Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlichting voor binnen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verlichting voor binnen

    ik heb verschillende koppels mozambique sijzen binnen zitten maar krijg deze niet tot broeden terwijl mijn koppels buiten het fantastisch doen.
    ik denk dat het mischien met de verlichting te doen is.
    hoe gaan jullie met je verlichting om qua tijd en opbouw van tijd.

  • #2
    Josmo!
    Na 631 berichten moet U toch weten dat er een zoek machine op dit forum is. Er is over verlichting al zoooooo veel geschreven dat zelfs mijnheer Philips hier kennis vergaart

    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

    Opmerking


    • #3
      mozambiquesijzen

      Hallo Josmo,
      Heb je ze in broedkooien zitten in dezelfde ruimte? Kunnen ze elkaar zien en/of horen? Hoeveel licht geef je ze? Zijn het jonge vogels of al ouder? Wat geef je ze voor voer? Pinkies, buffalo's (naast eivoer, trosgierst en goed zaad)?. Op hoeveel graden temperatuur zitten ze, welk percentage luchtvochtigheid? Wat voor nestgelegenheid hebben ze, welk nestmateriaal?
      Je ziet, er kunnen (naast verlichting) allerlei factoren een rol spelen...

      Opmerking


      • #4
        de vogels zitten in apparte broedkooien maar kunnen elkaar niet zien wel krijgen ze gedeeltelijk daglicht maar ook word de ruimte verlicht met tl en met daglichtlampen.
        ik zit nu op zo'n 11 uur licht.
        de vogels krijgen naast een zaadmengeling regelmatig trosgierst en buffalows.
        eivoer pakken ze bij mijn alleen maar voor de jongen en niet voor zichzelf dus dit krijgen ze alleen als er daadwerkelijk jongen zijn.
        de vogels kunnen wel naar buiten kijken mischien dat dit het probleem is want buiten word het natuurlijk wel donker.
        de ruimte houd ik op zo'n 5 graden dit lijkt me genoeg omdat de koppels die bij mijn buiten zitten ook nog rond deze temperatuur doorgaan ondanks het weghalen van de nestgelegenheden.

        Opmerking


        • #5
          CASEHULSEBOSCH
          ik heb natuurlijk al bij de zoekmachine gekeken maar hier geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.
          genoeg antwoorden maar volgens mijn niet waar ik mee geholpen ben.

          Opmerking


          • #6
            verlichting binnen

            Hoi Josmo,
            11 uur licht is voor het kweken met mozambiquesijzen volgens mij te weinig. Ik denk dat je zeker naar 13, 14 uur licht moet gaan.
            Je schrijft dat ze in aparte broedkooien zitten; hoe groot zijn die kooien?
            Temperatuur op 5 graden is aan de lage kant (maar je hebt wel gelijk dat ze soms 's winters gewoon buiten broeden...). Als het kan zou ik de temperatuur wat verhogen.
            Weet je zeker dat je goede koppels hebt; zie je wel eens dat ze elkaar voeren?
            Bij mij hebben ze verder veel voorkeur voor wit nestmateriaal.
            succes,

            Opmerking


            • #7
              ja inderdaad word ook hier een voorkeur gegeven voor zo licht mogelijk nestmateriaal aleen de basis maken ze van kokos.
              de kooien zijn net als buite plus/minus 50x50x50 ongeveer net zo groot als de meeste kooitjes buiten.
              ik ga eens proberen om het licht wat op te waarderen hoe kan ik dit het beste opvoeren ,iedere dag een half uur of zo verlengen?
              de koppels zijn prima op elkaar ingespeeld ze hebben eerder buiten al gebroed.
              de temperatuur zou lijkt me oke moeten zijn maar wat zou je voorstellen qua temperatuur?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                ja inderdaad word ook hier een voorkeur gegeven voor zo licht mogelijk nestmateriaal aleen de basis maken ze van kokos.
                de kooien zijn net als buite plus/minus 50x50x50 ongeveer net zo groot als de meeste kooitjes buiten.
                ik ga eens proberen om het licht wat op te waarderen hoe kan ik dit het beste opvoeren ,iedere dag een half uur of zo verlengen?
                de koppels zijn prima op elkaar ingespeeld ze hebben eerder buiten al gebroed.
                de temperatuur zou lijkt me oke moeten zijn maar wat zou je voorstellen qua temperatuur?
                Als je wilt dat ze in de rui vallen dan moet je het licht iedere dag verlengen met een half uur,niet doen dus.

                Als je verlengd dan met een half uur per week en temperatuur,tja ik weet van een andere kweker dat ze het met lage temperatuur ook doen maar een graad of 18 lijkt me niet verkeerd.

                En kooien daar is al veel over gezegd maar ik ga niet kleiner dan 120x40x40 wat evt is op te delen mocht de man vervelend zijn of als de jongen bijna zelfstandig zijn maar nog bijgevoerd moeten worden.
                Wat een ander doet met kleinere maat kooien moet hij weten.

                Nestjes hangen bij mij op de achterwand dus niet in het volle licht en zo dat de pop vanaf het nest alles in de gaten kan houden.
                Mvg,
                Kingfisher.

                Opmerking


                • #9
                  oke een half uur per week dus ga ik proberen.
                  ik kan de kooien eventueel ook grotermaken er zit hier ook een tussenschot in dus ze zouden plus/minus 50x50x100 kunnen worden.
                  maar zou dit echt veel verschil maken voor de kweek?

                  Opmerking


                  • #10
                    insekten

                    Buiten alles wat al gezegd is over licht. Geef je ze ook insecten zoals buffalo's en/of pinky's?

                    Opmerking


                    • #11
                      ander cyclus

                      kan het zijn dat het koppel wat binnen zit, een andere cyclus heeft ? dus dat die pas in januari, februari broedrijp word, net als hun verwanten in afrika ?
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                        oke een half uur per week dus ga ik proberen.
                        ik kan de kooien eventueel ook grotermaken er zit hier ook een tussenschot in dus ze zouden plus/minus 50x50x100 kunnen worden.
                        maar zou dit echt veel verschil maken voor de kweek?
                        Of het beter is voor de kweek durf ik niet te zeggen,bij mij doen ze het goed en ik broed met alle cinisoorten die ik heb/gehad in deze kooien.

                        En wat ik al zei over maten van kooien daarover ga ik niet meer in discussie(wordt een oeverloos verhaal) iemand die kleiner wil gaat kleiner en iemand die groter wilt gaat groter.

                        En wat Ton zei misschien heb je een koppel met een ander ritme,bij mij scheelde het ook bij het ene of het andere koppel.

                        Levend voer is ook een mogelijkheid pas daar alleen mee op het kan de vogels ook teveel triggeren.
                        Persoonlijk voer ik alleen levend voer(lees diepvries)als er jongen zijn en niet eerder.
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          de maten zijn inerdaad erg persoonsgebonden maar als jij er met meerdere cini soorten goed mee gebroed hebt zal het dus waarschijnlijk wel uitmaken ik ga dit proberen.
                          wat betreft het levende voer daar ben ik voorzichtig mee dit krijgen ze niet altijd ik voer dan bufffalowwormpjes wel de levende wat de diepvries versie moeten ze niets hebben.
                          het koppel is een beetje moeilijk in te schatten de pop heeft vorig jaar buiten gezeten en toen in het voerbakje geprobeerd een jong groot te brengen maar de kou had toch de overhand dit was in januari vandaar dat ik haar naar binnen heb gedaan de man is er een van vorig jaar augustus dus ik weet niet of het goed gaat werken omdat haar vorige man is dood gegaan.

                          Opmerking


                          • #14
                            Je kunt proberen om diepvries buffalo's onder het eivoer aan te bieden.
                            Mijn vogels waren het geen van alle gewend maar eten het allemaal,ook de wilde kanaries.
                            Mvg,
                            Kingfisher.

                            Opmerking

                            Working...
                            X