PDA

Bekijk Volledige Versie : Sperwers hebben honger.

populier
13-11-2011, 13:01
Het wordt winter en de sperwers hebben honger, de mussen worden weer een voor een van de voedertafels geplukt.

Kreeg deze foto net doorgestuurd, deze mus kan niet meer genieten van zijn vrij zondag.

De sperwers zullen ook wel weer aanvallen doen op onze volières.

Dus als mensen plots dode vogels vinden in hun volières.

Dan kan het zijn dat de sperwer weer is langs geweest

Henk3
13-11-2011, 13:18
Klopt, de sperwer heeft er hier ook al verschillende gepakt.

loodje
13-11-2011, 14:23
Bedankt Michael, dan zullen we daar weer rekening mee houden.
Ik heb wel geen voliere buiten. Maar mijn vogels in mijn voliere binnen, kunnen via een groot dakraam wel naar buiten kijken. Soms vliegen ze in paniek op. Dan weet ik nu dat er z'n kleine rakker op het dakraam kan zitten, waardoor de paniek kan ontstaan.

rupicola
13-11-2011, 14:26
Tja, die rakkers moeten ook eten om te overleven.

We moeten dus zorgen dat de voertafels ruim voorzien zijn van voedsel en dus ook van vogels.
Hoe meer 'natuurlijke' prooidieren, des te minder problemen aan het gaas.

Gisteren overigens nog een paar Buizerds in handen gehad en die zaten erg goed in hun lichaamsmassa. Goed doorvoed dus! ;)

K@rin
15-12-2011, 11:38
Hier zitten inmiddels al zo'n 14 dagen twee sperwers in en rond de tuin.
Iedere dag zie ik ze wel ergens zitten terwijl ze een mus of andere vogel aan het verorberen zijn :(
Vanmorgen leek me een meesje het slachtoffer...

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/wagonhill/mees.jpg

Henk3
15-12-2011, 13:16
Waarschijnlijk creëren wij zelf deze situaties door het voer dat wij de buitenvogels aanbieden. Dat trekt dan weer de roofvogels aan denk ik.
Het is makkelijk uitkiezen dan voor deze rovers.

Troetelduifje
23-12-2011, 11:56
Sperwers moeten ook leven natuurlijk.
En nu hoeven we de mussen e.a. ook nog niet bij te voeren hoor; het is veel te warm.
23 december en het is 10 graden.

Ik heb eind oktober mezenbollen opgehangen, want "we zouden zo'n horrorwinter krijgen".... Ze zijn nog niet eens aangeraakt en er begint gras uit te groeien.

Dus een beetje matigen met bijvoeren; er leeft nog genoeg ongedierte voor de vogels om te vangen. De vlooien zijn zelfs weer actief; mijn honden en katten zitten er ineens vol mee.:(

medaar
23-12-2011, 19:53
is zinloos : nu eten geven in je tuin voor trekvogels. er is eten genoeg voor hen. zie maar in de bomen en struiken en overal . eten zwart ervoor.
nooit van die bollen met pindakaas in. de pindakus is dodelijk.

gebbinkjes
23-12-2011, 21:11
is zinloos : nu eten geven in je tuin voor trekvogels. er is eten genoeg voor hen. zie maar in de bomen en struiken en overal . eten zwart ervoor.
nooit van die bollen met pindakaas in. de pindakus is dodelijk.

Hallo,
hoezo is pindakaas dodelijk?

Troetelduifje
23-12-2011, 22:05
Pindakaas, de gewone, kan te zout zijn, dan drogen ze uit.

Sommige pindakaas is zout arm, die kan wel.

In mezenbollen zit alleen zoutloos vet met zaden.

maar bijvoeren is momenteel nog niet nodig inderdaad

Ton Koek
23-12-2011, 23:30
Bijvoeren kan het hele jaar door als je verantwoord voert, rond ons huis leeft daardoor een kolonie mussen van inmiddels ruim 40 stuks.
Pas als het echt koud wordt, komen daar vetbollen en dergelijke bij te pas.

K@rin
27-12-2011, 21:59
We houden hier geen mus meer over :eek:
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/wagonhill/26122011019.jpg

hielke
28-12-2011, 02:11
heb je die foto zelf gemaakt karin en waar als ik vragen mag.
want die beesjes zie je niet zo vaak een havik.

groeten hielke

populier
28-12-2011, 10:31
Hele mooie foto van de Sperwer Karin.

Het is alleen idd. jammer dat je mussen populatie aardig slinkt zo.:o

Ik moet zeggen dat ik ze gelukkig (even afkloppen) al een tijdje bij mij niet meer heb gezien.

Barend
28-12-2011, 10:43
heb je die foto zelf gemaakt karin en waar als ik vragen mag.
want die beesjes zie je niet zo vaak een havik.

groeten hielke

Ik vind het toch knap dat je het verschil kan zien dat dit een havik is ,ik zie het zo niet, ik denk dat het een vrouwtjes sperwer is gezien de iets oranje tint achter het oog, want het is namelijk zeer lastig te zien het verschil op een foto zo tussen deze twee vogels.

populier
28-12-2011, 10:50
Het is ook geen havik:D

Een Havik is groter (plomper) en heeft een witte oog streep en idd. geen oranje in de kop.

Hij voed zich meer met hazen en konijnen i.p.v. mussen.

Hier de kop van een havik waarbij je de oog streep ziet die mist bij de sperwer.

K@rin
28-12-2011, 14:19
Ik moet zeggen dat ik ze gelukkig (even afkloppen) al een tijdje bij mij niet meer heb gezien.
Snap ik Michael, die beesten zitten namelijk allemaal BIJ ONS :mad:

De foto is gemaakt hier in de achtertuin. Het éne moment vertrekt er één en 5 minuten later arriveert er al weer een andere.
Afgelopen maandag zat er gewoon eentje op het voerplateau wat op ons terras staat, zo'n 2 meter van het huis af.
Onze honden waren op dat moment in de tuin aan het spelen, rennen en blaffen.
Maar het boeide het beestje allemaal niks, die bleef gewoon zitten :eek:

populier
28-12-2011, 14:32
Zo te horen is dat bij jouw een fastfood restaurant voor sperwers bij jouw.

Ik moet zeggen dat de +/- 40 mussen bij mij wel steeds banger worden, ze gaan zoals voorheen niet meer in het vogelvoederhuisje en scharrelen wat schuchter op de grond.

Ik denk dat deze sperwers etters toch nog wel in de buurt zijn bij mij.

En wat je zegt ze zijn honds brutaal die beesten