Mededeling

Collapse
No announcement yet.

exotenzaad zaaien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • exotenzaad zaaien

    heb al veel gelezen over gekiemde zaden, maar zou je ook gewoon exotenzaad kunnen zaaien en de plantjes die er uitkomen aan je vogels geven als groenvoer?
    of zie ik dit verkeerd?
    sijs, groenvink, jap meeuw, zilverbek en zebravink

  • #2
    nee hoor, dat zie je niet verkeerd, als je een boterhamtrommeltje vult met potgrond, strooi wat vogelzaad eroverheen, weer een laagje aarde erover, flink vochtig houden, en een paar dagen later, heb je vers groenvoer. bakje en al in je hok, en een paar uur later is het weg. dit werkt het beste in de lente en zomer, nu groeit het bijna niet meer.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Hele jaar door

      Ton is op het juiste pad, maar kunt het natuurlijk het hele jaar door groeien.
      Mischien heb je een broeikast thuis of kunt iets organiseren met een glazen plaat erboven om de warmte wat te bevorderen of............ als je de juiste partner/moeder hebt kun je het zelfs de woonkamer in brengen om in de warmte de groei te bevorderen. Works for me!

      GRoet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

      Opmerking


      • #4
        mijn kweekkamer bevind zich in de chauffage kelder dus altijd ong 25 graden.
        moet lukken dus om het hele jaar door te kweken.
        het was mss een stomme vraag, maar had er nog nergens iets over gelezen daar dit eigenlijk toch voor de hand ligt.
        nu weet ik ineens waar ik met het gemorste/niet opgegeten zaad heen moet
        sijs, groenvink, jap meeuw, zilverbek en zebravink

        Opmerking


        • #5
          Hoi Dimi. Was helemaal geen domme vraag hoor. Ik heb sinds ik terug ben vanut Australie meteen weer wat vogels aangeschaft( je moet toch wat) en ben meteen aan het zaaien gegaan.
          Mijn vrouw laat me de bakken gelukkig binnenshuis zetten, en met een grote woonkamer met de voorkant alleen glas en op het Noorden is het net een broeikas. Temperaturen lopen vaak op tot in de 40C dus lang wachten hoef ik niet.
          De vogels zullen blij zijn met je initiatief en met je berichtje heb je hopelijk meteen wat andere forum leden wakker geschut.

          Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

          Opmerking


          • #6
            dank u vr de info.
            zal morgen eens beginnen, isomo bakje, en maar zaaien,
            hopelijk zijn ze zo dankbaar voor het lekkere groen dat ze me met lekker veel babytjes zullen bedanken
            sijs, groenvink, jap meeuw, zilverbek en zebravink

            Opmerking


            • #7
              je kan het gewoon binnen zetten hoor ik doe dit altijd.

              Opmerking


              • #8
                Yep, hier doe ik dat ook, gaat perfect.
                Omdat ik mijn voliere binnen heb, staan bij mij de planten in potten. Ik heb altijd 2 tot 3 grote potten met uitgeschoten zaad erbij staan.
                Ze zijn er dol op.
                groetjes
                Heidi

                Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Je kan natuurlijk van alles zaaien.
                  Ik doe daar niet moeilijk over.
                  Uit de tuin vogelmuur en paardenbloem. Soms ook wat perzikkruid.
                  Uit de super: Ui,wortel en broccoli
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                    Je kan natuurlijk van alles zaaien.
                    Ik doe daar niet moeilijk over.
                    Uit de tuin vogelmuur en paardenbloem. Soms ook wat perzikkruid.
                    Uit de super: Ui,wortel en broccoli
                    het is denk ik niet verstandig om in de rui wortel te geven , teminste voor de TT liefhebbers?.. ivb het caroteen gehalte?

                    Opmerking


                    • #11
                      ik doe geen TT, maar toch bedankt voor de tip, moest ik het ooit wel gaan doen zal ik dit zeker in men achterhoofd houden.
                      sijs, groenvink, jap meeuw, zilverbek en zebravink

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey siemerink
                        het is denk ik niet verstandig om in de rui wortel te geven , teminste voor de TT liefhebbers?.. ivb het caroteen gehalte?
                        Het is wat ik aan de vogels geef,Jeffrey.
                        Ik geef nooit wortels in de rui.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                          Het is wat ik aan de vogels geef,Jeffrey.
                          Ik geef nooit wortels in de rui.
                          haha ik dacht al ,ik denk trouwens dat het voor jou niet echt wat uitmaakt? jij kweekt op zang toch?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey siemerink
                            haha ik dacht al ,ik denk trouwens dat het voor jou niet echt wat uitmaakt? jij kweekt op zang toch?
                            Dat maakt wel degelijk uit,Jeffrey.
                            Rood is verboden.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking


                            • #15
                              Heb nog een prima idee voor groenvoer!

                              Men neme een waterdichte bloemkweek bak. Waarin men de bodem bedekt met een op maat geknipte krant. Hier boven op een laag keukenrol. Dan de bak vullen met water tot de papiermassa goed doordrengd is. Dan strooit men hier mung boontjes op. Deze boontjes worden ook wel katjang idjo genoemd. "Vigna radiata" is de wetenschapelijke benaming.
                              De papier massa goed vochtig houden en na enkele dagen groeien de boontjes uit tot kiemvrucht. Dit is afhankelijk van standplaats en temperatuur. Als de twee blaadjes aan de top volgroeid zijn is de bak cq het groenvoer klaar om aan de vogels verstrekt te worden. Men kan zoveel afknippen als dat men per voerbeurt benodigt. Een bak blijft ongeveer een week goed om gevoerd te worden
                              Indien men zo enkele bakken in verschillende stadia kweekt. Heeft men altijd onbespoten en goed groenvoer.
                              Bij mij eten alle vogels dit groenvoer als ik dit verstrek.

                              Ik moet echter toegeven dat ik uit tijd gebrek dit zins twee jaar niet meer doe.

                              Opmerking

                              Working...
                              X