Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beste tijd vogeltje te kopen (beginneling)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • beste tijd vogeltje te kopen (beginneling)

    hallo allemaal,

    Na lang zoeken op het internet ben ik langzamerhand wat meer te weten gekomen over het houden van tropische vogeltjes.
    Ik wil graag een mozambique sijsje kopen; een mannetje want ik heb begrepen dat die het mooiste zingen. Het vogeltje komt binnen in een redelijk grote kooi te zitten.
    Nu weet ik echter niet wat de beste tijd is om een mozambique sijsje te kopen; er is een soort van vaststaande reeks van acitiviteiten heb ik begrepen:kweek-tentoonstellingen- opgroeien jonge vogels.
    --Kan iemand me daarover wat meer vertellen.
    -En graag ook waar ik zo een vogeltje kan kopen; er is weinig aanbod op internet.
    -Ook, is het beter een jong vogeltje te kopen dan een wat oudere (zeg 1-2 jaar)?

    hartelijk dank
    theodoisus (beginner)

  • #2
    Hoi,
    op zich is het nu een goede tijd om naar een mozambiquesijs te gaan kijken,ze worden nu en de komende maanden regelmatig aangeboden.
    hou wel rekening met een prijs van circa 50 euro.

    Tja leeftijd,als je bedenkt dat ze wel een jaar of 12-13 kunnen worden met een goede verzorging kun je vogels tot een jaar of 3 met een gerust hart kopen maar koop in ieder geval een geringde vogel dan ben je zeker van de leeftijd.

    Op zich kom je ze op een verenigingbeurs of vogelmarkt wel tegen maar ga dan desnoods met iemand kijken die verstand van zaken heeft zodat je geen miskoop doet.
    En een handelaar hoeft niet altijd slecht te zijn er zijn ook particulieren die wel eens rommelen om zo maar te zeggen.
    Of zet een advertentie op bijvb vogelmarktplaats of op de serinus site(essb) hier zitten wel een aantal mozambiquekwekers,ik denk wel dat je respons krijgt.
    Succes
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Is het de bedoeling dat er uiteindelijk een paartje gevormd word?
      of enkel omdat het vogeltje goed zingt?
      http://dewittn17.skyrock.com/

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Beste Theodosius,

          Een span leverd niet per definitie jongen op. Komt vaak wel ff iets meer bij kijken.
          Je kan ze ook alleen als span bij elkaar zetten zonder nestgelegenheden.

          Je kan ook niet altijd zomaar van elke vogel een losse pop kopen dus wel even opletten hoe het bij deze vogels zit.

          Verder volgens mij zijn deze vogels juist deze tijd actief/broeden en zullen de evt. jongen
          dan ook vanaf over een maand of later aangeboden worden.
          Zelf vind ik een jonge vogel altijd wel een must. meer omdat deze vogel
          nog niet geprobeerd is met de kweek.
          Ook zeg je de vogel binnen te gaan houden dus dan hoef je geen rekening
          te houden met een vogel die kouder komt te zitten dan dat ze bij de eigenaar zitten.

          gr. Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            bedankt

            Bedankt voor je raadgevingen Ben86

            Ja, ik ben er, na zoeken op internet, ook achtergekomen dat mozambique sijsje niet zo gemakkelijke gaan broeden. Het weglaten van nestmogelijkheid (open neststeun, plekje, hooi e.d.) perkt hun broedgedrag erg in?

            Ik zie op de aangeboden sijsjes op internet (zeer spaarzaam) dat meestal paartjes aangeboden worden, zoals jij al meldde.

            Ga morgen voor het eerst naar een vogelsbeurs (Boskoop) en hoop daar wat meer te leren en misschien wel een sijsje te vinden.

            hartelijk dank
            en ik laat van me horen
            theodosius

            Opmerking


            • #7
              mozambiquesijs

              Beste Theodosius (mooie naam, trouwens),
              Bij mij broeden de mozambiquesijzen van september tot maart/april. Ik kweek ze in broedkooien binnen bij een temperatuur van ongeveer 16 graden. Ik heb de kweekkoppels kort geleden bij elkaar gezet en ik hoop dat ze het weer willen gaan doen. Het zijn niet de gemakkelijkste vogels om mee te kweken. Het ene jaar gaat het beter dan het andere...
              De beste tijd om een jonge mozambiquesijs te kopen is dus over een maand of drie, vier (dan is het meestal wel mogelijk om bij de jonge vogels te zien wat mannen en poppen zijn). Ze kunnen vrij oud worden (wel meer dan 10 jaar). Gangbare prijs is 50 tot 70 euro voor een goed gezonde vogel (maar als je er 10 jaar plezier van hebt valt dat per jaar eigenlijk nog wel mee....). De mannetjes kunnen prachtig zingen (zie deze link bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=M7IsHo8KRa4d )
              Succes

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door theodosius
                Bedankt voor je raadgevingen Ben86

                Ja, ik ben er, na zoeken op internet, ook achtergekomen dat mozambique sijsje niet zo gemakkelijke gaan broeden. Het weglaten van nestmogelijkheid (open neststeun, plekje, hooi e.d.) perkt hun broedgedrag erg in?

                Ik zie op de aangeboden sijsjes op internet (zeer spaarzaam) dat meestal paartjes aangeboden worden, zoals jij al meldde.

                Ga morgen voor het eerst naar een vogelsbeurs (Boskoop) en hoop daar wat meer te leren en misschien wel een sijsje te vinden.

                hartelijk dank
                en ik laat van me horen
                theodosius
                In boskoop zullen ze best wel zitten maar let op wat ik gezegd heb,geef je ogen goed de kost en koop een geringde vogel die helder uit zijn ogen kijkt en strak zit.
                Laat de persoon die hem evt.verkoopt niet even heen en weer vliegen want dan zit een vogel altijd strak.
                Neem de tijd ervoor en bij twijfel loop ervoorbij.
                Mvg,
                Kingfisher.

                Opmerking


                • #9
                  Zoals je ziet theodosius, heb je hier wel stevig advies gekregen. Toch nog even het mijne erbij gooien

                  Mocht ik van jou zijn ga voor een paartje
                  Altijd leuk om een man te hebben die zingt voor zijn vrouwtje te versieren.

                  En jongen erbij, prachtig om te zien hoe je van een ei, waar je twee weken op wacht tot het uitkomt, zulke prachtige vogels kan krijgen.

                  en het belangrijkste van allemaal je kan zeggen dat je ze zelf hebt gekweekt!!!

                  Veel succes in je zoektocht!
                  En maak de juiste keuze in vogels.
                  Niet elke vogel is de juiste.

                  Greetz Treursijs
                  http://dewittn17.skyrock.com/

                  Opmerking


                  • #10
                    Mozambiquesijs

                    Oorspronkelijk geplaatst door theodosius
                    Bedankt voor je raadgevingen Ben86

                    Ja, ik ben er, na zoeken op internet, ook achtergekomen dat mozambique sijsje niet zo gemakkelijke gaan broeden. Het weglaten van nestmogelijkheid (open neststeun, plekje, hooi e.d.) perkt hun broedgedrag erg in?

                    Ik zie op de aangeboden sijsjes op internet (zeer spaarzaam) dat meestal paartjes aangeboden worden, zoals jij al meldde.

                    Ga morgen voor het eerst naar een vogelsbeurs (Boskoop) en hoop daar wat meer te leren en misschien wel een sijsje te vinden.

                    hartelijk dank
                    en ik laat van me horen
                    theodosius
                    Hallo Theodosius,

                    Je schrijft ( beginner )
                    Kan je dan niet beter proberen een kweker in je buurt te zoeken?
                    Die mozambiquesijzen kweekt?
                    Dan in Boskoop misschien te kopen.
                    Deze kan je veel leren en je kunt dan ook veel zien hoe het moet.
                    Mozambiquesijs moet ongeveer 6 of 7 maanden oud zijn voor je ziet of het een man of pop is.
                    Er zijn al veel jonge poppen wat ze in het begin natuurlijk allemaal zijn
                    verkocht wat later een man is.
                    Dus jonge tussen 8 of 10 maanden kan je het beste kopen.
                    Dit zullen ze in Boskoop (administratie) niet laten zien.
                    Ook niet of ze broer en zus zijn.
                    En zo zijn er nog meer dingen.
                    Ik wil je niet de les leren.
                    Maar het zou jammer zijn van het geld en nog meer om zo te beginnen.
                    Dus in boskoop kan je veel leren,maar kopen is uitkijken!!!

                    Groeten Riny.

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        ik zou hem niet los laten vliegen, hij gaat niet zelf terug in zijn kooi. een parkiet zou je wel los laten kunnen vliegen. maar met tropen word dat zelden of nooit gedaan. hou goed in de gaten dat hij zijn drinken kan vinden, dat is heel belangrijk. dat hij zenuwachtig heen en weer fladdert als jij voor de kooi staat, is normaal. hij zal eerst aan jou en de nieuwe kooi moeten wennen.

                        ik zou hem geen dierlijk voedsel zoals meelwormen en buffalo`s geven. ik zou het houden bij een goed tropenmengsel, aangevuld met wat graszaden. je zou het kunnen afwegen, en kunnen beginnen met 5 gram per dag. houd hij er van over, geef je nog wat minder. zo dwing je hem alle zaadjes te eten, en niet alleen het lekkere, soms dik makende zaad.

                        het zingen dat komt wat later wel, als hij wat meer gewend is.

                        je kan hem wel 1 of 2 x per week wat eivoer geven, zodat hij er wel mee gewend is. maar dat hoeft hij niet elke dag. ook af en toe wat trosgierst, vind tie wel lekker.

                        verder kan je hem ook appel, broccoli, witlof, boerenkool, wortel geven, maar echt met mate, niet meer als 1 x per week een klein stukje.

                        verdere vragen ? kom maar op, ik hoop dat je veel plezier van je vogel krijgt......
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking


                        • #13
                          Dat een mozambique op stok slaapt is normaal,bamboe kan inderdaad te glad zijn.
                          Gebruik gewone 12 mm stokken of liever nog natuurlijke zodat je verschillende takdiktes hebt wat zijn poten ten goede komt.

                          Probeer elke dag badwater te verstrekken,een kwartiertje per dag is genoeg ,dan heeft hij gauw genoeg door wanneer het baddertijd is.

                          En verschillende soorten groenvoer en fruit zoals Ton zegt is prima maar zorg dat het goed gewassen is en droog gedept.

                          Grit/maagkiezel wordt naar behoefte genomen dus op dat bakje zal hij niet zo vaak zitten,dus niet vergelijken met de zaadbak.

                          Zelf zou ik het zaadmengsel niet mengen met het eivoer maar aparte bakjes maar dat is persoonlijk.

                          Veel plezier van je mozambique
                          Mvg,
                          Kingfisher.

                          Opmerking


                          • #14
                            Mozambiqueen zijn nu eenmaal een beetje schuw, maar ik denk 1 vogel in een relatieve kleine kooi de meeste kans maakt een beetje mak te worden.

                            Ook drinkt deze vogel gewoon weinig, het zijn echte woestijn vogels.

                            Buffaloos kan je zeker 1 x in de week geven, zijn ze gek op, pinkies zullen denk ik minder worden gegeten.

                            Ook zijn het geen echte grit eters, dus zal je hem dat niet vaak echt zien eten.

                            Het badderen in de zgn badhuisjes doen mozambiqueeen slecht, het beste is een schoteltje op de bodem van de kooi te zetten.

                            De rui verloopt vlot bij deze vogels, je merkt het haast niet, af en toe zien je een veertje liggen, tijden de rui een dun schijfje komkommer aanbieden.

                            Idd, bamboe is veel te glad, het beste is in de natuur een paar mooie stokjes te vinden waar hij veel grip aan heeft om b.v. op te slapen, een nestje hoefje er niet in te hangen.

                            Is de vogel geringd?

                            Het zingen duurt ook nog wel even, op een gegeven moment hoor je hem wel als je bv even in een andere kamer bent.

                            Veel plezier met die gele rakker
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              wederom dank

                              kingfisher, populier en Ton
                              hartelijk dank voor jullie gewaardeerde adviezen, cq geruststellingen.

                              Drinken
                              Ik hoorde ook van iemand anders dat mozambiquesijsjes weinig drinken; een paar keer per dag een 'gulpje' lijkt het.
                              Baden
                              Het witte en wat grote badhuisje vind hij waarschijnlijk te 'eng'; ik probeer het nu met een bakje op de bodem. Afwachten
                              Stokken
                              De bamboestokken zal ik vervangen.
                              Ringen
                              Hij heeft aan de linkerpoot een oranje ringetje, wat - voor zover ik het goed heb, zou betekenen dat hij in 2010 geringd is? Staat er verder nog wat op die ring; ik durf hem daarvoor niet zomaar te pakken.
                              Eten
                              Het tropisch zaadmengsel eet hij goed. Ik heb nu eens 5 gram afgewogen maar dat is toch wel veel? Eet hij dat allemaal per dag op? Geeft het zaad ook nog schilfertje/lege buitenschilletjes; moet je die wegblazen? In mijn huidige zaadmengsel zitten ook hel-groene en roze/rode kleine brokjes. Wat zijn dat?
                              Hij neemt nu zaad, eivoer, heel af en toe grit en dus spaarzaam water. Fruit en groenvoer laat hij vooralsnog staan.
                              Trosgierst: je geeft de hele tros/halm?
                              Zingen
                              Sinds ik hem aangemoedigd heb met een 'concurrent' van internet (you tube) zingt hij steeds vaker -als ik in een andere kamer ben; erg leuk.

                              Dus al met al heb ik geen klagen

                              nogmaals dank voor advies en graag nog eens tot een volgende keer
                              theodosius

                              Opmerking

                              Working...
                              X