PDA

Bekijk Volledige Versie : rijst?

Ben86
05-08-2011, 09:42
Hoi allemaal,

Net terug van vakantie en ik heb daar ook iets gezien.
Bij het terras zaten mussen die rijst aten.
Ik gooide natuurlijk per ongeluk af en toe wat op de grond ze zijn er echtvel op.
Ik vraag me nu af of dit ook niet aan onze vogels hier gevoerd kan worden.
De rijst werd daar klaar gemaakt voor menselijke consumptie en alles in olijfolie.
Ik hoor graag jullie reactie.

Groeten Ben

populier
05-08-2011, 10:23
De gekookte rijst die ik over heb gooi ik in Nederland altijd op de voedertafel, en de mussen zijn er idd. als eerste bij.

Voor mijn eigen vogels geef ik paddy, dat is ongepelde rijst.

Maar hier eten alleen de grotere vogels van want die krijgen ze alleen gepeld.

Animal
05-08-2011, 12:36
Mussen eten bij terassen oof friet en piza ,,maar dat ga je ze toch thuis in de volliere ook niet geven.

Paddi zit zelfs in sommige zaadmengsels.

Ben86
05-08-2011, 13:44
Beste Animal,

lekker subtiel antwoord weer. tussen patat/pizza en rijst zit kwalitatief volgens mij een heel
groot verschil. Hele volkstammen leven op rijst. Dus waarom natuurlijk niet geven?

@ populier,

Ik heb kleinere tropen dus die paddy zullen ze bij mij niet eten.

Ik vroeg het me gewoon af of er in het rijst niet iets zit dat wij goed kunnen gebruiken.
Rijst is vrij goedkoop.

gr. Ben

populier
05-08-2011, 13:50
Als je eens een beetje gekookte rijst over hebt gewoon eens uit proberen.:)

De paddy kan je eventueel door een oude koffiemolen halen voor je kleine tropen.

wessellouw
05-08-2011, 13:52
Hallo Ben86:

Zolang u incidenteel een beetje (gekookte) rijst geeft als extraatje, kan het geen kwaad.
Als dagelijks bestanddeel valt het af te raden, het is niet zo rijk aan aminozuren.

Een retorische vraag: waarom zitten er in veel traditionele gerechten op basis van rijst ook erwten ?
Omdat erwten lysine bevatten, wat vrijwel volledig ontbreekt in rijst.

Wessel van der Veen.

RobK
05-08-2011, 13:53
Als wij (gekookte) rijst hebben gegeten en er blijft wat over geef ik soms wel eens wat aan de kanaries. Los in een bakje of gemengd door het eivoer. Prima voedsel, en een variëteit op wat ze normaal krijgen. Geen probleem dus. Met ongekookte rijst hebben kanaries teveel moeite, dat verstrek ik dus niet.

Groet,

Rob.

populier
05-08-2011, 13:54
Hallo Wessel,

Hier is een site van een glosterkweker die rijst geeft aan jongen die net bij de ouders weg zijn. http://alssemaglosters.nl/index.php?p=2

Dit wordt dus regelmatig verstrekt, kan dat geen kwaad? Hoe vaak zij je het dus kunnen geven?

wessellouw
05-08-2011, 14:24
Hallo Michael:

Zoals Rob en ik al gezegd hebben: incidenteel en als extraatje is het een leuke aanvulling of variatie, maar meer is rijst ook niet.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor couscous (in feite is dat in Europa harde tarwe griesmeel). Dat geef ik ook wel eens vermengd vaak met een paar geknipte en geweekte rozijnen.
Maar om daar nu een tijdspanne op te plakken ?

Ik vries jaarlijks onrijpe maïs in. Morgenvroeg wordt een kolf ontdooid en die blijkt morgenavond te hard te zijn voor gebruik. Neem ik toch het overschotje rijst van 's middags. Want gisteren was hun extraatje immers al een stukje trosgierst en ze krijgen nooit twee opeenvolgende dagen hetzelfde.

Wessel van der Veen.

populier
05-08-2011, 14:36
Ok bedankt voor het antwoord Wessel.

Dan beschouwen we rijst als een tussendoortje.

Zwartkopje
05-08-2011, 14:39
Hallo Wessel,

Hier is een site van een glosterkweker die rijst geeft aan jongen die net bij de ouders weg zijn. http://alssemaglosters.nl/index.php?p=2

Dit wordt dus regelmatig verstrekt, kan dat geen kwaad? Hoe vaak zij je het dus kunnen geven?

Zoals ik het begrijp voert hij het mn voor de koolhydraten en de lichtverteerbaarheid.
De jongen zijn dan nog niet geheel gewend aan de harde zaden. Ze komen immers van zachtvoer, dan wel geweekt zaad (door de ouders). Veel kwekers geven dan ook trosgierst(ook lichtverteerbaar) of gekookt zaad.

Uitsluitend en vaak(langdurig) zou ik het niet geven ivm de eenzijdigheid.

populier
05-08-2011, 14:43
Hallo Zwartkopje,

De glosterkweker geeft idd. het rijst als overbrugging naar hard zaad.

Zelf geef ik idd. daarvoor trosgierst en veel kiemzaad, maar ieder zo zijn eigen overwen methode.:)

Animal
05-08-2011, 17:11
Trosgierst ,gekiemd zaad ,,en een stukje geweekt en licht uitgeknepen brood.

RobK
05-08-2011, 17:30
Mussen eten bij terassen oof friet en piza ,,maar dat ga je ze toch thuis in de volliere ook niet geven.

Trosgierst ,gekiemd zaad ,,en een stukje geweekt en licht uitgeknepen brood.

Als het regent eten mussen bij terrassen ook nat brood. Dat ga je ze thuis in de volière toch niet geven!

Effe zonder gekheid, de keuze tussen gekookte rijst en geweekt brood is geen keuze. Blijf dan maar af en toe een korreltje gekookte rijst verstrekken.

Groet,

Rob.

Ben86
06-08-2011, 13:28
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's, het is dus niet eens heel gek.
Misschien als we een keer iets overhebben probeer ik eens wat.
Groeten Ben

jeffrey siemerink
06-08-2011, 20:49
en robk , waarom eigenlijk geen brood?? als het droog is kan ik me voorstellen dat dit niet makkelijk weg is te krijgen , maar als het goed nat is gemaakt lijkt me dit geen probleem? teminste als de mussen dit ook gewoon eten? brood zit vol energie. wel intersesant trouwens nu kom ik er achter wat ik me vogels nog allemaal kan geven!! haha ,:D wat vinden ze echt echt echt lekker als tussen doortje om te geven?:D ik heb trosgierst ,paardebloemen, zuring, vogelmuur , gras ,(eivoer) vrijstandaard. ehmm (rijst) haha!

ik hoor graag van je robk , ik kan het ook fout hebben:p

Animal
06-08-2011, 21:43
Geweekt brood werd altijd al aan vogels gegeven als ze jongen hadden.
Dit stamt nog uit de tijd dat er niet zo veel verschillende voertjes waren.
Toen maakte men ook het eivoer zelf met een hardgekookt ei en wat beschuiten..
Maar bijna alle vogels eten graag af en toe een stukje brood.,weinig geven en niet te lang laten staan omdat het snel bederft.
Het is tenslotte ook zaad wat alleen zo verwerkt is dat het gemakkelijker te verteren is.

jeffrey siemerink
07-08-2011, 15:06
oke dan weet ik dat ook weer , ja mijn oma's broer is kanarie kweker en hij doet dit nog steeeds , een hard gekookt ei op 3 beschuiten beetje druivensuiker er door en smullen maar , hier zijn ze verzot op.

ik stem voor dat de dingen van vroeger nog het beste zijn. simpel en goed.

Kanaar
07-08-2011, 15:36
K'moet zeggen, deze middag een overschot lepeltje rijst aan mijn kanaries gegeven. Deze vlogen er allemaal naar toe maar waren al even vlug weg -0- . Een 2 tal liet het zich smaken :rolleyes:

wessellouw
07-08-2011, 16:47
Hallo Kanaar:

Er is een oud spreekwoord: wat de agrariër niet kent, wenst hij niet
te consumeren.
Men zegt ook wel eens "Wat de boer niet kent, vreet hij niet" :).

Wessel van der Veen.

Kanaar
07-08-2011, 17:28
Hallo Kanaar:

Er is een oud spreekwoord: wat de agrariër niet kent, wenst hij niet
te consumeren.
Men zegt ook wel eens "Wat de boer niet kent, vreet hij niet" :).

Wessel van der Veen.

T'was het proberen waard :D