PDA

Bekijk Volledige Versie : Verven van Volierehout en volieredraad?

kris79
20-11-2011, 19:55
Hallo iedereen

Ik ga nog een grote voliere verdeeld in 7vluchten met langst alle vluchten af 1 lange gang,die als sluis dan dient om in elke voliere veilig binnen te kunnen gaan zonder dat er ontsnappen. Het volledige geheel gaat worden overdekt met plastiek golfplaten. Mijn vraag nu:
-Met wat kan ik het blank hout voor de voliere best behandelen tegen schimmel en houtworm, moet gewoon als basislaag dienen om iets te beschermen, verder wordt het niet meer behandeld omdat het toch overdekt gaat zijn, met welke verf van welk merk kan ik dit het beste en toch ook voordeligste gaan schilderen?
-Heb volieredraad die gewoon gegalvaniseerd is, maar niet geplastificeerd, heb gelezen dat je de vogels beter zou zien als je die draad zwart verft? Dus hiervoor zelfde vraag:
Met welke verf van welk merk kan dit het beste geverfd worden? Kan dit gewoon met een roller, welk type roller is hiervoor het beste, moet dit zowel aan buitenkant als binnenkant gedaan worden?
ps: Nog even bij vermelden, van het hout zou nu de latten geverfd worden, voordat er gaat begonnen worden aan het bouwen , eens dan de draad ertegen zou ik dan de draad willen verven, en de vogels hoeven er nog niet dadelijk in te gaan, dus moet geen rekening gehouden worden met eventuele geur voor de vogels, omdat er ruime tijd zal tussen zijn, tussen verven van zowel hout als draad en het inzetten van de vogels!

Graag zo snel mogelijk goede tips
Alvast erg bedankt!

mvg
kris

peerpm
20-11-2011, 20:02
Hi Kris,

welke soort hout heb je in gedachten of gekocht (echt onbehandeld hout dus bijvoorbeeld vuren) of is het 'tuin-hout', gewolmaniseerd, of hardhout.

Peer

Hansko
20-11-2011, 20:21
@kris79

-Heb volieredraad die gewoon gegalvaniseerd is, maar niet geplastificeerd, heb gelezen dat je de vogels beter zou zien als je die draad zwart verft? Dus hiervoor zelfde vraag:
Met welke verf van welk merk kan dit het beste geverfd worden? Kan dit gewoon met een roller, welk type roller is hiervoor het beste, moet dit zowel aan buitenkant als binnenkant gedaan worden?

Hoi en idd je ziet de vogels beter je kijkt als het ware door het gaas en niet tegen het gaas althans dat is mijn mening.
Wat betreft het mer gewoon metaal verf heb zelf Karwei merk genomen en dit,
is het resultaat geworden.
Ikzelf en mn Pa zijn erg tevreden over het resultaat (enorm verschil)

http://94.100.124.156/1435300001-1435350000/1435326601-1435326700/1435326618_6_Lj_D.jpeg

Dit was voor het schilderen

http://94.100.121.105/1435300001-1435350000/1435322001-1435322100/1435322070_6_IK8U.jpeg

Grt Hansko

kris79
20-11-2011, 22:21
Alvast bedankt voor de reacties

Peer: het is idd gewoon onbewerkt blank hout
Hansko: idd een heel verschil, mooi gedaan hoor!

mvg
kris

Hansko
20-11-2011, 22:28
Thnx

Zelf had ik ook twijfels.
Maar het is zoals ze het zeggen.

Een foto zegt meer dan duizend woorden.
Met Dank! aan andere Forum-leden op het VogelCafé

patrick van pelt
20-11-2011, 22:49
hey heb jij nog een kwast?

Animal
20-11-2011, 22:57
Het hout kun je schilderen met buiten beits ,,eventueel transparant (houtkleur)
Wel voor of tijdens het bouwen al beitsen ,zodat je vooral het kopshout en stukken waar je later niet meer bij kunt ook behandelt ,en kopshout extra behandelen.

Hansko
20-11-2011, 23:02
En het hout dat de koude grond raakt zeker 3x beitsen anders rot
hij van onderaf helemaal weg.
Dat was zeer duidelijk te zien toen ik samen met mn pa de oude kooi afbrak.
Moet wel zeggen dat mn pa gebeitst vuren had niet echt kwaliteits hout dus.

Ton Koek
21-11-2011, 00:22
Voor het gaas (de draad) heb ik Hammerite verf gebruikt. Dat hecht bijzonder goed en blijft jaren mooi. Het is er in mat en glanzend, ik vind mat het mooist.

Succes met klussen.

kris79
21-11-2011, 08:17
Bedankt allemaal voor de zeer bruikbare tips!
-Het hout zal zeker ingesmeerd worden voor aan de bouw begonnen wordt, bij het bouwen kunnen we dan de onderste latten nog een keer extra verven.
-Die hamarite voor de draad, kan dat best met een roller aangebracht worden?
-Zodra ik de verf gehaald heb, worden de planken reeds ingesmeerd, volgende zondag wordt hetgeen opgehoogt is moeten worden om waterpas te liggen opgemets en aangesmeerd met cement.en zodra mijn nonkel die schrijnwerker is er de tijd voor heeft zal aan de bouw begonnen worden, als het af is laat ik jullie het resultaat wel zien hier

mvg
kris

Hansko
21-11-2011, 16:41
Ik ben benieuwd (wij allen :) )

kris79
21-11-2011, 22:39
Hey iedereen

bedankt voor de tips!
Heb deze genomen voor de basislaag voor alle houten latten mee in te smeren; wellicht dan nadien nog een laag carbolinium erop
Xyladecor Houtbescherming
Primer Clear
Kleurloze grondlaag bestemd om hout preventief te beschermen tegen schimmels, houtrot en houtworm, watergedragen, voor hout binnen en buiten

Voor de draad heb ik Hamarite lei-zwart mat genomen, heb van meerdere kwekers reeds vernomen dat dit makkelijk aan te brengen is, en mooi blijft,niet afschilferen. gaan idd ook wel grasparkieten inkomen, maar denk niet dat dit gaat kwaad kunnen, waar ze nu inzitten heb ik geplastificeerde draad, daar ook nooit problemen gehad

Zodra het afgewerkt is, zal ik jullie laten meegenieten door foto's te plaatsen

mvg
kris

peerpm
21-11-2011, 23:35
Hi Kris,

toch nog even van mijn zijde;

1. Xyladecor....dat moet goed zijn lijkt me, op waterbasis (ken het product persoonlijk niet maar zoals ik lees wel ok)

2. carbolinium, althans zo schrijf jij het....bedoel je daarmee carbolineum (carboleum in de volksmond) want als dat zo is......; niet meer van deze tijd (in de meeste landen in europa mag het niet meer verkocht worden en daarbij ....op een watergedragen basis nooit zomaar een oliehoudende (teer) product smeren !, mijn advies als je dat soort spullen nog in je schuur hebt staan.....heel snel naar de gemeentelijk stort.

Suc6

Peer

Ton Koek
21-11-2011, 23:40
De verf voor de draad kan inderdaad heel gemakkelijk met een lakroller aangebracht worden. Ik vind zelf het mooist de binnen- en de buitenkant te doen.

kris79
22-11-2011, 00:12
hoi iedereen

@Peer:1)klopt hoor: fijn dat dat goed bevonden is(want de hulp in Brico was ook niet zo denderend,zoveel keus, maar ook de verkopers weten niet juist wat waarvoor eigenlijk het beste is)
2)dat bedoelde ik ja, heb daarvan niks staan of reeds gekocht hoor, was maar even een idee,heb er verder nog niet meer navraag voor gedaan, zal zien hoe het eruit ziet als het met het 1ste product is behandeld, en of het dan nog nodig is een andere verf bij op te zetten, indien nodig zal ik zeker goed navraag doen en rekening houden met je tips

@Ton: fijn dat dit met een roller mogelijk is, zal het eens ik zover ben, eerst de buitenzijde doen en dan eens proberen wat het verschil geeft als ook de binnenzijde geverfd wordt, denk zelf ook wel dat het mooier gaat zijn de beide kanten te doen

Bedankt voor de hulp en tips!

mvg
kris

hansd
22-11-2011, 17:00
ik zou als je nog niet bent begonnen met verven,eerst het kopshout goed in de loodmenie zetten en daarna pas de rest beitsen,want al verf je 10 lagen beits het gaat op den duur toch rotten(alleen weet ik niet zeker of je menie nog wel kunt verkrijgen).

grt hans.

Hansko
22-11-2011, 20:22
Geimpregneerd hout kun je ook beitsen er is daar speciale beits voor.
Duurt het rotten toch net weer wat langer :)

ele
22-11-2011, 20:38
Menie is wel te verkijgen, maar de echte loodmenie is om de schadelijke milieueffecten niet meer verkrijgbaar.

kris79
23-11-2011, 07:53
Hallo Hans

het hout is reeds ingesmeerd,toch bedankt voor de tip
mvg
kris

kris79
13-12-2011, 18:19
Hallo iedereen

ondertussen reeds wat vorderingen in de bouw, heb vandaag ook reeds de rollen golfplastiek voor het dak gaan halen, van zodra het weer wilt meewerken, kan deze erop gelegd worden. dus dees week zal het niet meer zijn, hopelijk volgende week minder wind, en droger, dan kan alles overdekt worden, dan nog de deurtjes, en de draad, en alles volledig afwerken.
wil jullie alvast een idee geven hoe het nu reeds vorderd
op onderstaande link kan je wat foto's ervan bekijken, als je onder mijn naam op foto's klikt, kan je ook mijn andere foto's zien, van vogels, andere dieren, tuin, bloemen, en uitstapjes
je mag altijd een reactie plaatsen bij foto's die je leuk vindt!

https://picasaweb.google.com/115299806134793589222/WerkenAanVoliereNovDec2011#

mvg
kris

Hansko
13-12-2011, 21:13
Zeer mooi hoor Kris.
Ben zelfs een beetje jaloers zoveel plek ik wou dat wij dat hadden.
En zo te zien zijn alle vluchten te bereiken via 1 lange sluis?
Erg mooi ben benieuwd naar het eind resultaat.

kris79
13-12-2011, 22:48
Hey hansko

ja idd plaats hebben we hier ruim voldoende, het gedeelte waar nu nieuwbouw voliere komt, had ik eerst in gebruik voor opkweek van vaste planten in potjes, maar omdat we de groententuin volgend jaar niet meer gaan gebruiken, is mijn opkweekveld naar daar verhuisd, en was dus deze plaats mooi vrij gekomen om deze voliere te plaatsen.
Heb je goed gezien, komt over gans de lengte een gang van 80cm breed,waardoor ik in elke voliere gerust kan binnengaan, zonder dat er vogels kunnen ontsnappen, elke voliere wordt voorzien van deur met grendelslotje, en de buitendeur van de gang met een afsluitbaar slot met sleutel, dus ook een extra veiligheid.
in elke deur van de 7 vluchten wordt ook een draaibaar dubbele voerbak voorzien, zodat ik van in de gang elke vlucht kan voorzien van zaad en eivoer(of grit) zonder dat ik in de voliere zelf hoef in te gaan, is vooral handig als ik eens moet rekenen op de hulp van iemand anders om ze eens te voeren

Zal heel tevreden zijn, als binnen enkele maanden ik al de jonge vogels kan in ruime volieres zetten, ipv ze maanden lang met meerdere samen in kooien te moeten laten zitten wegens ruimtegebrek

mvg
kris

Hansko
14-12-2011, 01:01
Nogmaals erg mooi Kris.
Als je nog wat nieuwe foto's heb.
Plaats ze maar snel :) als klusser zie ik graag hoe andere het doen.
Hieruit haal ik veel ideen die ik al dan niet zelf kan toe passen.
En het doet me zeer veel plezier om gewoon iets moois te zien dat iemand helemaal zelf heeft gemaakt.