PDA

Bekijk Volledige Versie : UV-licht

ele
22-08-2011, 07:43
Enkele vragen die mij bezig houden, misschien dat jullie daar een antwoord op weten.
Laat glas uv-straling door?
Laat Lexaan (plexiglas) uv-licht door?

mvg. Eelke

Jobert
22-08-2011, 08:14
Ele, glas laat geen UV straling door (je wordt ook niet bruin als je achter glas zit, enkel warm ;))
plexiglas (polyacrylaat) laat echter wel UV straling door. Ik denk dat er op google ook wel enkele goede bronnen te vinden zijn, anders wil ik straks nog wel even zoeken.

Gr Jobert

Edit: Ik zit nog even te kijken en zie dat ik in de gauwigheid weer over iets heen gelezen heb. Je vroeg specifiek naar lexaan. Nu heb ik daar zelf geen ervaringen mee maar nalezen leert me dat er zowel UV-blokkerende als UV-doorlatende lexaanplaten zijn. Hopelijk heb je hier wat aan.

Animal
22-08-2011, 12:57
Er zijn 3 soorten uv straling.
A ,is de veilige ,,B en C zijn de gevaarlijke stralingen.
Speciaal glas laat ook de gevaarlijke straling door.

ele
23-08-2011, 15:19
Speciaal glas laat ook de gevaarlijke straling door.
Wat zegt dat over normaal glas?

Zonlicht wat op de aarde komt bevat gemiddeld genomen ca. 5 - 10% ultraviolette straling (10 - 400 nm) hiervan is ca. 96% UV-A en 4% UV-B.

Er zijn inderdaad 3 soorten UV-straling:
UV-A, UV-B en UV-C. Dezen zitten aan de ondergrens van het zichtbare licht.

UV-C (100 en 280 nm) met de laagste golflengtes, is de schadelijkste en energierijkste. Weinig hiervan bereikt de aarde, dit wordt tegengehouden door de atmosfeer. (+ wolken en de ozonlaag)

UV-B (280 - 315 nm) is in zekere mate gevaarlijk, maar ook nodig,
o.a. voor het kunnen opnemen van o.a. calcium (opwekking vitamine D3)

UV-A: (315 - 400 nm) met de langste golflengtes is de minst schadelijke en wordt veel gebruikt voor oa. lichttherapieën.

Zelfs iets wat als negatief wordt bestempeld kan een positieve werking hebben.
Bijv. De ozonlaag wordt afgebroken door UV, maar ook onder andere omstandigheden weer opgebouwd door het zelfde UV.

Infrarood licht zit aan de bovengrens van het zichtbare licht en verwarmd o.a. ons lichaam.

Josly
23-08-2011, 17:04
hallo,

glas laat geen UV-B stralen door, wel UV-A stralen,
UV-C stralen bereiken het aardoppervlak niet

UV-B stralen die worden onderbroken stralen niet verder door, ook niet via spiegels,
UV-A stralen zijn elke dag aanwezig van zonsopgang tot zonsondergang, zelfs in de winter en bewolkte dagen, bij bewolking ( wolken ) worden UV-B stralen onderbroken en stralen niet verder door,

UV-B straling verbrandt de huid,
UV-A straling versneld veroudering huid,
beide stralingen dragen bij aan de vorming van huidkanker,

Animal
23-08-2011, 23:29
Die uv straling zit niet alleen in het zonlicht maar ook in een tl lamp (spaarlamp)
Een tl lamp zonder poeder geeft geen licht ,alleen een beetje blauwe gloed.
Het onzichtbare uv licht wordt door het poeder (fosforen) omgezet in zichtbaar licht ,en met verschillende fosforen mengsels wordt dan tevens de kleur bepaald.
Er zijn ook speciale tl buizen die wel de uv stralen doorlaten.
Zoals ,zonnebank lampen ,,lampen om insecten te lokken ,,lampen om bacterien te doden ,dat zijn de tuv lampen ,daar zit helemaal geen poeder in en er wordt speciaal glas voor gebruikt. Tijden de productie van die tuv lampen wordt een groot deel van de machine afgedekt met lexaan kappen ,om het personeel tegen de schadelijke straling te beschermen. uv-c.
Er worden zelfs lampen gemaakt om vogels weg te jagen voor gebruik op booreilanden . Blauw licht is dat.maar dat is geen uv.

ele
24-08-2011, 16:30
Ik vond nog een leuke link hier over:
http://documents.plant.wur.nl/wurglas/4-58-59-OG4-07.pdf
nog maar: http://edepot.wur.nl/33330

UV-B bij planten (afhankelijk van de plantensoort en de hoeveelheid UV-B licht heeft dit meer of minder invloed):
-kleinere bladen, stevige en kortere stengel (groei remmend)
-reductie van proteine, was, lipide en koolhydraat
-reducering celdeling en celstrekking
-betere vertakking
-verhoogt de kleurverzadiging
-rood wordt intenser
-bevordert afharden
-groene bloemkleuren neigen naar geel

ele
25-08-2011, 19:32
Van een glasleverancier kreeg ik de volgende mededeling:

Wij adviseren u om extra helder glas toe te passen. Dit is glas met veel minder ijzer toevoeging.

De UV transmissie van 6 mm blank glas bedraagt 53%

De UV transmissie van 6 mm extra helder glas bedraagt 83%

N.B. Hoe dunner het glas deste meer doorlatend het is.