PDA

Bekijk Volledige Versie : beste tijd vogeltje te kopen (beginneling)

theodosius
31-08-2011, 21:32
hallo allemaal,

Na lang zoeken op het internet ben ik langzamerhand wat meer te weten gekomen over het houden van tropische vogeltjes.
Ik wil graag een mozambique sijsje kopen; een mannetje want ik heb begrepen dat die het mooiste zingen. Het vogeltje komt binnen in een redelijk grote kooi te zitten.
Nu weet ik echter niet wat de beste tijd is om een mozambique sijsje te kopen; er is een soort van vaststaande reeks van acitiviteiten heb ik begrepen:kweek-tentoonstellingen- opgroeien jonge vogels.
--Kan iemand me daarover wat meer vertellen.
-En graag ook waar ik zo een vogeltje kan kopen; er is weinig aanbod op internet.
-Ook, is het beter een jong vogeltje te kopen dan een wat oudere (zeg 1-2 jaar)?

hartelijk dank
theodoisus (beginner)

kingfisher
31-08-2011, 21:46
Hoi,
op zich is het nu een goede tijd om naar een mozambiquesijs te gaan kijken,ze worden nu en de komende maanden regelmatig aangeboden.
hou wel rekening met een prijs van circa 50 euro.

Tja leeftijd,als je bedenkt dat ze wel een jaar of 12-13 kunnen worden met een goede verzorging kun je vogels tot een jaar of 3 met een gerust hart kopen maar koop in ieder geval een geringde vogel dan ben je zeker van de leeftijd.

Op zich kom je ze op een verenigingbeurs of vogelmarkt wel tegen maar ga dan desnoods met iemand kijken die verstand van zaken heeft zodat je geen miskoop doet.
En een handelaar hoeft niet altijd slecht te zijn er zijn ook particulieren die wel eens rommelen om zo maar te zeggen.
Of zet een advertentie op bijvb vogelmarktplaats of op de serinus site(essb) hier zitten wel een aantal mozambiquekwekers,ik denk wel dat je respons krijgt.
Succes

Treursijs
31-08-2011, 22:18
Is het de bedoeling dat er uiteindelijk een paartje gevormd word?
of enkel omdat het vogeltje goed zingt?

theodosius
01-09-2011, 10:42
kingfisher en treursijs, hartelijk dank voor jullie advies en vervolgvraag.

Ik zal eens op de serinus-site kijken.

Omdat ik beginner ben wil ik eerst één vogeltje, en dan een mannetje omdat die alleen vaker zingt. Als ik een beetje gewend ben, of één vogeltje zo 'allenig' vind, wil ik er een vrouwtje bij nemen. Nu nog niet, want dan zit ik snel met jongen en ik wil eerst wat wennen.

vriendelijk groet
theodosius

Ben86
01-09-2011, 18:14
Beste Theodosius,

Een span leverd niet per definitie jongen op. Komt vaak wel ff iets meer bij kijken.
Je kan ze ook alleen als span bij elkaar zetten zonder nestgelegenheden.

Je kan ook niet altijd zomaar van elke vogel een losse pop kopen dus wel even opletten hoe het bij deze vogels zit.

Verder volgens mij zijn deze vogels juist deze tijd actief/broeden en zullen de evt. jongen
dan ook vanaf over een maand of later aangeboden worden.
Zelf vind ik een jonge vogel altijd wel een must. meer omdat deze vogel
nog niet geprobeerd is met de kweek.
Ook zeg je de vogel binnen te gaan houden dus dan hoef je geen rekening
te houden met een vogel die kouder komt te zitten dan dat ze bij de eigenaar zitten.

gr. Ben

theodosius
02-09-2011, 11:00
Bedankt voor je raadgevingen Ben86

Ja, ik ben er, na zoeken op internet, ook achtergekomen dat mozambique sijsje niet zo gemakkelijke gaan broeden. Het weglaten van nestmogelijkheid (open neststeun, plekje, hooi e.d.) perkt hun broedgedrag erg in?

Ik zie op de aangeboden sijsjes op internet (zeer spaarzaam) dat meestal paartjes aangeboden worden, zoals jij al meldde.

Ga morgen voor het eerst naar een vogelsbeurs (Boskoop) en hoop daar wat meer te leren en misschien wel een sijsje te vinden.

hartelijk dank
en ik laat van me horen
theodosius

Jeroen
02-09-2011, 11:38
Beste Theodosius (mooie naam, trouwens),
Bij mij broeden de mozambiquesijzen van september tot maart/april. Ik kweek ze in broedkooien binnen bij een temperatuur van ongeveer 16 graden. Ik heb de kweekkoppels kort geleden bij elkaar gezet en ik hoop dat ze het weer willen gaan doen. Het zijn niet de gemakkelijkste vogels om mee te kweken. Het ene jaar gaat het beter dan het andere...
De beste tijd om een jonge mozambiquesijs te kopen is dus over een maand of drie, vier (dan is het meestal wel mogelijk om bij de jonge vogels te zien wat mannen en poppen zijn). Ze kunnen vrij oud worden (wel meer dan 10 jaar). Gangbare prijs is 50 tot 70 euro voor een goed gezonde vogel (maar als je er 10 jaar plezier van hebt valt dat per jaar eigenlijk nog wel mee....). De mannetjes kunnen prachtig zingen (zie deze link bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=M7IsHo8KRa4d )
Succes

kingfisher
02-09-2011, 20:09

Ja, ik ben er, na zoeken op internet, ook achtergekomen dat mozambique sijsje niet zo gemakkelijke gaan broeden. Het weglaten van nestmogelijkheid (open neststeun, plekje, hooi e.d.) perkt hun broedgedrag erg in?

Ik zie op de aangeboden sijsjes op internet (zeer spaarzaam) dat meestal paartjes aangeboden worden, zoals jij al meldde.

Ga morgen voor het eerst naar een vogelsbeurs (Boskoop) en hoop daar wat meer te leren en misschien wel een sijsje te vinden.

hartelijk dank
en ik laat van me horen
theodosius

In boskoop zullen ze best wel zitten maar let op wat ik gezegd heb,geef je ogen goed de kost en koop een geringde vogel die helder uit zijn ogen kijkt en strak zit.
Laat de persoon die hem evt.verkoopt niet even heen en weer vliegen want dan zit een vogel altijd strak.
Neem de tijd ervoor en bij twijfel loop ervoorbij.

Treursijs
02-09-2011, 23:58
Zoals je ziet theodosius, heb je hier wel stevig advies gekregen. Toch nog even het mijne erbij gooien :D

Mocht ik van jou zijn ga voor een paartje ;)
Altijd leuk om een man te hebben die zingt voor zijn vrouwtje te versieren.

En jongen erbij, prachtig om te zien hoe je van een ei, waar je twee weken op wacht tot het uitkomt, zulke prachtige vogels kan krijgen.

en het belangrijkste van allemaal je kan zeggen dat je ze zelf hebt gekweekt!!!

Veel succes in je zoektocht!
En maak de juiste keuze in vogels.
Niet elke vogel is de juiste.

Greetz Treursijs

Riny v
03-09-2011, 15:59

hartelijk dank
en ik laat van me horen
theodosius

Hallo Theodosius,

Je schrijft ( beginner )
Kan je dan niet beter proberen een kweker in je buurt te zoeken?
Die mozambiquesijzen kweekt?
Dan in Boskoop misschien te kopen.
Deze kan je veel leren en je kunt dan ook veel zien hoe het moet.
Mozambiquesijs moet ongeveer 6 of 7 maanden oud zijn voor je ziet of het een man of pop is.
Er zijn al veel jonge poppen wat ze in het begin natuurlijk allemaal zijn
verkocht wat later een man is.
Dus jonge tussen 8 of 10 maanden kan je het beste kopen.
Dit zullen ze in Boskoop (administratie) niet laten zien.
Ook niet of ze broer en zus zijn.
En zo zijn er nog meer dingen.
Ik wil je niet de les leren.
Maar het zou jammer zijn van het geld en nog meer om zo te beginnen.
Dus in boskoop kan je veel leren,maar kopen is uitkijken!!!

Groeten Riny.

theodosius
04-09-2011, 16:35
Jullie allemaal
hartelijk bedankt voor jullie massale adviezen en belangstelling; het is erg leuk om als beginnende vogelhouder zoveel steun te krijgen.

Gisteren heb ik dan toch, eindelijk, op de vogelbeurs in Boskoop een Mozambiquesijsje (m) gekocht (€50,-): zit nu fief kijkend, strak en springend in m'n binnenkooi, dus het lijkt wel of ik een goed keus - met steun van andere vogelliefhebbers aldaar, gemaakt heb.
Toch nog wat vragen van een wat zenuwachtige beginnende vogelhouder.

- Het vogeltje is nog wat schuw - gaat zenuwachtig van tak naar tak als ik voor de kooi sta; dat zal echter wel normaal zijn? Kun je hem, zodanig tam maken zodat ik hem elke dag een uurtje buiten z'n kooi kan laten vliegen?
- Wat me wel verontrust is dat hij, naar mijn smaak, weinig drinkt?
- Ook dat hij geen gebruik maakt van het bakje grit en kalk; ik gebruik als bodembedekking als experiment maiskernen. Zou het bakje niet gunstig hangen?
- Als voeding geef ik hem 3/4 zaadmengsel voor tropische vogels + 1/4 eivoer; van dat laatste eet hij niet veel?
Ik lees ook over onkruidzaad en graszaad: zijn die belangrijk?
En die buffolo's en pinky's zijn alleen voor de tijd dat jongen groot gebracht worden?
Kun je beter gepast voeding geven, dus .../dag; hoeveel is dat dan?
- hij slaapt nu op stok - is bamboe te glad?, of is een nestbakje aan te bevelen?

Nou, neem me maar niet kwalijk dat ik weer zoveel vragen stel. 't Is het begin hè zullen we maar zeggen

PS Als ik hoor hoe hij kan zingen, geweldig. De mijne knirp alleen af en toe nog maar wat; zal ook wel wennen zijn?

vriendelijke groet
theodosius

Ton
04-09-2011, 18:15
ik zou hem niet los laten vliegen, hij gaat niet zelf terug in zijn kooi. een parkiet zou je wel los laten kunnen vliegen. maar met tropen word dat zelden of nooit gedaan. hou goed in de gaten dat hij zijn drinken kan vinden, dat is heel belangrijk. dat hij zenuwachtig heen en weer fladdert als jij voor de kooi staat, is normaal. hij zal eerst aan jou en de nieuwe kooi moeten wennen.

ik zou hem geen dierlijk voedsel zoals meelwormen en buffalo`s geven. ik zou het houden bij een goed tropenmengsel, aangevuld met wat graszaden. je zou het kunnen afwegen, en kunnen beginnen met 5 gram per dag. houd hij er van over, geef je nog wat minder. zo dwing je hem alle zaadjes te eten, en niet alleen het lekkere, soms dik makende zaad.

het zingen dat komt wat later wel, als hij wat meer gewend is.

je kan hem wel 1 of 2 x per week wat eivoer geven, zodat hij er wel mee gewend is. maar dat hoeft hij niet elke dag. ook af en toe wat trosgierst, vind tie wel lekker.

verder kan je hem ook appel, broccoli, witlof, boerenkool, wortel geven, maar echt met mate, niet meer als 1 x per week een klein stukje.

verdere vragen ? kom maar op, ik hoop dat je veel plezier van je vogel krijgt......:D

kingfisher
04-09-2011, 19:21
Dat een mozambique op stok slaapt is normaal,bamboe kan inderdaad te glad zijn.
Gebruik gewone 12 mm stokken of liever nog natuurlijke zodat je verschillende takdiktes hebt wat zijn poten ten goede komt.

Probeer elke dag badwater te verstrekken,een kwartiertje per dag is genoeg ,dan heeft hij gauw genoeg door wanneer het baddertijd is.

En verschillende soorten groenvoer en fruit zoals Ton zegt is prima maar zorg dat het goed gewassen is en droog gedept.

Grit/maagkiezel wordt naar behoefte genomen dus op dat bakje zal hij niet zo vaak zitten,dus niet vergelijken met de zaadbak.

Zelf zou ik het zaadmengsel niet mengen met het eivoer maar aparte bakjes maar dat is persoonlijk.

Veel plezier van je mozambique:)

populier
05-09-2011, 09:21
Mozambiqueen zijn nu eenmaal een beetje schuw, maar ik denk 1 vogel in een relatieve kleine kooi de meeste kans maakt een beetje mak te worden.

Ook drinkt deze vogel gewoon weinig, het zijn echte woestijn vogels.

Buffaloos kan je zeker 1 x in de week geven, zijn ze gek op, pinkies zullen denk ik minder worden gegeten.

Ook zijn het geen echte grit eters, dus zal je hem dat niet vaak echt zien eten.

Het badderen in de zgn badhuisjes doen mozambiqueeen slecht, het beste is een schoteltje op de bodem van de kooi te zetten.

De rui verloopt vlot bij deze vogels, je merkt het haast niet, af en toe zien je een veertje liggen, tijden de rui een dun schijfje komkommer aanbieden.

Idd, bamboe is veel te glad, het beste is in de natuur een paar mooie stokjes te vinden waar hij veel grip aan heeft om b.v. op te slapen, een nestje hoefje er niet in te hangen.

Is de vogel geringd?

Het zingen duurt ook nog wel even, op een gegeven moment hoor je hem wel als je bv even in een andere kamer bent.

Veel plezier met die gele rakker:)

theodosius
06-09-2011, 12:14
kingfisher, populier en Ton
hartelijk dank voor jullie gewaardeerde adviezen, cq geruststellingen.

Drinken
Ik hoorde ook van iemand anders dat mozambiquesijsjes weinig drinken; een paar keer per dag een 'gulpje' lijkt het.
Baden
Het witte en wat grote badhuisje vind hij waarschijnlijk te 'eng'; ik probeer het nu met een bakje op de bodem. Afwachten
Stokken
De bamboestokken zal ik vervangen.
Ringen
Hij heeft aan de linkerpoot een oranje ringetje, wat - voor zover ik het goed heb, zou betekenen dat hij in 2010 geringd is? Staat er verder nog wat op die ring; ik durf hem daarvoor niet zomaar te pakken.
Eten
Het tropisch zaadmengsel eet hij goed. Ik heb nu eens 5 gram afgewogen maar dat is toch wel veel? Eet hij dat allemaal per dag op? Geeft het zaad ook nog schilfertje/lege buitenschilletjes; moet je die wegblazen? In mijn huidige zaadmengsel zitten ook hel-groene en roze/rode kleine brokjes. Wat zijn dat?
Hij neemt nu zaad, eivoer, heel af en toe grit en dus spaarzaam water. Fruit en groenvoer laat hij vooralsnog staan.
Trosgierst: je geeft de hele tros/halm?
Zingen
Sinds ik hem aangemoedigd heb met een 'concurrent' van internet (you tube) zingt hij steeds vaker -als ik in een andere kamer ben; erg leuk.

Dus al met al heb ik geen klagen

nogmaals dank voor advies en graag nog eens tot een volgende keer
theodosius

Henk3
06-09-2011, 12:32
Verder staat er het ringvolgnummer op - b.v. 1 - 2 - 3 en verder.
Waarschijnlijk staat er ook NB op de ring: Nederlandse bond voor vogelliefhebbers.
En het kweeknummer : = het door de nbvv toegekende nummer.

Kijk deze link maar even door.
http://www.kvvv.nl/artikelen/divers/ringen-van-vogels.html

populier
06-09-2011, 12:47
De hel-groene en roze/rode kleine brokjes zie je wel eens in mengsels van een bepaald merk, ik weet niet meer welke, vroeger in Sluis mengsels.
Maar deze dingetjes worden nooit gegeten.

Als 5 gram te veel is blaas je het de volgende dag af en dan doe je er 2 dagen mee.

Je kan ook een bakje onkruidzaadjes aanbieden voor de variatie en/of wat Fonio paddy om te snoepen.

Trosgierst kan je gewoon in klein stukjes knippen, genoeg voor 1 dag b.v.

Succes.

Ton
06-09-2011, 13:03
je moet zelf even kijken, als 5 gram te veel is, geef je 4 gram, enzovoort. probeer een goed mengsel te krijgen, van een bekende fabrikant, al die frutsels die er bij zitten, is alleen maar goed voor de fabrikant.

Riny v
06-09-2011, 14:18
kingfisher, populier en Ton
hartelijk dank voor jullie gewaardeerde adviezen, cq geruststellingen.

Drinken
Ik hoorde ook van iemand anders dat mozambiquesijsjes weinig drinken; een paar keer per dag een 'gulpje' lijkt het.
Baden
Het witte en wat grote badhuisje vind hij waarschijnlijk te 'eng'; ik probeer het nu met een bakje op de bodem. Afwachten
Stokken
De bamboestokken zal ik vervangen.
Ringen
Hij heeft aan de linkerpoot een oranje ringetje, wat - voor zover ik het goed heb, zou betekenen dat hij in 2010 geringd is? Staat er verder nog wat op die ring; ik durf hem daarvoor niet zomaar te pakken.
Eten
Het tropisch zaadmengsel eet hij goed. Ik heb nu eens 5 gram afgewogen maar dat is toch wel veel? Eet hij dat allemaal per dag op? Geeft het zaad ook nog schilfertje/lege buitenschilletjes; moet je die wegblazen? In mijn huidige zaadmengsel zitten ook hel-groene en roze/rode kleine brokjes. Wat zijn dat?
Hij neemt nu zaad, eivoer, heel af en toe grit en dus spaarzaam water. Fruit en groenvoer laat hij vooralsnog staan.
Trosgierst: je geeft de hele tros/halm?
Zingen
Sinds ik hem aangemoedigd heb met een 'concurrent' van internet (you tube) zingt hij steeds vaker -als ik in een andere kamer ben; erg leuk.

Dus al met al heb ik geen klagen

nogmaals dank voor advies en graag nog eens tot een volgende keer
theodosius

Hallo theodosius,
Mooi dat je een mozambiquesijs gevonden hebt.
Dat oranje ringetje en het zingen wil zeggen dat je een jonge man van 2010
hebt.
Dus heb je een goede aankoop gedaan.
Als je een beetje geluk hebt kan je nu een jaar of 10 een mooie zanger hebben.
De lege schillentjes/schilvertjes van je zaad moet je elke dag eventjes afblazen.
En als hij dan nog niet de helft van het zaad opheeft kan je gerust het nog een keer voor een dag terug hangen.
Ook het trosgierst kan je de helft of 1 derde erbij hangen zo kan je dan 1 keer in de week nieuwe geven ( vers )
En hierdoor eet hij ook minder zaad. ( 5 gram )
Eivoer zou ik je aanraden 1 keer in de week omdat hij anders te vet kan worden.( ook niet langer dan hooguit 1 dag erin laten staan,kan vlug bederven ) en apart geven.
Heel veel succes met je mooie zanger.
Groeten Riny.

kingfisher
06-09-2011, 19:21
je moet zelf even kijken, als 5 gram te veel is, geef je 4 gram, enzovoort. probeer een goed mengsel te krijgen, van een bekende fabrikant, al die frutsels die er bij zitten, is alleen maar goed voor de fabrikant.

Sterker nog weet je waarvoor die rode en groene gekleurde "frutsels" erin zitten?
Verkooptactiek,niets meer en niets minder,iets wat leuk gekleurd is of er leuk uitziet verkoopt beter.

Zeg zelf,iets wat opvalt in het winkelschap door andere vorm of kleur daar loop je eerder naartoe dan naar hetzelfde of gelijkwaardig product wat ernaast ligt en dit niet heeft
Het geeft totaal geen (voedings)meerwaarde aan het product.

theodosius
07-09-2011, 20:02
Kingfisher, Riny v, Ton, Polpulier en Henk3, hartelijk dank.

Langzamerhand begint het me een beetje te dagen.
Nog iets over de voeding.

-Eivoer heeft als bestanddeel ei. Dat is aan bederf onderheving. Hoe lang kun je dan een zakje eivoer van de winkel bewaren? En kan dat beter in de ijskast dan erbuiten; gesloten of open?
- het 'normale zaad': in gesloten eventueel plastic containers of open; niet in de ijskast?

Wil niet badderen, maar niet ernstig hoor ik?

vriendelijke groet
theodosius

kingfisher
07-09-2011, 21:04
Hallo Theodosius,
het beste is voor 1 vogeltje een kleine verpakkingeivoer kopen,is wel iets duurder maar hoef je niet zolang te bewaren met risico van bederven.
Vogelzaad gewoon in een kiloverpakking goed zaadhandelaren hebben dat gewoon en niet die troep met zogenaamde fruit en groente stukjes,gewoon een goede zaadmengeling.

Gewoon droog en koel bewaren,ik doe het niet in de ijskast maar ik weet van iemand hier op het forum die zijn zaad in bussen in de koelkast bewaard(vogelzaad hè:D )maar ik heb daar niet de ruimte voor,een extra koelkast,en ik weet ook niet of daar voor en nadelen aan kleven.

Ik bewaar mijn vogelzaad in emmers waarvan ik het deksel doorboord heb met miniscule gaatjes en dit doe ik al jaren en tot nu toe geen bederf.

Badje vindt hij gauw genoeg anders eens voorzichtig met de plantespuit vernevelen,gaat hij steigeren dan stoppen maar vaak waarderen ze dit wel.

populier
08-09-2011, 08:27
Wil niet badderen

Ook niet met een bakje/schoteltje op de bodem van de kooi?

Voor mijn Mozambiqueen gebruikte ik altijd de ovale eivoer bakjes om te badderen.

Riny v
08-09-2011, 09:01
Nog iets over de voeding.

-Eivoer heeft als bestanddeel ei. Dat is aan bederf onderheving. Hoe lang kun je dan een zakje eivoer van de winkel bewaren? En kan dat beter in de ijskast dan erbuiten; gesloten of open?
- het 'normale zaad': in gesloten eventueel plastic containers of open; niet in de ijskast?

Wil niet badderen, maar niet ernstig hoor ik?

Hallo Theodosius,

Ook ik bewaar mijn vogelzaad droog en in plastic container een beetje open.
En zorgen dat je regelmatig vers koopt dus niet voor een jaar kopen.

Eivoer ook in zo'n klein mogelijke verpakking kopen en als je dit openmaakt zou ik het bewaren in de koelkast.( gesloten )staat misschien wel een datum op hoe lang houdbaar???
Ik maak mijn eivoer zelf en vries dit in.( voor ongeveer ander half maand )
Maar wil niet zeggen dat het eivoer in de winkel niet goed is!

Dit badderen zal hij het eerste doen in een schaaltje op de grond.( als hij er aan toe is.)

Groeten Riny.

theodosius
08-09-2011, 14:30
Kingfisher, Ring v en Populier,

Zaal dus geduld hebben met het schoteltje/bakje badwater op de bodem en het zaad 'luchten' en het eivoer in de ijskast doen.

wederom dank
theodosius

theodosius
10-09-2011, 17:32
beste vogel-helpers,

Nu ik een beetje weet hoe je 'het moet doen', heb ik in het forum gekeken hoe andere hun (binnen) kooien schoonhouden.
Nu zal er toch van tijd tot tijd een grote schoonmaak moeten plaats vinden.

Wat is het beste manier om het vogeltje in het kooitje (ca 80x60x50) te vangen? Heet dat uitvangen?
Met kippen is het vaak makkelijker als je wacht tot het donker is en ze opstok zitten. Is dat bij tropische vogeltjes ook een goede manier?

dank
theodosius

kingfisher
10-09-2011, 18:54
beste vogel-helpers,

Nu ik een beetje weet hoe je 'het moet doen', heb ik in het forum gekeken hoe andere hun (binnen) kooien schoonhouden.
Nu zal er toch van tijd tot tijd een grote schoonmaak moeten plaats vinden.

Wat is het beste manier om het vogeltje in het kooitje (ca 80x60x50) te vangen? Heet dat uitvangen?
Met kippen is het vaak makkelijker als je wacht tot het donker is en ze opstok zitten. Is dat bij tropische vogeltjes ook een goede manier?

dank
theodosius

Hoi Theodosius,
waarom uitvangen,ik neem aan dat er een zandlade in zit,die kun je gewoon schoonmaken en de tralies gewoon afdoen met een sponsje,stokken dubbel aanschaffen en ene set schoonmaken andere set in de kooi.
Leg een latje in de opening van de zandlade dan kan hij in ieder geval niet ontsnappen.

De vogel went hier gauw genoeg aan,leuk vinden ze het nooit maar je kunt het wel zo doen dat de vogel er het minste last van heeft.

Wil je dan de kooi echt een keer helemaal super doen dan zal de vogel eruit moeten maar ik ving vroeger thuis de vogel(s) nooit uit maar liet ze gewoon overwippen in een extra kooitje wat ik had,gewoon een klein dingetje hoeft niet groot te zijn.

Want als je ze uitvangt wat dan,waarheen met de vogel,je kunt hem moelijk vasthouden tot iemand anders de kooi schoon heeft gemaakt:D

populier
10-09-2011, 21:17
Een mooi stukje wat Kingfisher heeft geschreven en erg leerzaam denk ik zo.

Want dit soort vogels, wordt juist schuwer als men ze gaat uitvangen.

Dus gelieve zo min mogelijk met de handen aan het beestje zitten.:)

Barend
11-09-2011, 08:56
Sterker nog weet je waarvoor die rode en groene gekleurde "frutsels" erin zitten?
Verkooptactiek,niets meer en niets minder,iets wat leuk gekleurd is of er leuk uitziet verkoopt beter.

Zeg zelf,iets wat opvalt in het winkelschap door andere vorm of kleur daar loop je eerder naartoe dan naar hetzelfde of gelijkwaardig product wat ernaast ligt en dit niet heeft
Het geeft totaal geen (voedings)meerwaarde aan het product.

Ja , zo zie je , het oog wil ook wat? -0-

theodosius
14-09-2011, 09:58
hartelijk dank voor jullie advies.

Ik zal er ekening mee houden, dwz het vogeltjes zo min mogelijk aanraken.

Licht
Omdat de kooi wat donker hangt heb ik er een TL-lamp boven gemaakt.
Die brandt nu van 8-8. Zo gauw de lamp ;s morgens gaat branden begint hij te fluiten.
- Is 12 uur slaap genoeg voor één mozambique sijsje, en moet dat in de winter langer?

graag nog een keer advies

vriendelijke groet theodosius