Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nest japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nest japanse nachtegalen

    heeft er iemand ervaring met het geven van nestmateriaal voor japanse nachtegalen want ik heb 2 nesten gehad waarvan er een paar jonge gestorven zijn door het innemen van coccosvezels waardoor de ingang van de maag verstopt raakte en daaraan zijn ze gestorven.

  • #2
    Hier staat wat meer over dit probleem:http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=5338
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Zwoef
      heeft er iemand ervaring met het geven van nestmateriaal voor japanse nachtegalen want ik heb 2 nesten gehad waarvan er een paar jonge gestorven zijn door het innemen van coccosvezels waardoor de ingang van de maag verstopt raakte en daaraan zijn ze gestorven.
      en dat weet je na sectie?
      ik heb het wel vaker gehoord maar nog nooit meegemaakt, ook hier werd of word alleen cocosvezel gegeven als nest materiaal bij de jappen, anders willen ze niet .

      wat je eraan doet?
      nou geen cocosvezel meer verstrekken denk ik dan maar.
      gewoon gaan geven waarvan jij denkt dat het bruikbare nestmaterialen zijn.
      maarja als jij "groenvoerende"oudervogels hebt dan voeren ze waarschijnlijk ook het bamboeblaadje of het grasstengeltje , het haarworteltjes het dunne twijgje etc etc.
      het probleem ligt hem dan niet in het gegeven nestmateriaal maar aan de oudervogels die ook "groenvoeren".

      het "mysterie"van "groenvoerende"oudervogels heb ik nooit kunnen ontrafelen, men beweerd dat de oudervogels dit doen omdat ze tijdens het voeren het zuurgehalte kunnen waarnemen van de jongen, door "groen"te voeren neutraliseren ze het zuurgehalte.
      andere zeggen dat dit komt vanwege de oudervogels bij de jongen eiwit vergiftiging kunnen constateren en zo dit willen opheffen.
      weer andere zeggen dat het is om het vochtbalans te herstellen
      weer ander zeggen is juist om de ontlasting dunner te maken/dikker te maken en dit dus relateren aan darmproblemen bij de jongen.
      weer andere beweren dat het is om inwendige wormen/parasieten af te drijven.
      andere zeggen dat vooral handopfok jongen dit later gaan doen,puur uit het feit dat ze geen pap kunnen vinden en gaan zoeken naar alternatieve voedsels,of juist weer het stokje met voer wat ze zelf kregen van hun menselijke pleegouder willen immiteren. 9 kan me hier ook wel "iets"bij indenken,ik zie die handeling zo voor me ,de mens trekt het stokje terug, het jong slikt de vezel in).
      tja ik weet het niet allemaal,ik vind het wel een mooi mysterie weer van de vogels,en is "iets "wat de mens nog niet doorgrond krijgt. (het is niet zo mooi als je ermee te maken hebt natuurlijk, begrijp me niet verkeerd).

      wat je dan wel zou kunnen uitproberen is de vogels als basis zo'n voorgevlochten cocosnestmandje te geven, cocosvezel als nest materiaal geven en als er eenmaal eieren zijn,stukje bij beetje het cocosvezelnestje wat ze in dat mandje hebben gedraait weg te halen,dan blijft er alleen nog het basis nest over tegen de tijd dat er jongen zijn. (ook al het overige nestmateriaal weghalen dan natuurlijk).
      en ja ik weet dat het dan zo zou kunnen zijn dat de ouders het nest gaan verlaten bij teveel verstoring maar je moet toch wat,proberen waard toch?

      ik heb wel eens noodgedwongen een heel nest met jongen ( nest was zo slecht gebouwd en werd half uit de conifeer geblazen) zo overgezet in een kaal mandje welke ik inbond op de plek van het oude nest, en dit maakte voor de oudervogels toen niks uit.
      misschien dat dit bij jouw ook lukt ? elke vogel of koppel reageert ander vergeet dit niet.

      mag ik vragen welke afkomst die vogels hebben?

      groeten

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        en dat weet je na sectie?
        ik heb het wel vaker gehoord maar nog nooit meegemaakt, ook hier werd of word alleen cocosvezel gegeven als nest materiaal bij de jappen, anders willen ze niet .

        wat je eraan doet?
        nou geen cocosvezel meer verstrekken denk ik dan maar.
        gewoon gaan geven waarvan jij denkt dat het bruikbare nestmaterialen zijn.
        maarja als jij "groenvoerende"oudervogels hebt dan voeren ze waarschijnlijk ook het bamboeblaadje of het grasstengeltje , het haarworteltjes het dunne twijgje etc etc.
        het probleem ligt hem dan niet in het gegeven nestmateriaal maar aan de oudervogels die ook "groenvoeren".

        wat je dan wel zou kunnen uitproberen is de vogels als basis zo'n voorgevlochten cocosnestmandje te geven, cocosvezel als nest materiaal geven en als er eenmaal eieren zijn,stukje bij beetje het cocosvezelnestje wat ze in dat mandje hebben gedraait weg te halen,dan blijft er alleen nog het basis nest over tegen de tijd dat er jongen zijn. (ook al het overige nestmateriaal weghalen dan natuurlijk).
        en ja ik weet dat het dan zo zou kunnen zijn dat de ouders het nest gaan verlaten bij teveel verstoring maar je moet toch wat,proberen waard toch?

        ik heb wel eens noodgedwongen een heel nest met jongen ( nest was zo slecht gebouwd en werd half uit de conifeer geblazen) zo overgezet in een kaal mandje welke ik inbond op de plek van het oude nest, en dit maakte voor de oudervogels toen niks uit.
        misschien dat dit bij jouw ook lukt ? elke vogel of koppel reageert ander vergeet dit niet.

        mag ik vragen welke afkomst die vogels hebben?

        groeten


        Ik heb mijn kweekkoppel gekocht bij kwekers en geluk want het is een goed koppel want het is het eerste jaar en heb al 2 jonge op stok dus mag niet klagen

        Opmerking


        • #5
          ach , ik mag het eigenlijk niet meer zeggen ,maar jappen kunnen heel goed kweken bij een leeftijd van 1 jaar. ( goede vogels in combinatie met juiste verzorging/omgang/huistvesting/voedsel etc. maakt leeftijd wat ondergeschikter).
          moet ik wel zeggen dat ik vind dat hoe ouder jap koppels zijn hoe beter ze het doen tijdens de kweek.( bij "normale vogels") .
          ik vind dus echt dat het vogels zijn die zichzelf het kunstje steeds beter eigen maken in de loop der jaren.

          2 jongen opstok is heel goed natuurlijk, aan de andere kant kan je ook zeggen jammer dat je er verloren hebt inmiddels.

          maar weet je? niet elk jong hoeft groot te komen. (uiteindelijk is dit het beste voor de jongen, de populatie en het leerproces van de oudervogels)

          succes ermee.

          maargoed jij weet het 100& zeker vanwege sectie op dode jongen?
          zelf gezien? is het geen verstopping vanwege wormen ? (vogels krijgen"preventief" water met medicijn of suplementen/aangezuurd o.i.d.waardoor de wormen/parasieten (gedeeltelijk) afsterven en een verstopping veroorzaken).
          oudervogels behandelt met anti wormen middel?

          mvg

          Opmerking

          Working...
          X