Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vet opslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vet opslag

    hey allemaal

    ik zit met een vraagje ik heb sinds enkele weken rietzangers
    toen ik ze kreeg waren ze al aardig aan gewicht nu op dit moment zijn ze echt vet ik heb al geminderd met voeren etc
    ik weet doordat ze op trek gaan zich zelf vet vreten maar hoe kan dit in de voliere zoveel mogelijk beperken
    ik heb wel aardig verstand van insekteneters maar hier kom ik niet uit
    hopelijk zijn er mensen die dit herkennen in deze categorie vogels

    mvg klaas
    Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

  • #2

    Opmerking


    • #3
      hey wk


      ze zitten met z,n 4 in een vlucht van 2-2-2m
      bedoel is dat ze maandag naar binnen gaan want dan zijn mijn nieuwe hokken binnen klaar 120l-40b-80h
      ik voer ze op dit moment eetlepel tovo eetlepel insectenpate plus ongeveer 1 theelepel pinkie,s plus 1 theelepel buffelo
      sinds vorige week totaal geen meelwormen etc
      verleden jaar had ik hier last van bij de karekieten en dit jaar helemaal niet
      dusja wat kan ik nog anders doen
      zodra ze binnen zitten komen ze in een lichtpatroon van 12 uur dus van 7.00-19.00 zonder verwarming bij vorst natuurlijk wel

      mvg klaas
      Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

      Opmerking


      • #4
        Speciaalclub voor liefhebbers van insecten- en vruchtenetende vogels

        staat ook wel een degelijke uitleg van het hoe en wat. (ben het niet overal mee eens maar dat is bijzaak).

        vergeet niet dat je dit gegeven (bovenstaande bericht),je nu niet veel kan maar het feit wilt natuurlijk dat je in het voortraject

        Opmerking


        • #5
          Nu dat de winter op komt.
          Is dit dan een probleem als ze wat vetter zijn?

          Goed tegen de kou!
          http://dewittn17.skyrock.com/

          Opmerking


          • #6
            een indruk van de prestaties van dit soort vogels.

            linkje met een boodschap:



            zo kan men een indruk krijgen wat sommige van onze gevleugelde vriendjes voor hun "kiezen"krijgen.
            soms is een beetje meer respect voor dit soort prestaties wel op zijn plaats.
            geeft ook misschien een duidelijker beeld waarom vogels "iets" doen ................neem bv. die overmatige eetdrang/vetzucht.

            in de link staan diverse dingen, niet vergeten dat het soms ook "iets"anders is dan dat het eigenlijk er staat , dit is een uitgave met een bepaald doel, en dat doel is niet vogelliefhebbers die ze (vogeltjes) graag achter tralies houden.( maar ik wilde deze toch delen want het is zo fascinerend allemaal, althans ........................voor mij dan).

            @ ele, lees ook het stukje van "het water"en invloed hebbende op voorplantingsgedrag/broedgedrag.( conclusietrekkende).

            toch wel een fasinerend "iets"die vogeltjes......................................( is het gek dat ik het vliegende wondertjes noemt? ja zal wel! maarja ik kijk vaak net wat anders tegen vogeltjes aan ).


            mvg

            Opmerking


            • #7

              ik weet niet je je de NRC leest (de krant bedoel ik) maar daar stond twee weken geleden (de zaterdagkrant) een bericht in over trek vogels er was een experiment uitgevoerd met de Amerikaanse lijster en voordat hier misverstanden over bestaan ik bedoel de Amerikaanse versie van de grote lijster. daarin stond dat de lijsters voor de winter spiermassa maakte en dus niet het witte vet waar dit topic overgaat en dit spiermassa werdt verbruikt tijdens de trek de stoffen die hierin zaten werden omgezet in 'water' dit zorgde ervoor dat de vogels, zeker wanneer ze vlogen in droge gebieden of in gebieden waar de luchtvochtigheid laag is, het trekken langer volhielden en daar stond ook in dat het witte vet niet 100% word afgebroken door het bewegen maar wat vooral ervoor zorgt dat vogels hun vet afbreken zou komen door een 'afwisselend leven'
              even voor de duidelijkheid dit is niet mijn idee/mening maar dat stond dus in een verslag misschien is het leuk om dat artikel een keer te lezen het stond in het NRC van 9 of 10 september

              dus als ik jou een idee mee zou moeten geven dan zou ik zeggen dat je je vogels de ene dag het ene menu moet geven en de andere dag een ander menu

              maar ik ben het met de bovenstaande posters ook eens ik zou zelf denken dat het inderdaad ligt aan de natuurlijke klok van de vogel om aan te komen voor de trek

              Opmerking


              • #8
                wk bedankt voor de antwoorden en de aangedragen site

                normaal gesproken weet ik me wel een weg te vinden in dit soort zaken maar hier kwam ik helaas niet uit en had/heb effe een duwtje na de goede richting nodig
                voortraject was in principe wel goed dacht dat het voeding systeem richting de karekiet ging. tevens hier de energiewaardes etc van tovo wat ik nu een klein beetje geef denk dat ik snel weer omschakel naar eigen eivoer dan kun je idd wat toevoegen etc

                tovo

                Ruwe eiwit 21,5%
                Ruwe vet 10%
                Ruwe celstof 2,5%
                Ruwe as 5,8%

                dit op basis van 25 kilo


                dus roep maar.....

                gr klaas

                ps mee kweekt???
                Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
                  ik weet niet je je de NRC leest (de krant bedoel ik) maar daar stond twee weken geleden (de zaterdagkrant) een bericht in over trek vogels er was een experiment uitgevoerd met de Amerikaanse lijster en voordat hier misverstanden over bestaan ik bedoel de Amerikaanse versie van de grote lijster. daarin stond dat de lijsters voor de winter spiermassa maakte en dus niet het witte vet waar dit topic overgaat en dit spiermassa werdt verbruikt tijdens de trek de stoffen die hierin zaten werden omgezet in 'water' dit zorgde ervoor dat de vogels, zeker wanneer ze vlogen in droge gebieden of in gebieden waar de luchtvochtigheid laag is, het trekken langer volhielden en daar stond ook in dat het witte vet niet 100% word afgebroken door het bewegen maar wat vooral ervoor zorgt dat vogels hun vet afbreken zou komen door een 'afwisselend leven'
                  even voor de duidelijkheid dit is niet mijn idee/mening maar dat stond dus in een verslag misschien is het leuk om dat artikel een keer te lezen het stond in het NRC van 9 of 10 september

                  dus als ik jou een idee mee zou moeten geven dan zou ik zeggen dat je je vogels de ene dag het ene menu moet geven en de andere dag een ander menu

                  maar ik ben het met de bovenstaande posters ook eens ik zou zelf denken dat het inderdaad ligt aan de natuurlijke klok van de vogel om aan te komen voor de trek
                  tja ik kan dat artikel niet terug vinden ,dus ik kan ook niet controleren hoe het er staat en of jouw intrepetaie van het stukje wel juist is ?
                  want waren het nu de witte of de rode..............ja wat eigenlijk....... ?werd er gesproken over spiermassa of weefsel?
                  niet verkeerd opvatten a.u.b. het kan zijn dat het stukje correct is maar dat het over heel "iets"anders gaat dan in deze topic.

                  ik heb een linkje waarin dingen duidelijk worden ( vermoed ik zo) :

                  Kweken, houden en verzorgen van Tropische vogels. Gouldamadines, Vinken houden in een gezelschapsvoliere en alles over tropische vogels met informatie over meer dan 70 soorten, gouldamadine en spitsstaartamadine maar ook de kanarie.

                  Opmerking


                  • #10
                    ik laat hem zeer zeker achterwege bij de familie: Sylviidae

                    en ga morgen weer over op het oude trouwe recept....

                    mvg klaas
                    Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door bonkje
                      ik laat hem zeer zeker achterwege bij de familie: Sylviidae

                      en ga morgen weer over op het oude trouwe recept....

                      mvg klaas

                      ps wk ooit kweekt???
                      waar praat jij nu over ?
                      acrocephalus schoenbaenus dus uit de zanger familie groep acrocephalus
                      of .......???.................welke uit de familie groep sylvia .............???

                      Opmerking


                      • #12
                        nu we het toch over voeding etc hebben

                        voer hier iemand ook nog met nutribird ik heb enkele maatje,s die het door een eivoer doen. het leuke er van is dat de gekraagde roodstaart de rode korreltje,s er uit haalt en de grauwe vliegenvangers de groene
                        is dit normaal of wat zou de reden zijn....

                        mvg klaas
                        Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                        Opmerking


                        • #13

                          zeer jammer maar als je de uitdaging nog eens aandurft geef een seintje
                          je snapt wel wat ik bedoel

                          mvg klaas
                          Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15

                              ja klopt was effe complete van de kaart hahaha gister gestopt met roken dusja .
                              Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                              Opmerking

                              Working...
                              X