PDA

Bekijk Volledige Versie : einde seizoen

jeffrey rahoens
17-09-2011, 13:21
Ik vroeg me af hoe jullie het doen in de volière op het einde van de kweek? Bij mij zijn alle nesten die leeg zijn eruit gehaald en zitten er nog maar enkelen op de nest. Maar ik ben bang dat de andere vogels die jongen zullen doden als ze geen nest vinden. Ik heb er al aan gedacht om de dieren die gedaan hebben met kweken in de andere volière te zetten en ze dan samen te laten overwinteren in de 2 volières maar met de tussendeur open en ze dan in maart terug in de 2 oorspronkelijke groepen te verdelen voor de kweek. Of ik kan de dieren die gedaan hebben met kweken in de binnenvolière zetten maar die is wel wat krap. Hebben jullie nog andere ideeen of wat denken jullie er van?

Animal
17-09-2011, 14:18
Als je een beedje oplet kun je al de nesten er gelijktijdig uithalen.

jeffrey rahoens
17-09-2011, 21:15
Ik had te laat gezien dat de turquoisineparkieten en valkjes nog een nestje hadden...:rolleyes:

Barend
18-09-2011, 10:18
Ik had te laat gezien dat de turquoisineparkieten en valkjes nog een nestje hadden...:rolleyes:

jeffrey je moet je vogels toch eens beter gaan opserveren, dan zie je wat je aan het doen bent.
ik kan jou toch geen advies geven.

succes

jeffrey rahoens
18-09-2011, 13:03
tijdens de schoolperiode heb ik niet veel tijd om ze te observeren. Meestal geef ik gewoon eten, drinken. Op woensdag namiddag ben ik niet thuis , dus in het weekend snel de kooien kuisen en nesten checken maar vaak vergeet ik het op te schrijven

micheltje
18-09-2011, 13:51
Vogels hebben zorg nodig.
Heb je niet de tijd om die te bieden?
Stop er dan mee en ga postzegels verzamelen.

jeffrey rahoens
18-09-2011, 14:10
Ze krijgen de zorg die ze nodig hebben maar om ze echt te gaan bekijken heb ik de tijd soms niet (hangt af van hoelaat het donker wordt en de hoeveel huiswerk en lessen die ik heb). Stoppen met vogels doe ik zeker NIET!

bonkje
18-09-2011, 17:56
observeren van vogels is heel belangrijk
ga je nog naar basis school of naar het voorgezet onderwijs
als je op de basis zit kun je woensdag middag mooi een uurtje voor je vogels zitten en anders op zaterdag morgen

mvg klaas

ps voor de anderen

vogels houden.........de ene is een hobby boertje (als ik het zo mag zeggen) en de andere is een gek die bijna elk uur met zijn vogels bezig is
wat bedoel ik hiermee laat iedereen in zijn waarde

Danielle1
18-09-2011, 19:39
Ze krijgen de zorg die ze nodig hebben maar om ze echt te gaan bekijken heb ik de tijd soms niet (hangt af van hoelaat het donker wordt en de hoeveel huiswerk en lessen die ik heb). Stoppen met vogels doe ik zeker NIET!

Dan moet ik je toch als nog aanspreken vind ik.
Ik heb al zo'n 8 jaar vogels. En zit nu nog op school. Een HBO opleiding, en heb vorig jaar mijn Havo diploma gehaald maar de zorg voor mijn vogels gaat toch echt door. En huiswerk maken kun je ook in het donker, vogels observeren en verzorgen niet. Dus een betere volgorde zou dan zijn, als je thuis komt uit school eerst de aandacht naar je dieren en dan de aandacht naar je huiswerk. Ook als je pas om 5 of 6 uur uit school bent. Want dat ben ik ook vaak.
Werk je voor school ook nog eens een stuk efficienter want je kunt je veel beter concentreren als je eerst een uurtje wat anders hebt gedaan...

Als je de volgende keer nesten gaat weghalen, controleer dan eerst alles voor je begint met opruimen.. De kans dat het nu fout gaat is goed aanwezig, als je nu vogels gaat uitvangen geef je de ouders ook een hoop stress. Het is nu kiezen tussen twee kwaden....

bonkje
18-09-2011, 20:07
Dan moet ik je toch als nog aanspreken vind ik.
Ik heb al zo'n 8 jaar vogels. En zit nu nog op school. Een HBO opleiding, en heb vorig jaar mijn Havo diploma gehaald maar de zorg voor mijn vogels gaat toch echt door. En huiswerk maken kun je ook in het donker, vogels observeren en verzorgen niet. Dus een betere volgorde zou dan zijn, als je thuis komt uit school eerst de aandacht naar je dieren en dan de aandacht naar je huiswerk. Ook als je pas om 5 of 6 uur uit school bent. Want dat ben ik ook vaak.
Werk je voor school ook nog eens een stuk efficienter want je kunt je veel beter concentreren als je eerst een uurtje wat anders hebt gedaan...

Als je de volgende keer nesten gaat weghalen, controleer dan eerst alles voor je begint met opruimen.. De kans dat het nu fout gaat is goed aanwezig, als je nu vogels gaat uitvangen geef je de ouders ook een hoop stress. Het is nu kiezen tussen twee kwaden....

in principe ben ik het helemaal met je eens maar .........hoe stimuleren zijn ouders hem gaan ze er boven op zitten om hem te laten voeren observeren etc tijd te nemen voor zijn vogels(geldt trouwen voor elk dier)
ik ben wel gestimuleerd en dat heeft zijn uitwerking gehad dus hopelijk gebeurt dat hier ook helaas zijn er te veel ouders die ze maar achter de games etc laten

mvg klaas

ps ik weet zijn leeftijd dus niet......?

jeffrey rahoens
18-09-2011, 21:05
Ik zit al in het middelbaar, maar het eerste wat ik doe als ik thuis kom is de vogels gaan verzorgen (ongeveer 1 uur) dan ga ik naar de muziekschool of speel ik gewoon thuis muziek en begin ik aan mijn lessen en huiswerk en de avond is al snel om hoor. Op woensdag kuis ik vaak al de volières. Op zaterdag ben ik in de ochtend weg en in de middag worden de kooien dan gekuist. Zondag moet ik ook naar de repetitie en in de middag zijn we ook vaak weg. Maar het verzorgen gaat perfect maar voor observeren heb ik niet echt veel tijd, als ik de tijd vind bekijk is ze wel even, en 's ochtends als ik ontbijt bekijk is ze ook.

Barend
18-09-2011, 21:20
als jij één uur aan de vogels kan besteden per dag, dan heb je genoeg tijd om ze te opserveren, of heb je een hele dieren tuin , misschien moet je er wat minder nemen, dan kan je die je hebt beter verzorgen en opserveren.

jeffrey rahoens
18-09-2011, 22:02
Zoveel dieren heb ik ook weeral niet hoor, maar als je bijna dagelijks al minstens 1u30 tot 2u met muziek bezig bent en je dan nog eens dagelijks eens 1 uur moet thuis spelen + huiswerk en lessen. Veel tijd schiet er niet meer over hoor

Animal
18-09-2011, 22:17
Bij veel mensen zal het observeren tijdens het verzorgen gebeuren.
Lang niet iedereen heeft tijd om dagelijks voor zijn kooi(en) te gaan zitten.
Daar lijden de vogels niks mee.
Er zijn ook mensen die moeten werken ,of zoals jeffrey gewoon naar school gaan en huiswerk maken.

Danielle1
19-09-2011, 16:27
Dat bedoel ik ook.
Mijn ouders hebben mij ook altijd flink gestimuleerd voor school, maar er werd ook elke dag gevraagd of ik al bij de vogels ben geweest.
Ik zit ook geen uren in mijn volière. Maar neem ruim de tijd voor het voeren en verzorgen. Ik merk dan snel genoeg of een vogel zit te broeden, ziek is etc. De meeste vogels worden vanzelf makker en nieuwsgierig als je gaat voeren, ze komen bij mij meestal uit de nest blokken en uit de volière naar binnen toe als ik bezig ben. Dan heb je toch snel door als er iets anders is dan normaal.
Ik ben ook geminderd met vogels van zo'n 50 naar een stuk of 15 omdat ik het niet kon bolwerken met school, het vele huiswerk verslagen en praktijk opdrachten, dat zijn consequenties, maar de zorg voor dieren gaat voor alles, als je dat niet meer goed kunt doen moet je je volgens mij afvragen wat voor gaat, je eigen plezier of dat van je dieren.

hansd
19-09-2011, 16:39
dat is toch het allerleukste aan onze hobby!
niet dan?

grt hans.

bonkje
20-09-2011, 17:50
dat is toch het allerleukste aan onze hobby!
niet dan?

grt hans.

en een hele kunst als je het goed doet
net zoals de meesten ben ik ook zo begonnen voeren school eten andere hobby,s
maar dat zal veranderen zodra je echt gevoel voor de vogels krijgt
niet verkeerd opvattten

mvg klaas

jeffrey rahoens
20-09-2011, 21:17
school kan ik helaas niet laten vallen, en dat is ook van belang. Mijn muziek laat ik ook niet vallen
Maar kunnen we even on-topic blijven?

Treursijs
20-09-2011, 21:47
Laten we zeggen dat ik ook een keuze maakte, mijn vogels of voetbal ;) Na 13 jaar voetballen heb ik besloten om te stoppen met voetballen en mij te gaan focussen op mijn vogels.

Dit is passie voor vogels, het één aan de kant zetten om net dat iets beter te worden met het ander.

succes!

ErikH
21-09-2011, 10:56
Ik vroeg me af hoe jullie het doen in de volière op het einde van de kweek? Bij mij zijn alle nesten die leeg zijn eruit gehaald en zitten er nog maar enkelen op de nest. Maar ik ben bang dat de andere vogels die jongen zullen doden als ze geen nest vinden. Ik heb er al aan gedacht om de dieren die gedaan hebben met kweken in de andere volière te zetten en ze dan samen te laten overwinteren in de 2 volières maar met de tussendeur open en ze dan in maart terug in de 2 oorspronkelijke groepen te verdelen voor de kweek. Of ik kan de dieren die gedaan hebben met kweken in de binnenvolière zetten maar die is wel wat krap. Hebben jullie nog andere ideeen of wat denken jullie er van?

@ Jeffrey,

Ik laat alle nestkasten hangen, tot de laatste nesten met jongen zijn uitgevlogen.
Medio oktober haal ik dan alle nestkasten in één keer uit de volière.
Daarom begin ik nu al met het eieren rapen van de koppels die weer nieuwe nesten zijn begonnen.
Op die manier hou je, is mijn ervaring, de rust in de volière ...

jeffrey rahoens
21-09-2011, 14:42
bedankt erik, ik zal dat volgend jaar zeker zo doen maar voorlopig lijkt het mij niet echt een oplossing om de nesten terug in te hangen. Er zitten nog 2 nesten met jonge valkjes en de engelse parkieten zullen binnen een week max 2 zeker uitgevlogen zijn