PDA

Bekijk Volledige Versie : Mais

Huub
22-08-2011, 12:26
Nu staan de velden vol met mais.
Ik heb een paar kolven geplukt en in schijven gesneden de pitten zijn nog zacht en mijn tropen vogels vinden het heerlijk, wat is de voedings waarde hiervan?
Heeft iemand hier ervaring mee

populier
22-08-2011, 12:30
100 gram = 373 Kcal (1556.6 Kj), koolhydraten 71 %, water 10 %, eiwitten 11 %, vet 5 %, ruwe celstof 1.5 %. En veel zetmeel:)

Schijnt er goed je gele vogels mee op te kunnen kleuren.

jeffrey rahoens
22-08-2011, 12:32
Ik vind het leuker als je de kolven zo in de volière hangt, je moet ze er eens zien aan pikken:D Wel de blaadjes er even aftrekken;)
Ik denk dat ik er ook eens enkele ga gaan aftrekken

RobK
22-08-2011, 13:11
Mais
Nu staan de velden vol met mais.
Ik heb een paar kolven geplukt en in schijven gesneden

De eigenaar van het perceel weet precies welk soort mais, met welke eigenschappen er op het veld staat. Ik zou hem dezelfde vraagstelling eens voorleggen...

Groet,

Rob.

populier
22-08-2011, 13:24
Kan je meteen even afrekenen van de meegenomen kolfen:D

Hans de Vries
22-08-2011, 18:26
Kan je meteen even afrekenen van de meegenomen kolfen:D
En vraag dan ook even of de zaak bespoten is, het zou jammer zijn als je vogels er ziek van worden...

gr
Hans.

Ton
22-08-2011, 19:07
als het beroepsmatig geteeld word, word er helaas maar al te vaak bestrijdings middel gebruikt. om per hectare gewas een zo groot mogelijke opbrengst te verkrijgen. wel logies eigenlijk, als ik boer was, deed ik het ook denk ik. maar voor je tere vogels is het funest.

Danny1
22-08-2011, 21:41
En vraag dan ook even of de zaak bespoten is, het zou jammer zijn als je vogels er ziek van worden...

gr
Hans.

De meeste voedermaïs wordt gezaaid eind april, begin mei. Het wordt slechts éénmaal bespoten als de plant 20 à 30 cm hoog staat tegen bodem onkruid.

Nu staan de stengels ruim 2 m. hoog. Ik zie nergens daar nog een sproeimachine doorrijden.

De zaadjes hebben wel een dosis gift meegekregen bij het zaaien, die nu totaal uitgewerkt zou moeten zijn. (Zie de roze kleur van het zaad). Lijkt mij een (redelijk) veilig gewas nu op deze periode in het jaar.

Ik geef geen onrijpe maïs aan m'n vogels (wegens een te warme, gele gloed), wel af en toe een plukseltje verse oregano met afwisselend een weinig vogelmuur.

Groeten
Danny

jeffrey siemerink
22-08-2011, 21:56
goed idee dat mais! haha inderdaad denk niet dat er nog een sproei machine door heen rijdt.

nu we het er toch over hebben? waar krijg je je vogels nog meer mooi groen of geel mee? heb namelijk kanaries die groen zwart zijn , ik wil kijken of ik ze nog groener kan krijgen aangezien ze nog in de rui zijn.:confused:

groetjes!

girlits
22-08-2011, 22:15
Bruidssluier is goed voor zwart/gele kanarie,s en niet in de zon.

mvg eddie

jeffrey siemerink
22-08-2011, 22:18
hoe bedoel je niet in de zon?

anders worden ze bruin bedoel je natuurlijk:D :D

kingfisher
23-08-2011, 18:52
hoe bedoel je niet in de zon?

anders worden ze bruin bedoel je natuurlijk:D :D

Nee,de veren bleken op,vergelijk maar met blonde mensen die zijn na een goed vacantie ook veel blonder.

kingfisher
23-08-2011, 18:55
Bruidssluier is goed voor zwart/gele kanarie,s en niet in de zon.

mvg eddie

Eddie,dat heeft toch alleen betrekking op de poten en snavel of heb ik dat verkeerd,dat ze donkerder/zwarter worden en niet op de kleur?

Ik voer het al tijden aan mijn wilde kanaries op aanraden van een collegakweker en de poten zijn inmiddels een stuk donkerder wat bij mij altijd een probleem was omdat ik binnen kweek.

jeffrey siemerink
23-08-2011, 20:18
groeit die bruisluier in de natuur of kun je hem ergens kopen?

girlits
23-08-2011, 22:37
Of het ook op de bevedering werkt zou ik niet weten maar als poten en snavel donkerder worden en de vogel niet opbleekt ziet hij er mooier uit.
Kunt er mischien tagetes of geel intensief bij geven wat het geel in de bevedering iets ophaalt,dit versterkt nl de vetstofkleuren.
Moet ook redelijk intensief kweken,oppassen voor teveel schimmel.
Bruidssluier is een klimplant die je gewoon over de voliere of in de voliere kunt laten groeien.Als je hem in de voliere zet,de basis achter gaas zodat hij niet helemaal wordt opgevreten.
Tagetes wordt gemaakt van het afrikaantje<tuinplant> deze kun je ook voeren,groen/bloemen/zaad.

mvg eddie

hansd
24-08-2011, 00:34
bij mij komen ze bijna niet aan de bruidsl. hang regelmatig verse ranken in mijn voli.
maar de vogels kijken er niet naar om ,zelfs de kanarie.:huh
bedenk wel dat bruidsluier in het groeiseizoen een meter per week of meer groeit,hij kruipt dan echt overal in en tussen.dit kan wel eens vervelend uitpakken in een voliere.dus regelmatig snoeien.

grt hans.

kingfisher
24-08-2011, 21:15
bij mij komen ze bijna niet aan de bruidsl. hang regelmatig verse ranken in mijn voli.
maar de vogels kijken er niet naar om ,zelfs de kanarie.:huh
bedenk wel dat bruidsluier in het groeiseizoen een meter per week of meer groeit,hij kruipt dan echt overal in en tussen.dit kan wel eens vervelend uitpakken in een voliere.dus regelmatig snoeien.

grt hans.

De vogels hier zijn er gek op,de wilde kanaries,de geelkruinen en zelfs de picoletten.

jeffrey siemerink
24-08-2011, 21:17
toch eens kijken of ik ergens aan plant of wat kan krijgen om mooi tegen het gaas aan te laten groeien ofzo..

enig idee wat zoiets kost?

jeffrey siemerink
25-08-2011, 00:44
UPDATE , vandaag naar het snoekvissen even een paar mais golfjes mee geplukt! heb er nu een in hangen het zijn net spechten! haah , ze moeten echt goed bikken om het mais los te krijgen. maar ik geef toe ze zijn er dol op!

RobK
25-08-2011, 01:19
De eigenaar van het perceel vond het geen probleem? Blijf ik wat moeite mee houden, wereldkundig maken dat je iets meeneemt zonder te betalen.

Groet,

Rob.

Ton
25-08-2011, 11:30
in elk tuincentrum, hangen van die zakjes, met zaad van verschillende plant soorten. daar zit ook mais bij. voor een paar centen, kan je je eigen mais verbouwen.

jeffrey siemerink
26-08-2011, 16:15
heb het netjes gevraagd en ik mocht er 5 mee nemen omdat ik het zo lief vroeg haha!:D

populier
26-08-2011, 17:22
Of gewoon te koop bij de Appie.:)

Animal
26-08-2011, 17:56
De mais die hier verbouwd wordt ,is alleen maar voor veevoer bedoeld ,dus als je het aan de boer vraagd zul je best een paar kolven mogen hebben.
Paarden eten ook graag die maiskolven.

Antoni Hopmann
26-08-2011, 19:15
heb het netjes gevraagd en ik mocht er 5 mee nemen omdat ik het zo lief vroeg haha!:D

Zo zie je maar,Jeffrey.
De positieve benadering werkt goed.

jeffrey siemerink
02-09-2011, 14:46
de mais zul je nu helaas niet meer kunnen voeren , ze zijn hier al zo hard als steen. zag het gister. de kinderen holden door de velden om de mais te plukken voor de proppenschieters... (dit is wel erg schadelijk voor de boer):(
hierdoor slopen ze veel planten en kolven, stappen op het draad en dit gaat stuk .. maarja er zal wel raak politie worden gebeld.

populier
02-09-2011, 15:13
De politie heeft het te druk met auto-achterruit luchtbuks schieters;)

Hans de Vries
02-09-2011, 16:34
de mais zul je nu helaas niet meer kunnen voeren , ze zijn hier al zo hard als steen. zag het gister. de kinderen holden door de velden om de mais te plukken voor de proppenschieters... (dit is wel erg schadelijk voor de boer):(
hierdoor slopen ze veel planten en kolven, stappen op het draad en dit gaat stuk .. maarja er zal wel raak politie worden gebeld.

Als je mais wilt hebben kun je toch ook bij Appie H. terecht?
Even koken tot ze beetgaar zijn, beetje geklaarde boter er over en smullen maar..... je vogels hebben overigens ze liever rauw.;)

gr
Hans.

jeffrey siemerink
03-09-2011, 11:54
Als je mais wilt hebben kun je toch ook bij Appie H. terecht?
Even koken tot ze beetgaar zijn, beetje geklaarde boter er over en smullen maar..... je vogels hebben overigens ze liever rauw.;)

gr
Hans.

tjonge jonge je hebt wel smaak!:D ja dat zal wel kunnen mais uit blik zouden ze dat ook eten ??

Hans de Vries
03-09-2011, 18:02
tjonge jonge je hebt wel smaak!:D ja dat zal wel kunnen mais uit blik zouden ze dat ook eten ??

Yep, mais uit blik eten ze ook... Even laten uitlekken en naast je eivoertje verstrekken.

gr
Hans

tome
03-02-2015, 20:53
Wat ik altijd doe is de maïs pakken van de grond als er gehakseld is. De kolf is altijd beschermt door het blad en de boer vind het niet erg omdat de maïs toch al geoogst is. Eerst ga we kijken hoever de korrel gerijpt is. Dit kun je doen om het doormidden te snijden. Als het zetmeel binnen in hard is gaan we de rest van de kolf pellen, deze vermalen we in een molentje, deze plet en korrelt de korrel tot fijne maïsmeel. Dit verstrek ik af en toe aan de vogels en dat vinden ze geweldig lekker! Maïsmeel is ook te krijgen bij veevoederbedrijven. Maar zelf maken kan ook:)

kingfisher
03-02-2015, 21:52
Hou je er rekening mee dat mais bespoten kan worden,zou oppassen.

fons
03-02-2015, 22:21
Hou je er rekening mee dat mais bespoten kan worden,zou oppassen.

Veel mais wordt opgekuild als voer voor de koeien in de wintermaanden. Zal er dan niet zoveel mogelijk zonder gif gespoten worden, of met gif dat door weer en wind weer vervlogen is tegen de tijd dat de mais rijp is?

groetjes fons

kingfisher
03-02-2015, 22:39
Misschien wel,maar weet jij het verschil tussen voedermais en consumptiemais?
Ik niet.

casehulsebosch
03-02-2015, 22:57
"Misschien wel,maar weet jij het verschil tussen voedermais en consumptiemais?
Ik niet".

Ik wel. Gewoon even proeven dan weet je het meteen Bob.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

fons
03-02-2015, 23:11
@ kingfisher,
Zal ik in september van 2 verschillende velden een kolf opsturen?

groetjes fons

kingfisher
03-02-2015, 23:33
Ja,dan weet ik het ook,zeker met een beetje gesmolten boter erover.:p

Maar zonder dollen,kun je het ook op het zicht zien want dat weet ik dus niet.

fons
03-02-2015, 23:47
Helaas weet ik het verschil niet, maar na de leuke reactie van Kees kon ik me niet inhouden.

groetjes fons

tome
04-02-2015, 00:02
Het gif wat gebruikt wordt op de velden is in het begin aangebracht op de planten, in eindstadium zie je er weinig van terug, men voert het ook aan het melkvee en hoe vaak gebeurt wel niet dat er duiven of kraaien bij de kuilen zitten maïs te eten, en dan na te gaan dat eenmaal in de kuil bespoten wordt met zuur voor betere houdbaarheid. Het gif wat op de maïs wordt gespoten is behoorlijk uitgebalanceerd, het komt zelf voor dat het gif over de nesten van kievitten wordt gespoten onbewust, dit kan geen kwaad voor het broedproces. Maar ik geef je geen ongelijk het is altijd blijven opletten wat men gebruikt.