PDA

Bekijk Volledige Versie : Marter, hermelijn oid

EvH
01-09-2011, 12:38
Goedemiddag,

Gister avond zat ik op de bank en zag tot mijn schrik een grote zwarte gestalte voorbij de schuifpui kruipen. Klinkt nu wel heel spannend ... :)

Maar goed, het was de grote van een kat en liep met een gekromde rug. Toen ik opstond was ie snel weg, maar ik ben toch bang dat het iets van een marter oid was.

Nu heb ik een buitenvoliere, met op de bodem wel gaas, maar kunnen deze beesten daar doorheen knagen? Of graven ze niet?

Heeft iemand tips om er vanaf te komen? (liefst diervriendelijk)

Alvast bedankt!
Erwin

Vinkie
01-09-2011, 12:44
Goedemiddag,

Gister avond zat ik op de bank en zag tot mijn schrik een grote zwarte gestalte voorbij de schuifpui kruipen. Klinkt nu wel heel spannend ... :)

Maar goed, het was de grote van een kat en liep met een gekromde rug. Toen ik opstond was ie snel weg, maar ik ben toch bang dat het iets van een marter oid was.

Nu heb ik een buitenvoliere, met op de bodem wel gaas, maar kunnen deze beesten daar doorheen knagen? Of graven ze niet?

Heeft iemand tips om er vanaf te komen? (liefst diervriendelijk)

Alvast bedankt!
Erwin
Een marter en veelal zal het dan om de steenmarter zijn heeft een wat dikkere staart. Zijn schuw maar dat zijn katten ook als ze vaker worden weg gejaagd bij bijv. een volière.
Zelf heb ik vooral in de nacht nogal wat last van katten en dan laat ik even de hond los. Maar dat gaat alleen op als ik ze hoor.
Wat ik nog altijd wil kopen is een schrikdraad beveiliging. Het schijnt dat je dan helemaal geen problemen meer hebt. Je moet dan wel de draad op drie hoogtes spannen. Redelijk onderaan, bijna midden en op de boven rand van de volière en vooral daar waar het open is.

EvH
01-09-2011, 13:20
Ik heb al schrikdraad op de voliere, maar nu nog alleen op het dak. Ik hoop zo te voorkomen dat katten op het dak gaan zitten met alle gevolgen van dien.

Ik heb echter al wel eens een kat rustig OP het schrikdraad zien zitten... Daar snap ik niks van. Ik heb 2 draden lopen, 1 met stroom en 1 aardedraad, maar toch... Misschien heeft iemand daar nog tips over, het aanleggen van schrikdraad. Moet ik misschien even nieuw topic aanmaken.

Maar graven marters niet onder de kooi door?

populier
01-09-2011, 13:29
Als het echt zwart was misschien een ontsnapte nerts.

Zit je in de buurt van nertsenfokkerijen?

Ik heb hetzelfde bij de katten die niet schrikken van het schrikdraad, maar bij mij klopt de aardedraad niet, want bij mij krijgen ze ook geen schok.

Moet dit nog eens veranderen.

EvH
01-09-2011, 13:34
Een nerts... voor zover ik weet zit er niks bij ons in de buurt.

Maar goed als ze niet graven dan ben ik (deels) gerustgesteld. De voliere heeft verder geen gaten of kieren groter dan 1,5cm, ook het gaas is 1,3cm. Moet opzich goed gaan. Ik ga wel schrikdraad op de bodem plaatsen, baat het niet schaadt het niet zeg maar.

populier
01-09-2011, 13:38
Oeps, Heb even gegoogled:Steenmarters graven niet graag, maar kunnen het wel, wat je kan doen is het plaatsen van een rij tegels rondom de voliere. Ze zijn te dom om naast de tegels te gaan graven.

andre 44
01-09-2011, 14:05
het kan ook nog een bunzing zijn

jelmertjuhh11
01-09-2011, 14:50
Als je gaas tot 30 cm in de grond doorloopt hoef je je geen zorgen te maken, dan komen ze daar niet langs, althans zo is mij verteld. Ik heb het gaas ook 30cm de grond in, en heb nog nooit last van marters oid gehad. Ook heb ik schrikdraad op 3 hoogtes (zoals genoemd) om de voliere heen zitten, en deze geeft een flinke schok als je hem aanraakt. En sinds die draad er is, lopen de katten er met een grote boog omheen :)

naruch
01-09-2011, 15:50
Ik heb al schrikdraad op de voliere, maar nu nog alleen op het dak. Ik hoop zo te voorkomen dat katten op het dak gaan zitten met alle gevolgen van dien.

Ik heb echter al wel eens een kat rustig OP het schrikdraad zien zitten... Daar snap ik niks van. Ik heb 2 draden lopen, 1 met stroom en 1 aardedraad, maar toch... Misschien heeft iemand daar nog tips over, het aanleggen van schrikdraad. Moet ik misschien even nieuw topic aanmaken.

Maar graven marters niet onder de kooi door?

aardedraad verbinden met grondpin en de pin in de grond slaan, de hele voliere is dan een aarde verbinding, als de kat dan de pus draad raakt krijgt hij/zij gegarandeerd een schok.

EvH
05-09-2011, 11:31
Goedemorgen,

Wat de aardedraad betreft, volgens de handleiding (en ook een aantal artikelen op internet) adviseren ze ook om de aarde draad te verbinden met de aarde van het apparaat. En dus niet met de grondpin. Ik heb overigens wel een grondpin dus ik kan het eens proberen.

populier
05-09-2011, 12:31
Goedemorgen,

Wat de aardedraad betreft, volgens de handleiding (en ook een aantal artikelen op internet) adviseren ze ook om de aarde draad te verbinden met de aarde van het apparaat. En dus niet met de grondpin. Ik heb overigens wel een grondpin dus ik kan het eens proberen.

Ik heb ook een grondpin, maar als de katten van de grond in de voliere hangen krijgen ze geen schok. Er wordt dus geen aarde gemaakt.

Ben benieuwd hoe je dit op lost.:)

EvH
05-09-2011, 13:43
Ik heb op de voliere 2 draden naast elkaar lopen. 1 draad is de puls draad, de andere de aarde draad. Dus het idee is dat de kat de 2 draden tegelijk raakt en dan moet ie een schok krijgen.

Nu kan je de aarde draad dus op verschillende manieren "aarden". 1 oplossing is via verbinden met de aardpen, de andere is door de aarde draad aan te sluiten op de aarde van het schrikdraadapparaat (er zitten bij mij 2 aansluitingen op, een rode en een groene).

Dit vind ik wel een mooie site:
http://www.kattenschrikdraad.nl/kattenschrikdraad_werking/kattenschrikdraad_werking.htm

Ik heb beide geprobeerd, maar ben er nog niet uit welke het beste is.

Overigens heb ik gaas wat wel geleid dus dat zou opzich ook al moeten werken.

populier
05-09-2011, 14:57
Idd, een mooie pagina over het schrikdraad, ben al weer een stuk wijzer:)

Bedankt!