PDA

Bekijk Volledige Versie : kleurafwijkende jongen

ele
06-09-2011, 00:45
Wie herkent het probleem dat kleurafwijkende jongen in het nest en / of na het uitvliegen niet of slecht gevoerd worden en wil dat met ons delen?

Eventuele oplossingen welke u heeft geprobeerd, succesvol of niet, zijn ook hartelijk welkom.

Voor een persoonlijke benadering mag u ook gebruik maken van het volgende email-adres: lichteffecten apestaartje hotmail.com

bvd.

Panta rhei

winterkoning
06-09-2011, 08:52
wat is Panta rhei ?

en voor de rest ja er zijn bij verschillende soorten grote problemen als het gaat om kleurafwijkende jongen en het grootbrengen door de ouders, sommige jongen worden niet erkent als eigen en worden eruit gegooid ,anders kan het ook in een nest van 4 jongen 3 x wildkleur en 1 afwijkende..........de afwijkende word het laatst of het minst gevoerd.

dat het door domesticatie proces het steeds beter gaat om die bepaalde mutaties te kweken moge ook duidelijk zijn.

of dat daar dan de volgende vraag tengrondslag ligt?
de volgende vraag zou dan moeten zijn : zijn kleurafwijkende jongen zwakker dan de wildkleuren ?

tja hoeft natuurlijk niet maar kan op zekere wel .

dat het soms ook gewoon goed gaat moge ook duidelijk zijn.

maar ik denk dat ele wel duidelijk moet zijn in vraagstelling want geldt de vraag voor alle vogels of alleen voor vogels in avi-cultuur /beschermd milieu?

want uiteraard is dit een wereld van verschil en kunnen de uitkomsten van de vraagstelling heel verschillende zijn.

mvg

Henk3
06-09-2011, 08:54
alles in beweging of alles stroomt. (pantha rhei)

winterkoning
06-09-2011, 08:55
alles in beweging of alles stroomt. (pantha rhei)

oké
snap ik dan niet.
mvg

is dat zoiets als ? :

geluk kan je afdwingen, want geluk is niks anders dan voorbereid zijn op de kansen die op je pad gaan komen en er mee weten om te gaan.

Henk3
06-09-2011, 08:57
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panta_rhei_(Heraclitus)

Overigens denk ik dat Ele de vraagstelling richt op onze kweekvogelhobby anders zou niemand er een probleem in herkennen.

Zelf denk ik dat het de natuur is die af en toe een ingreep doet. Afwijkend betekent dan "niet goed" = geen energie in steken.

winterkoning
06-09-2011, 09:04
hé lieve schat van me :o :help

ook ik kan google maar kreeg gelijk dit te zien:

http://img191.imageshack.us/img191/956/image1ah.jpg

dus had ik twee opties of verder gaan zoeken of vraag stellen.

en de rest ben ik het voor een groot deel met je eens, maarja...... er bestaat ook nog zoiets als evolutie en evolutie is eigenlijks niks anders dan afwijkende/aanpassende factoren die er soms voor kunnen zorgen dat een soort beter functioneert in de natuur ( en is het van geen waarde toevoeging dan valt het af in de natuur) en dus overlevings kansen creeërt voor zichzelf ( als soort zijnde). dus ja.....................(kan op meerder manieren zich uiten hé dan alleen met kleuraanpassing/afwijking te maken hebben, kan ook met manier van voedsel verzamelen of voedsel verandering etc etc etc).
kijk naar de beroemde darwinvinken.

maarja dan is er ook nog eens de mens, de mens heeft wel heel veel invloed in bepaalde "lopen"van de evolutie,sommige mutaties in de natuur zouden het nooit hebben overleefd als de mens niet zo dominant aanwezig was geweest in de natuur. ( men creeërt dus de mogelijkheid om te overleven voor sommige afwijkingen, denk niet alleen aan kleur afwijking maar ook bv. aan lichamelijke gebreken/afwijkingen bij vogels).

dan de mens in de voliere: tja door de mens is er een versnelde of gecreërde "evolutie"onstaan, een "evolutie"die dus ook alleen maar kan bestaan in volieremilieu ( denk dus aan de vele mutaties)
die mutaties zouden soms ook in de natuur hebben kunnen onstaan en door ge-evolueert maarja dan duurt het een jaartje of 100 ( kan er een jaartje naast zitten hoor.................).

kijk jij stelt afwijkend = niet goed en niet goed betekend geen energie in steken.........................nou dat klopt dan ook maar al te vaak, want neem een simpel voorbeeld, je hebt een nest met jongen wat ziek is of 1 van de jongen die ziek is, die vertonen afwijkend gedrag (bv met de manier van bedelen/ houding in het nest) en tjoep ze worden getjoept door de ouders .m.a.w. ze gaan geen energie insteken in "iets"wat niet goed is. is een evolutie/overlevings gedrag ( en dat is bij veel soorten verdwenen in de avi-cultuur door toedoen van vogelhouders).

mvg

und yep , weer teveel afgeweken van topic vraag, tjuus.( maar ook nu weer: het 1 heeft met het andere te maken).

Henk3
06-09-2011, 09:07
zou ie niet kunnen googlen, ha, ha, maare niet te persoonlijk worden hé!

Verder weet ik ook dat duidelijkheid een eerste stap moet zijn, zeker van de vraagsteller die alles in beweging wil houden. Maar dat lukt nu dus ook al.

Ben het wel met je eens wat betreft je toegevoegde stukje tekst.

(zou het misschien ook zo zijn dat als je veel rode bieten eet, je op den duur vanzelf een spijker wordt?)

winterkoning
06-09-2011, 09:24
(zou het misschien ook zo zijn dat als je veel rode bieten eet, je op den duur vanzelf een spijker wordt?)

nee dat niet maar je gaat wel rood poepen :D
dus kleurafwijkend poepen..................................hahahahaha zijn we toch weer bij de topic vraag, want als je veel bieten eet zie je vanzelf een kleurafwijkende jongen liggen hahahahahahahahaha
mvg

tering , nu alweer gelachen vandaag, word een goede dag hahahahaha

Henk3
06-09-2011, 09:25
jij bent in iedergeval niet voor 1 gat te vangen, ha, ha, of Ele dit allemaal voorzien heeft? Denk het niet, ha, ha.

winterkoning
06-09-2011, 09:27
ach hij heeft de mogelijkheid om te tjoepen dus als het hem niet zint.....................TJOEPERDEPOEP hahahahaha
ik denk wel als tie dadelijk zijn p.c. aanzet en naar cafeetje gaat hij van zijn stoel dondert................en dan maar hopen dat hij niet op zijn glazen knieën valt. :( :help

beetje lol mag toch ook wel met al die "zware onderwerpen"-0-

ik kan alleen maar bewondering voor hem opbrengen omdat hij dit soort vraagstellingen doet en zo probeert om op meerdere manier waardevol te zijn voor dit forum, want hij brengt het niveau van denken omhoog (althans......bij sommige dan), mensen zouden door kunnen gaan krijgen hoe sommige dingen werken/op te lossen/te bespoedigen /te voorkomen etc etc
m.a.w. een zeer goede zaak dus maar ik denk tevergeefse moeite ,men wil niet.
( en nogmaals ik heb soms het vermoeden dat ik te dominant/frequent aanwezig ben, dus als dit dan zo is ....................zeg het dan gewoon(wie dan ook) ,hou ik mijn typevinger gewoon stil , mag gerust gezegd worden hoor, ik beloof aan wie dit dan ook zeg dat we "vogelcafevriendjes" zullen blijven ). en ohja ik hoef geen reacties met /van : is niet zo,blijven posten etc etc alleen reacties graag als men denkt/voelt dat ik te dominant ben.
veren heb ik al meer dan genoeg.

gr

ele
06-09-2011, 13:17
Ik heb geprobeerd, door o.a. het woordje "panta rhei" toe te voegen in dit topic de mensen te bewegen tot reacties (aan te zetten tot denken en doen).
Ook de mensen welke wel over de kennis beschikken maar het niet willen uitdragen.

Voor de vele mutatie kwekers moet dit toch een heel herkenbaar probleem zijn.
Ik hoop dan ook nog steeds op nog vele reacties, zeker uit die hoek.

Dat ook mijn pogingen teniet worden gedaan door het gebrek aan mensen die willen reageren betreur ik ook zeer, echter ik kan niemand dwingen en smeken doe ik ze ook niet.
Wanneer ik de mensen vertel "ik weet 10.000 euro liggen op een plekje waar iedereen duizend euro mag weghalen" verwacht ik dat ze er als de kippen bij zullen zijn. Echter enkele basis-benodigdheden/elementen van het houden van hun hobby willen ze niks over horen of vertellen.

Alle reacties zijn welkom dus ook die van wk.
@Henk3: Ik weet inmiddels dat wanneer ik extra toevoegingen doe deze vaak om uitleg vragen, heb ik toch deels bereikt wat mijn doel was hahaha

Als je zoekt naar een betekenis van een woord moet je het woord "betekenis" er ff bijdoen-0-

Henk3
06-09-2011, 13:27
dat deze topic nog geen dag oud is hé. Niet iedereen heeft tijd om de hele dag op vogelcafe te hangen. En waarschijnlijk komt iedereen ook niet elke dag in deze kroeg kijken.

Betekenis er ff voorgegoogeld: http://www.allesstroomt.be/content/content/record.php?ID=161

winterkoning
06-09-2011, 13:57
Dat ook mijn pogingen teniet worden gedaan door het gebrek aan mensen die willen reageren betreur ik ook zeer, echter ik kan niemand dwingen en smeken doe ik ze ook niet.

nou misschien is het wel zo dat het " niveau " het niet toe staat om over dit soort dingen door te bomen? ( word het niveau overschat ?).

is het niet een kwestie van wel willen .....................maar niet kunnen?
of gewoon zoals ik het denk voor 9 van de 10 niet interessant (omdat het volgens hun toch niet slaat op hun eigen situatie, tja......................dat kan natuurlijk , a horse is a horse off course off course).

echter denk ik dan : zo'n moeilijke materie is het nu ook allemaal weer niet (al die topics/vraagstellingen).
als men het "grote/grotere plaatje" voor ogen houd, dan is het allemaal niet zo moeilijk en kan elk antwoord het juiste zijn want ook nu weer: het gaat zoals het gaat, de bal is rond, er zijn meerdere wegen die naar Istanboel leiden, situaties zijn nooit hetzelfde etc etc. of te wel patatten rei. :o

gr

ele
08-09-2011, 12:01
kleurafwijkende jongen

------------------------------------------------------------------------------

Wie herkent het probleem dat kleurafwijkende jongen in het nest en / of na het uitvliegen niet of slecht gevoerd worden en wil dat met ons delen?

Eventuele oplossingen welke u heeft geprobeerd, succesvol of niet, zijn ook hartelijk welkom.

Voor een persoonlijke benadering mag u ook gebruik maken van het volgende email-adres: lichteffecten(apestaartje)hotmail.com

Door een vautju van mij ben ik misschien enkele mails kwijtgeraakt.
Ik kan dat niet meer terughalen.
Indien er iemand gereageerd heeft, via het mailadres in een eerder berichtje, zou diegene dat dan nogmaals willen doen.

bvd. Eelke