Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedroogd onkruidzaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gedroogd onkruidzaad

    In een winkel van vogelbenodigheden heb ik onlangs een mengeling van gedroogde onkruidzaden gekocht.
    Prima kwaliteit (geen stof of afval) van diverse soorten onkruiden.
    Voorlopig houd ik het bij een maatlepeltje (circa 7 gram) per vogel en per week.
    De vogels zijn er verzot op, hun bakje is na 3 dagen zo goed als leeg.
    Nu vraag ik me af hoeveel ik van deze onkruidzaadmengeling aan mijn kanaries mag geven?
    Is die 7 gram/vogel per week voldoende, of mag het gerust 2X per week 7 gram zijn?
    Naast deze onkruidzaadmengeling krijgen ze vanzelfsprekend nog een aangepaste zaadmengeling voor kanaries (5 gram per dag en per vogel).

    mvg
    Xavier

  • #2
    Ik denk dat je dat wel 2 x in de week mag geven

    Sommige mengen het door het kanarie zaad.

    Hier staat de verhouding en nog wat voeder tips:http://www.timbrado.nl/timbrado/voeder1.html
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Het interessant artikel waarnaar de link verwijst, ga ik straks nog even aandachtiger doorlezen.
      Met als basis een mengeling van 25kg van een goede zaadmengeling gemengd met 5kg goed onkruidzaad, kom ik op de goede weg.
      Wat me opgevalt is dat mijn kanaries het onkruidzaad verkiezen boven de zaadmengeling.
      7 gram onkruidzaad bovenop de 35 gram zaadmengeling per vogel en per week, is voldoende denk ik.
      Misschien nu, op het einde van de zomer als de vogels in de natuur vollop op zoek zijn naar onkruidzaden, toch wat meer geven.

      Bedankt voor het advies Michael, 'k heb wat bijgeleerd

      mvg
      Xavier

      Opmerking


      • #4
        Als onze vogels elke dag het zelfde mengsel krijgen, en kanaries mengsels zijn niet echt rijk gesoorteerd, willen de vogels wel eens wat anders eten.
        Het is net als bij mensen, als je elke dag brood eet wil je ook wel eens een warme maaltijd

        Succes met het mengen.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Xavier
          Het interessant artikel waarnaar de link verwijst, ga ik straks nog even aandachtiger doorlezen.
          Met als basis een mengeling van 25kg van een goede zaadmengeling gemengd met 5kg goed onkruidzaad, kom ik op de goede weg.
          Wat me opgevalt is dat mijn kanaries het onkruidzaad verkiezen boven de zaadmengeling.
          7 gram onkruidzaad bovenop de 35 gram zaadmengeling per vogel en per week, is voldoende denk ik.
          Misschien nu, op het einde van de zomer als de vogels in de natuur vollop op zoek zijn naar onkruidzaden, toch wat meer geven.

          Bedankt voor het advies Michael, 'k heb wat bijgeleerd

          mvg
          Xavier
          Xavier,
          De kweekmengeling van Versele Laga : Prestige Kanarie-kweek
          bevat een uitgebreid aantal zaden. Ook onkruid is daarin vertegenwoordigd.
          Zelf meng ik daar niets meer doorheen.
          Wel gooi ik 1 a 2 x per week een schep onkruidzaad van Versele Laga
          in een hoek op de bodem. De vogels pikken daaruit wat ze lekker vinden.
          Verder moet je die oude recepten die worden aangegeven wel met een korreltje
          zout nemen. In de praktijk wordt meestal gewoon eivoer van CEDE,Orlux,WM. gevoerd.
          Maar dat is natuurlijk geen interessant verhaal op een site.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Prima toch,Xavier.
              Gold Pate is van Versele Laga/Orlux.
              Top eivoer. Hoef je niets aan toe te voegen.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                hee, die heb ik ook golden pate haha , dus toch nog een goed eivoertje uitgekozen.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                  ...Wel gooi ik 1 a 2 x per week een schep onkruidzaad van Versele Laga
                  in een hoek op de bodem. De vogels pikken daaruit wat ze lekker vinden.
                  Wat doen jullie dan met het onkruidzaad dat de vogels niet opeten?
                  Vorig najaar heb ik eens een handvol onkruidzaad dat niet werd opgegeten, in een bloempot gezaaid.
                  Na een paar dagen kon ik reeds gaan oogsten. Wat het precies was weet ik niet, maar het leek op koolzaadplantjes. Lange groene stengels met een blad zoals klaver.
                  Zou ik deze verse onkruiden ook aan de vogels mogen geven?

                  mvg
                  Xavier

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Xavier
                    Wat doen jullie dan met het onkruidzaad dat de vogels niet opeten?
                    Vorig najaar heb ik eens een handvol onkruidzaad dat niet werd opgegeten, in een bloempot gezaaid.
                    Na een paar dagen kon ik reeds gaan oogsten. Wat het precies was weet ik niet, maar het leek op koolzaadplantjes. Lange groene stengels met een blad zoals klaver.
                    Zou ik deze verse onkruiden ook aan de vogels mogen geven?

                    mvg
                    Xavier
                    Ik geef nooit echt grote hoeveelheden. De reden is dat het slechts een bijvoer betreft.
                    De zadenmengeling blijft de hoofdzaak.
                    Koolzaad is natuurlijk geen onkruidzaad.
                    Ik zie geen reden waarom je het groen van het gekochte onkruid
                    voor vogels niet zou mogen voederen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      Bedankt voor het antwoord Antoni, ik ga deze zomer eens zien wat mijn kanaries vinden van het geoogste groen van onkruidzaden.
                      Van zodra het zover is post ik hier een foto, ben wel benieuwd wat er in feite zo welig groeit (en het ruikt nog lekker ook...).

                      mvg
                      Xavier

                      Opmerking

                      Working...
                      X