Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Neophema's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Neophema's

    Beste allen,

    een tijdje geleden heb ik een koppel Spendid's aangeschaft en een koppel Turqouisine's. na een paar dagen ging van het ene koppel de man dood, en na 5 dagen de pop van de andere koppel.

    ik terug naar waar ik ze gekocht had, en ik kreeg 2 nieuwe vogels mee.
    echter nu zijn we weer een paar weken verder en ik ben weer 2 vogels kwijt. de twee andere vogels van de eerste koop zijn nu ook dood, en ik heb dus alleen de twee vogels over die ik kreeg toen ik binnen een week terug ging. hiervan is er ook al eentje die slecht begint te worden...

    de vogels zitten bij mij in de schuur, ik begreep dat ze niet zo goed tegen tocht/vocht kunnen. Het is tocht vrij in de schuur, echter de luchtvochtigheids graad zal het zelfde zijn als buiten.

    zal dit het probleem zijn waardoor mijn vogels dood gaan?
    Qua eten krijgen ze parkieten voer, samen met wat wildzang voer, onkruidzaden en eivoer. elke dag vers water en trost giers.

    weet iemand wat het probleem is, doe ik iets verkeerd waardoor ze doodgaan,
    of heb ik geen geluk met de vogels die aangeschaft heb?
    ik wil graag nu weer mijn koppels compleet maken, maar ik ben weer bang dat ze snel doodgaan.

    mvg lucien

  • #2
    Niet makkelijk om een oordeel te geven.

    Mijn splendidsparkieten zitten allemaal in de buitenlucht en daar blijven ze de winter ook gewoon.
    Wel heb ik teveel tocht zoveel mogelijk uitgebannen door tussen de vluchten glas te zetten. Ook de voorzijde van de vluchten is voorzien van een strook glas aan de bovenzijde. De achter en zijwanden zijn dicht.

    Hoe de aangekochte vogels waren bij aankoop kan hier niet beoordeeld worden. Als de vogels niet mager waren, hadden ze ook geen wormen waarschijnlijk.
    Zaten de aangekochte vogels verwarmd? En bij jouw niet misschien?

    Ik geef een neophema mengeling van van Himbergen nummer 206.
    Hier doe ik zelf nog wat onkruidzaden door. Trosgierst geef ik alleen als ze een feestje hebben af en toe.
    Uiteraard - grit - scherpe maagkiezel en een roze kalkblokje. Regelmatig een stukje wortel, appel, tomaat, sinaasappel, etc.

    Maar ook gelijkwaardige zaden zullen goed zijn.


    Ik neem aan dat je van de verkoper ook wel goeie raad meegekregen zal hebben? Over voer - verblijf - etc.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
      Mijn splendidsparkieten zitten allemaal in de buitenlucht en daar blijven ze de winter ook gewoon.
      Wel heb ik teveel tocht zoveel mogelijk uitgebannen door tussen de vluchten glas te zetten. Ook de voorzijde van de vluchten is voorzien van een strook glas aan de bovenzijde. De achter en zijwanden zijn dicht.


      Daarom had ik ook even ok je site gekeken, want ik wist dat je ze gewoon buiten had zitten, met de bijbehorende luchtvochtigheid.en bij mij zitten ze binnen in de schuur waar helemaal geen tocht is


      Hoe de aangekochte vogels waren bij aankoop kan hier niet beoordeeld worden. Als de vogels niet mager waren, hadden ze ook geen wormen waarschijnlijk.
      Zaten de aangekochte vogels verwarmd? En bij jouw niet misschien?

      de vogels zaten binnen, maar in de tijd dat ik ze kocht was het nog redelijk warm buiten (korte broeken weer, zeg maar), qua temperatuur zou het niet zo'n verschil moeten zijn. en ze waren niet echt mager. maar ik heb ze geen worden kuur gegeven. wat kan ik daar eventueel voor gebruiken?

      Ik geef een neophema mengeling van van Himbergen nummer 206.
      Hier doe ik zelf nog wat onkruidzaden door. Trosgierst geef ik alleen als ze een feestje hebben af en toe.
      Uiteraard - grit - scherpe maagkiezel en een roze kalkblokje. Regelmatig een stukje wortel, appel, tomaat, sinaasappel, etc.

      Maar ook gelijkwaardige zaden zullen goed zijn.


      Ik neem aan dat je van de verkoper ook wel goeie raad meegekregen zal hebben? Over voer - verblijf - etc.

      het is een handelaar waar ik ze vandaan heb gehaald, en hij had me wel wat informatie gegeven over welk voer ik ze moet gegeven.

      voordat ik ze aangeschaft had, had ik al wel wat informatie opgeaocht over de huisvesting e.d. en daarom verbaast het me ook zo erg dat ze steeds doodgaan. ik snap er niets van

      Opmerking


      • #4
        Heb je de vogels goed geobserveerd?
        Waren ze mager op het borstbeen? En hoe zijn de nog levende vogels?
        De vogels moeten ook lekker met elkaar bezig zijn. Soms hebben ze een rustmoment.
        Hadden ze een beetje viezig achterste misschien?
        Kijken ze goed helder uit hun ogen?

        Heb je misschien wat foto's?

        Zag nu pas de aangevulde dikke regels in je vorige bericht.
        Ik heb wormmiddel van dit merk:
        Topet OVO Liquid is een ontwormingsmiddel, bestemd voor post- en sierduiven, kooi- en volièrevogels, sierwatervogels en fazantachtigen.


        Echter ik geef het zelf niet meer. Veel kwekers geven het 2 x per jaar.
        Maar ja als je vogels de sympthomen niet hebben en goed gezond ogen waarom zou ik het dan moeten geven.
        Dat is hoe ik hier over denk.

        Het zou wel kunnen dat als vogels wormen onder de leden hebben, dat dat juist bij verplaatsing de kop op gaat steken. Het geeft de vogel toch de nodige stress.
        Als wormkuren gegeven worden moet dat met een dag of 7 herhaald worden.

        Ik geef mijn vogels wel elke dag wat knoflook poeder over het eivoer en door het water.
        En de vogels zien er prima en lekker vol uit.

        Voer en water moeten wel goed bereikbaar zijn want anders gaan ze er gewoon niet bij.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          ik ben nu op het werk,

          zal vanavond wel wat foto's maken.
          over het algemeen vind ik het wel rustige vogels, zeker ten opzichte van mijn wildzang vogels...
          ze zie er gezond uit, vleugels hangen niet, schone ogen, en schone aarsstreek, en toen ik ze kocht zaten ze ook niet met teveel in een hok...

          ik had vanmorgen een vogels naar binnen gedaan, in huis. deze heeft wel de kenmerken van een zieke vogels, veel slapen en bol zitten.

          had ik een worm kuur moeten doen? zo ja welke kan ik dan gebruiken daarvoor?

          mvg lucien

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Henk3


            Ik geef mijn vogels wel elke dag wat knoflook poeder over het eivoer en door het water.
            En de vogels zien er prima en lekker vol uit.

            Voer en water moeten wel goed bereikbaar zijn want anders gaan ze er gewoon niet bij.
            er zitten ook 2 kwartels in het hok, daarom heb ik 2 water fonteintjes, 1op de grond, en 1 bij een zitstok. het bakje met voer staat ook gewoon op de grond.

            kan ik gewoon knoflook poeder gebuiken die te koop is in de supermarkt? en hoeveel moet ik dan over het voer/ in het water doen?

            Opmerking


            • #7
              Het voer geef ik niet op de grond maar op een hoogte van pak um beet 1.50 - 1.70 meter in een open bakje. Zitter er meerdere vogels (b.v. jonge vogels) dan doe ik er een bakje bij.

              Water geef ik alleen in een badwaterbak en ook elke dag schoongewassen.

              Voor de kwartels zou je een bakje op de grond kunnen laten staan maar ik denk dat de splendids voldoende zaden verbrassen voor de kwartels.

              Ik gebruik inderdaad gewoon gedroogd knoflook poeder uit de supermarkt. Ik heb het van de lidl.
              Gewoon een klein wolkje er over.

              Kleine aantekening: ik ben niet wetenschappellijk onderlegd aangaande bovenstaande. Ik constateer alleen wat ik zie.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                inmiddels is ook mijn 5de vogel dood en heb alleen nog een turquoisine man over. Ik heb twee foto's toegevoegd. Voor zover ik kan zien mankeert hem niet zoveel, of ik moet het verkeerd hebben. Op dit moment zit hij binnen in een kweekkooi van 120 x 50 x 50. Ze zaten eerst in mijn voliere, maar toen de eerste dood ging, had ik de overige 3 naar binnen gehaald, en toen daar en nog een van dood ging, kreeg ik 2 nieuwe die ik gelijk in een kweekkooi gedaan heb. Echter van de 6 vogels is er nu dus maar 1 over...
                Bijgevoegde Bestanden

                Opmerking


                • #9
                  de vogels zitten bij mij in de schuur, ik begreep dat ze niet zo goed tegen tocht/vocht kunnen. Het is tocht vrij in de schuur, echter de luchtvochtigheids graad zal het zelfde zijn als buiten.
                  Ze zaten eerst in mijn voliere, maar toen de eerste dood ging, had ik de overige 3 naar binnen gehaald,

                  Ik snap even niet goed of de vogels nu binnen of buiten zaten.

                  Algemeen:
                  Vogels welke nu binnen zitten kun je niet meer zonder risico op overlijden naar buiten doen.

                  Wanneer had je de vogels gekocht?

                  Opmerking


                  • #10
                    Heb je nog andere soorten parkieten zitten erbij?

                    Bij een handelaar moet je niet zijn zoek een goede kweker in je buurt verkomt vaak een hoop ellende.

                    Opmerking


                    • #11
                      de vogels heb ik zo'n 7 weken geleden gekocht. En in een lege vlucht gedaan. Na een paar dagen is de eerste vogel dood gegaan, en heb de rest in de schuur gedaan. Het zal er iets minder koud zijn, maar daar heb ik geen last van de wind. Daarna zijn er nog 4 dood gegaan.


                      Ik heb geen andere parkieten, ook niet gehad.

                      Mvg lucien

                      Opmerking


                      • #12
                        Dan zou ik als ik jou was een goede kweker zoeken, als de vogels bij de handelaar in de buurt hebben gezeten van een drager van bepaalde ziektes zie je dit niet met aankoop maar later als het te laat is.
                        Neophema's zijn fantastische vogels met een aantal regels dan gaat het ze goed.

                        tocht en vocht had je al, verder kan een ander soort australische parkiet drager zijn van ziektes waar een neo niet tegen kan en dood gaat.

                        voor in de toekomst nooit bij je eigen neo's nieuwe zetten voordat ze minimaal 6 weken in quarantaien hebben gezeten bij je op een ander plek.

                        De turquoisine ziet er goed uit maar wacht een paar weken en onsmet je kooi ondertussen goed.
                        Gaat dan nog alles goed ook met de turquoisine schaf dan andere aan maar ga wel naar een kweker van Neophema's hiervoor.s6

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door smie
                          Heb je nog andere soorten parkieten zitten erbij?

                          Bij een handelaar moet je niet zijn zoek een goede kweker in je buurt verkomt vaak een hoop ellende.
                          waar je de vogel koop maak niets uit want ook bij die goede kweker kun je niet zien wat er in zit nou ja bij ino,s duidelijk wel maar dan krijgen we het over kleur,

                          als ik een vogel aanschaf bij wie waar dan ook dan krijgen ze eerst een antibiotica keur ongeacht of ze nou gezond kijken of niet ,
                          dan het liefst arpart huisvesten van je andere vogels maar hier zijn de meninge over verdeelt wat de duur van dat arpart huisvesten moet zijn .

                          wormen kuur geef je als ze het hebben ,kun je voelen aan een mes scherpe borstbeen en eventueel aan de mest maar dan moet je naar een DArts.

                          m.v.g eric

                          Opmerking


                          • #14
                            de laatste en zesde is inmiddels ook er slecht aan toe.
                            ik snap er echt niets van, dit is me nog nooit overkomen, in mijn carriere als vogel bezitter! ik dacht 2 mooie koppels gevonden te hebben, maar helaas.

                            Ik haal wel vaker vogels bij handelaars, en ja soms gaat er weel eens eentje kapot, maar ik vind dit wel heel erg.

                            Ik zou ook echt niet weten wat nu het probleem is.
                            ik hou de vogels eerst apart, voordat ik ze bij de rest in doe. maar zelfs dat overleven ze niet. Ik heb misschien niet de meest optimale samenstelling qua voer, maar ik kan me niet voorstellen dat het aan het voer ligt.

                            moet ik ze nog iets extra's geven in de eerste weken dat ik ze heb? Ik wil nu graag 2 nieuwe koppels aanschaffen, maar ik wil het nu wel goed doen, dus alle informatie is welkom.

                            ik zal ze halen bij een kweker, apart zetten van de rest.
                            ik geef ze grof parkietenzaad, met wat wildzang zaad. moet ik hier nog wat aan toepassen, en daarnaast wat kan ik nog meer doen?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door luus
                              de laatste en zesde is inmiddels ook er slecht aan toe.
                              ik snap er echt niets van, dit is me nog nooit overkomen, in mijn carriere als vogel bezitter! ik dacht 2 mooie koppels gevonden te hebben, maar helaas.

                              Ik haal wel vaker vogels bij handelaars, en ja soms gaat er weel eens eentje kapot, maar ik vind dit wel heel erg.

                              Ik zou ook echt niet weten wat nu het probleem is.
                              ik hou de vogels eerst apart, voordat ik ze bij de rest in doe. maar zelfs dat overleven ze niet. Ik heb misschien niet de meest optimale samenstelling qua voer, maar ik kan me niet voorstellen dat het aan het voer ligt.

                              moet ik ze nog iets extra's geven in de eerste weken dat ik ze heb? Ik wil nu graag 2 nieuwe koppels aanschaffen, maar ik wil het nu wel goed doen, dus alle informatie is welkom.

                              ik zal ze halen bij een kweker, apart zetten van de rest.
                              ik geef ze grof parkietenzaad, met wat wildzang zaad. moet ik hier nog wat aan toepassen, en daarnaast wat kan ik nog meer doen?
                              In de voeding is meer te halen dan de meeste denken.'
                              Grofparkieten zaad en wildzang zaad is inderdaad niet de beste samenstelling voor neophema`s, maar dood ervan gaan geloof ik ook niet in.
                              Wel kan je beter een goed samengesteld zaad nemen die bestemd is voor Neophema`s

                              Vogels uit de handel kopen geeft altijd meer risico dan bij een echte liefhebber die weet waar hij mee bezig is.
                              Bij de handelaar wissel het bestand continu en zitten de vogels er meestal maar even.
                              Als iemand dan zieke vogels naar de handel gebracht heeft, zal de handelaar daar zelf weinig van ondervinden, maar de liefhebber die ze koopt juist wel.
                              Je beslissing om nu bij een liefhebber te gaan halen vindt ik daarom ook de juiste beslissing.
                              Daar kan je de rest van zijn bestand meteen bekijken hoe die erbij zitten.

                              Als ik nieuwe vogels aanschaf gaan deze altijd 6 tot 8 weken appart van de andere.
                              ik heb daar een apparte ruimte voor waar ik pas kom als ik bij me eigen vogels niet meer hoeft te zijn.
                              De vogels krijgen dan wat extra vitamine en soms wil ik ook wel bovomix geven.
                              Na 6 tot 8 weken gaan de nieuwe in het hok bij me eigen vogels, maar worden nog wel appart gezet.
                              Gaat dat allemaal goed, komen ze bij elkaar na zo`n week of 12 vanaf aanschaf datum bij de andere te zitten.

                              Neophema`s zijn hele leuke vogels, maar qua ziekten kan het een ramp zijn.
                              Maar als je de regels goed te volgt valt het allemaal best wel mee.

                              Voordat je nieuwe vogels aanschaf zou ik wel eerst even alles goed ontsmetten.
                              Je heb tenslotte een ziekte in je hok die misschien verspreid kan worden door stofdeeltjes ed. in de lucht.

                              Voer / drinkbakken ed ook goed ontsmetten want met speeksel kunnen ze oo ziekten overbrengen.
                              sigpic

                              Opmerking

                              Working...
                              X