PDA

Bekijk Volledige Versie : Kruiden voor wildzang

jotto
02-08-2011, 10:45
Welke kruiden geven jullie zoal voor Wildzang.
Populier vertelde me bijvoorbeeld dat ik voor een mooi masker de vogels teunisbloemen moet geven. Ik ben even op zoek gewwest en gevonden.
Mijn grootvader vertelde mij dat Boerenwormkruid goed is tegen motten, bloedluizen etc.
Welke kruiden zijn nog zoal goed. Ik geef mijn putters ook berenklauw en distels, paardenbloem en netels.

Sint Jacob’s kruiskruid is dit goed voor de vogels? Is het giftig voor vogels?

mvg

Joachim

Ton
02-08-2011, 11:55
bijvoet zijn ze gek op, kaardebollen ook.

populier
02-08-2011, 12:48
Sint Jacob’s kruiskruid, (reuzen)Berenklauw en Boerenwormkruid zijn in pricipe alle 3 giftig dus kijk uit.

Kaardebollen (hier hebben de putters hun naam door gekregen, de distelvinken) zijn hét voer voor putters, alleen in sommige streken erg schaars.

Het zaad is wel los te koop maar erg kostbaar.

Maar je kan ook nog melkdistels, zuring, herderstasje, vogelmuur, en wegebree geven, planten die niet giftig zijn.

jotto
02-08-2011, 14:10
Sint Jacob’s kruiskruid, (reuzen)Berenklauw en Boerenwormkruid zijn in pricipe alle 3 giftig dus kijk uit.

Ik heb dus gisteren Sint Jacob’s kruiskruid in de voliere gelegd, omdat ik in eerste instantie dacht dat dit teunisbloem was. Ik vond al snel dat dit het niet was maar ik vond dan in een boek over wildzang dit kruid wel terug onder te geven kruiden. Op internet vond ik dan weer dat het giftig was (maar er werd vooral benadrukt voor zoogdieren). Vandaar mijn twijfel is het dan ook wel giftig voor vogels? Het boerenwormkruid heb ik buiten de kooien gehangen.

populier
02-08-2011, 14:28
Mijn motto is altijd, "Bij twijfel niet geven":)

Maar wie weet reageren er straks meer hierover.

Josly
02-08-2011, 15:43
hallo,

de meningen daarover zijn nogal verschillend,
voor sommige zoogdieren zoals paarden en ander vee wordt het afgeraden,
kleine hoeveelheden is meestal geen gevaar,
wat wel opmerkelijk is, in de natuur zullen rupsen van sint jacobsvlinder ( zebrarups ) door vogels niet worden gegeten,
bladen en stengel zijn giftig, tast de lever aan,
uitgebloeide bloemknoppen( grijze pluisjes ) en het zaad kan wel,

kingfisher
03-08-2011, 20:53
hallo,

de meningen daarover zijn nogal verschillend,
voor sommige zoogdieren zoals paarden en ander vee wordt het afgeraden,
kleine hoeveelheden is meestal geen gevaar,
wat wel opmerkelijk is, in de natuur zullen rupsen van sint jacobsvlinder ( zebrarups ) door vogels niet worden gegeten,
bladen en stengel zijn giftig, tast de lever aan,
uitgebloeide bloemknoppen( grijze pluisjes ) en het zaad kan wel,

Inderdaad de bloemhoofdjes/zaad kun je geven,de stengel en bladeren zijn zo bitter dat de vogels het niet eens binnen krijgen en zeker niet in in grote hoeveelheden.

stegge16
09-08-2011, 20:45
Hallo

Ik doe altijd door mijn kanariezaadmengeling een handje kiezelgrid.
Moet ik door mijn sijs-wildzangmengeling ook kiezelgrid doen?
Soms geef ik de vogels ook onkruidzaden,ze hebben me verteld dat de vogels er beter van uit de rui komen!
Klopt dat?
hoor graag van jullie,

m.vr.gr

kingfisher
09-08-2011, 21:52
Hallo

Ik doe altijd door mijn kanariezaadmengeling een handje kiezelgrid.
Moet ik door mijn sijs-wildzangmengeling ook kiezelgrid doen?
Soms geef ik de vogels ook onkruidzaden,ze hebben me verteld dat de vogels er beter van uit de rui komen!
Klopt dat?
hoor graag van jullie,

m.vr.gr

Hoi,maagkiezel/grit gewoon in een apart bakje geven,vogels halen er zelf uit wat en wanneer ze het nodig hebben.
Onkruidzaden ,neem aan dat je de mengeling bedoeld en niet zelf geplukt kun je het gehele jaar door geven.

stegge16
09-08-2011, 22:00
Dank u Kingsfisher