Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf een binnenkooi maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zelf een binnenkooi maken

    Omdat mijn 4 zebravinkkjes nu erg krap wonen, heb ik het plan opgevat om zelf een kooi te maken.

    De kooi moet in ieder geval groter zijn dan de huidige. Ook moet het een mooie kooi zijn omdat hij in de woonkamer staan en alleen dan goedkeuring krijgt van de vrouw des huizes.

    De kooi word 0,50x1,00x0,60m (lxbxh)

    Huidige situatie:




    Nu in aanbouw:







    De openingen aan de zijkant zijn deurtjes om in de kooi te kunnen komen. Onder in de kooi komt een lade die nog gemaakt moet worden.

    De voorzijde van de kooi word helemaal gesloten met volieregaas. de kooi word toegankelijk via de bovenkant die in drie paneeltjes met gaas word opgesplitst.

    Tips, op- en aanmerkingen zijn welkom!
    Groet,

    Geert-Jan

  • #2
    Andere code

    Als je de fotolink aanklikt zie je rechts een serie codes. Neem de img code en je foto wordt direkt zichtbaar hier.



    Maximaal 4 foto's per bericht mogelijk.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Huidige situatie:


      Groet,

      Geert-Jan

      Opmerking


      • #4
        Nu in aanbouw:





        Groet,

        Geert-Jan

        Opmerking


        • #5
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            Groet,

            Geert-Jan

            Opmerking


            • #7
              Ik ben behalve dat mijn schoonmoeder in arnhem , woont niet bekend in jouw regio maar via internet is ook genoeg te bestellen,probeer eens bij geon schrijvers of heesakkers en op de meeste grotere vogelbeurzen staan wel van deze handelaren.
              En ga je toch voor een volledig gazen front denk dan eens aan 19x19mm heb je nog beter doorzicht.
              Mvg,
              Kingfisher.

              Opmerking


              • #8
                tippie....

                Hi Kroon,

                ziet er al netjes uit.

                Klein tipje; ik zie dat je 'bouwmarkt mdf' hebt gebruikt, opzich nix mis mee maar daar zit vaak een soort van heel dun film laagje op. Bij verschillende verfsoorten kan dat vervelend uitpakken als je dit direct aanbrengt, dus of goed ontvetten of lichtjes even met schuurpapiertje korrel 240 of zo er overheen. Hechting is dan vele maten beter.

                Tipje 2; is meer algemeen. Altijd eerst het front kopen en dan beginnen met de bouw....in jouw geval te laat, maar dus voor de volgende keer. Fronten zijn in 8 van de 10 gevallen niet 100% maatvast, vandaar.

                Tip 3; als je het front in gaas maakt 12*12 mm zou ik dit in iedergeval in een los raamwerk maken. Dit is mijnsinziens voor het totale beeld veel mooier. Ook om schoon te maken etc. natuurlijk heel makkelijk.

                Suc6,

                Peer

                Opmerking


                • #9
                  rijkachterberg heeft fronten.
                  donkelaar had ze geen idee of hij ze nu nog heeft.
                  en zo snel weet ik voor de rest niemand met fronten in ede.
                  en mooi begin.

                  Janco

                  Opmerking


                  • #10
                    Bedankt voor het meedenken allen! Het MDF gaat zeker grondig geschuurt en ontvet worden.

                    Ik heb het internet even rondgezocht voor frontpanelen en er is inderdaad genoeg te krijgen. Alleen ben ik bang dat de doorkijk toch echt minder is dan bij gaas.

                    Panelen zijn wel weer steviger en handiger door de deurtjes en ook wel iets op maat te maken voor de afmetingen die ik nu heb. Kortom, ik ben er nog niet uit.. Word vervolgt..
                    Groet,

                    Geert-Jan

                    Opmerking


                    • #11
                      Wat Ook....

                      Zou kunnen....





                      Opmerking


                      • #12
                        Dankjewel peerpm! Dat ziet er beter uit dan mijn schetjes. Dat tussenschot is een goed idee. Ik ga kijken hoe ik dat in de huidige situatie kan verwerken.
                        Zie ik nu een plexiglaspaneel aan de voorkant? Dat lijkt mij toch iets te aquariumachtig..
                        Groet,

                        Geert-Jan

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door kroongj
                          Zie ik nu een plexiglaspaneel aan de voorkant? Dat lijkt mij toch iets te aquariumachtig..
                          Dit zal je toch veel schoonmaakwerk kunnen schelen.
                          Misschien kun je het zo maken dat je je kooi gemakkelijk kunt veranderen van traliefrontje of gaas naar plexiglas of andersom mocht de gemaakte keuze jou achteraf niet bevallen.
                          Plexiglas is gemakkelijk op maat te zagen voor in bijv. aluminium U-profielen of in combinatie met de zogenaamde stoeltjes profielen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Daar heb je gelijk in. Maar ik heb nu een helemaal open kooi, dus schoonmaak rond de kooi zal al minder worden. Ik ben bang dat plexiglas het geluid van de vinkjes ook vervormd/dempt. De optie voor een uitneembaar front blijft bestaan, maar dan voor de keuze tussen tralie of gaas.
                            Groet,

                            Geert-Jan

                            Opmerking


                            • #15
                              Mijn keuze zou zijn een traliefrontje met klepbakjes en deurtjes, eventueel zelfs nog met een nestkastopening.
                              Dit met een ondiep U-profiel gelijmd op het onderste horizontale latje (boven de lade) en een dieper U- of stoeltjesprofiel tegen de onderkant van de bovenste lat. Zo is het frontje gemakkelijk uitneembaar.
                              Dit moet natuurlijk wel uitkomen met de hoogte van je frontje.

                              Opmerking

                              Working...
                              X