Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlaging percentage eiwit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Verlaging percentage eiwit?

    Normaal koop ik die zakken (met honing aangeruld) eivoer van WM, percentage ruwe eiwit was altijd 16 %.
    Volgens advies is rond de kweekperiode een percentage van 20 % beter.
    Met mijn kanariefanten heb ik het er tot nu toe nog wel mee gered, ook na jaren nog geen terugval oid kunnen ontdekken.
    Nu lees ik tot mijn verbazing dat ze het gehalte ruwe eiwit terug verlaagd hebben naar 10,6%.
    Ook bij die doosjes, ik meen Orlux/Versele Laga is het percentage verlaagd , van zo'n 20% naar 16%.
    Zo is het straks geen eivoer meer, maar hooguit een veredeld bijvoer.
    Daarbij is ook de prijs nog eens iets omhoog gegaan, dus of het daar nu aan ligt?Als iemand dicht bij het vuur het eens wil navragen c.q. uitleggen?!

  • #2
    Degene die al die procenten eiwit er uit moet peuteren wil natuurlijk ook betaald worden,vandaar natuurlijk de prijsverhoging.

    mvg eddie

    Opmerking


    • #3
      Dan blijft natuurlijk nog de vraag op welke basis hij die opdracht heeft gekregen.
      Ook deze opdrachtgever zal betaald willen hebben natuurlijk.

      Opmerking


      • #4
        achja zo zijn de markten he , ze willen zoveel maken en zo weinig mogelijk inversteren. en er dan zoveel mogelijk aan verdienen.

        gelukkig kunnen we zelf altijd nog ons eigen eivoer maken. ik denk als het echt niet meer kan (dat de eiwitten zodanig zijn gedaald) je het ook wel kan redden op de oude manier 1 eitje op 3 beschuiten. en een beetje druivensuiker.

        ik had laatst ook nog een pak orlux gehaald maar eigenlijk nooit meer opgelet op het eiwit pergentage.. mischien eens op de site van orlux of dergelijken kijken of er een reden achter zit? ik ga ook even wat proberen te vinden kijken of ik je kan helpen.

        groeten.

        Opmerking


        • #5
          Vijf procent uit een kilopak is maar 50 gram maar bij een redelijke jaaromzet heb je aardig wat kilo,s eiwit.Dit moet afgevoerd worden en kost natuurlijk ook nog een bult geld aan transport en stortkosten

          mvg eddie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door krien
            Normaal koop ik die zakken (met honing aangeruld) eivoer van WM, percentage ruwe eiwit was altijd 16 %.
            Volgens advies is rond de kweekperiode een percentage van 20 % beter.
            Met mijn kanariefanten heb ik het er tot nu toe nog wel mee gered, ook na jaren nog geen terugval oid kunnen ontdekken.
            Nu lees ik tot mijn verbazing dat ze het gehalte ruwe eiwit terug verlaagd hebben naar 10,6%.
            Ook bij die doosjes, ik meen Orlux/Versele Laga is het percentage verlaagd , van zo'n 20% naar 16%.
            Zo is het straks geen eivoer meer, maar hooguit een veredeld bijvoer.
            Daarbij is ook de prijs nog eens iets omhoog gegaan, dus of het daar nu aan ligt?Als iemand dicht bij het vuur het eens wil navragen c.q. uitleggen?!
            Krien,
            Het eivoer in meerwandige papieren zak a 10 kg,dat ik rechtstreeks van
            WM betrek heeft een eiwitgehalte van 12,6 %.
            Het eiwitgehalte bij droog eivoer ligt hoger.
            Orlux : 17%

            In de broedkooi voer ik droog eivoer van CEDE/Orlux.
            Buiten de broedkooi WM
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door krien
              Normaal koop ik die zakken (met honing aangeruld) eivoer van WM, percentage ruwe eiwit was altijd 16 %.
              Volgens advies is rond de kweekperiode een percentage van 20 % beter.
              Met mijn kanariefanten heb ik het er tot nu toe nog wel mee gered, ook na jaren nog geen terugval oid kunnen ontdekken.
              Nu lees ik tot mijn verbazing dat ze het gehalte ruwe eiwit terug verlaagd hebben naar 10,6%.
              Ook bij die doosjes, ik meen Orlux/Versele Laga is het percentage verlaagd , van zo'n 20% naar 16%.
              Zo is het straks geen eivoer meer, maar hooguit een veredeld bijvoer.
              Daarbij is ook de prijs nog eens iets omhoog gegaan, dus of het daar nu aan ligt?Als iemand dicht bij het vuur het eens wil navragen c.q. uitleggen?!
              krien


              waarom zou men het percentage aan eiwit zo laag zetten??? Want volgens mij is het niet juist!

              Let op: ik weet zo ongeveer wel welke ingredienten er zoal in het Witte Molen eivoer gaan (wij maken zelf ook eivoer) en het lijkt mij daarom echt "onzin", dat men 10,7% eiwit op de verpakking zet.

              Als voorbeeld, stel je zou het simpelste biscuit gebruiken (is voor het gemak gemaakt van 100% tarwe), dan zit je alleen al met je biscuit op een ca 12% eiwit, verder zit er in het eivoer vrij veel haver en dit heeft al een ca 14% aan eiwit. Laten we dan nog een snufje soya negerzaad pirllezaad toevoegen...dan zitten we met gemak al boven de 14%

              Lijkt mij, dat iemand zich daar gewoon heeft vergist met het berekenen van het eiwit...
              verklaring van witte molen stond al jaren verkeerd op de verpakking. folie verpakking is vorige jaar al aangepast 10 kilo verpakking toen de verpakking op was dit jaar

              of is het omdat er binnenkort twee nieuwe eivoersoorten bij komt bij witte molen
              de tijd zal het leren .

              Opmerking


              • #8
                ik zal er eens een mailtje tegen aan sturen, bedankt.

                Opmerking


                • #9
                  De reden waarom mensen meer en meer hun eivoer zelf maken heb jij zonet opgenoemt.

                  Te weinig eiwitten en te veel moeten betalen.
                  Waarom zou je veel betalen voor eigenlijk iets dat geen eivoer is

                  als je thuis kippen hebt, is het een goedkoop feitje
                  http://dewittn17.skyrock.com/

                  Opmerking


                  • #10
                    Heb antwoord gekregen, kan er helaas niet heel veel mee, wel als 'krachtvoer 'te gebruiken in ieder geval, maar ik zal met de kweek toch maar eens op een ander merk moeten overstappen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door krien
                      Heb antwoord gekregen, kan er helaas niet heel veel mee, wel als 'krachtvoer 'te gebruiken in ieder geval, maar ik zal met de kweek toch maar eens op een ander merk moeten overstappen.
                      En het eivoer zelf maken? Is dat een optie?
                      http://dewittn17.skyrock.com/

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Treursijs
                        En het eivoer zelf maken? Is dat een optie?
                        Denk het niet. Gewoon CEDE of ORLUX.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          En ja hoor nu komt witte molen ineens met nieuw eivoer (soft en sweet)
                          ruw eiwit 17,1 procent, ben benieuwd.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door krien
                            En ja hoor nu komt witte molen ineens met nieuw eivoer (soft en sweet)
                            ruw eiwit 17,1 procent, ben benieuwd.
                            http://www.wittemolen.nl/nl/kwekersx...%2820kg%29.htm

                            Als geroepen voor jou,Krien.
                            Ik heb net de mail geopend.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking


                            • #15
                              is dit ook geschikt voor europese vogels ? m.b.t. proteinepercentage

                              Opmerking

                              Working...
                              X