Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kaardebol/ teunisbloem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kaardebol/ teunisbloem

    ik heb dit jaar zaad gewonnen van de kaardebol voor mijn putters. ik wil een gedeelte opnieuw uitzaaien en heb een aantal plantenforums bezocht, maar ben er nog niet uit. de kaardebol is een tweejarige plant. als ik het zaad nu zaai kan ik dan volgend jaar zaad oogsten? of is het nu zo dat ik volgend jaar alleen een bladrozet krijg, en het jaar daarop (2013) de plant pas omhoogschiet en zaad gaat vormen. hetzelfde geldt t.a.v. de teunisbloem. wie van jullie heeft hier ervaring mee. graag de nodige tips
    vr.gr. loxia

  • #2
    tip voor als je ze wilt kweken. ze eten ook insecten en produceert veel nectar. maar hij is ook wettelijk beschermd en krijgt pas zaad als hij 2 jaar is en heel groot kan worden.

    Opmerking


    • #3
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        Als je ze rechtop wil houden, zou ik een stokje per plant gebruiken, bij mij kropen ze over een groot deel van de bodem.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Helemaal correct Michael...
          Toch komt het ook voor dat sommige exemplaren van de teunisbloem direct het eerste jaar al tot bloei komen.... Ze staan in mijn tuin gebroederlijk naast elkaar; het rozetje en de complete plant. Vreemd toch?

          gr
          Hans.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            mijn persoonlijke ondervinding is eens je deze hebt gezaaid je deze heel moeilijk kunt kwijt geraken mijn planten zijn reeds 2 jaar weg en nog komen er wel ergens scheutjes uit ,daarom heb ik deze plant op een braak liggend perseel gezaaid (bufferzone) en kan ik ze daar gaan plukken planten zijn hier tussen 1m en 1.8m hoog

            grt Rudi

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
              Helemaal correct Michael...
              Toch komt het ook voor dat sommige exemplaren van de teunisbloem direct het eerste jaar al tot bloei komen.... Ze staan in mijn tuin gebroederlijk naast elkaar; het rozetje en de complete plant. Vreemd toch?

              gr
              Hans.
              Idd. vreemd, Ik heb ook teunisbloem in mijn tuin, maar die is spontaan op gekomen en de rozetplant is mij eigenlijk nooit op gevallen

              Ook heb ik nu op een andere plek opeens teunisbloen, en die staat nu nog helemaal in de bloei, ook de zaaddozen zijn nog lang niet rijp, denk dat het door het zachte weer komt, dit is denk ik ook een plant die zaad gaat geven in het eerste jaar.
              Bijgevoegde Bestanden
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Zolang het niet vriest zit je goed....

                Hans
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking

                Working...
                X