PDA

Bekijk Volledige Versie : vragen kooi 600 mm

marc30b
30-10-2011, 18:11
Hoii peer (en de rest natuurlijk)

Mijn bedoeling was dus hokken te maken van meubelplaten met aluminium kokerprofielen waarin de voorfronten komen dmv frontclips.
Aangezien mijn budget beperkt is zal ik gaan voor morsgoten.

Het wandje heeft de afmetingen 3800 mm breed en 2220 mm hoog.
Dan zou ik graag links en rechts onder 2 grotere kooien willen maken van ongeveer 700 mm hoog en 1500 mm breed en daar tussen in een aantal schappen voor het voer etc.
Dan 3 lagen broedkooien van 600 mm breed en ongeveer 500 mm hoog met uitneembare tussenschotten.
De diepte zat ik zelf te denken aan 400 mm maar 500 mm kan ook (ben er nog niet helemaal uit).

Ben ik iets vergeten hoor ik het graag

Marc

peerpm
30-10-2011, 20:03
Hi Marc,

duidelijke uitleg.

ik wil voorstellen, omdat je graag budget vriendelijk wilt bouwen dat ik een ontwerp maak waarbij het aluminium niet nodig is. Althans...het kan natuurlijk wel maar in de basis opzet misschien leuk om te laten zien hoe het zonder ook kan. Dat scheelt voor deze afmetingen toch al vlug....? € 100-150 minimaal.
Ik ga zo aan de slag en zal vanavond al e.e.a. posten (hoop ik).

Groet,

Peer

peerpm
30-10-2011, 21:48
Uitgaande van een breedtemaat van 3800 en de verwerking van meubelpaneel (standaard lengte 2500 mm) kun je of 2 kasten maken van circa 1800 mm of 3 kasten van circa 1200 mm.

In tekening de kast versie 1800 mm.

Meubelpaneel in de standaard bouwmarkt is in principe slechts op 2500 mm verkrijgbaar, meer professioneel is er ook 3050 mm. De breedte maat loopt op van 200, per 100 mm naar 800 mm.

Als je een kast maakt van 1800 mm binnenwerks heb je dus een achterwand nodig van 1836 mm breed. Dit kun je niet maken uit 3 panelen van 600 mm. Alternatief is dus om het middelste paneel uit 800 mm te zagen (laten zagen).

Eventueel kun je ook de achterwand maken uit 3,6 mm lakboard en dit aan de achterzijde verstevigen. is wel goedkoper maar de stevigheid laat dan te wensen over.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/e911e797.jpg

peerpm
30-10-2011, 22:22
Zoals aangegeven is het zeker niet perse nodig om de fronten in aluminium te plaatsen. In dit voorbeeld heb ik aan de bovenzijde zogenaamde frontclips geplaatst, rechtstreeks in de meubelpaneel. Aan de onderzijde maak ik gebruik van een meranti hardhoutenlat met daarop ook de frontclips.
De lat is in principe sterk genoeg om het gewicht van de 3 fronten te dragen.

TIP! Belangrijk!, koop altijd eerst de fronten alvorens e.e.a. te montern, c.q. te zagen. Een front van 600 mm is NIET per definitie exact 600 mm.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/abb011a1.jpg

peerpm
30-10-2011, 22:35
Bijgaand een voorbeeld van een vluchtje onderin en een opslag mogelijkheid.
Natuurlijk kan de indeling onderin ook helemaal kast zijn of een andere indeling.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/5a1f95c4.jpg

peerpm
30-10-2011, 22:47
De lades maak je bij voorkeur uit dunner materiaal, dus bijvoorbeeld vuren multiplex 9 mm, met een bodem van 3,6 meranti. Goed in de lak zetten en klaar!

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/14919bc6.jpg

peerpm
30-10-2011, 22:59
Zo kan het er dan uit zien....

Suc6,

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/0d91086b.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/28b8490f.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/770165bd.jpg

Anja65
31-10-2011, 08:58
Wat mooi gemaakt, nou ja ontworpen.:)

marc30b
31-10-2011, 09:13
Hoiii peer, dat ziet er al super uit.

Nog even een paar vraagjes,
de drie platen voor de achterwand moet ik die ook aan elkaar lijmen of zitten deze alleen maar geschroefd? Lijkt mij dat er dan 2 kieren komen te zitten.
Hoe plaats ik nu de tussenschotjes en is daar met de maat al rekening mee gehouden?
En gaan de dragers (horizontale planken bedoel ik) nu niet doorhangen?

Tot zover zeer tevreden en kan niet wachten tot het klaar is.
Heel erg bedankt voor de moeite tot nu toe

Marc

casehulsebosch
31-10-2011, 10:20
Mooi Peer. Wat ik zo indrukwekkend vind is dat als ik naar de tijdstippen kijk dat je de verschillende stages van de bouwtekening hebt geplaatst je bijna geen tijd hebt voor een bakkie of de w.c;)
Ziet er goed uit - once again. Mijn complimenten.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

peerpm
31-10-2011, 12:12
Hoiii peer, dat ziet er al super uit.

Nog even een paar vraagjes,
de drie platen voor de achterwand moet ik die ook aan elkaar lijmen of zitten deze alleen maar geschroefd? Lijkt mij dat er dan 2 kieren komen te zitten.
Hoe plaats ik nu de tussenschotjes en is daar met de maat al rekening mee gehouden?
En gaan de dragers (horizontale planken bedoel ik) nu niet doorhangen?

Tot zover zeer tevreden en kan niet wachten tot het klaar is.
Heel erg bedankt voor de moeite tot nu toe

Marc

Hi Marc,

ten aanzien van jouw vragen;

1. montage achterplaten; zoals gezegd is dit eigenlijk idd niet ideaal i.v.m.de kieren, maar je hebt nu eenmaal te maken met 'standaard' plaatmateriaal en breedte maten. De oplossingen zijn alsvolgt; 1. schroef aan de achterzijde van de plaat (op de naad) een zogenaamde bladverbinder. Of da's eigenlijk het mooiste, kijk of je een zogenaamde lamellofrees kunt lenen of huren. Dan maak je een kleine groef in de zijzijde van de plaat en hier plaats je dan een strookje hout in (in vaktermen een koekie), zo verbind je dan de platen. Aan de voorzijde afkitten met aqrylaat.

2. tussenschotjes; de tussenschotjes maak je de diepte van de laden. Doordat er tussen de laden een ruimte zit van circa 4-5 mm kun je het schot er tussen schuiven, het 'valt' niet om omdat de tralies e.e.a. op zijn plaats houden. Het is van belang om het tussenschot door te laten steken, dit om het zogenaamd 'tokkelen' (©rob) tegen te gaan.

3. doorhangen; op een breedte van 1800 mm loop je idd dat risico, dit wordt natuurlijk groter bij een plankbreedte van 500 mm t.o.v. 400 mm. Wat je in iedergeval moet doen is de planken aan de achterzijde vastzetten met een lange schroef in de horizontale plank. Afhankelijk van het gewicht wat je op de planken gaat plaatsen zal er doorbuiging zijn. Dus lades met zand erin, is natuurlijk zwaarder als geen lades. Desgewenst kun je opteren om aan de onderzijde van de planken, dus net achter het voorfront een alu hoekprofiel te plaatsen van 20*20 mm.

Ik zal e.e.a. later in tekening laten zien.

Peer

peerpm
31-10-2011, 12:13
Mooi Peer. Wat ik zo indrukwekkend vind is dat als ik naar de tijdstippen kijk dat je de verschillende stages van de bouwtekening hebt geplaatst je bijna geen tijd hebt voor een bakkie of de w.c;)
Ziet er goed uit - once again. Mijn complimenten.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Tsja Kees,

als de basis er is gaat het allemaal best snel!:rolleyes:

Peer

frank4
31-10-2011, 13:12
Kun je niet zoals ik dan deed
De bodem(lade) meteen ook de plafond laten zijn van de onderliggende kooi.
Zeer makkelijk met reinigen 1 extra bodem
Ook handig bij uitwassen de frontjes eruit de lades en je hebt 1 grote ruimte.

Frank4

janco
01-11-2011, 12:26
peerpm mischien is dit een beetje onbeleefd om te vragen maar kan je de maten overal bij zetten en aanraden van dikte van hout en soort?

janco

peerpm
01-11-2011, 19:54
peerpm mischien is dit een beetje onbeleefd om te vragen maar kan je de maten overal bij zetten en aanraden van dikte van hout en soort?

janco

Hi janco,

is zeker niet onbeleefd maar volgens mij staan alle maten er zo'n beetje bij.
De dikte van het meubelpaneel is 18 mm, de lade kun je maken uit 8 of 9 mm multiplex bijvoorbeeld.

Als je nog meer info nodig hebt hoor ik het wel.
Mochten er sketchup liefhebbers de tekening willen hebben dan kun je me een PB sturen.

Peer

janco
01-11-2011, 20:04
oh dan licht het aan mij. en zou het mogelijk zijn een broedkooi maken en het hout alleen u profielen kokers en van die blokjes temonteren?

marc30b
02-11-2011, 05:56
Hoiii,

de horizontale planken zijn precies 1800 mm breed, moet ik hier nu nog extra bijrekenen voor de te plaatsen tussenschotten of niet.

En zou je voor mij ook de lades kunnen uitwerken met de maten erbij?

Alvast weer hartelijk dank en als ik ga beginnen met bouwen zal ik aan de hand van foto`s een verslagje gaan bij houden

janco
06-11-2011, 20:28
mag ik mischien nog vragen wat de binnen maat is van plank naar plank?
en heel heel mischien een lijstje met maten en hoeveel heden voor 1? ik ben zelf daar niet heel handig in en aangezien ik het waarschijnlijk laat zagen is het handig om het meteen goed te hebben.

Janco

peerpm
06-11-2011, 22:41
Ik ben altijd een beetje 'huiverig' bij het maken van lijstjes en dergelijke omdat er dan klakkeloos overgenomen wordt zonder verder rekening te houden met allerlei zaken...maar goed, bijgaand de tekening.

enkele zeer waardevolle tips;

1. koop ALTIJD eerst de fronten, sommige fronten van bijvoorbeeld 600 zijn 595 mm, hier is dus rekening gehouden met de schuif, andere merken zijn precies 600 en dan moet de ruimte dus groter worden (de plank van 1800 mm) of je knipt bijvoorbeeld van de middelste front 1 spijl af.

2. METEN = WETEN (beter 3 keer goed gemeten als 1 keer fout gezaagd)

3. maak een goede lijst welke maten je nodig hebt en hoe dit het voordeligst uit de plaat gaat. Doe dit van te voren en niet in de bouwmarkt!

4. ga er vanuit dat de mensen in de bouwmarkt niet altijd 'vakmensen' zijn...goed mee kijken dus of e.e.a. wel op de juiste wijze gebeurt. Heel vaak wordt bijvoorbeeld de plank aan de verkeerde zijde van het meetpunt gezaagd en dan is de dikte van het zaagblad eraf, dus is je plank dan 3 mm tekort! Neem dus een rolmaat mee en meet alles na in de bouwmarkt!

5. als je zelf zaagt met een cirkelzaag (gaat heel goed hoor) plak dan tape op de plaat (waar je moet zagen) en zaag door de tape heen, hierdoor splintert de plaat veel minder.

6. montage; koop goede schroeven (geen huismerk van de bouwmarkt) maar investeer in 1 doosje fatsoenlijke schroeven, dit komt je werkstuk zeker ten goede en kost een paar euro meer maar het resultaat is ernaar. Goede merken; spax, heco bijvoorbeeld.

7. montage; altijd voorboren, bijvoorkeur met een souvereinboor.

Suc6,

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/203afb75.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/42130b07.jpg

janco
06-11-2011, 22:50
bedankt peer

naar ik ga naar een doe het zelf zaak voor het hout. hier meten ze ook uit hoe het best uit komt met de platen (dit zal ik zelf ook wel doen). goede schroeven die hebben we nog van dat de verranda werd verbouwd (3maanden geleden) en het voorboren was ik wel van plan. maar wat een souvereinboor is weet ik niet precies maar we hebben een net nieuwe boorenset daar zit er hopelijk wel 1 in. en de frontjes zijn al besteld. na is het wachten op de frontjes.

Janco

peerpm
06-11-2011, 23:28
Bijgaand Een Voorbeeld;

janco
07-11-2011, 18:32
bedankt peer voor het voorbeeld. ik heb daarnet even op google gezocht en toen in de set en ik we hebben er 1.

hansd
08-11-2011, 18:18
hallo,ik zou je aanraden alvorens de schroef te plaatsen,eerst lijm in het boorgat te spuiten.waterbestendige houtlijm gebruiken.als de meubelplaatmantel doorboordt wordt,zuigt het spaan sneller water op en gaat bollen.

grt hans.

janco
12-11-2011, 12:19
ben op het moment bezig met het maken. frontjes zijn 30cm hoog en heb boven een lat van 10cm voor de sterkte van de plank (2 per plank) en ik gebruik 18mm multiplex. zijn al heel ver. alleen de treklades nog maken achterkant er op en de frontjes er in

marc30b
13-11-2011, 16:28
Hoii peer,

nog een vraagje zou het ook mogelijk zijn om de voorfronten te vervangen voor iets anders om de prijs te drukken.
Weet niet of het mogelijk is met gaas of iets dergelijks

peerpm
13-11-2011, 20:28
In mijn optiek is het voor een broedkooi noodzakelijk om gebruik te maken van fronten. Althans.....een deel van de kooi dient uit front te bestaan. Zo kun je makkelijk werken met drinkflesje en voerbakje en deur. Alles wat je maakt uit gaas is het dan eigenlijk allemaal net niet.
Wat je wel kunt doen is dus uit kosten besparing (als je hout en gaas gratis hebt) een combi maken. Dus een deel bijvoorbeeld 400 mm front en een deel 400 mm (bij een kooi van 800 mm) in gaas. Voor de kosten hoef je dit overigens niet te doen.

Een andere oplossing is een deel te maken in plexiglas. Ik heb dit ook zelf toegepast (gehad), werkt prima, maar als je plexiglas aan moet schaffen is dit duurder als front, dus qua kosten geen oplossing.

Het alternatief;

1. zoeken naar 2de hands fronten....zijn er genoeg.
2. langer sparen

Peer

marc30b
14-11-2011, 18:38
hoiii, nee hoor dan gaan we gewoon voor de fronten.
Ik wil alleen alle opties overwegen voordat ik ga beginnen met bouwen.

vinkske
01-12-2011, 14:21
@Peer,

Hoe worden de tussenschotten hier gebruikt door middel van U-profiel of ..?
Prachtig Ontwerp hoor

mvg
kurt

marc30b
01-12-2011, 16:37
ja daar ben ik ook nog benieuwd naar.

Heb bijna alles in huis en kan straks het hout ophalen.
Kunnen we eindelijk beginnen met bouwen:wave

vinkske
04-12-2011, 15:58
Graag een antwoord hoe je de schuiven " schotten " monteerd?

mvg
k

peerpm
04-12-2011, 18:18
Ik had de vraagstelling even gemist....

bijgaand een manier om e.e.a. te maken.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/4a48da35.jpg

suc6

Peer

vinkske
04-12-2011, 22:34
hmm :help , het T_stuk monteren lijkt mij vreemd , waarom geen kleine u-profielen.
Snap de werking niet van dit T_stuk hoor.

het tussenschot dient toch ergens in te schuiven om op zijn plaats te houden?

mvg

pimhup
17-01-2012, 20:22
hallo peer super mooie tekening ik ga deze ook maken ,maar heb een vraagje hoe kun je het beste die merantie lat monteren en de bouw iets steviger maken ivm doorhangen gr pim