Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vragen kooi 600 mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vragen kooi 600 mm

    Hoii peer (en de rest natuurlijk)

    Mijn bedoeling was dus hokken te maken van meubelplaten met aluminium kokerprofielen waarin de voorfronten komen dmv frontclips.
    Aangezien mijn budget beperkt is zal ik gaan voor morsgoten.

    Het wandje heeft de afmetingen 3800 mm breed en 2220 mm hoog.
    Dan zou ik graag links en rechts onder 2 grotere kooien willen maken van ongeveer 700 mm hoog en 1500 mm breed en daar tussen in een aantal schappen voor het voer etc.
    Dan 3 lagen broedkooien van 600 mm breed en ongeveer 500 mm hoog met uitneembare tussenschotten.
    De diepte zat ik zelf te denken aan 400 mm maar 500 mm kan ook (ben er nog niet helemaal uit).

    Ben ik iets vergeten hoor ik het graag

    Marc

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Basis , De Kast

      Uitgaande van een breedtemaat van 3800 en de verwerking van meubelpaneel (standaard lengte 2500 mm) kun je of 2 kasten maken van circa 1800 mm of 3 kasten van circa 1200 mm.

      In tekening de kast versie 1800 mm.

      Meubelpaneel in de standaard bouwmarkt is in principe slechts op 2500 mm verkrijgbaar, meer professioneel is er ook 3050 mm. De breedte maat loopt op van 200, per 100 mm naar 800 mm.

      Als je een kast maakt van 1800 mm binnenwerks heb je dus een achterwand nodig van 1836 mm breed. Dit kun je niet maken uit 3 panelen van 600 mm. Alternatief is dus om het middelste paneel uit 800 mm te zagen (laten zagen).

      Eventueel kun je ook de achterwand maken uit 3,6 mm lakboard en dit aan de achterzijde verstevigen. is wel goedkoper maar de stevigheid laat dan te wensen over.

      Opmerking


      • #4
        De Fronten....

        Zoals aangegeven is het zeker niet perse nodig om de fronten in aluminium te plaatsen. In dit voorbeeld heb ik aan de bovenzijde zogenaamde frontclips geplaatst, rechtstreeks in de meubelpaneel. Aan de onderzijde maak ik gebruik van een meranti hardhoutenlat met daarop ook de frontclips.
        De lat is in principe sterk genoeg om het gewicht van de 3 fronten te dragen.

        TIP! Belangrijk!, koop altijd eerst de fronten alvorens e.e.a. te montern, c.q. te zagen. Een front van 600 mm is NIET per definitie exact 600 mm.

        Opmerking


        • #5
          Vlucht En Opslag

          Bijgaand een voorbeeld van een vluchtje onderin en een opslag mogelijkheid.
          Natuurlijk kan de indeling onderin ook helemaal kast zijn of een andere indeling.

          Opmerking


          • #6
            De lades...

            De lades maak je bij voorkeur uit dunner materiaal, dus bijvoorbeeld vuren multiplex 9 mm, met een bodem van 3,6 meranti. Goed in de lak zetten en klaar!


            Opmerking


            • #7
              het resultaat....

              Zo kan het er dan uit zien....

              Suc6,


              Peer





              Opmerking


              • #8
                Wat mooi gemaakt, nou ja ontworpen.

                Opmerking


                • #9
                  Hoiii peer, dat ziet er al super uit.

                  Nog even een paar vraagjes,
                  de drie platen voor de achterwand moet ik die ook aan elkaar lijmen of zitten deze alleen maar geschroefd? Lijkt mij dat er dan 2 kieren komen te zitten.
                  Hoe plaats ik nu de tussenschotjes en is daar met de maat al rekening mee gehouden?
                  En gaan de dragers (horizontale planken bedoel ik) nu niet doorhangen?

                  Tot zover zeer tevreden en kan niet wachten tot het klaar is.
                  Heel erg bedankt voor de moeite tot nu toe

                  Marc

                  Opmerking


                  • #10
                    Mooi Peer. Wat ik zo indrukwekkend vind is dat als ik naar de tijdstippen kijk dat je de verschillende stages van de bouwtekening hebt geplaatst je bijna geen tijd hebt voor een bakkie of de w.c
                    Ziet er goed uit - once again. Mijn complimenten.

                    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door marc30b
                      Hoiii peer, dat ziet er al super uit.

                      Nog even een paar vraagjes,
                      de drie platen voor de achterwand moet ik die ook aan elkaar lijmen of zitten deze alleen maar geschroefd? Lijkt mij dat er dan 2 kieren komen te zitten.
                      Hoe plaats ik nu de tussenschotjes en is daar met de maat al rekening mee gehouden?
                      En gaan de dragers (horizontale planken bedoel ik) nu niet doorhangen?

                      Tot zover zeer tevreden en kan niet wachten tot het klaar is.
                      Heel erg bedankt voor de moeite tot nu toe

                      Marc

                      Opmerking


                      • #12
                        Thanx!

                        Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                        Mooi Peer. Wat ik zo indrukwekkend vind is dat als ik naar de tijdstippen kijk dat je de verschillende stages van de bouwtekening hebt geplaatst je bijna geen tijd hebt voor een bakkie of de w.c
                        Ziet er goed uit - once again. Mijn complimenten.

                        Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
                        Tsja Kees,

                        als de basis er is gaat het allemaal best snel!

                        Peer

                        Opmerking


                        • #13
                          Kun je niet zoals ik dan deed
                          De bodem(lade) meteen ook de plafond laten zijn van de onderliggende kooi.
                          Zeer makkelijk met reinigen 1 extra bodem
                          Ook handig bij uitwassen de frontjes eruit de lades en je hebt 1 grote ruimte.

                          Frank4

                          Opmerking


                          • #14
                            peerpm mischien is dit een beetje onbeleefd om te vragen maar kan je de maten overal bij zetten en aanraden van dikte van hout en soort?

                            janco

                            Opmerking


                            • #15
                              niet onbeleefd

                              Oorspronkelijk geplaatst door janco
                              peerpm mischien is dit een beetje onbeleefd om te vragen maar kan je de maten overal bij zetten en aanraden van dikte van hout en soort?

                              janco
                              Hi janco,

                              is zeker niet onbeleefd maar volgens mij staan alle maten er zo'n beetje bij.
                              De dikte van het meubelpaneel is 18 mm, de lade kun je maken uit 8 of 9 mm multiplex bijvoorbeeld.

                              Als je nog meer info nodig hebt hoor ik het wel.
                              Mochten er sketchup liefhebbers de tekening willen hebben dan kun je me een PB sturen.

                              Peer

                              Opmerking

                              Working...
                              X