Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pas op met wat je koopt en gelooft: Verlichting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Pas op met wat je koopt en gelooft: Verlichting

    Naar aanleiding van diverse advertenties over verlichting voor dieren / vogels.

    Advertenties hebben als doel producten te verkopen.
    De meeste producenten en leverancier van zeer veel producten hebben 1 doel.
    Ze willen geld verdienen!!

    Het waarheidsgehalte van de specificaties en effecten van concurrerende producten mag men minimaal in twijfel trekken omdat deze alleen maar worden vermeld om het eigen product te verheffen tot de beste.

    Verhaaltjes over milieu zijn "hot" en worden door veel mensen voor zoete koek aangenomen. Het milieu is de grootste melkkoe van dit moment.
    Mensen willen graag goed bezig zijn voor hun diertjes en dat ze het milieu niet meer belasten dan nodig geeft ze een goed gevoel.

    Dat de meeste verkopers alleen een goed gevoel krijgt wanneer hun producten goed "lopen" mag u duidelijk zijn.
    "Money rules" maar al te vaak.
    Vele verkopers en producenten gedragen zich als legale zakkenrollers, de tijd zal het leren.

    Wat led je:
    Onjuiste en incomplete informatie, halve waarheden, de centjes enzv.

    Wees gewaarschuwd,
    groeten Eelke

  • #2
    Problemen?
    http://dewittn17.skyrock.com/

    Opmerking


    • #3
      Onze vogels wel als we de verkeerde verlichting toe gaan passen.

      Opmerking


      • #4
        hmm ligt eraan waar je ze kooopt werk zelf in dierenspeciaal zaak. Ik zelf vertel nooit iets wat neit klopt zeker niet bij levende have. er zijn wel mensen die wat verzwijgen. Maar dat is gewoon ziek

        Opmerking


        • #5
          Wat vertel jij aan iemand die vraagt welke lampen hij moet gaan gebruiken bij zijn vogels?

          Opmerking


          • #6
            Ik weet dat het mogelijk is, maar meer ook niet.

            Is dit mogelijk bij alle soorten verlichting?

            Opmerking


            • #7
              Ik denk dat wel degelijk ook eerlijke verkopers zijn, alleen is de materie zo complex dat het praktisch niet uit te leggen valt aan een leek.
              Dan werken creatieve verkooppraatjes natuurlijk wat eerder dan bij een onderwerp dat iedereen kent en begrijpt.

              Daarnaast is het niet meer dan de taak van elk bedrijf zijn producten zo goed en mooi mogelijk aan te prijzen. De ervaring van klanten zal uiteindelijk het succes op lange termijn bepalen.

              Alleen zeer terzake deskundigen kunnen reclamepraatjes doorzien, denk maar aan schoonheidsproducten met q10, retinol plus of nanosomen... Als het mooi klinkt, wordt het voor waarheid aangenomen, zo werkt het nu eenmaal.
              Met verlichting net zo, welke "gewone" liefhebber weet nou iets van kleurtemperatuur, lux, lumen etc.?
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Praktisch gezien ben ik dat zeker met je eens Ton.
                Over Q10 heb ik toevallig kortgeleden nog iets gelezen. Een wondermiddel zal het niet zijn, maar een zekere positieve werking leek het mij wel te kunnen hebben.

                Even iets anders:
                In bijvoorbeeld de pluimveehouderij zijn richtlijnen opgesteld over verlichting, dit wel zeer beknopt. Deze tak wordt geacht zich te houden aan deze verplichte eisen en dan houd het op.
                Ze voldoen zo aan de wet.
                Bijvoorbeeld op niveau van het dier (op de bodem van de ruimte) moet er minimaal 20 lux licht aanwezig zijn.


                @ Josly:
                Zijn er ook Nederlandstalige zoektermen die eenzelfde soort resultaten op kunnen leveren?
                Ik kom vooral op sites over autoverlichting en fotografie. (en mijn Nederlands is beter dan het Engels )
                b.v.d.

                mvg. Eelke

                Opmerking


                • #9
                  Zoals u weet ben ik ook geen deskundige.

                  Bedankt voor uw hulpvaardigheid.


                  mvg. Eelke

                  Opmerking


                  • #10
                    In dit schema klopt de informatie niet er wordt een verkeerde voorstelling van zaken gegeven.
                    Of dit opzet is of niet kan ik natuurlijk niet over oordelen, maar misleidend vind ik het wel.

                    Een TL-lamp is bijv. geen 4000K, maar in diverse hoeveelheden Kelvin (=K) te verkrijgen.
                    De zin "Ledlampen, spaarlampen en halogeenlampen ........ enz." klopt ook niet.


                    Bron http://www.olino.org/articles/2009/1...slag#more-9595

                    Bij gedimde sfeerverlichting waar kleuren niet tot hun recht hoeven te komen, is de CRI index dus niet zo belangrijk.
                    Voor een goede gezondheid is het juist wel belangrijk dat kleuren goed worden weergegeven.
                    Voor de nacht / het slapen gaan is het bijv. niet aan te bevelen om in helder licht te gaan zitten, beter is om in een wat warmer licht (geel voor onze ogen) te gaan zitten.
                    Een CRI van 100 is gebaseerd op het menselijk oog / waarnemingsvermogen.

                    Opmerking


                    • #11

                      Kijk naar de verschillen in kleur en de hoeveelheid Kelvin (K)

                      zon..................................... het menselijk oog

                      Ik heb de beide plaatjes nu ff naast elkaar gezet zodat het misschien duidelijker is dat het rechter plaatje gebaseerd is op het menselijk oog en het linker plaatje het dichtst bij het werkelijke zonlicht komt.


                      mvg. Eelke

                      Opmerking


                      • #12
                        Als aanvulling op de vorige plaatjes wil ik nog vermelden dat ik denk dat de zon nooit als 8000K gezien kan worden. Door die 8000K als "felle zon" te benoemen gaat men volgens mij gegevens voorbij aan de werkelijke temperatuur van de onze zon.
                        In feite is een hogere hoeveelheid Kelvin het teken van bewolking.

                        Bron: google
                        Zoals te zien is zit onze zon op ca. 5700K hogere hoeveelheden zouden volgens mij schadelijk kunnen zijn.

                        Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn van deze verschillen?

                        Opmerking


                        • #13
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            de hoeveelheid Kelvin (K)



                            Doordat er kleuren als rood, oranje en geel wegvallen blijft er blauwer licht over.
                            Dit bij bewolking. (deste groter het verschil in Kelvin, dit naar boven en vanaf de 5700K, deste bewolkter zou je kunnen zeggen)

                            Het aandeel van deze langgolvige (hoger getal bij de Nm = Nanometer = 1 miljardste meter) lichtkleuren verhoogt het aandeel van die kortgolvige lichtkleuren.
                            Kortgolvige kleuren in licht zijn sterker.

                            Als gevolg hiervan wordt de hoeveelheid Kelvin hoger.


                            Zonlicht in een grafiekje: (gesteld dat de zon een ster is als in mijn vorige post)


                            Een groot aandeel rood / geel.


                            Het menselijk oog:

                            In bovenstaande grafiekje staat aangegeven welk licht het menselijk oog het beste kan zien.


                            Ook de uitleg op de volgende site kan misschien verheldering geven:
                            Naar aanleiding van een vraag voor uitleg over koud en warm licht heb ik dit hoofdstuk geschreven. Het hoofdonderwerp is kleurtemperatuur. Dit artikel is een

                            De CRI waarde geeft aan hoe goed het licht van een lamp de kleuren kan renderen. Dat wil zeggen, hoe goed de kleuren dat met het licht van de lamp in test, worden ervaren door de ogen van de (gemiddelde) mens. Met de lamp in test, worden zo een aantal referentiekleuren belicht en wordt bepaald in hoeverre deze kleuren overeenkomen met de kleurindrukken die zouden verkregen worden wanneer het licht zou zijn gebruikt van een [COLOR=#810081]zwarte straler[/COLOR].
                            Zwarte straler:



                            mvg. Eelke

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Tussen 1 en 3 uur in de middag bv veel minder licht.
                              Volgens mij juist dan meer, in vergelijking met de zonnestand die dan het hoogste is.

                              Opmerking

                              Working...
                              X