PDA

Bekijk Volledige Versie : japanse meeuwtjes

jeffrey rahoens
23-11-2011, 19:14
Ik ben aan het kijken om japanse meeuwtjes te kopen. Maar omdat het geslacht moeilijk te bepalen is zou ik er een stuk of 6 willen kopen. Maar moest er maar 1 vrouwtje bij zijn kan kunnen de overige mannetjes dan allen samen blijven bij die ene pop zonder ruzie te maken en toch te kweken?
En dan nog een vraagje. Zouden ze het broeden van kanaries kunnen verstoren?
Alvast bedankt

arickx
24-11-2011, 07:11
Mijn ervaring met japanse meeuwtjes samen is dat ze onderling eigenlijk nooit ruzie maken. Bij mij zitten er 2 poppen samen met 4 mannen. Van kweken komt echter niet veel in huis op die manier. Ze maken een nest waar ze allemaal samen in slapen en waar af en toe eens een ei in gelegd wordt. Ze hebben slechts een keer een jong uitgebroed en het direkt uitgeworpen. Na een paar dagen (weken) breken ze het nest af en bouwen het op een andere plaats terug op.
Toen ze samen zaten met mijn bichenows waren het de meeuwtjes die zich lieten van het nest jagen, dus ik denk niet dat ze andere vogels zullen verstoren (staat ook zo op het internet)
Het schijnen hele goede (pleeg)ouders te zijn, maar om in kolonie te broeden lijken ze me dus niet geschikt.
Ik laat ze nu samen overwinteren en zal ze dan in het voorjaar opsplitsen in koppeltjes.
Meeuwtjes zijn populaire vogeltjes, dus je zal hier waarschijnlijk nog wel andere ervaringen te horen krijgen.

m.v.g.

frank-deconinck
24-11-2011, 10:34
arickx , kweek jij "kleur meeuwtjes" , of zijn het gewone bonte en wildkleuren?

yvonne
24-11-2011, 14:08
Als je bewust wil kweken met goede kleurslagen japanse meeuwen moet je ze per koppel gaan houden. Net wat mijn voorganger schreef, anders verstoren ze elkaars nest. Ik zelf heb ze altijd in een paar verschillende kleuren gekweekt in kweekkooien. Voor pleegouders zijn ze te gebruiken maar ook hieraan kleeft toch wel een maar....de jongen die door jappen worden groot gebracht vertonen regelmatig met zelf een nest groot te brengen, gebreken. Het schijnt toch zo te zijn dat de jappen de jongen eventjes anders groot brengen dan de pleegkinderen van hun echte ouders behoren te leren. Uitzondering daar gelaten.

Jappanse meeuwen houden bij Kanaries...ben ik zelf geen echte voorstander van...kanaries hebben toch hun eigen karakter...andere tropen gaan vaak gemakkelijker met hun medebewoners om.

yvonne
24-11-2011, 14:11

Wildkleur bestaat bij jappanse meeuw niet...het is een gekweekt soort en deze vogels komen in het wild helemaal niet voor...mits ontsnapt uit een voliere.

jeffrey rahoens
24-11-2011, 17:54
Alvast bedankt.
Wat ik misschien kan doen is het eerste jaar proberen met allen samen en als ik zie welke het koppel haal ik de rest in de zomer binnen in de binnenvolière want die gaat toch toe voor de kanariejongen. En in de winter laat ik ze er terug bij de rest en doe ik het koppel een ringetje aan. Goed plan of niet?
Houd ik ze best even of oneven?

arickx
25-11-2011, 08:32

Ik heb een roodbruin, zwartbruin, albino, en drie bonte. Ik denk dat je met wildkleur de zwartbruine bedoelt, maar zoals Yvonne al zei, wildkleur bij japanse meeuwtjes bestaat niet.

Ik heb met de meeuwtjes nog niet gekweekt, vroeger wel, maar met deze nog niet. Zoals ik al zei, ik zal ze volgend seizoen eens scheiden per koppel, want allemaal samen komt er niets van terecht.

Ik had de meeuwtjes eigenlijk gekocht als pleegouders voor mijn bichenows, omdat de kweker waar ik mijn bichenows gehaald had me vertelde dat deze de jongen niet wilden voederen. Maar ik heb het toch geprobeerd en ze hebben hun eerste nestje van vier jongen perfect grootgebracht.

M.v.g.

arickx
25-11-2011, 08:38
Alvast bedankt.
Wat ik misschien kan doen is het eerste jaar proberen met allen samen en als ik zie welke het koppel haal ik de rest in de zomer binnen in de binnenvolière want die gaat toch toe voor de kanariejongen. En in de winter laat ik ze er terug bij de rest en doe ik het koppel een ringetje aan. Goed plan of niet?
Houd ik ze best even of oneven?

ik zou ze ook eerst allemaal samen zetten, en de mannen ringen van zodra er één zingt, zodat je ze herkent. ik denk niet dat je er vlug een koppel zal in herkennen, bij mij toch niet. je kan natuurlijk wel een koppeltje zelf samenstellen en dan de rest binnenhalen

m.v.g.

Tori no Hime
25-11-2011, 15:31
ik zou ze ook eerst allemaal samen zetten, en de mannen ringen van zodra er één zingt, zodat je ze herkent.
Ik zou ze van te voren allemaal met een andere kleurring ringen, zodat je kunt opschrijven welke gezongen heeft. ;) Lijkt me moeilijk om "degene die gezongen heeft" te vangen als ze er allemaal vrijwel identiek uitzien namelijk.

Troetelduifje
25-11-2011, 15:32
Net wat Arickx zegt: Zodra er eentje zingt; ring om doen.

kwestie van stoel, kopje koffie of thee en lekker een uurtje voor de kooi blijven zitten.

De vrouwtjes pik je er ook zo uit; die piepen korte klanken, met een rrr erin.

Als je er eentje hoort zingen, even goed op de tekening letten als je allemaal dezelfde kleur hebt; de bonte exemplaren hebben zelden of nooit dezelfde tekening, maar zelfs de donkerbruine of zwartbruine etc. hebben altijd ergens een stipje anders dan anderen... anders ga je erachteraan om ze te vangen en weet je het niet meer wie het nou was die zong.

Bij mij pik ik de heren er altijd zó uit; een uurtje in mijn volière, en ze beginnen al luidkeels te zingen. Maarja: Op mijn volière staat dan ook: ' 't Troetelhoekje'. :D Dat nodigt direct uit tot verliefdheden en lofzangen hè?

jeffrey rahoens
25-11-2011, 22:13
Alvast bedankt!
Maar zouden ze het nestelen en broeden van kanaries verstoren?

Animal
25-11-2011, 22:32
Ik denk niet dat ze voor verstoring zorgen.
Een van mijn japanse meeuwtjes voerde ook zebravink jongen toen die uitgevlogen waren ,,en ook de diamantvink jongen werden door die japanse meeuw bijgevoerd ,,ik denk zelfs dat hij ze in het nest ging voeren.,en nee ,,het nest was niet verlaten door de diamantvinken ,want die verzorgde ook zelf hun jongen.

jeffrey rahoens
26-11-2011, 12:42
Zouden 2 mannetjes of 2 vrouwtjes jongen die je in hun nest legt opvoeden of niet? Sorry voor de vele vragen maar ik weet er helemaal niets van en wil me goed voorbereiden

marc30b
26-11-2011, 15:40
waarom wil je eigenlijk jm , om er mee te kweken of om ze te gebruiken als pleegouders?

jeffrey rahoens
27-11-2011, 12:07
Eigenlijk de beide, moesten kanaries hun jongen laten liggen om ze dan verder laten op te brengen en ook om ze eens een nestje te laten krijgen

JelleTom
01-12-2011, 21:20
Japanse meeuwen zijn gekent voor hun zorg voor hun eigen alsook vreemde jongen. Vaak zullen ze ook voederen bij andere vogels in de voliere.

Ik denk dat je probleem gaat liggen in het verschil in voeding. Je kan ze natuurlijk ook op kanariezaad zetten, maar daar doe je ze volgens mij onrecht mee. Ze verdienen ook een uitgekiemd voedsel dat aan hun behoeftes voldoet.

jeffrey rahoens
01-12-2011, 22:24
En welk voer is dit dan juist?

arickx
02-12-2011, 07:58
japanse meeuwtjes hebben een exotenmengeling nodig en kanaries kanariezaad. ofwel koop je een goede volieremengeling of anders moet je beide in aparte bakjes geven, wat voor mij het beste lijkt, omdat ze anders misschien veel zaad morsen om er "hun" zaad uit te zoeken
m.v.g.

Hans de Vries
02-12-2011, 11:24
Eigenlijk de beide, moesten kanaries hun jongen laten liggen om ze dan verder laten op te brengen en ook om ze eens een nestje te laten krijgen

Als het de bedoeling is dat de Jm eventueel je kanaries moeten grootbrengen,
dan kun je dat wel schudden...... Japanse meeuwen - en zeker niet alle - brengen alleen jongen groot die op een bepaalde manier om voedsel bedelen. Koppie naar de bodem van het nest en dan de snavel richting de vogel die voert.
En dan speelt de tekening van het verhemelte ook nog een rol.
Kanaries en aanverwante soorten sperren heel anders: pang, recht omhoog!

gr
Hans

jeffrey rahoens
02-12-2011, 21:51
Dan zal het voor de schoonheid, de zang en voor hun eigen kweek moeten zijn. Ik wil gewoon wat meer kleur dan alleen geel en wit in de volière.
Ik zou 3 eetbakken kunnen omhoog hangen, 1 met exotenmengeling, 1 met kanarie (of 2), en 1 met volière mengeling

Troetelduifje
03-12-2011, 17:49
En dan speelt de tekening van het verhemelte ook nog een rol.

Ik dacht bij JM juist niet; Zebravinken voeden alleen zebravinken op ivm een bepaalde tekening van het gehemelte. Maar JM voeden JM én zebravinken op en ook nog andere exoten, naar wat ik heb gelezen. Ook gouldamadines bijvoorbeeld.

Alleen denk ik dat het voer misschien wel een probleem zou kunnen zijn, omdat JM de jongen dat voeren wat ze zelf ook eten.

Maar in principe, wat ik met met zebravink weesjes heb ervaren, is het een kwestie van de jongen in het nest leggen waar een koppel snachts in slaapt, of overdag soms in zit en zodra de bekkies open gaan, beginnen de JM daar eten in te stoppen.

Maar ze voeren wel op een manier zoals ze JM jongen zouden voeren, dus bv. duivenjongen zouden ze al niet groot kunnen brengen, want die voeren anders. Plus dat ma d'r kop in de bek vast zit als het jong die sluit. :D

kris79
03-12-2011, 19:33
Hallo

Japanse meeuwen de bonte dan, kunnen voor de meeste exoten als pleegouders dienen, maar kanaries zullen ze idd niet grootbrengen hoor
Maar dat je onder zebravinken enkel zebravinken kan grootbrengen is ook niet zo,zebravinken koppels die hier maar 3of 4 eitjes gelegd hebben, eer ze gaan broeden, die geef ik bijna altijd (indien op dat moment andere eitjes beschikbaar zijn) nog enkele eitjes bij(dit kan van een totaal andere kleur zebravinken zijn, maar ook eieren van bandvink,zilverbek, Jap meeuw,Spitsstaartamadines,Driekleurpapegaaiamadine s en zelfs padda's) durf ik erbij leggen, en vaak komt dit ook goed hoor, heb zelfs nesten gehad int verleden, waar zowel jonge zebravinken, als bandvinken en zilverbekjes samen grootgebracht worden door zebravinken!
En zebravinken die een nest van 4padda's grootbrengen, heb nu weer een koppeltje had slechts 4eitjes gelegd, en had een koppel padda's dat erg onregelmatig legde, 1ei dan 3dagen niet dan weer 1 ei, en dan tijd niets meer, dus die 2eitjes van de padda's samen met de 4eieren van het koppel zebravinken zelf terug gegeven, nu blijkt dat hun eigen eieren niet bevrucht zijn, de 2eieren van padda's wel, dus hopen dat dit koppel zebravinken het weer even goed doet en 2padda jongen mooi kunnen grootbrengen

mvg
kris

Troetelduifje
04-12-2011, 20:21
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen van die zebravinken. Maar goed. Voor JM maakt de keeltekening in elk geval niets uit.

...wat zijn padda's??

jeffrey rahoens
04-12-2011, 20:32
rijstvogels

kris79
04-12-2011, 22:02
Idd rijstvogels

mvg
kris

Hans de Vries
04-12-2011, 22:23
......... Voor JM maakt de keeltekening in elk geval niets uit.........

Dat staat nog te bezien!
Ik ken een 'kweker' die jarenlang Australische prachtvinken kweekte..... nou ja, hij had een hele batterij meeuwtjes zitten die allemaal hun 'eigen soort' vogels groot brachten. Kooi 1 t/m 5 zorgden voor de diamantvinken, 5 t/m 10 voor de binsen etc, etc. En dank maar niet dat er bijvoorbeeld in kooi 1 een Bins of andere soort groot gebracht werd. De pleegouders stopten en niets maar dan ook echt niets in... Dus kunnen we stellen dat Japanse meeuwen niet alle soorten grootbrengen. Gelukkig maar.....:rolleyes:

gr
Hans.

Troetelduifje
05-12-2011, 23:42
Dat staat nog te bezien!
Ik ken een 'kweker' die jarenlang Australische prachtvinken kweekte..... nou ja, hij had een hele batterij meeuwtjes zitten die allemaal hun 'eigen soort' vogels groot brachten. Kooi 1 t/m 5 zorgden voor de diamantvinken, 5 t/m 10 voor de binsen etc, etc. En dank maar niet dat er bijvoorbeeld in kooi 1 een Bins of andere soort groot gebracht werd. De pleegouders stopten en niets maar dan ook echt niets in... Dus kunnen we stellen dat Japanse meeuwen niet alle soorten grootbrengen. Gelukkig maar.....:rolleyes:

gr
Hans.

Nee, ik zeg ook niet dat JM alle vogels groot brengen.
Zoals hier beschreven werd, de kanaries niet en ook duiven niet, omdat die anders gevoerd worden enzo.

maar ik bedoelde voor JM maakt het qua keeltekening niet zoveel uit of er nou een zebravink in het nest ligt of een japje, of een baardmannetje, zilverbekje en al dat zelfde soort spul.
En duidelijk ook andere tropische vogels.

En misschien, als jij het hebt over die van kooi 1-5 zorgt voor dit en 6-10 voor dat.... misschien raken JM wel aan een bepaalde soort gewend en doen ze het daarna niet meer bij andere soorten????

Zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van. Maar ik meende gelezen te hebben ooit op internet dat zebravinken niet zo makkelijk anderen voeren ivm tekening in de snavel en dat JM daar niet zo nauw naar keken.

Mijn 2 zebraweesjes hebben ze in elk geval perfect grootgebracht en het zijn allebei heel knappe kerels geworden. :)

Troetelduifje
05-12-2011, 23:43
rijstvogels

...hoe kom je dan aan de afkorting padda???

Zebra, japjes, Goulds kan ik begrijpen..... maar Padda uit Rijstvogel??

Animal
05-12-2011, 23:52
...hoe kom je dan aan de afkorting padda???

Zebra, japjes, Goulds kan ik begrijpen..... maar Padda uit Rijstvogel??

Ze eten ook rijst ,,en dat is paddi.

Troetelduifje
06-12-2011, 12:29
Ze eten ook rijst ,,en dat is paddi.

Oh... Weer wat geleerd. :)

jeffrey rahoens
06-12-2011, 18:55
Bij ons in de buurt gebruikt iedereen padda en nooit rijstvogel

kris79
06-12-2011, 19:29
Hey Kirsty

zoals Jeffrey reeds zei, hier is het de gewoonte om er padda tegen te zeggen ipv rijstvogel, zelfs op de tentoonstellingen worden ze als padda meestal ingeschreven

mvg
kris

kingfisher
07-12-2011, 21:28
Ik ken ze als glatiks,zo noemde mijn vader ze in indonesië:D

Animal
07-12-2011, 23:45
Hey Kirsty

zoals Jeffrey reeds zei, hier is het de gewoonte om er padda tegen te zeggen ipv rijstvogel, zelfs op de tentoonstellingen worden ze als padda meestal ingeschreven

mvg
kris

Dat is dan zeker in Belgie ,,daar noemen ze afrikaantjes (de plantjes) en dan de grote uitvoering "grote stinkerds"
Ze hebben daar wel meer leuke woorden.

kris79
08-12-2011, 00:27
Hey animal

klopt! idd worden hier stinkerkes genoemd

mvg
kris

Troetelduifje
09-12-2011, 09:48
belgië heeft inderdaad een leuke taal: 'Emmer' wordt in Oostende, waar een vriendin van me woont een 'zeule' genoemd. Of zoiets.
Tja, met een emmer kun je zeulen.

De man van mijn vriendin, een ras echte Belg, spreekt met een zwaar accent; de G spreekt hij uit las H en de H als G. Dat klinkt voor ons Hollanders echt heel grappig: 'Dat is Geel Hoed.' in plaats van 'Dat is Heel Goed.'

Misschien wat overdreven, maar iets van die strekking. Het duurde even voor ik in de gaten dat dat hij 'God' bedoelde als hij 'Hot' zei. :D

Troetelduifje
18-12-2011, 00:18
Even wat anders: andersom kan ook niet hè? kanaries die eitjes van zebravinken of Japanse meeuwtjes uitbroeden en de jongen dan grootbrengen.

of wel?

kris79
18-12-2011, 10:55
Hey Troetel

kanarie zal geen exoten grootbrengen, en exoot zal geen kanarie grootbrengen, uitbroeden zal wel lukken, maar de jongen voeren zal niet gebeuren, een uitzondering misschien wel eens

Troetelduifje
18-12-2011, 13:51
Ja dat dacht ik ook al; een kennis van mij heeft 2 eitjes meegenomen die ik weg wilde gooien van mijn zebra's en Japjes. Ik zei al dat dat niet goed zou gaan, maar hij was eigenwijs en 'dan zou hij ze anders zelf wel voeren'.... Nou, dan heeft hij dus een klus te doen zometeen....
:cool:

kris79
18-12-2011, 18:01
Hey Troetel

hou je ons op de hoogte hoe het gaat aflopen bij die kennis van je?

mvg
kris

Troetelduifje
18-12-2011, 20:39
ja uiteraard. 1 ei heeft ze er al uitgegooid, maar die was al vrij koud toen ik hem wegraapte uit mijn volière.

trouwens; jouw tips van geen eivoer en nestmatriaal en minder nestkastjes helpt wel; er liggen nu steeds minder eitjes in; na 3 dagen nog maar 2. Waarvan dus 1 koud.

de kanarie zelf is trouwens erg gelukkig nu met dat ene ei dat ze nog heeft; voorheen was ze erg onrustig en sprong steeds in het nest en er weer uit en weer erin. NU zit ze rustig op het nest.

Ik zei dat hij nepeieren moest kopen als ze dit eitje er ook uit gooit.

kris79
18-12-2011, 21:37
Hey Kirsty

fijn dat mijn tip al geholpen heeft
ja dan kan er een nestje nepeieren mogelijk wel voor een oplossing zorgen, natuurlijk dan die eieren ook geen maand laten liggen he, max de gewone broedduur, anders gaat ze haar eigen op de nest doodzitten hoor

mvg
kris

Troetelduifje
18-12-2011, 21:38
Ja, dat zal ik dan doorgeven. 3 weken dacht ik voor kanaries, toch?

jeffrey rahoens
18-12-2011, 22:39
2 weken voor kanaries. 1Xper week eivoer geven

kris79
18-12-2011, 23:34
Hey Kirsty

Neehoor zoals Jeffrey zegt, ook kanarie is maar ongeveer 2weken hoor, de meeste vogelsoorten (met uitzondering van grotere parkieten, e.a.) hebben broedduur tussen 11dagen en 18dagen.

mvg
kris

Troetelduifje
19-12-2011, 00:24
japjes broeden toch bijna 3 weken. Tenminste, die van mij.
maar misschien reken ik na leggen van het eerste ei, dat weet ik niet meer, want ik heb al anderhalf jaar geen nesten van Japjes meer gehad.

frank-deconinck
19-12-2011, 11:47
Japje broeden welgeteld 16 dagen. En beginnen te broeden vanaf het 4de ei.

Troetelduifje
19-12-2011, 11:51
4e ei= ca. 4e dag + 16 = 20, dat is bijna 3 weken. Zat ik toch min of meer goed; ca. 3 weken vanaf het 1e ei.
Of dik 2 vanaf het 4e ei.

kris79
19-12-2011, 19:14
Hey Kirsty

ja ik haal altijd de eitjes uit he, tot legsel compleet is ;dan geef ik ze pas terug en vanaf dan begin ik te tellen, en dan doen ook de Jap.m er maar een 15a16d over
mvg
kris

Troetelduifje
19-12-2011, 19:29
Ja maar het legsel verschilt toch per keer? De ene keer legt ze niet meer dan 3 eitjes, de andere keer 6. En als je steeds weghaalt kan ze wel tot 10 leggen, of niet?

Of wacht jij tot ze max 5 gelegd heeft ofzo en dan leg je het terug en dan legt ze ook niet meer? (van schrik dat het nest ineens vol is hahaha)

Ik ben eigenlijk helemaal niet bezig geweest met de kweek van Japjes. Was niet van plan daar mee te kweken eigenlijk.
Voor mijn gevoel heb ik nu ook wat teveel japjes; 3 koppels. 2 Koppels is zat. Ik had dat rood grijze pastel koppel niet bij moeten kopen. Maar goed, ik zet dat binnenkort misschien te koop.

jeffrey rahoens
19-12-2011, 22:40
Je neemt het eerste eitje weg en legt een plastic eitje. De tweede en derde dag neem je gewoon het eitje weg. En de vierde dag leg je de 3 eitjes terug, ookal komen er daarna nog bij. Als er een dag geen eitje ligt leg je de eitjes gewoon terug, zo doe ik dat toch bij de kanaries dus ik veronderstel dat dat bij japansemeeuwtjes ook zo gaat.

Troetelduifje
19-12-2011, 23:43
Oh daar komt dus nog heel wat bij kijken.

Ik kan trouwens nergens nep eitjes van Japjes vinden hier in de buurt, of van zebravinken... maar die zijn ook ongeveer dezelfde grootte hè?

Ik zou er wel wat van willen hebben om het leggen tijdelijk te stoppen, maar hier in de dierenwinkels hebben ze alleen kanarie, duif en diamantduif.
En de idiote raad om er dan maar een blauw ei van een kanarie onder te leggen... :confused:

kris79
20-12-2011, 00:57
Hey Troetel

ik doe het als Jeffrey, enkel haal ik dagelijks de echte eitjes uit, en leg elke dag een extra plastiek eitje bij in de nest, vanaf ze 5de ei gelegd hebben, geef ik ze de echte eitjes terug, als ze maar 3of 4 eitjes leggen, en de volgende dag komt er geen 4de of 5de, dan geef ik dan hun echte eitjes terug, meestal vul ik dan aan met enkele eitjes van een ander koppel, andere soort, of totaal andere kleurslag.
ik gebruik gewoon blauw-groene kunststofeitjes voor kanaries hoor, kleur maakt niet uit, en van grootte zijn deze ongeveer hetzelfde als de eitjes van Jap m of zebravinken.
Trouwens de echte eitjes die ik dan dagelijks uithaal, worden in bakjes gelegd, met hierop de nr van de kweekbak van dat koppel, en leg ze altijd in vogelzaad(exotenmengeling) dus niet in zand, zand heeft te scherpe stukjes in die de eitjes kunnen beschadigen,
Is idd wel een heel werkje, zeker als je weet dat ik nu 65koppels in kweekkooien heb samenzitten, maar voor mij is het een erg groot voordeel dat de jongen ongeveer gelijktijdig uitkomen, minder achterblijvertjes in de nest, en de jongen van 1nest kunnen dan ook normaal op dezelfde dag geringd worden.

mvg
kris

Troetelduifje
20-12-2011, 09:36
65 kweekkoppels?? Zebravinken of japjes?? Jij had toch niet zoveel japjes zitten of wel? je had wel ontzettend veel vogels.... en ik vind 6 japjes al een beetje druk hahaha. De roodgrijze pastel man zingt overigens wel heel erg mooi. Alleen is het een 'player' want hij zingt naar alle 3 de japanse popjes.

Ik denk er nog even over of ik de roodgrijze ga houden of weg doe.

Maar dat van die eitjes weghalen en weer terug leggen: Kan dat ook bij de zebravinkjes, of is dat niet nodig? Komen die jongen tegelijkertijd uit?
Ik had afgelopen jaar een nestje eitjes waar ik overdag eigenlijk nooit iemand op zag zitten en toch zijn daar 2 poppen en een man zebravink uitgekomen. (zie topic 'mysterieus nest' bij zebravinken) en die waren tegelijkertijd uitgekomen.

Animal
20-12-2011, 12:12
Maar dat van die eitjes weghalen en weer terug leggen: Kan dat ook bij de zebravinkjes, of is dat niet nodig? .

Kan natuurlijk bij alle vogels ,maar echt nodig is het nergens voor.
Als je ze wilt ringen (voor tentoonstelling ) kan dat op de zelfde dag ,maar dat is het enige voordeel.
Gewoon je vogels met rust laten en niet iedere dag in die nestjes zitten rommelen.

Troetelduifje
20-12-2011, 15:55
Kan natuurlijk bij alle vogels ,maar echt nodig is het nergens voor.
Als je ze wilt ringen (voor tentoonstelling ) kan dat op de zelfde dag ,maar dat is het enige voordeel.
Gewoon je vogels met rust laten en niet iedere dag in die nestjes zitten rommelen.

Oh als het alleen voor ringen is... ik heb in mijn eigen huis genoeg te rommelen met 3 heren in huis. Dus ik laat alles dan maar gewoon zijn iegen gang gaan. (op de juiste tijd en met de juiste partner ;) )

kris79
20-12-2011, 21:02
Hey Troetel

ik doe het idd bij alle exoten dat ik de eitjes uithaal en nadien gelijk ze terug geef(bij de koppels voor koloniebroed in volieres laat ik de eitjes liggen). de jongen komen over het algemeen dan dezelfde dag of op 2dagen tijd uit ja, of ze moeten na hun 5de ei nog enkele eieren bijgelegd hebben.
Heb 36koppels zebravinken, 3koppels 1kleurige Jap meeuwen, 5koppels bonte Japanse meeuwen, 6koppels padda's(rijstvogels), 3koppels bandvinken,
8koppels zilverbekjes, 1koppel spitsstaarten, 3koppels kruisingen(gouldamadine x driekleurpapegaaiamadine, zilverbek x padda, jap meeuw x padda).dit zijn de koppels die in kweekkooien nu samenzitten, dan heb ik in 2volieres nog een aantal koppels zilverbekjes, zebravinken, jap meeuwen als koloniebroed zitten, nog 11koppels zebravinken als reservevogels, die in de kweekkooien gezet worden, ter vervanging van koppels die het niet goed doen. dan in de buitenvoliere nog 4koppels grasparkietjes klein kuif, 3koppels Engelse grasparkieten, en 5koppels Engelse kuifgrasparkieten, en nog 4koppels Chinese dwergkwartels en 1haan en 3hennen jap kwartels. Denk dat ik nu zowat alles heb vernoemd.

mvg
kris

Troetelduifje
20-12-2011, 22:47
het is maar goed dat je me niet gaat overhoren. :eek:

Troetelduifje
22-12-2011, 14:50
Zoals beloofd hou ik jullie op de hoogte hoe het gaat met de kanaries van mijn kennis die 2 zebra eitjes in haar nest gelegd had; ze heeft ze inmiddels allebei eruit gegooid.
Tja, had ik al verwacht; zijn een stuk kleiner he?

kris79
22-12-2011, 17:48
Hey Troetel

bedankt te laten weten
Iemand anders hier ervaringen mee? uitbroeden van exoten onder kanaries? of omgekeerd? Volgens mij zal het niet lukken, maar misschien dat er toch mensen zijn die het geprobeerd hebben, en waar het toch beter is afgelopen?

mvg
kris

Eduard V
29-01-2012, 16:49
De binsen willen wel door kanaries gedaan worden of omgekeerd.
Die sperren voor een deel van hun leven gelijk en de rest van de tijd passen ze zich dan aan.

Het is net als met persé willen broeden, dat doet een holbewoner als valkparkiet in nood ook gewoon in de hoek op de grond.

Heb denkelijk nog wel ergens de foto's liggen van een turquasine man die bleef proberen jonge zebravinkjes te voeren en hem nog lukte ook.