PDA

Bekijk Volledige Versie : koppels samenstellen voor de bastaardkweek

willem
16-09-2011, 22:00
Ik heb een jonge kapoetsensijs man bij vier kanarie poppen zitten. De kanarie poppen hebben allemaal een andere kleur. Kan ik de man bij deze vier poppen laten zitten of moet de man echt 1 op 1 samen gehouden worden en zonu en dan de kanarie pop omwisselen? Ik heb ook 2 kapoetsensijs popjes in de broedruimte zitten ze kunnen de man niet zien, maar is dit een bezwaar als ze elkaar horen? Ik wil deze poppen aan 1 van mn f1 mannen koppelen omdat ik ze eigenlijk als hele jonge man had gekocht en ze dus toch had zitten.

Groeten Willem

Chardonnert.BE
16-09-2011, 22:41
Ik heb een jonge kapoetsensijs man bij vier kanarie poppen zitten. De kanarie poppen hebben allemaal een andere kleur. Kan ik de man bij deze vier poppen laten zitten of moet de man echt 1 op 1 samen gehouden worden en zonu en dan de kanarie pop omwisselen? Ik heb ook 2 kapoetsensijs popjes in de broedruimte zitten ze kunnen de man niet zien, maar is dit een bezwaar als ze elkaar horen? Ik wil deze poppen aan 1 van mn f1 mannen koppelen omdat ik ze eigenlijk als hele jonge man had gekocht en ze dus toch had zitten.

Groeten Willem

hangt af van het karakter van je vogel , sommige mannen zullen de 4 baas kunnen , sommigen de 6 (2 & 4) en sommige mannen zullen er nix van bakken ... aan jouw om te zien of je man een dominante is of niet ...

willem
17-09-2011, 10:04
Tijdens de kweek worden deze vogels wel koppels gewijs gehuisvest. Of is dit eigenlijk ook beter om dit nu al te doen in plaats van 5 vogels in 1 kooi?

Groeten Willem

Treursijs
17-09-2011, 11:05
Probeer je koppels nu al samen te zetten zodat ze aan elkaar gewoon zijn.
Maar ik zou persoonlijk eerst eens een bastaard te kweken uit een 1 - 1 koppel.

Voor dat je 1 - 4 gaat proberen.

Kwestie van proberen he ;)

willem
17-09-2011, 19:22
Ik denk dat jullie mn vraag verkeerd begrijpen. Normaal zet ik een geruime tijd een wildzang man samen met een kanarie pop in een broedkooi. Zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Ik wil met de kapoetsensijs wisselbroed gaan doen met 4 verschillende kanarie poppen die alle 4 in een andere broedkooi zitten. Nu zitten deze 4 poppen in een kooi van 100 x 50x50 samen met de man is dit genoeg om de man aan de kanarie poppen te laten wennen of moet ik hem echt met iedere pop een tijd apart zetten?

Treursijs
18-09-2011, 01:23
Dan is het wel goed zo. Maar laat ze vooral hele tijd bij elkaar zitten.

robbie
19-09-2011, 12:27
Ik denk dat jullie mn vraag verkeerd begrijpen. Normaal zet ik een geruime tijd een wildzang man samen met een kanarie pop in een broedkooi. Zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Ik wil met de kapoetsensijs wisselbroed gaan doen met 4 verschillende kanarie poppen die alle 4 in een andere broedkooi zitten. Nu zitten deze 4 poppen in een kooi van 100 x 50x50 samen met de man is dit genoeg om de man aan de kanarie poppen te laten wennen of moet ik hem echt met iedere pop een tijd apart zetten?

Zo zou ik ze de winter door laten zitten. In het voorjaar geef je elke pop een eigen broedkooi en degene die het eerst haar nest klaar heeft geef je de man. Bij het derde of vierde ei gaat de man naar de volgende pop. Als er twee tegelijk een nest hebben wissel ik de man om de dag.
Als allevier de poppen zitten te broeden moet je de man apart zetten tot hij weer aan de beurt is voor het volgende nest.

Niet alle kapoetsenmannen pakken een kanariepop, sommige doen alle poppen om de beurt en andere doen helemaal niets.

groet

rob

willem
02-10-2011, 13:41
Dat word nog even spannend dan wat de man gaat doen. Afgelopen jaar ging het met de kapoetsensijs man allemaal een beetje vanzelf. Totdat hij doodging dan. Dus nieuwe ronde nieuwe kansen zeg maar :) . Ik heb van deze man een jonge F1 man een maand of 2 gekoppeld zitten aan 2 kapoetsensijs poppen en ik zag de man vandaag voor het eerst verschillende keren 1 van de 2 poppen voeren! Bedankt voor de tips.

Groeten Willem

willem
09-02-2012, 20:16
De eerste eitjes kapoetsensijs x kanarie zijn weer bevrucht! Zwartkopsijs x kanarie eerste nestje onbevrucht maar de man jaagt zijn poppen flink achterna en baltst veel dus ik heb goede hoop. Het koppel F1 x kanarie voeren elkaar net als het koppel geelbuik cini x groenling maar hierheb ik nog geen eitjes van. Het koppel F1 x kapoetsensijs pop daar treed de man iedere keer zijn pop zodra ik hem erbij zet maar van nestbouw is er nog geen spraken. Word spannend wat en of er iets van op stok komt dit jaar ! :D Ik heb trouwens met 1 F1 2011 TT gespeeld en 91 punten behaald.

Groeten Willem

Treursijs
09-02-2012, 20:24
Ziet er naar uit dat je daar een hele hoop kruisingen zitten hebt ;)
Veel succes en hou ons vooral op de hoogte.

Foto's zijn verplicht ;)

Succes!!

k.gijsbert
12-02-2012, 16:35
heb roodmussen poppen en mannen en met kanaries ook zo maar kan ik best een roodmus man op een kanarie pop zetten of is het beter andersom:help

Chardonnert.BE
12-02-2012, 17:18
heb roodmussen poppen en mannen en met kanaries ook zo maar kan ik best een roodmus man op een kanarie pop zetten of is het beter andersom:help

gemakkelijkste is roodmus man op een kanarie pop .

k.gijsbert
12-02-2012, 18:29
dankje voor de reaktie dan ga ik het zeker proberen zo ook met mijn zwartkop:)

willem
19-02-2012, 13:07
De eerste bastaarden 2012 zijn een feit! Een nestje kapoetsensijs x kanarie 5 stuks. Morgen moeten de 5 eitjes zwartkopsijs x kanarie uitkomen alles is bevrucht. Foto's volgen!

Groeten Willem

Treursijs
22-02-2012, 18:56
Waar blijven de foto's?
Hoe is het gegaan met het tweede nestje kruisingen?

willem
22-02-2012, 20:10
Klein foutje in de administratie het waren maar 4 eitjes zwartkopsijs x kanarie :rolleyes: . Maar ook deze zijn uitgekomen. Ik maak foto's van de jongen als ze wat veren hebben, alle bastaard kapoetsjes zijn al geringd!

Groeten Willem

Josly
22-02-2012, 20:36
Hallo,

Met welke soort ring zijn bastaard kapoetsjes geringd?
Gewone ring of de zogenaamde NL ring.

Treursijs
22-02-2012, 23:37
Hallo,

Meestal gebruiken mensen de ringen die via hun club of vereniging kunnen bestellen. En dit zal dan volgens mij Nederland zijn indien je nederlander bent en belgisch mocht je een belg zijn.

populier
23-02-2012, 10:23
Hallo,

Denk dat Josly bedoeld de gewone vaste voetring of de ring met breukzone voor Europese cultuur of beschermde vogels.:)

willem
24-02-2012, 21:00
Met de gewone nbvv ring 2,7 , een ring met breukzone is voor deze soort overbodig is mij verteld. Maar daarin tegen is het wel verplicht om zowel de bastaardjes als de zuivere kapoetsen te ringen.

Groeten Willem

willem
01-03-2012, 17:25
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/11/448586.jpg (http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=419533)

jklijn
03-03-2012, 01:28
Mooi nestje van 5 Willem!
Gr.Jaap.