor een bepaalde bevestiging? Zo ja welke? En van hoe dik materiaal is de bodem van de lade meestal en hoe hoog en dik moet ik de randen aanhouden?

1. meubelpaneel; normaal gesproken is heeft een decoupeerzaagje de tanden naar beneden, en dus 'splinterd' het materiaal aan de bovenzijde. Oplossing, de zaag onder het materiaal houden, dus op de kop(da's voor de niet geoefende zager niet aan te bevelen) of de plank omkeren.
2. zagen; een lat klemmen op de plank en dan deze als geleiding gebruiken
3. fronten doorstekende draad; dit is om aan de bovenzijde door een gaatje te plaatsen en zo 'vast' te zetten
4. lade; in hout meestal uit troplex 3,6 mm.
5. hoogte; mijn advies minimaal 44 mm (is vuren maat ongeschaafd 22*50 mm)

Suc6,

Peer

Animal
06-01-2012, 22:29
Het juiste gereedschap gebruiken ,,en dat is voor een rechte zaagsnede een circelzaag !

Hansko
07-01-2012, 10:55
Het juiste gereedschap gebruiken ,,en dat is voor een rechte zaagsnede een circelzaag !

Dat is bij uitstek nr1 en nog een tip die wel een wil helpen is het volgende.
Plak op de te zagen maat een schilderstape daarna rustig zagen.
Soms wordt dan het schilveren wat meer beperkt ligt ook een beetje aan de kwaliteit van de meubel plaat.