Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken met blinde dieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweken met blinde dieren

    Voor een onderzoekje van mij vraag ik mij af of er iemand is (of weet hebben van iemand) die gekweekt heeft met dieren welke blind zijn / waren aan 2 ogen of iemand kennen die met blinde dieren heeft gekweekt.
    Kweken met 2 blinde dieren lijkt me lastig, maar wel zou ik graag willen weten of dan het mannelijke of het vrouwelijke dier blind was.


    mvg Eelke

  • #2
    Als je met twee blinde dieren kweekt zijn zijn zowel mannetje als vrouwtje blind

    mvg eddie

    Opmerking


    • #3
      een oog koning

      Hoi Eelke.
      Ik heb hier in West Australie een vriend die gekweekt heeft met een blinde vogel. Het gaat hier over een Crimson finch. De hen was totaal blind maar zolang er niets in de voliere werd veranderd kon ze haar weg goed volgen en wist de voederbak best te vinden.Ik bracht deze vriend een bezoek in Mei van dit jaar en verbleef drie dagen binnen zijn voliere terwijl Gary op zijn werk zat.
      Sinds ons rondreizen hier in WA heb ik van Gary een e mailtje mogen ontvangen om me mede te delen dat de Crimsons 5 jongen op stok hebben gebracht.
      Verder had mijn vriend ook een Bichenow die niet van de grond af kon komen. door het onder 45 graden plaatsen van Tea tree achter in de voliere
      kon deze vogel wel in haar nestkastje komen en heeft ook 4 jongen op stok gebracht.
      Ik had al gedacht dit eertijds, na mijn thuiskomst, te vermelden op het forum, maar gezien jij dit nu aanhaalt hier is de ervaring van een van mijn vrienden.
      Zo zie je maar, een blinde vink is beter dan een slavink.

      Groet, Kees, bijna in Wyndham, West Australie

      Opmerking


      • #4
        Hallo Kees,

        Heel mooi verhaal, is er al iets bekent of 1 of enkele van de jongen ook nu blind zijn van de Crimson Finch, daar ben ik benieuwd naar of het erfelijk is.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Hi Michael.
          Ik zit een beetje uit de buurt maar zal hem over een paar weken op mijn terug reis bellen en informeren.

          Groet, Kees.

          Opmerking


          • #6
            Ok dank, fijne tijd nog tijdens de reis
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Er heeft ooit een artikel in onze vogels gestaan over een splendidparkiet (pop) die blind was, maar in een aangepast voliere wel een nest heeft groot gebracht. Of de jongen blind waren, weet ik niet meer.
              www.vogeltuin.webnode.nl

              Opmerking


              • #8


                Enkele steekwoorden uit dit onderzoek over licht:
                Ritme, golfbewegingen, seizoenen, biologische sensoren, staafjes + kegeltjes + ganglioncellen, ziekten, lichttherapie, Alzheimer.

                Vooral de gegevens uit o.a. dit stukje over waarneming (wel of niet bewust) en het niet kunnen waarnemen hebben mij destijds aangezet om dit iet wat vreemde topic te openen.


                mvg.

                Opmerking


                • #9
                  Ik ben blijven steken op Alzheimer

                  Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                  Opmerking


                  • #10
                    of korsakov ?



                    grt hans.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ele , Sorry. Ik vind deze topic maar een groot sterk verhaal. Vraag de
                      "roodoogkwekers" die weten hoe het zit met vogels die niet goed zien laat staan blind zijn. Ik zou er geen seconde over denken om een blinde vogel voor de kweek op te zetten.

                      Opmerking


                      • #12
                        Het lijkt misschien zo op het oog zeker ver gezocht en ik weet dat dit op het randje balanceerd hoor

                        Echter bij blinde mensen is onderzocht hoe en of wat de effecten zijn van het (dag)licht op hun o.a. hun bioritme. (termen als o.a. 3de oog kwam ik daar bij tegen)
                        Om te kijken of hier ook info over bekend was bij dieren heb ik dit topic geopend.

                        mvg. Eelke

                        Opmerking


                        • #13
                          Denk dat bij mensen de voortplantingsdrang niet afhankelijk is van het aantal lichturen bij menig vogel wel.
                          Vraag eens aan een oude vinkenier of vroeger de zgn blinde vinken <niet van de slager > continu zongen en of ze nog een dag/nachtritme hadden

                          mvg eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            Ook bij mensen lijkt daglengte een rol te spelen, dit aan de hand van geboortecijfers in bepaalde maanden.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                              Denk dat bij mensen de voortplantingsdrang niet afhankelijk is van het aantal lichturen bij menig vogel wel.
                              Vraag eens aan een oude vinkenier of vroeger de zgn blinde vinken <niet van de slager > continu zongen en of ze nog een dag/nachtritme hadden

                              mvg eddie
                              Zeer slecht voorbeeld dat je aanhaalt Eddie
                              Blinde Vinken???????
                              Het dicht schroeien van de oogleden van "slagvinken" is iets uit de oertijd.

                              Mensen die dit ooit gezien hebben leven waarschijnlijk al lang niet meer.
                              Ik en mijn kennissen kring hebben dit nog nergens gezien in iedergeval. En ik kan heel veel vinkeniers waarvan een groot gedeelte al op (zeer) hoge leeftijd is. We hebben het vaak over het in slecht daglicht zetten van onze hobby dit is weer een van de klassieke voorbeelden. Geen van deze oude vinkeniers heeft ooit een vink gezien die op deze manier is mishandelt. Wij en onze tegenstanders zouden eens bij de echte feiten moeten blijven en geen zeer " oude koeien uit de sloot moeten halen" die niets bijdragen tot wederzijds begrip.

                              Dit is echter " off topic"

                              Opmerking

                              Working...
                              X