Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Japanse kuikens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Japanse kuikens

    Zoals in een ander tropic staat zijn er tot nu toe 5 kuikens geboren. Moeder is geen natuurbroed dus voor een keer wel gaaf dat het toch gelukt is;





    Nu een paar vragen, ik heb het halve forum al nagelezen maar lees zoveel verschillende antwoorden.

    - Ze zitten bij mams, in een binnenhok, moet er dan toch een lamp boven?

    - Ik lees zoveel verschillende berichten over voer, dat moeder ze voert en ergens anders weer dat je niet bij hoeft te voeren maar zoals je op de foto kunt zien eten en drinken ze best wel zelfstandig, ik heb voor de zekerheid maar kuikenmail neer gezet.

    - Nu heb ik houdvezel in het hok gedaan omdat ik las dat dat beter was omdat de kuikens het voer en zand niet kunnen onderschijden maar hoe kan ik dan zorgen dat moeders een zandbad kan nemen? Of kan ik die even achterwegen laten?

    - Laatste vraag wanneer mag de schuif naar het buitenhok open maar daar ligt wel zand en wanneer mogen ze bij de andere kwartels? Oeps zijn er toch nog twee vragen geworden.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Anja65
    Zoals in een ander tropic staat zijn er tot nu toe 5 kuikens geboren. Moeder is geen natuurbroed dus voor een keer wel gaaf dat het toch gelukt is;





    Nu een paar vragen, ik heb het halve forum al nagelezen maar lees zoveel verschillende antwoorden.

    - Ze zitten bij mams, in een binnen hok, moet er dan toch een lamp boven?

    - Ik lees zoveel verschillende berichten over voer, dat moeder ze voert en ergens anders weer dat je niet bij hoeft te voeren maar zoals je op de foto kunt zien eten en drinken ze best wel zelfstandig, ik heb voor de zekerheid maar kuikenmail neer gezet.

    - Nu heb ik houtvezel in het hok gedaan omdat ik las dat dat beter was omdat de kuikens het voer en zand niet kunnen onderscheiden maar hoe kan ik dan zorgen dat moeders een zandbad kan nemen? Of kan ik die even achterwegen laten?

    - Laatste vraag wanneer mag de schuif naar het buitenhok open maar daar ligt wel zand en wanneer mogen ze bij de andere kwartels? Oeps zijn er toch nog twee vragen geworden.

    Zeer mooie kuikens heel mooi.
    Een lamp kan altijd bijgeplaatst worden mocht het heel koud zijn buiten en de jongen niet onder moeders vleugels gaan zitten.

    Het kuiken meel is goed, dan kunnen ze leren zelfstandig worden.
    Houd schilfers zijn zeer goed, laat moeder maar even voor wat het is, ze kan later nog genoeg zand badjes nemen.

    Wacht nog even voor je de jongen buiten laat, tot ze groot en sterk genoeg zijn

    laat ze zelfstandig worden en dan bij andere kwartels laten.

    Greetz Treursijs
    http://dewittn17.skyrock.com/

    Opmerking


    • #3
      Dank je wel, ik kan nu met een gerust hart verder genieten met de kuikens, vanmiddag even een webcame plaatsen, zodat we telkens kunnen genieten.

      Opmerking


      • #4
        Toon nog eens wat foto's he van je mooie vogel dan kunnen wij ook meegenieten
        http://dewittn17.skyrock.com/

        Opmerking


        • #5
          Hier de laatste twee, iets minder van scherpte maar ik wil mam niet te veel lastig vallen, morgen gaan we er eens goed voor zitten;






          Het zijn er vandaag bij 5 gebleven, 2 gele en 3 donkeren. Een is zo te zien een kneusje, na een dag staat deze nog niet stevig op zijn poten terwijl de andere al volop eten en drinken. Er liggen nog 4 eieren dus wie weet wat we morgen weer vinden.

          Opmerking


          • #6
            De andere eieren werden niet meer bebroed en waren heel koud, heb alles maar wegehaald, hok lekker schoon. De 5 jongen zijn de eerste 24 uur zeer goed doorgekomen dus als er geen gekke dingen gebeuren is dit een heel mooi aantal.
            Er zit wel een kneus indd. heeft aan een een kromme tenen, en het beestje is ook voor de helft kleiner. Zou hem het liefst binnen zetten onder de lamp maar hij zit telkens onder de moeder en om hem dan alleen binnen te zetten is ook weer wat.
            Nu genieten van dit wonder van de natuur.

            Opmerking


            • #7
              het kleintje komt er wel door
              Gewoon rustig de natuur zijn gang laten gaan.
              http://dewittn17.skyrock.com/

              Opmerking


              • #8
                de jongen gaan bij ons pas buiten als ze grotendeels of helemaal beveerd zijn.
                zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

                Opmerking


                • #9
                  Ze zitten hier in een kas met een ren naar buiten, het hok heeft twee etage's dus zit moeders met jongen boven in, windvrij. MAar mocht het onverwachts echt koud worden haal ik ze wel in huis maar ja dan kunnen ze pas weer in het voorjaar naar buiten denk ik?

                  Opmerking


                  • #10
                    Als het mooi weer is kan je ze buiten zetten in die ren(zon, niet veel wind, geen regen,).
                    Maar mocht het zijn dat het morgen begint te sneeuwen, vriezen jah dan moet je ingrijpen

                    als het dan een maand nadien terug eens goed weer is met een warme zon, kan je ze eens een uurtje of twee buiten zetten dat ze eens van de zon kunnen genieten, maar gewoon opletten van de wind

                    succes!
                    http://dewittn17.skyrock.com/

                    Opmerking


                    • #11
                      We zijn inmiddels een week verder, de kuikens doen het goed. Het schattige kleine is er al af aan het gaan. Het zijn net vlooien, ze springen door het hok en zitten haast niet meer stil. Met de warme dagen heerlijk de voorluivel van de kas open gezet en lagen de kleintjes heerlijk languit in de zon. Voor moeder ook even rust. .
                      Kneusje is een heel stuk achter gebleven met de groei ook de vleugels blijven klein. Ik heb elke dag zijn/ haar pootje gemasseerd en daarmee is het helemaal goed gekomen.
                      Moeders krijgt elke ochtend een zandbad;


                      Dit is kneusje;


                      Opmerking


                      • #12


                        Opmerking


                        • #13
                          Wanneer en hoe kun je zien dat de kuikens hennen of hanen zijn?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Anja65
                            Wanneer en hoe kun je zien dat de kuikens hennen of hanen zijn?
                            Ik denk dat je best wacht tot ze hun veren krijgen, dan gaje het onmiddelijk zien.
                            http://dewittn17.skyrock.com/

                            Opmerking


                            • #15
                              Het gaat niet goed met kneusje, vanmorgen liep hij half verlamt door het hok, gelijk even appart onder de lamp gezet om rustig te kunnen kijken hoe en wat maar het beestje gilde om zijn moeder. Even terug bij de andere gezet en ging gelijk eten en drinken dus heeft hij de voordeel van de twijvel, is het vanavond niet beter ga ik naar de dierenarts om hem uit zijn lijden te verlossen. Als hij dat doet want voor de rest is hij wel schuivelend aktief. Helaas ben ik zelf te zwak om het zelf te doen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X