Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleuren japanse meeuwtjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kleuren japanse meeuwtjes

    Ik ga starten met kleuren kweek japanse meeuwtjes. Graag had ik wat advies rond het samenstellen van goeie koppels , zodat ik de beoogde kleuren bekom en tevens het goeie formaat van de vogel.
    Ik zou willen starten met : zwart-bruin , rood-bruin , creme-ino en zuiver wit.(geen albino) Ik vermoed dat ik voor de kleuren zwart-bruin en rood-bruin twee dezelfde vogels bij elkaar kan zetten. Voor de kleuren creme-ino en zuiver wit is een andere combinatie waarschijnlijk meer aangewezen om geen "verval" in kwaliteit te krijgen. Wie kan er mij hier wat meer uitleg rond geven?

  • #2


    ino is geslachtsgebonden, dus een ino man zal al zijn dochters deze factor zichtbaar geven.
    Ik heb begrepen dat wit de combinatie is van oftewel:
    dominant bont en ino of
    recessief bont en ino of
    dominant bont en recessief bont of
    alle 3

    In het eerste geval zou een witte man ook witte dochters moeten krijgen.
    In het tweede geval moet ook nog de pop recessief of dominant bont zijn (of dragen) om witte te bekomen.
    In het derde geval moet de pop recessief bont zijn (of dragen) om witte te bekomen.

    Het klinkt overigens alsof de gezondheid van de ouderdieren de kwaliteit van de jongen bepaald, of gaat het puur over inteelt?

    Opmerking


    • #3
      Eigenlijk ga ik van start met 4 kleuren van japanse meeuwtjes , zijnde : Zwart-bruin , Rood-bruin , Creme-ino en Wit.
      Ik heb met deze 4 kleuren een schema gemaakt hoe de kleur vererving eruit ziet bij alle combinaties. Graag had ik van iemand nog de uitslag geweten van volgende combinaties:
      Zwart-bruin x Wit = ?
      Rood-bruin x Creme-ino = ?
      Rood-bruin x Wit = ?
      Creme-ino x Rood-bruin = ?
      Creme-ino x Wit = ?
      Wit x Zwart-bruin = ?
      Wit x Rood-bruin = ?
      Wit x Creme-ino = ?
      Wie kan mij hierbij helpen?

      Opmerking


      • #4
        Er is al veel over de erfelijkheid geschreven op dit forum..... met de zoekfunctie kom je een heel eind.
        Bovendien, ik zet een vraagteken bij de vraag die je stelt. Het is niet onaardig bedoeld , maar ik zou geen enkele combinatie opzetten die jij hier noemt.
        Als je witten wilt kweken doe je dat bij voorkeur met vogels die uit wit komen, bv wit x bont/wit of omgekeerd. Koop je startvogels bij een kweker die kweekt op model en formaat en vooral, die een goede administratie heeft. En zie verder het antwoord van Henk69.

        gr
        Hans
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          Eigenlijk heb ik wel enkele van mijn genoemde combinaties nodig als ik goeie bonte wil kweken , waar ik dan later witte uit kan kweken. Ik denk dat een omweg via deze combinaties ook nodig is om bv goeie creme-ino's te kweken. Want iedereen weet dat bv wit x wit of creme-ino x creme-ino niet de mooiste , grootste vogels zal opleveren. Ik wil zoveel mogelijk met mijn eigen kleurslagen die ik nu heb verder en geen splitvogels inkopen , waarvan je toch niet 100% zeker zijt dat het de juiste splitten zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel. En ik vraag eigenlijk de uitslag van die verschillende combinatie ook uit nieuwsgierigheid en om wat bij te leren. Het is niet de bedoeling dat ik daar een mengelmoes ga van maken hoor.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door frank-deconinck
            Want iedereen weet dat bv wit x wit of creme-ino x creme-ino niet de mooiste , grootste vogels zal opleveren.
            Ik weer eens niet, en ik snap ook niet hoe dat verklaard zou moeten worden.

            Opmerking

            Working...
            X