PDA

Bekijk Volledige Versie : Broedkooi | 240 |160 | 80 Cm

peerpm
12-08-2011, 21:34
Voor de meeste 'zelfbouwers' is het gebruik van makkelijk verkrijgbare materialen toch wel het uitgangspunt. In bijgevoegde tekeningen een systeem waarbij je met beperkte materialen en budget een professioneel ogende opstelling kunt maken.

UITGANGSPUNTEN

1. niet alleen vanwege kosten maar ook vanwege hygiene is het van belang zo min mogelijk materiaal in de kooien te stoppen. Vandaar dat de kooien in principe zo 'lang' als mogelijk gebouwd worden en door middel van schuiven verdeeld worden. Groot voordeel is dat je flexibel bent en dus van de kooien, vluchten kunt maken.

2. er is geen lade (in principe) maar een morsbak die het front afsluit

3. de schuif is in 2 delen, eventueel kan de schuif ook gebruikt worden (na een kleine aanpassingen), door het front heen zodat een babykooi gemaakt kan worden. Hiertoe dient in de onderste schuif dus een traliewerk gemaakt te worden en eventueel een 'halve morsgoot' of een tijdelijk plankje.

4. er is gebruik gemaakt van alu koker en u-profiel. De kosten zitten in de fronten, de kast kan eventueel na enkele jaren gewoon vervangen worden. Alle maten van de profielen zijn gelijk voor de verschillende kooimaten zodat er gemakkelijk omgebouwd kan worden.

5. de kooimaat is getekend op 400 diep, 400 hoog, dit is slechts een voorbeeld, vanzelfsprekend kan door de toepassing van andere meubelpanelen (500-600-800 breed) de kooi op een andere maatvoering gemaakt worden. Alles in zo 'ontworpen' dat er maximaal rendement zit in de aanschaf van materialen en er zo min mogelijk afval is.

Succes met de bouw!

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/6f62e6fb.jpg

peerpm
12-08-2011, 21:34
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/c720c44d.jpg

peerpm
12-08-2011, 21:35
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/c397ad38.jpg

peerpm
12-08-2011, 21:35
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/826725ea.jpg

peerpm
12-08-2011, 21:36
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/28fbc2c4.jpg

peerpm
12-08-2011, 21:37
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/b56c2fdb.jpg

peerpm
12-08-2011, 21:37
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/9ef03fbf.jpg

Antoni Hopmann
12-08-2011, 21:55
Hier nog even de link voor de 3-delige broedkooi:

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=11991&highlight=broedkooi+peerpm

peerpm
13-08-2011, 08:48
Als aanvulling op Antoni.....

Om een babykooi gedeelte te maken kun je overwegen een extra front aan te schaffen van 50 cm breed, uitvoering met 1 deur. Knip dit front af op circa 15 cm van links en van rechts. Dit deel gebruik je om in te plaatsen als babyafdeling. Van de deur en het deel wat boven de deur zit kun je de tralies gebruiken om in 2 nieuwe onderzijdes van de schuif een voergat af te schermen. De kooi ernaast krijgt het 'extra' deel van het front. Zorg wel dat je het nestbakje rechts in de kooi plaatst anders moet je dit ook verplaatsen.

Peer

Marcel M
13-08-2011, 11:07
Ziet er weer strak uit Peer!
Weer even iets om over na te denken.
Bedankt voor je ideeën!

gr. Marcel

Oscar
17-08-2011, 12:39
Hallo Peer,

Knap ontwerp en tekeningen !
Vraag me alleen af waarom je geen mestlade meer gebruikt ?:confused:
Is toch veel simpeler om het boeltje proper te houden en proper te maken...

peerpm
17-08-2011, 13:27
Hallo Peer,

Knap ontwerp en tekeningen !
Vraag me alleen af waarom je geen mestlade meer gebruikt ?:confused:
Is toch veel simpeler om het boeltje proper te houden en proper te maken...

Oorspronkelijk was ik ook voorstander van lades......sterker nog....ik heb ze ook gewoon.
Aangezien een mens nooit te oud is om te leren....heb ik mijn oren en ogen de aflopen tijd ook goed te luisteren gelegd en ik kom toch langzaam tot de conclusie dat aan het niet hebben van lades toch zeker voordelen te behalen zijn.

1. minder materiaal, dus minder kieren i.s.m. bloedluis
2. schoonmaak....klep open...stofzuiger erin ....nieuw papier ....beetje zand en klaar
3. flexibel
4. minder schoonmaken

Moet toegeven dat er nog steeds een bepaalde scepsis wel is bij mij maar die wordt overvleugeld door het feit dat ik altijd zou kiezen voor een lade die als het ware in de kooi zit, dus zonder een frontje. De klep zorgt er voor dat je bij het schoonmaken altijd een afgesloten kooi hebt....en je kunt dus kiezen om de lade er wel in te plaatsen of om deze te vervangen voor een golfkarton met zandlaagje.
In mijn nieuwe kooien....voor komend jaar ga ik dan ook zeker voor het klepsysteem met daarin of zogenaamde ' dienbladlades'. Ik denk erover om deze overigens zelf te gaan maken uit forex (kunststof) maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon kopen; zie link.

http://www.birdshopeindhoven.nl/nieuw.php

Peer

Kanaar
17-08-2011, 14:15
Hoi peer;

toevallig ken je niet zo'n adres in belgie want Eindhoven is ongeveer 1u30 rijden vanuit Gent. Lijkt me vrij interessant die lades en de prijs, bijna voor niets :D

populier
17-08-2011, 14:20
Staat ook op de site:Wij verzorgen ook uw verzending volgens de voorwaarden van TNT post.

Misschien de moeite waard.:)

Kanaar
17-08-2011, 14:22
Staat ook op de site:Wij verzorgen ook uw verzenden volgens de voorwaarden van TNT post.

Misschien de moeite waard.:)

Misschien eens een berichtje sturen ivm de maten en wat de totale kostprijs is ed -0- ;)
Ik zie eigenlijk nogal graag eerst de koopwaar alvorens de aankoop te doen.

peerpm
17-08-2011, 14:45
Ik ga binnenkort daar eens kijken....ben nog niet eerder geweest en wil zelf ook e.e.a. (ook andere producten) beoordelen.

Peer

peerpm
17-08-2011, 23:33
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/60cf04b3.png

Kanaar
17-08-2011, 23:48
Wederom knap van je peer, alleen ik stel mij de vraag en dit zeker omdat jezelf al naar oplossingen ervoor hebt gezocht of de aansluiting van de morsgoot en de dubbele schuif, zijn dat geen goede broedplaatsen voor bloedluis ?
Ik heb nml enkele weken geleden zelf bloedluis ondekt aan mijn waterreservoir die aan het plafond hangt, die zaten tussen het glas en het plastieken omhulsel.
Waarschijnlijk wel via een vogel daarop gebracht maar toch.

http://www.vogelcafe.nl/attachment.php?attachmentid=4494&stc=1&d=1313617690

Oscar
18-08-2011, 00:27
1. minder materiaal, dus minder kieren i.s.m. bloedluis
2. schoonmaak....klep open...stofzuiger erin ....nieuw papier ....beetje zand en klaar
3. flexibel
4. minder schoonmaken

Moet toegeven dat er nog steeds een bepaalde scepsis wel is bij mij maar die wordt overvleugeld door het feit dat ik altijd zou kiezen voor een lade die als het ware in de kooi zit, dus zonder een frontje. De klep zorgt er voor dat je bij het schoonmaken altijd een afgesloten kooi hebt....en je kunt dus kiezen om de lade er wel in te plaatsen of om deze te vervangen voor een golfkarton met zandlaagje.
In mijn nieuwe kooien....voor komend jaar ga ik dan ook zeker voor het klepsysteem met daarin of zogenaamde ' dienbladlades'. Ik denk erover om deze overigens zelf te gaan maken uit forex (kunststof) maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon kopen; zie link.

Peer,
Met punt 1 ben ik 't eens, minder kieren is minder problemen !
Maar 2/3/4 lijkt me niet zo ...
ik gebruikte schuiven met op maat gesneden krant in met daarop een rooster...
dus haal ik schuif uit, kieper krant en afval in container, ga met borstel of rooster en plaats alles terug en kooi is ok... dus schoonmaak gaat zeker geen probleem zijn ...

Zoals ik hierboven al schreef was dit tot en met kweek 2011 zo...
Heb van 't weekend mijn draadkooien gaan halen en eentje in orde gebracht qua nieuwsgierigheid....
Hierin zit ook een plastic schuif zodoende dat dit met deze kooien ook weinig problemen gaat geven, denk ( en hoop ik)

kingfisher
18-08-2011, 15:12
Stofzuiger erin en vogel weg,wel eens meegemaakt?
Ik wel eens bij een andere kweker,geef mij maar zandlades,dan maar wat meer werk.

Gewoon regelmatig schoonmaken en goed opletten dan lukt het allemaal wel.
Vorig jaar en dit jaar nergens last van,daarnet nog een kooi uitelkaar gehaald omdat ik een grotere op die plaats wilde zetten en de oude dus gelijk schoonmaken voor de verkoop en geen bloedmijt maar dan ook niets ook.

Ray
18-08-2011, 15:26
Iedere keer papier op maat maken,
is dat niet vervelend ?

.

populier
18-08-2011, 15:28
Lijkt mij ook alleen maar gehannes zonder lades.

En een kennis kweker is ook een cuba man via de stofzuiger kwijt geraakt, dat lijkt me niet fijn om mee te maken.:o

Antoni Hopmann
18-08-2011, 15:35
is dat niet vervelend ?

.

Gewoon golfkarton,Ray.
Knipt heel eenvoudig.

Antoni Hopmann
18-08-2011, 15:40
Lijkt mij ook alleen maar gehannes zonder lades.

En een kennis kweker is ook een cuba man via de stofzuiger kwijt geraakt, dat lijkt me niet fijn om mee te maken.:o

Ik vind het gehannes met zandladen.
Eeerst de zandladen afkrabben en dan nog eens de ruimte
stofzuigen.
Wel altijd even het juiste mondstuk gebruiken anders zuig je idd.
behalve vuil ook evt.vogels op die op de bodem zitten.

Josly
18-08-2011, 15:48
hallo,

bij kunststof materiaal is golfkarton het meest aangewezene, bij zulk materiaal moet men zorgen voor ventilatie tussen kunststof plaat en de rest, nooit rechtsteeks, volledig contact, kans condensatie, schimmel is zeer groot zonder ventilatie,

peerpm
18-08-2011, 16:21
is dat niet vervelend ?

.

hallo,

bij kunststof materiaal is golfkarton het meest aangewezene, bij zulk materiaal moet men zorgen voor ventilatie tussen kunststof plaat en de rest, nooit rechtsteeks, volledig contact, kans condensatie, schimmel is zeer groot zonder ventilatie,

Is dus tegenwoordig ook dit papier voor in de handel; diverse maten verkrijgbaar, bijvoorbeeld 38*38 cm, per 500 vel € 22,00 = 0,044 cent per stuk dus.

Peer

peerpm
18-08-2011, 16:33
In de kooi die ik heb getekend met een lengte van 250 cm, zit aan de achterzijde (boven en onder) en aan de twee zijzijdes een naad. Da's dus respectievelijk 240+240+120+120 cm = 720 cm aan naad-kier.
Indien er met vaste wanden gewerkt wordt om de 80 cm, komt daar aan naad nog eens 240 cm *3 = 720 cm bij.
Met andere woorden, 3 tussenwanden is net zoveel 'naad-kier' als de gehele kooi 3 sectie's van 800 mm. Reden dus voor maximaal gebruik van flexibele wanden die snel te verwisselen zijn, schoon te maken etc.

Lade's

Voor wat betreft de lades, indien niet van kunststof zijn ook dit natuurlijk uitstekende verstop plaatsen voor bloedluis, c.q. plaatsen om eitjes te leggen.
Ik ben ook zeker nog niet helemaal overtuigd van het hebben van geen lades....belangrijkste overweging voor mij hierin is of het makkelijk is het papier weg te nemen met zand erop, en ook het zand aan te brengen. Vandaar dat ik twijfel om kunststof 'dienbladen' te gaan gebruiken.
Sowieso wil ik persé zand, wellicht niet zo rijkelijk als nu, maar wil de vogels dit niet onthouden.

stofzuigen

Ik gebruik het platte mondstuk, nu, terwijl ik ook lades heb. Altijd bij het verschonen van de lades zuig ik ook de bodem. Indien je het niet vertrouwd kun je eventueel 2 'spijltjes' maken in het mondstuk.

Peer

Antoine1
18-08-2011, 16:44
Gewoon golfkarton,Ray.
Knipt heel eenvoudig.

Zelf gebruik ik ook golfkarton,maar denk er ook aan om eens met kunststof bladen of kommen te gebruiken.Verder vind ik de kooien die peerm hier tekend fantastisch,die heeft me weer doen nadenken.Wat kan deze hobby toch verslavend zijn.

kingfisher
18-08-2011, 18:50
Ik gebruik gewoon een zachte schildersborstel(wordt gebruikt na het schuren om overtollig stof weg te vegen)om de kooien leeg te vegen.

Vogels wennen hier ook gauw aan en ik krab inderdaad de lades schoon en sop ze daarna uit evenals de wanden die ik gelijk meeneem.

Teveel werk? Ach hoort ook bij het vogels houden anders moet je er niet aan beginnen of minder vogels houden.
Maar een ieder moet doen wat hem/haar het beste lijkt

ele
18-08-2011, 20:09
Het gevaar van zand is dat een vogel die niet lekker is er al snel van zal gaan eten.
Dit heeft geen positief effect op zijn gezondheid.
Als tussenoplossing heb ik gekozen voor:
Geen lades, deelbare kooien, krantje op de bodem met een mengseltje van grit, kiezel, klei, en een beetje zand.
Deelbare kooien vergemakkelijken het schoonmaken, de vogels kunnen zeer gemakkelijk voor een korte periode, welke nodig is voor de schoonmaak, in de ene helft worden gedaan en voor het andere gedeelte dus ff wisselen.
Kunststof of hout (geschilderd) maakte voor de mijten die ik heb leren kennen geen verschil.

Lades heb ik leren kennen als lastig controleerbare plekken i.v.m. bloedmijt.
Ook zie ik ze nu als extra schoonmaakwerk.
Een opstaande rand onder de fronten welke dicht is zodat er minder rommel buiten de kooi valt heb ik nog wel.

Antoni Hopmann
18-08-2011, 20:17
Natuurlijk moet je de vogels het volierezand niet onthouden,Peer.
Het is ook meer een kwestie van keuze. Golfkarton krijg je uiteindelijk
ook niet voor niets. Alleen doe je er wat minder zand op.
Het is bekend,dat zand bijna geen absoberingsvermogen heeft.
Golfkarton des te meer. Doordat het gebruik hiervan ook nog eens
eenvoudig is kan je ook gemakkelijk even nog een extra keertje
verschonen.
Ik heb speciaal hiervoor een stofzuiger met transparante container
i.p.v. papieren zak. Maakt de zaak eenvoudiger en elk veertje,zaadvliesje
e.d. wordt feilloos naar binnen gewerkt.
Nogmaals: wel het juiste mondstuk gebruiken en dat schuin naar de bodem
richten.

pascalnwd
06-09-2011, 13:58
Zeer mooie en nuttige tekening.

Ik heb echter 2 vragen:
- hoe haal je het voorfront eruit om schoon te maken? kan je die omhoog uit de klemmetjes drukken?
- hoe bevestig je het voorfront met de alu profielen aan de kooi? schroeven?

Wil komende maand zelf kooien gaan bouwen en waarschijnlijk op deze manier:)

populier
06-09-2011, 14:16
Lees deze link maar even, gaat geheel over de clips, voorfront en alu. profiel.

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=10436&highlight=clips

peerpm
06-09-2011, 15:44

Ik heb echter 2 vragen:
- hoe haal je het voorfront eruit om schoon te maken? kan je die omhoog uit de klemmetjes drukken?

Zie detail-blad voor de antwoorden.

Suc6,

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/2c27c858.jpg

Antoni Hopmann
06-09-2011, 16:25

Ik heb echter 2 vragen:

Hallo Pascal,
Bij mij zijn de voorfronten bevestigd met witte schroefduimpjes.
Je tilt ze er zo af.

pascalnwd
06-09-2011, 16:44
bedankt voor de duidelijke antwoorden:cool:

Ik ga voor het u-profiel.

Zondag naar de BVA in Aalst misschien kan ik daar al wat inkopen doen;)

Kanaar
06-09-2011, 17:39
bedankt voor de duidelijke antwoorden:cool:

Ik ga voor het u-profiel.

Zondag naar de BVA in Aalst misschien kan ik daar al wat inkopen doen;)

Als je de richtlijnen van peer aanhoud lukt het je wel.
su6 met de bouw. ;)

PS: laat ons ook eens het eindresultaat weten :)

Antoni Hopmann
06-09-2011, 21:13
U-profielen zijn prima om fronten in te zetten.

Tevens een goede plek voor vuil en bloedmijten.

populier
07-09-2011, 10:17
Tevens een goede plek voor vuil en bloedmijten.

Helemaal juist Antoni, ik heb ook spijt dat ik mijn oude kooien gemaakt heb met u/h profielen om de voorfronten in op te sluiten.

De nieuwe kooien met de clips bevallen veel beter, qua vuil en bloedluis.

Henk3
07-09-2011, 10:32
http://www.klushandel.nl/index.php?cPath=6131_6916_12624

Lijkt mij ook een veel betere oplossing om luis minder kans te bieden.

pascalnwd
07-09-2011, 12:50
Ik ben van plan van onderen clipjes te monteren op vierkanten profielen en van boven een u-profiel waarin het frontje valt.
Bovenin zal er nooit geen rommel komen te zitten bovenin aangezien alles naar beneden valt en niet om hoog.

Henk3
07-09-2011, 12:52
bloedluizen kruipen alle richtingen op en ze zoeken dus donkere spleten en kieren op om in te gaan wonen. Voorkomen is nog altijd beter dan veel moeten bestrijden.

Antoni Hopmann
07-09-2011, 16:37
Eenmaal een bloedluis explosie meegemaakt,dan weet je waarop je
moet letten, Pascal.

pascalnwd
07-09-2011, 17:10
Eenmaal een bloedluis explosie meegemaakt,dan weet je waarop je
moet letten, Pascal.

Ik voorkom liever dan genees (of zo iets)

Dus ik zal geen u-profiel toepassen maar vierkanten profielen met klemmetjes.

Alleen hoe ik het rooster tussenuit de klemmetjes haalt ben ik dan nog niet achter, weet niet of ik de zwaardere rooster iets kan buigen om eruit te klikken.

iemand nog tips daar voor?

populier
07-09-2011, 17:42
Je kan bij die clips de voorfronten er in klikken maar er ook op laten rusten, dan hoef je je fronten niet zo te buigen om ze er uit te krijgen.

Ik doe dat ook, ik laat de fronten er alleen op rusten.

Zwartkopje
07-09-2011, 18:56
Je zou ze dus ook op de kopse kanten kunnen doen?(en er in hangen)
Wil eigenlijk geen ligger meer hebben in troep.
Gebruik vaak u profielen alleen zijn die lastig schon te houden.

populier
07-09-2011, 19:15
Je zou ze dus ook op de kopse kanten kunnen doen?(en er in hangen).

Je bedoel de clips alleen aan de zijkant plaatsen?

Dan wordt het buigen denk ik nog moeilijker:)

Zwartkopje
07-09-2011, 19:44
Nee boven de clips horizontaal ook op de kopse kant en aan de zijkanten

Zodat er dus nergens troep ergens in kan blijven. Maar ken de clips niet

Antoni Hopmann
07-09-2011, 21:01
Het belangrijkste blijft natuurlijk,dat je iets kiest waarbij er geen
schuilplaatsen voor luizen zijn en het voorfront gemakkelijk kan worden
afgenomen.

Hou het eenvoudig.
Vroeger,toen er nog voorfronten waren met doorlopende eindspijlen,
zowel aan onder als bovenkant,gebruikte ik krammetjes e.d.
Nu dus gewoon schroef duimpjes zoals eerder vermeld.

Kristof
08-09-2011, 10:40
Vroeger,toen er nog voorfronten waren met doorlopende eindspijlen,
zowel aan onder als bovenkant,gebruikte ik krammetjes e.d.

Je bedoelt zo met die pinnen van onder en van boven aan? ik heb er zo verschillende gekocht deze week nog.
:)

Antoni Hopmann
08-09-2011, 12:08
Je bedoelt zo met die pinnen van onder en van boven aan? ik heb er zo verschillende gekocht deze week nog.
:)

Ha,dat is mooi,Kristof.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met pinnen.
Vroeger liet men in het algemeen de spijl zowel links als rechts aan de onder
en bovenkant een stukje doorlopen.
Als je dat bedoelt,dan is het mss wel aardig om te vertellen waar je
die hebt aangeschaft,mits de forumregels dit toestaan.
Wellicht kan er in dit bijzondere geval een uitzondering worden gemaakt,
zodat ook anderen hiervan kunnen profiteren.

Xavier
08-09-2011, 18:05
Voorfronten met spijlen die aan de onder- en bovenkant een stukje doorlopen zijn hier ook nog in België te koop.
Aan een voorfront van 100cm bijvoorbeeld lopen de spijlen links en rechts naar boven en onder circa 20mm door. Plus dan nog eens 2 stukjes spijlen van circa 20mm lang, die aan de bovenste en onderste horizontale spijl zijn gesoldeerd, verdeeld over de breedte van het voorfront.
Dergelijke voorfronten kocht ik bij een vogelhandelaar hier in de buurt.
In andere winkels heb ik ze ook gezien, maar nog niet in een online winkel.

mvg
Xavier

Antoni Hopmann
08-09-2011, 19:37
Tip: Op de site van Geonshopping zag ik iets dergelijks.

kingfisher
08-09-2011, 20:42
Ook hier in rotterdam nog te krijgen.no problem.

Antoni Hopmann
09-09-2011, 13:51
Ook hier in rotterdam nog te krijgen.no problem.

Ik denk,dat je best wel naam en adres mag vermelden,Bob.

Het is bijna ondoenlijk alle "dierenspeciaalzaken" in Rotterdam op te bellen
met de vraag of ze voorfronten met uitstekende spijlen voor broedkooien verkopen. De meesten van deze winkels verkopen honden/katten/knaagdieren artikelen met daarbij mss een vogelkooi en een pakje eivoer,dat over de datum is.

peerpm
10-09-2011, 19:03
Via de mail ontving ik een aanvullende vraag betreffende de bevestiging van het voorfront (totaal) aan de meubelpanelen.

Ik beschrijf op tekening de volgende manieren;

1. door en door geschroefd door verbinder
2. lijmen, gewoon enkele 'dotjes, dus niet hele profiel! (met polymax, 1 keer per jaar lossnijden (mijn voorkeur)
3. met plaatje
4. door en door het profiel
5. gaatje 6 mm in eerste zijde profiel, gaatje 3,5 mm in tweede profiel en dan de schroef door het eerste gat, dus schroef 3,5 mm (mijn tweede voorkeur).

Suc6,

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/e6bc4114.jpg

pascalnwd
10-09-2011, 19:26
De vraag was van mij:help

Maare ik ga voor de optie vastschroeven door de kunststof verbinders.

Goede oplossing en netjes verdeeld over het totaal.
verder paar 'dotjes' lijm kan geen kwaad en is makkelijk door te snijden zonder de kooi of front te beschadigen.

Antoni Hopmann
10-09-2011, 20:11
Origineel gepost door kingfisher

Ook hier in rotterdam nog te krijgen.no problem

Ik denk,dat je best wel naam en adres mag vermelden,Bob.

Het is bijna ondoenlijk alle "dierenspeciaalzaken" in Rotterdam op te bellen
met de vraag of ze voorfronten met uitstekende spijlen voor broedkooien verkopen. De meesten van deze winkels verkopen honden/katten/knaagdieren artikelen met daarbij mss een vogelkooi en een pakje eivoer,dat over de datum is.

kingfisher
10-09-2011, 20:15
Origineel gepost door kingfisher

Ook hier in rotterdam nog te krijgen.no problem

Ik kocht ze altijd bij van het Hart in kralingen,winkel is niet je van het maar hij heeft ze nog wel.

Antoni Hopmann
10-09-2011, 21:19
Ha, Siem van het Hart. Welbekend hier, Bob.
Inderdaad iets minder maar maakt voor fronten niets uit.
Toch nog wel een eind uit de buurt voor jou, dacht ik.
Ik zal eens gaan kijken of hij die fronten nog heeft.

kingfisher
11-09-2011, 15:21
Ha, Siem van het Hart. Welbekend hier, Bob.
Inderdaad iets minder maar maakt voor fronten niets uit.
Toch nog wel een eind uit de buurt voor jou, dacht ik.
Ik zal eens gaan kijken of hij die fronten nog heeft.

Ach,een kwartiertje rijden,maar ik kocht ze altijd bij hem en de prijs was toen goed.

marc30b
30-10-2011, 13:00
hoii peer, ik heb je een pm gestuurd maar weet niet of die goed is aangekomen, was voor mij ook de eerste keer.

Maar ik had een vraag of je ook een tekening hebt voor broedkooien van 60 breed en dan 6 naast elkaar.

Bij voorbaat dank marc

peerpm
30-10-2011, 13:39
Hi Marc,

dank voor jouw PM, ik heb h'm idd gelezen. Helaas ben ik een groot deel van mijn tekenwerk kwijt door 'onvoorziene' omstandigheden. Maar moet toch wel weer een reden zijn om de draad weer opnieuw op te pakken.

Mijn voorstel;

Ik begrijp dat het gaat om een wand van 3800 mm, de hoogte mij nog onbekend, breedte kooien 600, door middel van schuiven kan er dan een 'vlucht' ontstaan, 3 of 4 lagen boven elkaar.

1. voorstel; open nieuw topic met de antwoorden - vragen voor kooi 600 mm, da's makkelijk voor de zoekfunctie in de toekomst.
2. even de volgende zaken erbij vermelden.
- hoogte kooien (waar je aan zit te denken)
- eventueel materiaal dikte
3. ik zal e.e.a. voor je uittekenen en in topic zetten.

Peer

peerpm
30-10-2011, 14:58
nog ter aanvulling;

1. hoe wil je het front bevestigen, heb je hier over nagedacht?
2. wil je gaan werken met of zonder lade en eventueel met een morsgoot?

Peer

n.b. of topic Ele?.....knopje aanpassen is dit gewijzigd ....nog maar 1 uur mogelijk?, of heb ik aankondiging hiervan gemist?

marc30b
30-10-2011, 17:55
dank je en zal even een nieuw topic aanmaken:)

B-art
21-02-2014, 23:22
Ik zit al enkele weken te broeden op een plan om een nieuwe kweekstelling te maken.
Tot mijn grote vreugde kwam ik dit topic tegen.
Prachtige tekeningen waar ik echt wat mee kan doen.
Toch zit ik nog met enkele vragen:

Hoe zorg ik ervoor dat de tussenschotten op z'n plaats blijven zitten?
Vooraan zitten ze tussen de tralies maar ze dienen toch op z'n minst aan de achterwand ergens tussen te klemmen of niet?
Zelf had ik gedacht aan een extra u-profiel waar de tussenwand in schuift?

Over het al dan niet gebruiken van een zandlade twijfel ik ook nog.
Is er iemand die deze plannen al in de praktijk heeft omgezet?
Wat zijn uw bevindingen?
Zonder lade ben je verplicht om karton of papier te gebruiken om de bodem ietwat te beschermen. Misschien is het een idee om plexiglas platen op de bodem te leggen? Deze zijn makkelijk af te wassen en kan je dus telkens opnieuw gebruiken.
Iemand een ander idee?

De morsgoot lijkt me wel functioneel maar door de manier van bevestigen betwijfel ik of ze wel stevig blijven zitten?

kingfisher
22-02-2014, 20:32
Plexiglas platen zijn te glad voor de vogels,glijden ze op weg en vrij kostbaar.
Of je moet een bodemrooster gebruiken maar dat is ieder zijn keuze,niet de mijne overigens maar goed dat terzijde.

Noem mij maar ouderwets maar ik ga nog steeds voor de zandlades.:p