PDA

Bekijk Volledige Versie : weesjes

Troetelduifje
29-09-2011, 18:46
Door omstandigheden heeft een vriend van mij al zijn vogels vandaag weggebracht. Maar toen hij de nestkasten verwijderde, vond hij in 1 half verborgen nestkastje 2 jongen. Ik schat ze een dag oud, misschien 2. helemaal naakt nog, roze, lichtblauwe oogbollen... Ze waren verzwakt, maar die vreind heeft met een pincet wat geweekt eivoer gevoerd. Daar knapten ze enorm van op, maar hij heeft niet de mogelijkheid om die ukkies zelf te blijven voeden.. Het zijn óf japanse meeuwtjes, óf zebravinkjes. Dat weet ik niet.

Ik heb in de bekjes gekeken, daar zitten een soort bruine puntjes. Geen witte, maar bruin.
Omdat ik gelezen heb dat Japanse meeuwtjes goede pleegouders zouden zijn (zie topic JM als pleegouders. Daar had ik op gereageerd, maar heb toch even een apart topic gemaakt), heb ik ze in het nest gezet van mijn Japanse meeuwtjes, die aan het broeden waren.
(omdat ze daar met zijn viertjes de hele tijd in zitten meende ik dat het hun slaapnestje was... weer gefopt, ik ben klaarblijkelijk nogal dom).

Nu had ik als reactie in de andere topic de volgende vragen gesteld:

1) Kunnen de broedende Japjes dan de jongen van dat andere koppel grootbrengen als je ze zo bij de eieren zet?

2) Of zitten de Japjes dan zo in de broed modus, dat ze alleen maar op de jongen gaan zitten en niet voeden?

3) Of knikkeren ze de jongen er meteen uit? (Daar heb ik inmiddels antwoord op gekregen door te observeren: Nee.)

4) Of hebben ze meteen moeder gevoel en stoppen ze voer in die bekkies zodra dat open gaat, maar stoppen ze dan met broeden?

5) of kan dit prima gaan?

6) en als het gaat om jongen van zebravinken ipv Japjes, kun je die ook op bovenstaande manier bij Japjes met eitjes zetten?

Vooralsnog hebben alle 4 de japanse meeuwtjes (2 pappa's, 2 mamma's) al op de jongen gezeten.
Ik heb ze om half 1 in het nest gelegd en om zes uur vanavond hoorde ik ze, dacht ik, nog krijsen en ik méénde, maar daar durf ik geen gif op in te nemen, dat ik 1 van de jappen de kop zag buigen om te voeren.

Dat zou natuurlijk heel erg mooi zijn, als zo deze 2 weesjes het alsnog zouden kunnen overleven...

Maar ik heb geen idee of het japanse meeuw jongen zijn of Zebravink jongen. En Mijn man heeft de camera even mee, dus ik kan nu nog geen foto's maken.

7) zijn er duidelijke verschillen tussen jap jongen en Zebra jongen te zien?

Alvast bedankt voor jullie vriendelijke antwoorden. :)

arickx
29-09-2011, 19:23
Of ze de jongen zullen voederen zul je moeten afwachten, hadden ze zelf al jongen gehad zou ik gezegd hebben hoogst waarschijnlijk wel, maar nu? Ik denk dat het er van afhangt hoe lang ze al aan het broeden waren. De eieren die ze hadden zullen dan waarschijnlijk wel verloren zijn, want zelfs als ze ze uitbroeden zullen de kuikens te veel verschillen in grootte en zullen de grootste al het eten opeisen. Waarschijnlijk zijn het japanse meeuwtjes want ik denk dat die "puntjes" bij zebravinken altijd wit zijn, al weet ik niet of daar kunnen verschillen in bestaan naargelang de kleurslag. Je kunt je dan natuurlijk wel afvragen of het zin had twee jongen te redden, en dan misschien veel meer eieren waarmee alles goed ging op te geven. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, maar als ze morgenochtend halen, is het in ieder geval zker dat ze gevoederd worden.
grtjs

Troetelduifje
29-09-2011, 19:51
Met deze jongen is in principe niets mis, want die vriend had altijd sterke vogels en prachtige nesten. Of er met mijn eieren niets mis is weet ik niet, want de koppels zijn pas sinds een paar weekjes gevormd en hebben nog nooit nesten gehad dus.

Maar wat jij zegt heb ik ook overwogen hoor. Ik weet niet precies hoe lang ze broeden, maar eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling dat ze zouden broeden. Hoewel het nu warm is, wordt het zometeen toch te koud om nog jongen te kweken.

Ik weet het niet precies, maar volgens mij broedden ze nog niet zo heel erg lang. zaterdag de 18e lagen er nog geen eitjes, dus in de tijd daarna zijn er stiekem ineens 5 of 6 gelegd, toen ik net even een ontzettend drukke week had. :(

Als het eitjes van 1 popje zijn, dan broedt ze pas vanaf de 24e, zou je zeggen; elke dag 1 ei leggen en daarna pas echt broeden.
Als het bv. van 2 popjes elk 3 zijn, dan zouden ze al vanaf de 21e aan het broeden kunnen zijn.... Maar erg ontwikkeld waren de jongen dan toch niet.

Ik heb 3 vinkenjongen, maar Zebravinken staan niet bekend als goede pleegouders, bovendien hebben die jongen de oogjes al open. Leek me niet best om ze daar bij te zetten.

Mijn (andere) vriendin heeft 2 nestjes Japanse meeuw jonkies, maar die zijn al een week oud. Ik denk niet dat die 2 daartussen nog aan bod zouden komen.

Tja... Ik heb gekozen liever deze al levende proberen te redden. Of het een gelukkige keuze is weet ik niet.
Als ze morgen nog leven, dan lukt het, zo niet, haal ik ze meteen uit het nest.
Beide koppels zitten overigens wel in dat nest nu, want ze slapen ook waar ze broeden.
Heb ik morgen misschien platte jongen.

Troetelduifje
30-09-2011, 08:06
:D Ik heb vanochtend even gekeken toen alle 4 de japjes even van het nest waren en de 2 weesjes zaten parmantig naast elkaar, actief, met de bekkies open.

Dus het lijkt erop dat het gaat lukken nietwaar?

Nu vraag ik me af of het beter is de eieren weg te halen.... of zijn die al te ver ontwikkeld?

Is het 100% zeker dat het nu mis gaat met de nieuwe jongen als er 2 dikkerds bij zitten?
Ze zorgen er wel met 4 ouders voor.

Wederom bedankt voor jullie antwoorden.

Henk3
30-09-2011, 08:33
kan je er geen nestje vlak naast hangen, eventueel even een paar kunsteitjes er in? Dan even afwachten of er een paar in gaan zitten, vervolgens de echte eieren daar in leggen en afwachten. Ik denk dat het gaat lukken.

Troetelduifje
30-09-2011, 09:33
Dat... is een heel goed idee... ik moet alleen even kijken hoe ik dat ga doen; er zit geen gat vlak naast dit kastje aan de stenen muur en boren gaat stress geven... Maar ik heb nog oude eitjes bewaard van toen ik die geraapt heb.... dus die zou ik dan kunnen gebruiken (stip erop dat ik weet wat wat is natuurlijk).... en kastjes heb ik zat...... okee, we gaan daar even mee brainstormen hoe we dat gaan doen.

Bedankt voor de tip! :wave:

Toevoeging: Ik heb een kastje aan het kastje vastgemaakt waar ze nu inzitten, met de opening op gelijke hoogte...... maar nu hebben de zebravinken dat meteen ingenomen.
Dat er 2 japanse eitjes in liggen schijnt ze niet te storen.... zucht, diepe zucht. Voor niets een spier verrekt bij het hurken om het kastje op te hangen.

Henk3
30-09-2011, 10:37
Staalspijker in een voeg slaan, duurt maar heel even.

Troetelduifje
30-09-2011, 10:40
Nou ja, ik heb het dus anders opgelost,maar we hadden in de beredenering 1 factor uit het oog verloren; de zebravinken. ik hoop dat die het nest snel zat zijn en de japjes erbij laten.... verzin je eens iets leuks.... :(

Troetelduifje
30-09-2011, 10:51
((.... nu zie ik de japjes erin zitten en erop enzo... ik ben benieuwd welk koppeltje er echt in blijft zitten... zou stom zijn als ze nu weer alle 4 daar gaan zitten, want dan zit er weer niemand op de jongen..... wat een werk nog zo'n hobby :huh ))

Troetelduifje
02-10-2011, 20:23
Ze kijken niet om naar het andere nestje, dus ik laat de eitjes maar liggen; ik zie wel wat ervan komt. ze voeden met 4 volwassenen, dus dat zou misschien toch lukken.
De weesjes leven nog steeds en krijssen!!! :eek:
net kraaien.

ff foto toevoegen: http://img828.imageshack.us/img828/447/weesje011011.jpg

Troetelduifje
05-10-2011, 18:50
Upgrade!! Ze worden vetgemest en groeien als kool niet normaal!
Moet je de volgende foto's eens bekijken en dan die krop bekijken... kan zoiets ook knappen?

http://img163.imageshack.us/img163/3540/weesjes051011a.jpg
http://img607.imageshack.us/img607/1282/weesjes051011b.jpg

Dat zwarte vlekje van het rechtse weesje is geen open oogje. Volgens mij zat de kop aan de andere kant van de krop... maar wat groeien ze snel! En al helemaal veertjes!

...sjips... nu waren de pleegouders even weg had ik ze mooi kunnen ringen... Nou ja, komt wel als ze zijn uitgevlogen.

Troetelduifje
07-10-2011, 09:52
Ze hebben vandaag de oogjes open... dan zijn ze vandaag een dag of 8/9?? we weten namelijk niet precies de geboortedatum

Henk3
07-10-2011, 13:35
Hoog tijd om ze te ringen dus.

Troetelduifje
07-10-2011, 14:02
:D had ik vandaag al gedaan. maar klopt het dat ze nu zo'n 8-9 dagen zijn dan?

Henk3
07-10-2011, 15:02
op 29 september startte jij dit topic. In je eerste bericht schatte jij de jonkies een dag oud. Daarvan uitgaande zouden ze nu dus in iedergeval 10 dagen oud moeten zijn.

Troetelduifje
07-10-2011, 15:16
Ja dat klopt, maar ik weet niet of ik goed geschat heb; heb zelf al een tijdje geen japjes meer gehad en kan geen foto's meer vinden van de nesten van vroeger. Maar goed, als we het op 10 dagen houden.... dan kijk ik verder wel.

Ze zijn vrij licht, vind ik.... ben heel benieuwd wat eruit komt.

Troetelduifje
10-10-2011, 09:14
De weesjes hebben al volop veren.

http://img207.imageshack.us/img207/5642/101011a.jpg
http://img714.imageshack.us/img714/7299/101011b.jpg

Bij de zebravinken wisten jullie meteen al wat voor kleurslagen de jongen waren...en ik niet.
Maar nu denk ik alleen zeker te weten dat dit geen donkergekleurde worden.
De vriend waar ze vandaan komen had witte (nou, ik denk niet dat dit witte worden), lichtbruine (lichter dan die roodbruine die ik zelf heb, meer beige) en dan van die hele donkere.
Mag ik stellen dat dit ook van die beige kleurige worden? of is daar met Japjes nog niets van te zeggen?

Ze zijn nu, als ik het hou op 28 september dat ze geboren zijn, 1 week en 5 dagen oud..... wacht.... kan dat? Hebben ze dan al een vol verenkleed?
En moeten ze dan nog minimaal 9 dagen in het nest zitten voor ze uitvliegen?????

Zijn dit wel Japjes dan? Dat zou een mop zijn..... blijken het straks struisvogels te zijn.

Vinkie
10-10-2011, 18:24
De oogjes gaan zo rond dag 7 open. Het is een beetje naar gelang de ouders voeren. Het kan zijn dat je al met 6 dagen oud moet ringen maar het kan ook goed zijn dat het de 8e dag moet. Maar dat is min of meer een uiterste.

Troetelduifje
10-10-2011, 18:55
... de ogen zijn allang open en ze zijn ook allang geringd. Het gaat nu om het verenkleed dat al bijna helemaal af is.

Waarschijnlijk zijn het dus zebravinkjes en geen japanse meeuwtjes, want de jonge Japjes van mijn vriendin zijn 5 dagen ouder en minder ver dan deze.

We zien het wel, als het uitvliegt.

JelleTom
12-10-2011, 21:46
Met zekerheid zebravinken.

Denk de gewone grijze, maar jeugdrui afwachten.

De ouders kunne witte zebravinken zijn. Witte vogels beschikken nog steeds al hun kleur. Ze missen enkel de mogelijkheid om ze te tonen. De jongen kunnen buiten wit dus alle kleurslagen hebben.

Heb zelf zo een blackfce bleekrug rondvliegen. ben beniuewd hoe die eruit ziet als hij volledig op kleur is.

Plaats je een foto als ze op kleur zijn? Dan kan de kleur beter bepaald worden

Troetelduifje
12-10-2011, 22:01
Met zekerheid zebravinken.

Dan is het helemaal speciaal, vind ik, dat de japjes ze zomaar belangeloos gevoed hebben. Leuk hoor. Ik had ze dus ook bij de andere zebrajongen kunnen leggen, maar die waren al verder en ik dacht dat ze dan uit het nest gewipt zouden worden, of niet genoeg eten zouden krijgen.

Denk de gewone grijze, maar jeugdrui afwachten.
De ouders kunne witte zebravinken zijn. Witte vogels beschikken nog steeds al hun kleur. Ze missen enkel de mogelijkheid om ze te tonen. De jongen kunnen buiten wit dus alle kleurslagen hebben.
Plaats je een foto als ze op kleur zijn? Dan kan de kleur beter bepaald worden

Ja die vriend waar ik ze van heb had witte, bruine en bruin met witte.
Aan de andere kant; mijn andere zebravinkjongen uit een ander nest worden hier bruin of grijs split zwartwang, split isabel genoemd.... en de 2 lichtsten hadden dezelfde kleur als deze twee.
We zullen het zien.

Uiteraard plaats ik een foto als ze op kleur zijn.
... sjips... ik heb 1 een blauwe ring omgedaan....en de andere 3 zebrajongen hebben ook een blauwe ring.... misschien morgen, of als ze net zijn uitgevlogen toch even een groen ringetje eromheen doen.
Ben stikbenieuwd wat het wordt.

Ik vind dit wel een ervaring hoor; die japjes die zomaar vreemde kinderen gaan voeden.
De eitjes zal wel niets meer mee gebeuren; er lagen nog maar 3 van de 5 of 6 in het nest en ik denk niet dat daar nog wat uit komt. Zo wel, dan hoop ik dat deze 2 dan net zijn uitgevlogen.

Hou je op de hoogte!

Troetelduifje
14-10-2011, 14:37
Het eerste weesje is uitgevlogen!

Het is een stuk kleiner dan de zebravink jongen toen die uitvlogen.

En het heeft geen blok tekening op zijn/haar staart.

Foto's!

http://img198.imageshack.us/img198/1686/141011a.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/9880/141011b.jpg
http://img716.imageshack.us/img716/1718/141011c.jpg

Ik weet nu niet meer wat het zijn... Ik hou het op struisvogels. :o

Hans de Vries
14-10-2011, 17:53
Zo op het eerste gezicht lijken het zebravinken, maar......... :cool:

In ieder geval geen grijs.

gr
Hans

kris79
14-10-2011, 19:42
Hey Troetel

denk dat dit een zwartborst bruine zebravink gaat zijn

mvg
kris

Troetelduifje
14-10-2011, 20:43
Zou zomaar kunnen, kris, want die had die vriend van ons veel in zijn kooi zitten.
Maar... als ik naar de foto's kijk van mijn zwartborst bruin jongen van het nest dat ik zelf gekregen had deze zomer, zie ik toch een aantal opvallende verschillen:

De buik van dit jong is echt heel veel witter. Er zitten bij dit jong absoluut geen blokken op de staart, maar 1 groot licht vlak... of helemaal niet, maar dat de bevedering van de rug doorloopt over de staart.... en er zit niets dat ook maar een beetje op een traanstreep lijkt op zijn/ haar snoetje.

Dit hieronder is een pas uitgevlogen zwartborst bruin jong van mijn eigen nest van deze zomer:

http://img84.imageshack.us/img84/6885/anest010711b.jpg
http://img820.imageshack.us/img820/624/anest010711a.jpg

En daar zie je duidelijk een donkerder buik, duidelijke vlekken op de staart en een duidelijke traanstreep. En allen van de 5 jongen totaal hadden dit.

http://img827.imageshack.us/img827/1346/bnest150711geheela.jpg

En die zijn allemaal netjes opgekleurd tot oranjewang zwarte borst en bruine vleugels en rug.... vrouwtjes uiteraard geen wang en borst tekening.

Troetelduifje
14-10-2011, 20:46
En ik zie toch echt veel verschil met dit weesje:

http://img195.imageshack.us/img195/4158/141011uitgevlogena.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/9498/141011uitgevlogenb.jpg

Het andere weesje is vandaag nog niet uitgevlogen, misschien dat die meer dudielijkheid kan geven. Die zal morgen wel uitvliegen.

Hans de Vries
14-10-2011, 23:01
Kris79 heeft het goed! Een volle zwartborst zebravink laat namelijk geen oogstreep zien. De oudervogels zijn dus duidelijk split voor zwartborst.
Kun je weer je administratie overhoop halen! :D

gr
Hans

Troetelduifje
14-10-2011, 23:15
Kris79 heeft het goed! Een volle zwartborst zebravink laat namelijk geen oogstreep zien. De oudervogels zijn dus duidelijk split voor zwartborst.
Kun je weer je administratie overhoop halen! :D

gr
Hans

Nee, hoor, want het zijn weesjes, dus ik weet niet wie de ouders zijn. :p

maar dan waren die anderen van mijn eigen nest dus geen volle zwartborst... de vader had ook een lichtere dunnere streep, geen vol vlak op zijn borst.
Ik heb zowel de jongen als de ouders inmiddels verkocht, dus daar heb ik verder geen registratie van staan. (Tip: ik doe al mijn registratie in potlood :D )

En dat de buik van dit weesje een stuk witter is wil ook niets zeggen? of dat er geen vlekken op de staart zitten? Betekent dat alles nog iets?

Ik geloof je meteen hoor, maar ik wil leren waarom. Ik vind dat zo interessant allemaal en dat jullie dat aan een foto van 1 zo'n pluis kunnen zien...

ik ga in elk geval op die belgische kleurensite nog eens goed naar een zwartborstbruine zebravink zoeken om te zien hoe een volwassen dier eruit ziet. Leuk, leuk; mijn weesjes krijgen een identiteit.

kris79
14-10-2011, 23:25
Hey Troetel

het weesje is zo te zien een zwartborst bruin, die jij laat zien van jouw koppel, zijn geen zwartborst bruine! uit welke ouders komen die? indien 1 van de ouders zwartborst bruin is gaan je jongen bruin zijn split voor zwartborst,maar jongen met bloktekening en duidelijke traanstreep gaan zeker geen volle zwartborst bruine zijn. je zegt dat die zijn opgegroeid tot vogels met volle zwarte borst? heb je een foto van hoe ze zijn geworden dan, denk dat het gewone bruine zijn hoor (kunnen eventueel split zwartborst zijn, maar daarvoor zou ik dan een foto van de beide ouders moeten kunnen zien om je daar zekerheid over te geven)

mvg
kris

Troetelduifje
14-10-2011, 23:32
Hey Troetel

het weesje is zo te zien een zwartborst bruin, die jij laat zien van jouw koppel, zijn geen zwartborst bruine! uit welke ouders komen die? indien 1 van de ouders zwartborst bruin is gaan je jongen bruin zijn split voor zwartborst,maar jongen met bloktekening en duidelijke traanstreep gaan zeker geen volle zwartborst bruine zijn. ke zegt dat die zijn opgegroeid tot vogels met volle zwarte borst? heb je een foto van hoe ze zijn geworden dan, denk dat het gewone bruine zijn hoor (kunnen eventueel split zwartborst zijn, maar daarvoor zou ik dan een foto van de beide ouders moeten kunnen zien om je daar zekerheid over te geven)

mvg
kris

Nee, helaas geen volwassen foto's, maar ik heb even gegoogled en zie dat die 5 jongen uit mijn eigen nest inderdaad geen zwartborst waren, maar gewoon bruin. Met wat zwarte kriebeltekeningetjes op hun borstje.

Volgens google zou dit zwartborst bruin moeten zijn:

http://img69.imageshack.us/img69/820/zbbr1.jpg

Ik weet niet of die vriend van ons zulke in zijn kooi had. Ik meen me alleen gewone bruine en lichtere kleuren te herinneren... maar ik moet wel zeggen dat hij teveel vogels had en de fok niet goed in toom kon houden; hok te groot en te onhandig, hij een tikje te oud.... zoals ik al zei; beter dat hij ermee stopte.

Hoe dan ook; als allebei de weesjes hetzelfde eruit komen te zien, is dat dan zoals de linkse vogels op de foto? (als het mannetjes zijn dan)
Nou, dat vind ik helemaal niet lelijk...

Troetelduifje
14-10-2011, 23:34
Oh dit waren de ouders van dat nest van 5, sorry geen betere foto zo snel voorhanden.

http://img594.imageshack.us/img594/8725/koppelb.jpg

Troetelduifje
16-10-2011, 12:48
Vandaag zijn ze beiden uitgevlogen!

http://img849.imageshack.us/img849/2166/161011uitgevlogenbeiden.jpg
http://img525.imageshack.us/img525/2166/161011uitgevlogenbeiden.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/2166/161011uitgevlogenbeiden.jpg
http://img546.imageshack.us/img546/2166/161011uitgevlogenbeiden.jpg

Dit topic hoort nu eigenlijk bij zebravinken te staan hè?

kris79
16-10-2011, 22:24
Hey Troetel

zoals ik al dacht die ouders van nest van 5 zijn zeker geen zwartborst bruine hoor, geen van beide, split zwartborst zou kunnen maar ook dat betwijfel ik zeer sterk, dus beiden gewoon bruine!
en dus die jonge met bloktekening ook gewoon bruin, je weesje zorden bloktekening, maar met druppeltekening(zoals dat noemt) is dus wel een zwartborst bruin, kan eventueel ook nog split of vol oranjeborst zijn,maar daar is ze te jong voor om daar zekerheid over te geven, het 2de weesje, heeft ook geen mooi bloktekening,maar ook geen druppeltekening,en toont lichte traanstreep dus vermoed dat deze een bruine split voor zwartborst gaat zijn

mvg
kris

Troetelduifje
16-10-2011, 22:31
Hey Troetel

je weesje zonder bloktekening, maar met druppeltekening(zoals dat noemt) is dus wel een zwartborst bruin, kan eventueel ook nog split of vol oranjeborst zijn,maar daar is ze te jong voor om daar zekerheid over te geven, het 2de weesje, heeft ook geen mooi bloktekening,maar ook geen druppeltekening,en toont lichte traanstreep dus vermoed dat deze een bruine split voor zwartborst gaat zijn

mvg
kris

kris, ik zit hier met de mond open hoor :eek:
Wat goed dat je dat zo kunt zien van een fotootje af. Volgens mijn man zijn het gewoon allemaal bruine jongen met 1 iets zwart erdoor. hihi.
Ik laat foto's zien als ze zijn geruid uiteraard.

Even over 'mooi' of niet 'mooi' qua eh... ja, laten we zeggen TT keuring; Zijn dit doodnormale doornee saaie kleuren in de ogen van kenners? Of zijn dit toch wel leuke vogeltjes?
Ik wil namelijk wat leren over de waardebepaling van kleuren en tekeningen in de wereld van de zebravinken (en dat is een heel aparte wereld heb ik wel gemerkt :D )

En als ik de zwartborst bruin zou houden... en er 1 van de jongen van mijn maskergrijspop en zwartwang pastel man (ander topic; 'mysterieus nest' bij zebravinken) tegenaan zet om een koppel te vormen. Is dat een leuke combinatie? Of wordt dat een rommeltje?

Ik heb namelijk een kennis een koppel beloofd als ik ze niet verkocht krijg.

kris79
20-10-2011, 20:01
Hey troetel

komt met de jaren ervaring,en veel op te zoeken en vragen en met het bestuderen van de genetica ook bij jouw wel hoor, als je er de tijd maar wilt insteken

Van de jongen is natuurlijk nog erg weinig te zeggen richting kwaliteit, maar ze gaan allen zowel de ouders als de jongen te klein, te koud bruin zijn. elke kleur wanneer deze naar de standaard eisen toe gekweekt worden, kunnen prachtige vogels zijn, ook een simpele bruine hoor, maar als je echte tentoonstellingskwaliteit wil zien, zal je op zebravinkenforums de foto's moeten bestuderen van de kampioenen op de verschillende tentoonstellingen, of zelf tentoonstellingen gaan bezoeken, dan zal je dadelijk het verschil zien,tussen jouw leuke vogeltjes om als hobby te kweken, of de echte tentoonstellingskwaliteit zebravinken

Die combinatie wordt niets hoor, als je die zwartborst bruine (wellicht pop) wil doorhouden, zou ik je aanraden ergens een mooie forse donker bruine man split voor zwartborst of een even mooie zwartborst bruine man proberen te kopen.Maar begin niet met tegen een te koud bruine nog eens partner tegen te zetten uit grijsserie vogels(met hierin dan mss ook nog pastel of masker factor zoals je zegt, wat beiden nog eens verder gaat opbleken)

Indien je koppel pastel zwartwang grijs x masker grijs is zoals je zegt(en beiden geen andere niet zichtbare splitfactoren ZOU hebben) dan kan je hieruit volgende kleuren gaan kunnen verwachten:
Mannen: Pastel Grijs split zwartwang en split masker
Poppen: pastel Grijs split zwartwang
Mannen: Grijs split zwartwang en split masker
Poppen: Grijs split zwartwang

Als je dan vb zo een pastel grijs split zwartwang en split masker jonge man willen paren aan je zwartborst bruine (met misschien ook nog split oranjeborst ofzo in) dan denk ik dat je al wel weet, dat daar niets zal uitkomen, waar je gelukkig van gaat worden, Om toch even een idee te geven wat je daaruit kan verwachten (uiterlijk van kleur, met dan allemaal 2-3-4mogelijke splitfactoren, wat je al niet gaat kunnen herkennen!)
-man pastel Grijs
-Pop Pastel masker grijs
-Man Grijs
-Pop Masker Grijs
Dus UITERLIJK ga je al niets overhouden van het bruine, van het zwartborst, en van het zwartwang zijnde.
Dus raad je aan koop een mooie zwartwang grijs pop om tegen je pastel zwartwang grijs man te zetten
en een bruin split zwartborst of zwartborst bruin man om tegen je zwartborst bruin pop te zetten
en een Masker grijs man om tegen je masker grijs pop te zetten

Dit gezegd zijnde als je werkelijk kleurechte vogels wilt gaan kweken, en mogelijk richting tentoonstellingsvogels zou willen gaan kweken, wil je gewoon wat jongen en maakt de kleur, formaat,niets uit, dan moet je gewoon doen wat je leuk vind he, maar zoals in voorbeeld kan dan de uitkomstkleuren van de jongen wel eens erg tegenvallen tov wat je had verwacht of gehoopt

succes
mvg
kris

Troetelduifje
20-10-2011, 20:32
Allereerst... kris... bedankt voor de gedetailleerde info. Ik ga dat nog een paar keer lezen om het helemaal goed te begrijpen.
Ik neem aan dat je met 'koud' bedoelt; te bleek? Tja, dan heb ik meteen een groot probleem, want zelf ben ik dol op lichte en gebleekte kleuren.
Ik vind namelijk het lichtste weesje nu al, als nog bruin propje, het mooiste jong van alle nesten die ik tot u toe heb gehad en dan is ze (of hij) nog niet eens geruid.

Ik ga even afwachten hoe ze eruit komt te zien (waarom zeg ik 'ze'?), als ze volwassen is, om te zien of ik ermee door wil gaan.
Zelfde geldt voor het donkere jong uit het nest waar ik de ouders wel van weet. (Dat lijkt mij overigens een kereltje, want ik meen al wat flank tekening te zien en borstkrabbels.)

Hoe dan ook; als ik er jongen van wil, zal ik toch aan de kweekkooien moeten en daar zal mijn man weer blij mee zijn. Zijn vader heeft vroeger altijd kanaries gekweekt en tropische vogels en die 'rommelde' nooit maar wat aan, zoals mijn man vindt dat ik doe.

Nou ja, ik heb een hele winter om erover te denken... en het voorjaar ook nog, aangezien ze toch 9 maanden moeten zijn voor ze het 1e nest krijgen.

de vraag is dan; wil ik serieus kweken, of gewoon voor de lol af en toe wat jong grut hebben?

in principe kan ik de jongen al kwijt, want 2 van mijn kennissen willen ze heel graag hebben. Nu is 5 jongen wat moeilijk te verdelen natuurlijk, dus ik zou, als ik wil, degene die ik het mooiste vind zelf kunnen houden....

Weer een hoop over na te denken.

Nog even fotootjes; daar ben ik gewoon gek op.

Weesjes vandaag bij 1 van de pleegouders: Ze blijven die ouders wel trouw en bedelen niet bij de nog voedende zebravink ouders.
http://img213.imageshack.us/img213/4111/201011a.jpg

Jong van mijn andere nest, ouders: maskergrijs en zwartwang pastel grijs.Volgens mij een kereltje?
http://img543.imageshack.us/img543/5337/201011b.jpg

En 1 van de andere 2 lichtere jongen van hetzelfde nest als de donkere.
http://img198.imageshack.us/img198/6494/201011c.jpg

kris79
21-10-2011, 00:07
Hoi Troetel

graag gedaan!ja tis niet simpel allemaal he.
ps: nog een tip als je de kleuren zegt van een koppel zebravinken, vernoem je normaal altijd eerst de kleur van de vader en dan de kleur van de moeder: dus in jouw geval is dat dan Pastel zwartwang grijs x masker grijs (gewoon even laten weten want als je de volgorde neemt die jij zegt, en men denkt dat het in die volgorde man x pop is, dan gaan de uitkomsten vaak heel anders zijn van de mogelijke jongen!)
koud bedoel ik idd te licht bruin
je moet houden en kweken wat je leuk vind he, zeg enkel maar als je richting tentoonstelling wilt kweken, dat je dan anders moet selecteren

Die bleek bruine heb je daar een duidelijke foto van van de bovenstaartveren, omdat deze erg licht is en uit een pastel man komt,kan dit ook wel eens een pastel bruine zijn? en pastel bruine moeten dan weer wel mooi licht van kleur zijn. Als dat jong uit je pastel zwartwang man komt, dan is je man ook al zeker split voor bruin,en dan gaat dat bleek bruin(of bruin pastel?) jong een pop zijn, en is deze ook net als al de andere jongen ervan al zeker split voor zwartwang!

mvg
kris

Troetelduifje
21-10-2011, 07:55
Hoi Troetel
graag gedaan!ja tis niet simpel allemaal he.
ps: nog een tip als je de kleuren zegt van een koppel zebravinken, vernoem je normaal altijd eerst de kleur van de vader en dan de kleur van de moeder: dus in jouw geval is dat dan Pastel zwartwang grijs x masker grijs (gewoon even laten weten want als je de volgorde neemt die jij zegt, en men denkt dat het in die volgorde man x pop is, dan gaan de uitkomsten vaak heel anders zijn van de mogelijke jongen!)
koud bedoel ik idd te licht bruin
je moet houden en kweken wat je leuk vind he, zeg enkel maar als je richting tentoonstelling wilt kweken, dat je dan anders moet selecteren

Okee, dat ga ik onthouden: eerst de man, dan de vrouw noemen.
Ik wacht eerst af hoe de jongen opkleuren voor ik besluit wat dan ook te doen. Dit moet wel hobby blijven voor mij, want ik heb natuurlijk nog een heel leven naast de vogels en ik wil niet dat dit al mijn tijd op gaat slokken.
Eigenlijk wil ik gewoon in mijn kooi/volière 'verzamelen' wat ik zelf mooi vind, alleen wil ik dan zorgen dat er evenveel man als pop in zit, zodat niemand zich hoeft buitengesloten te voelen. Dat er jongen uitkomen is leuk (en onvermijdelijk lijkt het; ze leggen NU nog eieren), maar niet noodzakelijk voor mij.
Het is mijn man die ineens interesse krijgt in de gerichte kweek, omdat hij zo hier en daar bij fokkers de binnenkooien gezien heeft en daardoor ook zin kreeg.

Die bleek bruine heb je daar een duidelijke foto van van de bovenstaartveren, omdat deze erg licht is en uit een pastel man komt,kan dit ook wel eens een pastel bruine zijn? en pastel bruine moeten dan weer wel mooi licht van kleur zijn. Als dat jong uit je pastel zwartwang man komt, dan is je man ook al zeker split voor bruin,en dan gaat dat bleek bruin(of bruin pastel?) jong een pop zijn, en is deze ook net als al de andere jongen ervan al zeker split voor zwartwang!

mvg
kris

Je bedoelt dus van het nest waar ik wel de ouders van weet? De onderste foto van bovenstaande 3, toch?

http://img4.imageshack.us/img4/6388/uitgevlogen071011f.jpg
http://img545.imageshack.us/img545/2681/201011dz.jpg

Sorry, betere foto's moet ik nog maken, maar die ettertjes willen niet even poseren voor mij.
In het topic 'mysterieus nest' bij zebravinken is mij verteld dat de zwartwang pop, die net zo hard voedt als de maskergrijs pop, de moeder niet kan zijn.
En de zwartwang man kijkt niet om naar de jongen noch naar de zwartwang pop.
Vandaar dat ik zeg dat de ouders Zwartwang pastel grijs x maskergrijs zijn, want ik geloof zulke uitspraken dan meteen, omdat ik er zelf nog geen kaas van gegeten heb.

Even weer terug naar mijn weesjes; de rechtse op de bovenste foto heeft het wit van de buik doorlopen tot in haar (zijn) wangetjes, rond de snavel en onder de vleugels door. Betekent dat nog iets in officiële benaming als dat zo blijft als ze (hij) dat ook heeft met het volwassen verenkleed?

Alvast bedankt voor je antwoorden; ik leer veel van jou en ga dat allemaal eens uitprinten om het te bewaren en goed over te lezen.

kris79
21-10-2011, 09:50
Hey Troetel

Gewoon doen waar je zin in hebt hoor, als ze maar goede verzorging krijgen is belangrijkste, en daar ben ik wel van overtuigd dat dat zo is
De tips die ik geef zijn enkel wanneer je man dan wel gerichter wilt gaan kweken, en eventueel richting tentoonstellingsvogels wil gaan kweken

Denk toch op die foto te zien dat het geen pastel bruin jong, maar gewoon bruin gaat zijn,wat dan te licht van kleur is
Idd als de ouders beiden zwartwangen waren, moesten de jongen ook zwartwangen zijn, en kan dus idd niet dat de moeder de zwartwang is

Wat het weesje betreft, denk dat dit zo is omdat het een zwartborst bruin popje zal zijn, en als het een pop is zal deze niet erg veel meer veranderen in kleur

mvg
kris

Troetelduifje
21-10-2011, 10:12
Gewoon doen waar ik zin in heb??? Die uitspraak heb ik hier op het forum nog niet veel gehoord hahaha.

Tja... als mijn weesje een popje is.... en die zwarte is een mannetje..... dan denk ik er nog gewoon over na.
Misschien haal ik dan voor het mannetje een ander popje erbij en voor het popje een passend mannetje.
Ligt er een beetje aan hoe het gaat verkleuren allemaal na de 1e rui; voor de jongen uit de pastel zou dat rond 2 november moeten zijn, voor de weesjes rond 9 november; dan zijn ze 6 weken.

Ik heb een foto gezien van zwartborstbruin, denk ik:
http://img69.imageshack.us/img69/820/zbbr1.jpg

Dat zijn de linker mannetjes?? (moeilijk zoeken hoor, google geeft zoveel verschillende foto's, maar onder deze stond echt zwartborst bruin.)
Die vind ik best wel mooi, dus als ik zo'n mannetje zou kunnen vinden en dan tegen dat wees popje zou zetten, heb ik wel mooi resultaat.

Ik ga niet voor shows, maar als mijn man echt wat gerichter wil kweken, dan is het natuurlijk wel leuk om een gezamelijke hobby te hebben; vooralsnog die ik deze hobby grotendeels alleen. (en misschien kan dan die vijver weg voor meer ruimte voor de vogels.... zou hij daarin trappen?)

Ik heb trouwens ook gelezen dat ik per ongeluk een 'goed' koppel bij elkaar heb zitten: masker grijs x masker grijs.
http://img37.imageshack.us/img37/4732/geelwangkoppel011011b.jpg
Volgens een ander topic ("vondeling maar welke kleur", geloof ik) schijnt dit een leuke combinatie te zijn.
Dit popje legt trouwens heel puntige eitjes. En ze legt nu nog steeds, met die kou. Maar dat raap ik weg, mal beest.

Troetelduifje
21-10-2011, 12:59
Dus raad je aan koop een mooie zwartwang grijs pop om tegen je pastel zwartwang grijs man te zetten
en een bruin split zwartborst of zwartborst bruin man om tegen je zwartborst bruin pop te zetten
en een Masker grijs man om tegen je masker grijs pop te zetten

Met dat laatste bedoel je dus; die zwartwang pastel grijs man er vanaf halen?
Wat voor popje zou ik dan beter bij die man kunnen zetten, als ik die toch wil houden??

Ik heb al een zwartwang grijs pop, maar die heeft meegeholpen de pastel zwartwang grijze man te voeren. Zij is 100% onmogelijk zijn moeder? Zou ik die dan kunnen koppelen?
En wat zou ik dan tegen de zwartwang grijs man kunnen zetten die ik eigenlijk voor die zwartwang grijs pop bedoeld had/?( Maar die niet naar haar omkijkt...)

Of kan ik beter die zwartwang grijs man gewoon in een broedkooi dwingen met die zwartwang grijs pop te koppelen? ( Je moet en je zal!!!)

Ik wil geen tentoonstelling af gaan hoor, maar ik wil ook geen rommel de wereld in helpen waar niemand op zit te wachten en die straks niet verkocht worden, omdat ze 'te lelijk' zijn. En mijn volière-tje is niet groot genoeg voor 5463 zebravinkjes.

kris79
21-10-2011, 23:31
Hey Troetel

Zou ik doen ja, en tegen hem(de zwartwang pastel grijs man) idd een zwartwang grijs popje zetten, die jij zitten hebt kan eventueel wel dan ja, tegen je zwartwang grijs man dan een andere zwartwang grijs popje zetten, welke hij misschien beter zou accepteren: je zwartwang grijs man met het zwartwang grijs popje dat je nu hebt in kooi zetten, zou kunnen helpen maar als het niet klikt gaat het toch niet lukken

Als je wat jongen wilt kweken, zal je toch ooit een deel ervan moeten verkopen, en als je dan start met betere kwaliteitskoppels ga je normaal ook betere kwaliteitsjongen eruit kweken, en deze ga je makkelijker kunnen verkopen idd ja.

op die foto die je plaatste heb je idd een koppel masker grijs zitten,is dus in elk geval wel een betere combinatie al
op die andere foto zijn idd zwartborst bruine mannen te zien, de staarttekening moet zijn zoals die met rug naar voor zit,dus geen bloktekening, ook de wangen moeten zoals bij die vogel uitvloeien naar het midden van de kop toe. Leuke kleu hoor, heb ik zelf ook verschillende van zitten, ook enkele welke zwartborst bruin split voor oranjeborst zijn,hoop daar volgend jaar mooie zwartborst oranjeborst bruine uit te kweken(zoek daar maar eens een foto van op,erg leuke kleur hoor, natuurlijk niet makkelijk om daarin echt topniveau te kweken, maar als je wilt scoren op Tentoonstellingen moet je telkens weer de lat erg hoog leggen en erg streng selecteren) Heb zelf denk ik wel zo een 40a50 verschillende kleurtjes en combinaties van kleuren zitten in zebravinken, daarbij nog klein grasparkietjes en Engelse grasparkieten en beiden ook met kuif, bandvinken, japanse meeuwen, driekleurpapegaaiamadines, rijstvogels in verschillende kleuren, zilverbekjes in verschillende kleuren, chinese dwergkwarteltjes, Japanse kwartels, Kruisingen van enkele soorten exoot x exoot, Spitsstaartamadines,
Dit jaar zo een 450jongen gekweekt, maar ga wel terug wat minderen hoor, dit was wel echt teveel, lol

ps: leuke site heb je trouwens!

mvg
kris

Troetelduifje
22-10-2011, 14:14
Hey Troetel

Zou ik doen ja, en tegen hem(de zwartwang pastel grijs man) idd een zwartwang grijs popje zetten, die jij zitten hebt kan eventueel wel dan ja, tegen je zwartwang grijs man dan een andere zwartwang grijs popje zetten, welke hij misschien beter zou accepteren: je zwartwang grijs man met het zwartwang grijs popje dat je nu hebt in kooi zetten, zou kunnen helpen maar als het niet klikt gaat het toch niet lukken

Als je wat jongen wilt kweken, zal je toch ooit een deel ervan moeten verkopen, en als je dan start met betere kwaliteitskoppels ga je normaal ook betere kwaliteitsjongen eruit kweken, en deze ga je makkelijker kunnen verkopen idd ja.

op die foto die je plaatste heb je idd een koppel masker grijs zitten,is dus in elk geval wel een betere combinatie al
op die andere foto zijn idd zwartborst bruine mannen te zien, de staarttekening moet zijn zoals die met rug naar voor zit,dus geen bloktekening, ook de wangen moeten zoals bij die vogel uitvloeien naar het midden van de kop toe. mvg
kris

Goed, ik heb je info (weer) uitgeprint en in mijn map gedaan. Ik heb er de vogel bijgeschreven die jij bedoelt en snap het nu goed. Even kijken hoe ik het ga toepassen. bedankt!

ps: leuke site heb je trouwens!

mvg
kris

Dank je. Ik heb hem even terug helemaal gerestyled, omdat hij eerst helemaal op mijn fimo maaksels gericht was met heel veel bloemen en frustels en nog meer van dat drukke gedoe.... en dat was ik dus ineens zat; net als in mijn huis heb ik alle frustels weggedaan.
En nu gaat het dus meer over de vogels. Zebra's, japanse meeuwtjes en kwartels

Met mijn CDK hen gaat het niet goed :( Ze valt steeds om en ik kan er niets aan ontdekken. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze iets in de kop heeft dat fout zit. maarja, ze houdt de jongen nog warm, dus ik kan haar nog niet afmaken.
Ik zit er echt mee en weet even niet wat te doen. Of ik ze beter naar binnen kan halen of wat dan ook.

arickx
22-10-2011, 19:37
Indien je koppel pastel zwartwang grijs x masker grijs is zoals je zegt(en beiden geen andere niet zichtbare splitfactoren ZOU hebben) dan kan je hieruit volgende kleuren gaan kunnen verwachten:
Mannen: Pastel Grijs split zwartwang en split masker
Poppen: pastel Grijs split zwartwang
Mannen: Grijs split zwartwang en split masker
Poppen: Grijs split zwartwang
kris

:help Ik probeer nog steeds te volgen, maar het wordt steeds moeilijker hoor! @Kris79: Heb ik het goed begrepen dat je uit een man met uiterlijk zwarte wangen (pastel zwartwang grijs) en een grijze pop, dus mannen kan kweken met uiterlijk witte wangen (pastel grijze die dan split zijn voor zwartwang); zoals op deze foto
http://www.zebravinken.be/Pastel.htm
Of heb ik toch nog wat gemist? :confused:
Ik dacht dat zebravinken gemakkelijke vogels waren... tot je aan de verschillende combinaties begint dan toch :p

Troetelduifje
22-10-2011, 20:38
:help Ik probeer nog steeds te volgen, maar het wordt steeds moeilijker hoor! @Kris79: Heb ik het goed begrepen dat je uit een man met uiterlijk zwarte wangen (pastel zwartwang grijs) en een grijze pop, dus mannen kan kweken met uiterlijk witte wangen (pastel grijze die dan split zijn voor zwartwang); zoals op deze foto
Of heb ik toch nog wat gemist? :confused:
Ik dacht dat zebravinken gemakkelijke vogels waren... tot je aan de verschillende combinaties begint dan toch :p

Nou, het is ook wel even opletten geblazen... maar wat jij zegt heb ik er niet uitgehaald.

Het gaat hier nu over 2 nesten;

1 nest van 2 weesjes, waarvan de ouders onbekend zijn, maar die waarschijnlijk zwartborst bruine weesjes zijn.

1 nest van 3 jongen, waarvan de vader zwartwang pastel grijs is en de moeder maskergrijs.
De 3 jongen die daaruit zijn gekomen zijn kunnen de uiterlijkheden vertonen zoals in dat rijtje van 4 staat.
Maar geen van de ouders heeft zichtbare zwarte wangen, niet de man noch de pop en de jongen hebben tot nu toe ook nog geen zwarte wangen, maar die zijn 2 november ook pas 6 weken oud. Dus die moeten nog ruien.

En dan werd er nog gesproken over mijn andere vogels, omdat we lekker offtopic gaan (mag: is mijn topic ):

Zwartwang man, die niet echt wil koppelen aan een zwartwang pop.
En een koppel grijsmasker, waarvan de man gele wangetjes heeft en de grijsmasker pop precies lijkt op de moeder van het nest van drie.
Ik heb dus 2 grijsmasker poppen.

En we hadden het erover wat de beste combinaties zijn als ik wat gerichter wil kweken en wat ik misschien beter weg zou kunnen doen.....
maskergrijs koppel houden. Koppel dat het nest gehad heeft weg doen, of in elk geval de man.
Zwartwang koppel dat niet wil koppelen opbreken en voor de man een ander zwartwang vrouwtje zoeken.
En eventueel het mannelijk jong van bovenstaand nest van 3 met de zwartwang pop koppelen.

......als ik Kris goed begrepen heb tenminste. :p

arickx
23-10-2011, 07:39
Inderdaad, alles nog eens overlopen, en de man met zichtbaar zwarte wangen die ik bedoelde, is jouw pastel zwartwang grijs, deze dus:
19208
Die heeft dus inderdaad geen zichtbaar zwarte wangen. Maar het klopt wel dat als je deze met een grijs popje samenzet je deze jongen krijgt?
pastel grijs, en split voor zwartwang (met uiterlijk witte wangen dus)

Ik probeer me nu ook te verdiepen in de verschillende kleuren, maar het is toch niet zo simpel. Het helpt wel met de juiste foto's erbij. Ik ben gisteren nog eens naar de handelaar geweest en een witborst grijs popje meegebracht (eentje dat ik gewoon uit de zwerm gekozen heb, het zal dus wel geen TT kwaliteit zijn, maar dat hoeft ook niet om de kleurslagen te leren kennen). Straks maar eens een topic aanmaken met foto zodat ik een geschikte partner kan zoeken ervoor.

Troetelduifje
23-10-2011, 11:25
oh ik weet niet of je zulke jongen eruit krijgt; die van mij zijn nog grotendeels bruin. begin november, dan gaan ze ruien en komt de grote verandering (of niet). Ik zal uiteraard foto's plaatsen als ze zijn geruid, hoe ze er dan uit zien.... dan mogen degenen waar ik niet verder mee wil ook weg.

Ik weet in elk geval 1 ding zeker; het donkere jong van dit nest is een mannetje, want die zat vanochtend flink te zingen. (4,5 week oud!) Het klinkt nog als 2 ballonnetjes die je langs elkaar schuurt, maar het is echt zang.

.... en wie denk je dat erop af komt? juist! het lichtste weesje, wat volgens Kris dus geen mooie combi is. :rolleyes:

het hart wil wat het hart wil.... maar dat slaan we er wel uit. :D

Evan wat anders, over de weesjes (daar gaat dit topic namelijk over):

Het ene weesje heeft toch iets van bloktekening op de staart, maar dat lichtste weesje helemaal niet. Die heeft 2 lichtgekleurde veren die over de staart liggen. Heel mooi, vind ik.
Als zij werkelijk zwartborstbruin is, dan ga ik daar een mooie vent bij zoeken.
(Of een pop, als het toch een kereltje blijkt te zijn, maar waarom gaat ze dan naast het donkere jong zitten als die zingt? Voor zangles?)

Troetelduifje
09-11-2011, 15:35
1 weesje is zonet naar zijn nieuwe bestemming verhuisd. Hij begon vanochtend voor het eerst te zingen, dus het is echt een ventje. hij heeft er een lief popje bij gekregen.

Het andere weesje hou ik zelf en mbv Kris zoek ik daar een leuke partner voor.

Dit verhaal loopt dus goed af. :D