PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoge luchtvochtigheid

sepke
10-11-2011, 00:32
Dag forumbezoeker,

Ik heb een vraag m.b.t. luchtvochtigheid.

Dit jaar heb ik een grote binnenvoliere in de garage gemaakt met een luik naar de buitenvoliere. De garage is niet geïsoleerd en een half steens muur. De valken zitten de meeste tijd binnen alleen overdag gaan ze in de wintertijd ongeveer een uurtje of 4 naar buiten.

Nu is de luchtvochtigheid in de garage erg hoog vandaag bijvoorbeeld is deze 90%.

Is dit een probleem en zo ja wat kan ik er aan doen om deze te verlagen?

M.v.g. Sepke

Crest
10-11-2011, 14:07
Een te hoge luchtvochtigheid kan je alleen verlagen door te ventileren, maar dan moet de luchtvochtigheid buiten wel lager zijn dan 90, of door te verwarmen. Voor de temperatuur op dit moment is verwarmen natuurlijk niet nodig. Op zich is die luchtvochtigheid geen probleem voor de vogels, er zou natuurlijk wel meer kans kunnen zijn op bederf van voedsel (schimmels) dus vooral daar op letten. Zaad bv in een papieren zak laten zitten, of ergens droog bewaren.

Antoni Hopmann
10-11-2011, 17:32
Bij een vochtigheid van 90 is volgens mij alles zeiknat.
Je zal met een ontvochtiger moeten werken,want het is niet uitgesloten,
dat je vogels toch een of andere schimmelziekte zullen oplopen.
Zaad,zand of wat dan ook wordt veel te nat.

casehulsebosch
10-11-2011, 22:05
Hallo Antoni. Nou dat zeiknat valt nog al mee. Wij leven voortdurend in een klimaat waar de vochtigheidsgraad zeer hoog ligt en vaak tussen de 90 en 100procent.
Is best lekker zolang je maar niet hoeft te werken.;)

Ventileren heeft dan ook geen zin en ik gebruik dan ook een ontvochtiger. Het zaad, zand en wat dan ook hoef ik niet uit te wringen.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

sepke
11-11-2011, 00:34
Allereerst bedankt voor de reacties,

sepke
11-11-2011, 00:36
Het is zeker niet zeiknat in de garage ook niet vanmorgen toen de luchtvochtigheid met de mist tegen de 100% aanzat.

De plexiglasplaten die ik gedeeltelijk tegen de binnenvolière heb gemonteerd om eventueel tocht van de ventilatie openingen te voorkomen waren droog.

De vochtmeter is ook zeker betrouwbaar omdat ik deze een paar uur buiten heb gehangen en de waarde heb vergeleken met de waarde van een meetstation in de buurt via buienradarsite.

De ventilatie in de garage gaat via de kanteldeur die boven en onder over de gehele breedte is voorzien van openingen en een zijmuur is voorzien van ventilatiegleuven.

Ik kreeg een tip om vochtvreters te plaatsen en dan niet de kant en klare maar een grote bak met keukenzout. Of het echt werkt weet ik niet maar het is het proberen waard.

M.v.g. Sepke

casehulsebosch
11-11-2011, 01:33
Hi Sepke. Ik verwachtte ook geen beslagen plexiglas. Een goede ventilatie is het geheim. Anders zou ik met onze hoge vochtigheids graad hier in NZ nooit uit het raam kunnen kijken.

sepke
11-11-2011, 02:03
Leuk dat er aan de andere kant v.d. wereldbol nog meegedacht wordt over dit vraagstuk.

M.v.g. Sepke

Antoni Hopmann
11-11-2011, 12:41
Conclusie: Gewoon een ontvochtiger gebruiken zoals door Case en
mij wordt aanbevolen.

We hebben het hier wel over vogels.
Denk even over de vochtopname van b.v. dubbelwandige papieren
zakken waarin het zaad normaliter wordt verpakt en het zaad onderhevig
kan worden aan schimmel.
Hoe het de vogels in andere werelddelen vergaat,weet ik niet.
Een vochtigheidsgraad van 90 a 100 absurd hoog.
Hier wordt aangehouden ca.60. Langere tijd onder de 50 of hoger dan 70
levert problemen.

sepke
11-11-2011, 13:18
Tussen de 90 en 100% is hoog maar kijk maar eens op buienradar waar de luchtvochtigheid van diverse meetstations wordt weergegeven dan zie je dat het regelmatig voorkomt dat de waarde 90% of hoger is.

De vogels die in een buitenvolière verblijven hebben dan toch hetzelfde probleem.

Uiteraard bewaar ik het zaad niet in de garage en het voer in de bakken wordt dagelijks vervangen.

Maar een luchtontvochtiger blijft een optie.

M.v.g. Sepke

Ton Koek
11-11-2011, 14:05
Als je over de bak zout een theedoek legt, werkt het nog beter. Waarom? Geen idee, maar het werkt.

Antoni Hopmann
11-11-2011, 17:41
Als je over de bak zout een theedoek legt, werkt het nog beter. Waarom? Geen idee, maar het werkt.

Dat is zeker,wat Ton zegt. Zout trekt vocht aan.

Wilmar
11-11-2011, 22:27
Als je de kanariesport goed wil aanpakken en gezonde vogels wil hebben en houden dan is een ontvochtiger geen overbodige luxe. Bij mij is het altijd rond de 60% gans het jaar. Ook een bevochtiger is niet weg te denken in de kweekruimte om de 60% tijdens het broedseizoen te behouden indien het een warme droge zomer is. Als de vochtigheid te hoog is (boven 85%) komen er ongetwijfeld na enige tijd ziekten te voorschijn met alle gevolgen vandien.
Gr Wilmar

sepke
12-11-2011, 01:15
@Wilmar,

Het gaat in mijn geval niet om kanaries maar valkparkieten. Ik weet niet of deze beter tegen hoge luchtvochtigheid kunnen. Maar de vochtigheid omlaag brengen blijft mijn doel.

@Ton,

Heb jij een idee hoe groot de bak met zout moet zijn om in een garage van +/- 120 m³ het vochtpercentage omlaag te krijgen?

M.v.g. Sepke

sepke
13-11-2011, 15:35
Even de actuele situatie,

Ik ga een isolatiewand plaatsen zodat de garage in twee gedeeltes wordt gesplitst. Hierdoor is het ook rendabel om een vorstbeveiliger te plaatsen en de kleinere ruimte die overigens nog wel van ventilatiegaten is voorzien is makelijker m.b.v. vochtvreters het vochtgehalte te beheren.

M.v.g. Sepke

populier
13-11-2011, 16:36
Lijkt me een goed plan, anders mag je wel een kuub zout bestellen:) om die ruimte een beetje vocht vrij te krijgen.

Zag nog mooie bakken op het net om het zout/vochtvreterspul in te doen:

http://www.obelink.nl/kampeer-accesoires/huishoudelijk/vochtopnemer.html

Succes met de vocht bestrijding.

Antoni Hopmann
13-11-2011, 21:23
Zeker en vast heel mooie bakken.
Ik heb wel minder gezien.

Paul Rooth
13-11-2011, 22:11
Tjonge zeg wat een geknoei met vochtvreters die in bakken dan wel te verstaan .

Enig idee wat er dan ontvochtigd wordt ?
En tot welke luchtvochtigheidspercentage heb je niet in de hand met dit bakken geknoei .

Een goed luchtbe- en ontvochtiger kost een paar centen ( mp) maar is te verkiezen boven bakken gerommel .

Het gaat om de huisvesting van onze gevederde vrienden en niet om een ruimte die niet in gebruik is voor/door vogels en daar mag je dan wat voor uittrekken

Paul

casehulsebosch
14-11-2011, 00:31
Populier: "Lijkt me een goed plan, anders mag je wel een kuub zout bestellen."

Altijd handig een goede voorraad zout. Lees net dat de winter weer op komst is bij jullie in de Lage Landen.

Verder net zoals Paul zegt een paar centen investeren zodat je de luchtvochtigheid op een goed pijl kunt houden voor de vogels. Met bakken zout in en uit slepen zal dat zo precies niet gaan.

populier
14-11-2011, 10:58
Ik kan niet in het budget van Sepke kijken, ik vind het persoonlijk ook gehannes met los zout in bakken en zou bij dergelijke problemen ook voor een elektrische ontvochtiger gaan.

Zelf krijg ik in de winter mijn kweekruimte niet vochtig genoeg, dus heb ik al 3 bevochtigers staan, met andere woorden alles wat nodig is voor de vogels koop ik.

Maar nogmaals ik weet niet wat een ander te spenderen heeft.

Een goede ontvochtiger kost al gauw tussen de 200 a 400 euro.

http://www.allergie-center.nl/index.php?cPath=137

sepke
22-11-2011, 14:24
Even een update,

Ik heb een scheidingswand geplaatst waardoor de ruimte nu meer dan gehalveerd is. Dit heeft een duidelijk efect op de luchtvochtigheid.

In de kleinere ruimte doen de vochtvreters beter hun werk en het is nu ook rendabeler om een vorstbeveiliger te plaatsen. Bijkomend voordeel is dat het nu een echte vogelruimte is en niet een garage met fietsen gereedschap en een voliere.

M.v.g. Sepke

http://i248.photobucket.com/albums/gg164/sepke2008/diversen/Binnenvoliere3DesktopResolutie.jpg

http://i248.photobucket.com/albums/gg164/sepke2008/diversen/Binnenvoliere2DesktopResolutie.jpg

http://i248.photobucket.com/albums/gg164/sepke2008/diversen/Binnenenbuitenvoliere.jpg

populier
22-11-2011, 15:29
Goed bezig Sepke:)

Misschien volgens jaar de muren wit maken, wordt het ook nog wat lichter in de garage.

ele
22-11-2011, 16:35
Complimenten Sepke, ziet er strak uit.

Het witten van de muren kan wel tot gevolg hebben dat de muren geen vocht meer kunnen opnemen, met als gevolg druppels op de muur en waterplasjes op de grond.
Heeft de garage een spouwmuur? (binnen en buitenmuur evt. met isolatie in de spouw)

sepke
23-11-2011, 00:49
Bedankt voor de positieve reacties,

Nee de garage heeft geen spouwmuur het is een halfsteensmuur.

We willen nog wel het dak in het volièregedeelte met isolatieplaten bekleden plus de scheidingswand. Het volière gedeelte is voorzien van twee ventilatie openingen in de muur het is een optie om hierin een ventilator te monteren.

Ik heb wel een donkerstraler van 150W in de ruimte hangen ver genoeg van de volière zodat de valken niet een te groot temperatuur verschil met buiten krijgen. Deze donkerstraler is niet krachtig genoeg om de temperatuur in de ruimte te doen stijgen maar het heeft wel een positieve werking op het vochtniveau. Het verwarmen en tergelijkertijd ventileren werkt blijkbaar.

Mocht het nu harder gaan vriezen dan schakel ik de elektrische kachel in die is voorzien van een vorststand zodat de ruimte vorstvrij blijft.

Met al deze maatregelen moeten ze de winter doorkomen is de bedoeling. De buitenvoliere is overigens voorzien van plexiglas voorzetramen m.u.v. van de twee deuren. ( dit is op de foto bijna niet te zien )

Maar als beginnend volière liefhebber moet je nog veel leren en aanpassingen doorvoeren.

M.v.g. Sepke