PDA

Bekijk Volledige Versie : gaat deze kruising soms?

mitho
02-10-2011, 21:17
ik probeer mooie kruisingen met padda's te kweken .
Voor volgend jaar ga ik al spitsstaartamadine x padda.

Maar gaat deze kruising ook?
bandvink x padda

welke kruisingen gaan nog met spitsstaartamadine en met padda's ( geen kruisingen met zebravink , zilverbek en japanse meeuw)

mvg

barraband
02-10-2011, 21:19
wat is in hemelsnaanm het nut er van
laat de vogels zuiver en rotzooi niet maar wat aan

van Tuijl
03-10-2011, 17:49
ik ben het helemaal eens met barraband het heeft helemaal geen nut om bastaarden te kweken misschien vind je het leuk en geeft het een kick maar het is serieus niet goed om bastaarden te kweken je kunt beter die energie en tijd stoppen in het kweken van 100% zuivere vogels. daarbij niet erkende bastaarden raak je aan de straat stenen nog niet kwijt en dus kun je ook je bestand niet verder uit bereiden het brengt zo op die manier veel ellende met zich mee

kevin
03-10-2011, 19:31
zelf geen voorstander van bastaarden, maar wie ben ik om dat te verbieden
mitho zou meer hebben aan waardevolle reacties, elk doet en laat wat hij of zij wilt. Over het gerotzooi. Zelfs kwekers die met vogels van dezelfde soorten kunnen ook goed rotzooien ;)

ook al kun je niet kwijt aan de straatstenen. Als je er een uitdaging in ziet
ze te kweken en content bent dat je ze eens hebt kunnen kweken, waarom moeten
ze dan per sé weg? Ook zijn bejaardentehuizen en zo al blij met een 'waardeloze' bastaard vogel (die ook wel mooier kan zijn dan de soort op zich)

zelf kan ik geen antwoord geven omdat ik geen kennis heb over
bastaarden

krien
03-10-2011, 19:33
Mitho blijft maar orienteren, ben een beetje bang dat het niet veel zal gaan worden, als je te veel wilt.

barraband
03-10-2011, 20:23
probeer eerst maar eens zuivere vogels te kweken

naruch
03-10-2011, 20:33
willen degene die niet van bastaarden kweken houden, dez topics links laten liggen of in iedergeval niet reageren, ieder zijn hobby.

Mitho,
helaas kan ik je niet helpen zelf kweek ik cultuurvogels en soms bastaarden met cultuurvogels. van tropen weet ik weinig tot niets af.

barraband
03-10-2011, 20:37
en waarom zou ik niet mogen reageren hier
daar is een forum toch voor

naruch
03-10-2011, 20:47
oke u/jij hebt gelijk. ik ben weer verdwenen-0-

oja, dit wil ik wel nog even kwijt, mij interesseren kromsnavels geen hol, maar ik lig daar ook niet te zeiken, omdat ik er niet van hou.

barraband
03-10-2011, 20:54
hoe wil jij nou weten wat ik kweek

en we hebben het niet over kromsnavel s maar over het algemeen
om de soorten zuiver te houden

hou het netjes

Leffe
03-10-2011, 22:23
Ik zou zeggen, gewoon proberen mitho.

@Barraband: Ik begrijp je frustratie wel een beetje maar laat iedereen zijn hobby toch beleven op zijn manier. Leef en laat Leven.

Leuk om eens te zien wat er allemaal kan maar zelf zou ik het nooit doen.
Waarom:confused: . Ik probeer al zuiver exoten te kweken en dat is voor mij moeilijk genoeg

Succes alvast met nieuwe combinatie(s)
Greetz Leffe ;)

Ivo
04-10-2011, 10:04
Ik vraag me toch af waarom er hier altijd weer die discussie ontstaat over het hoe en waarom van bastaarden. Je kan je ook af vragen wat het nut is van het kweken van engelse grasparkieten of gefriseerde kanaries of noem nog maar zoiets, in mijn ogen ook niet bepaald soortzuiver meer in die zin dat ze niet meer op de wildvorm lijken. Bovendien worden de zebravinken er ook niet mooier op nu de standaard lijkt te zijn dat ze bijna net zo groot moeten zijn als een kanarie.
Als je bastaarden wilt kweken ga je gang maar kruis dan niet nauw verwante soorten met elkaar zodat er inderdaad vervuiling ontstaat en er onzuivere exemplaren op de markt komen. De meeste bastaarden zijn steriel dus ontstaat er verder ook geen onzuivere lijnen. Bastaarden kunnen heel erg mooi zijn en wel degelijk een toevoeging voor onze hobby. En inderdaad zijn bastaarden moeilijk verkoopbaar maar wat zou dat? Het is onze hobby, niet onze broodwinning.

Nu de antwoord op de vraag: kijk eens op deze link: http://www.goudengids-shopping.be/catalogs/1139101/web/subdept4587.html?sid=11143&preview=&level1=1&level2=7&did=180&lng=0kan je een idee opdoen

casehulsebosch
04-10-2011, 10:23
Met Ivo's reactie ben ik het eens. Het is tenslotte een hobby. Als iemand er genot in vind kruisingen te kweken moet iemand anders hem dan in de weg staan of zijn mening opschotelen?
Ik heb het geluk gehad vele vogels in het wild te zien in oa Afrika, Zuid Amerika en Australie. Als ik dan terugkijk dan hoeft kruisingen of mutaties voor mij ook niet zo nodig. Vooral niet na de Gould amadine telling in Wyndham WA in vergelijking met die uitgewassen mutaties die er nu beschilkaar zijn.
Maar met alles in het leven is my line."Live and let live"

En nu terug op topic:"gaat deze kruising?

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

ele
04-10-2011, 10:57
Persoonlijk kan ik mij helemaal vinden in ook Ivo en Kees hun uitleg.

Echter met de kennis dat er ook vanuit de "buitenwereld" vragen kunnen komen over het "waarom kruisen van verschillende vogelsoorten" denk ik niet dat het onverstandig is om een soort weerbaarheid te creëren.

Mijn wens is dan ook dat mensen een opmerking van anderen dan ook niet als een persoonlijke aanval zien.

Bijv. een partij, die net doet alsof de dieren het belangrijkste voor hen zijn, komt niet meer met dit soort vragen, ze slaan die over en hebben minimaal al een veroordeling klaar liggen voor dit soort handelingen.

Vandaag dierendag, de kinderen mogen een dier mee naar school nemen, nog een paar jaar verder en het moeten knuffels worden omdat het voor de dieren zo zielig is om te worden bekeken door zovele kinderogen.
Gelukkig bestaat het leven uit golfbewegingen en zal dit wel eens weer over gaan, echter nu zitten we met en hoop van dit soort lui die proberen de dieren te verheffen tot een wezen wat een nog beter leven dan een mens zou verdienen.
Enkele goede punten hebben ze ("in mijn ogen") zeker, echter doorslaan is hun sterkste punt.
(en tevens hun zwakste)

Ontopic:
Ik denk dat de vogelsoorten te veel van elkaar verschillen om er jongen van te kunnen verkrijgen.

mvg. Eelke

Treursijs
04-10-2011, 12:20
ik probeer mooie kruisingen met padda's te kweken .
Voor volgend jaar ga ik al spitsstaartamadine x padda.

Maar gaat deze kruising ook?
bandvink x padda

welke kruisingen gaan nog met spitsstaartamadine en met padda's ( geen kruisingen met zebravink , zilverbek en japanse meeuw)

mvg

Zou ik zeker eens proberen. Ik zal dit weekend een kruising van loodbekje met een padda. Zeer mooi vogeltje.
Zal eens kijken in mijn boekje van die tt of er nog meer waren met deze combinaties.

mitho
04-10-2011, 13:18
ok bedankt aan alle die een jonge kweker ( 19 jaar ) willen helpen.
ik kweek namelijk al enkele jaren spitsstaartamadines en vanaf dit jaar komen daar timor zebravinkjes en 1 of 2 kruisingen bij.

Dus ik ben ook begonnen met zuivere soorten te kweken

mvg

Chardonnert.BE
04-10-2011, 16:31
wat is in hemelsnaanm het nut er van
laat de vogels zuiver en rotzooi niet maar wat aan

ieder zijn mening ! Waarom hou jij vogels in gevangenschap , in vrijheid is hun natuurlijke habitat veel beter ?

arickx
04-10-2011, 17:37
Nu de antwoord op de vraag: kijk eens op deze link: http://www.goudengids-shopping.be/catalogs/1139101/web/subdept4587.html?sid=11143&preview=&level1=1&level2=7&did=180&lng=0kan je een idee opdoen

Zijn dat echt allemaal mogelijke kruisingen?! :confused: Toch maar opletten met die gezelschapsvoliere dan :D

kris79
04-10-2011, 20:32
Hey Mitho

bandvink x padda vermoed ik dat niet gaat lukken, denk dat bandvink enkel te kruisen is met roodkopamadine, heb ik zelf vorig jaar 1koppel van opgezet en heb er toen 5mooie mannen van gekweekt.
Dit jaar een 14tal jongen (waar ik nog 3lichte en 3donkere van heb doorgehouden voor tentoonstellingen, volgend weekend gaat de eerste van elke kleur meegaan,dus afwachten wat ze gaan scoren) van 1koppel Japanse meeuw Gepareld Grijs x Zilverbek wildkleur: de helft van de jongen waren donkere vogels de andere helft mooie opgebleekte.
heb ook nog 1 kruising zebravink x ceresamadine zitten van 4jaar geleden daar toen 4jongen van 1koppel gehad.
vroeger ook reeds jong gehad van mexicaanse roodmus x kanarie en van zebravink x diamantvink.
Heb ook van vorig jaar 1enorm mooie kruising zitten van Gouldamadine x driekleurpapegaaiamadine gekweekt door mijn broer, het jong en het ouder koppel van hem overgenomen, helaas heeft het koppel dit jaar telkens onbevruchte eieren gehad(de gould man heeft gans jaar met kale kop gezeten, maar is nu terug volledig in orde, dus ga ook dit koppel volgend kweekjaar toch nog eens een kans geven om hopelijk er eigenkweek jongen van te krijgen)
ik probeer dus bijna elk jaar 1 soms eens 2 koppels kruisingen exoot x exoot op te zetten: vermoedelijk gaat naar volgend kweekjaar toe het kruisingen worden met Padda's, waarschijnlijk 1koppel x Japanse meeuw en 1 koppel x Zilverbek.
Als je enkele jongen kan kweken per jaar en je daar de mooist getekende en gekleurde van kan doorhouden,die mogen hier in gezelschaps voliere hun leven lang doorbrengen, en zolang ze in goede conditie zijn mogen ze deelnemen aan tentoonstellingen. Denk niet dat ik daar iemand kwaad mee doe, en dat niemand daar dan negatief over moet doen! NATUURLIJK moet je geen kruisingen gaan maken met vogels die zeldzaam zijn!
TIP: kruisingen stel je de koppels niet samen met toevallig 2 vogels die overblijven na het samenstellen van de kweekkoppels, want dan is de kans klain als je er jongen van hebt, dat deze dan van behoorlijke tot goede kwaliteit zijn! Dus bij samenstelling kruisingskoppels even streng (of zelfs nog strenger) selecteren van de beide kweekvogels!

Veel succes met de leuke en verrassende hobby!

mvg
kris

mitho
04-10-2011, 20:41
ik denk dat ik dan bruinborst rietvink x padda als dit gaat?

van Tuijl
05-10-2011, 18:11
ieder zijn mening ! Waarom hou jij vogels in gevangenschap , in vrijheid is hun natuurlijke habitat veel beter ?

ik vind dat iedereen zijn mening mag hebben zolang deze goed is beargumenteerd en in jou geval is dat niet omdat je zelf ook vogels in gevangenschap hebt (hier ga ik vanuit, correct me if I'm wrong)

ik vind ook dat iedereen zijn hobby moet beleven op zijn eigen manier en ik hoorde dat mensen het niet eens waren met mijn argument over het feit dat niet erkende bastaarden vaak niet te verkopen zijn. het antwoord was hier dan op: wat maakt het uit? of bejaardetehuizen hebben hier ook nog wat aan, ergens hebben jullie wel gelijk. het is alleen jammer dat jullie niet verder hebben gelezen bij wat ik vertelde: wanneer je veel bastaarden kweekt die je niet kan verkopen heb je natuurlijk je eigen hobby nog maar omdat een ander zijn hobby op zijn manier beleeft koopt hij jou bastaarden niet. wat is dan het gevolg? jou hokken zitten vol met vogels waar je niet verder mee wilt/kunt kweken en als je het gelukt hebt dat iemand ze wilt kopen, so be it maar ik zal zelf niet aan bastaarden beginnen. ik ben hier dus echt geen voorstander van

maar ik denk dat dit een eeuwig blijvende discussie zal blijven

ik hoop mitho dat alles een beetje mee zit met je "bastaarden kweek"

kris79
06-10-2011, 21:37
Hey Mytho

jahoor met rietvinken of nonnen is de kruising zeker mogelijk, al meermaals prachtexemplaren op tentoonstellingen van gezien. Zelf heb ik die soorten niet zitten en nooit gekweekt, dus ga er ook geen kruisingskoppels mee samenstellen, omdat ik met die soorten zelf geen ervaring heb.

mvg
kris

kris79
11-10-2011, 22:48
Hallo iedereen

vorig weekend voor het eerst deelgenomen aan TT dit jaar, heb van de jonge kruisingen Japanse meeuw x Zilverbek; 1 donker en 1 licht exemplaar meegenomen om eens te zien wat ze ervan vonden: beiden hebben 90p gehaald, dus voor eerste TT zeker niet slecht denk ik, heb nog 2andere lichte en 1 andere donkere opgekooid zitten, dus volgende tentoonstelling wellicht de andere 3 meenemen of alle 5, en waarschijnlijk 1van beide kleuren ook in stel laten meespelen
Verder in B-reeks 1 van de kruisingen roodkopamadine x bandvink van vorig jaar meegenomen, 89p behaald, en in C reeks de kruising Gouldamadine x driekleurpapegaaiamadine, deze was nog niet volledig in conditie en behaalde slechts 88p, maar zal zeker volgende weken het wel beter gaan doen.

mvg
kris

mitho
12-10-2011, 10:46
ok bedankt

Drum
12-10-2011, 22:16
Beste mitho, er is een boekje "Kruisingen kweken en tentoonstellen" en is geschreven door Alois van Mingeroet. Daar kan je veel info over kruisingen in vinden. Misschien handig? Succes!:D

kris79
13-10-2011, 21:46
Idd erg leerzaam boek, met duidelijke omschrijving van vele kruisingskoppels, en erg mooie foto's, zeker aan te raden aan te schaffen, voor elke kweker, liefhebber van kruisingen!

mvg
kris

Edensb
16-10-2011, 22:01
Een zeer mooie die ik eens online heb gezien was een roodnbruine padda met een roodbruine meeuw...prachtige vogel.

natuurkweker
17-10-2011, 07:33
ik heb zelf niet zoveel verstand van kruisingen maar zijn wel alle kruisingen die je maar kweekt zelf vruchtbaar om er mee door te gaan??
iedere zijn ding van kweken
ik ben ook geen tegenstander bastaarden te kweken iedere voor zich
ik vind zelf kromsnavels niks ieder voor zich .
ik zie niks in kanaries iedere voor zich .
japanse meeuwen kweken als pleegouders gebruiken bedoel ik dan fel op tegen iedere voor zich hoe die kweekt .
kuren van vogels niet mijn passie.
vinken in zon klein pokken kooitje zetten vreselijk op tegen .
wat doe ik eraan al deze dingen veranderen ??/
helaas dat krijgt geen mens voor elkaar mensen doen toch wat ze zelf leuk vinden iedere zijn passie voor vogels houden .

weet je wat ik veel fijner zou vinden wat mijn ondervinding zijn de eerlijkheid van de mensen onder de vogels houden dat een mens zich daar eens meer mee bezig hield .
gelukkig ben ik niet zon dom blondje en heb ik dat al vrij snel in de gaten :D

casehulsebosch
17-10-2011, 07:56
Wat moet die Duitse leraar op mijn Havo toch goed geweest zijn. Na al die jaren heb ik dit gezegde nog steeds in mijn kop;)

Voor of tegenstander van bastaarden, tropen, kromsnavels, exoten of vruchten en insecten eters maakt niet uit.
Wel natuurlijk in gedachten houden dat er genoeg mensen zijn die het houden van vogels in gevangenschap - hoe groot het verblijf dan ook - helemaal afkeuren.

Hobbies zijn er voor het plezier van de mens.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Chardonnert.BE
17-10-2011, 20:01
ik vind dat iedereen zijn mening mag hebben zolang deze goed is beargumenteerd en in jou geval is dat niet omdat je zelf ook vogels in gevangenschap hebt (hier ga ik vanuit, correct me if I'm wrong)

ik vind ook dat iedereen zijn hobby moet beleven op zijn eigen manier en ik hoorde dat mensen het niet eens waren met mijn argument over het feit dat niet erkende bastaarden vaak niet te verkopen zijn. het antwoord was hier dan op: wat maakt het uit? of bejaardetehuizen hebben hier ook nog wat aan, ergens hebben jullie wel gelijk. het is alleen jammer dat jullie niet verder hebben gelezen bij wat ik vertelde: wanneer je veel bastaarden kweekt die je niet kan verkopen heb je natuurlijk je eigen hobby nog maar omdat een ander zijn hobby op zijn manier beleeft koopt hij jou bastaarden niet. wat is dan het gevolg? jou hokken zitten vol met vogels waar je niet verder mee wilt/kunt kweken en als je het gelukt hebt dat iemand ze wilt kopen, so be it maar ik zal zelf niet aan bastaarden beginnen. ik ben hier dus echt geen voorstander van

maar ik denk dat dit een eeuwig blijvende discussie zal blijven

ik hoop mitho dat alles een beetje mee zit met je "bastaarden kweek"

Ik kom ieder jaar bastaarden te kort om de enorme vraag ( vanuit nederland en frankrijk ) te vervullen ! Dus wederom jouw argumentatie trekt op de *** ...

thx