PDA

Bekijk Volledige Versie : Fotokooi Voor Grote En Kleine Vogels

peerpm
25-07-2011, 10:04
Eerder plaatste ik al een ontwerp voor een multifunctionele fotokooi | ziekenkooi.
Nadeel van deze kooi is natuurlijk dat het formaat (40 cm) niet geschikt is voor de grotere soorten.

Bijgaand een ontwerp van een grote kooi circa 80*60*60 cm, geschikt voor zebravink tot kleine papagaai. Het interieur van de kooi (de bodem en de achterwand) is traploos instelbaar zodat je het formaat van de kooi kunt aanpassen op het formaat van de vogel.
En het mooie.....ingeklapt kan de koffer gewoon in de auto mee naar de TT, een bevriende vogelliefhebber of in de kast op zolder. Het totale pakket is 'slechts' 80*60*12 cm.

Succes met de bouw!

Peer

peerpm
25-07-2011, 10:05
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01A_1.jpg

peerpm
25-07-2011, 10:21
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01B_1.jpg

peerpm
25-07-2011, 10:32
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01C_1.jpg

peerpm
25-07-2011, 10:37
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01D_1.jpg

peerpm
25-07-2011, 10:41
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01E_1.jpg

winterkoning
25-07-2011, 10:49
doe mij er maar 1 ( zeg genoeg denk ik).
gr

ps:
je moet nog wel een carrousel erin maken zodat het takkie gedraait kan worden (dus door beide bodems en rekening houdend me,t gebruik makend van dubbele wand oder nicht).

pps: dubbele bodem is alleen nodig als je net als ik vroeger biotoopjes wil creen anders is het net zo gemakkelijk om een wat groter danwel kleiner stokkie te nemen.

ppps: als je wat zwaardere kwaliteit dubbele bodem neemt dan kan je er een gat uit zagen, badschaal erin (als dan niet natuurlijk ingericht) en dat is dan leuk om badderende vogels te fotograferen.

peerpm
25-07-2011, 10:54
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01F_1.jpg

Henk3
25-07-2011, 10:57
Waar laat je de verlichting?

winterkoning
25-07-2011, 11:13
zou je nu niet met ledverlichting in deksel kunnen werken ?
led verlichting (strips/boxen) kan je toch ook op een accu laten draaien, want ik stel me zo voor dat als ik naar de TT gaat en ik zie een leuke vogel.........dan pak ik die eruit natuurlijk :rolleyes: ..................dan staat mijn kooi klaar............volia geen licht,hup accu aansluiten en gaan......................:help
hahahahahahahahahaha

nee gekkigheid,dat licht blijft altijd een probleem op zich, elke fotokooi die niet goed zit met de afstelling licht t.o.v. camera is een waardeloze kooi.
ik zou nu wel eens willen weten wat nu het beste licht is .i.c.m. externe flitsert.
maar daar heb je het weer..................is niet of nauwelijks te zeggen, elke body is weer anders, wel zelfde body maar externe flitser type kan weer anders zijn etc etc etc.
is gewoon moeilijk verhaal (soms).

gr

peerpm
25-07-2011, 11:15
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01G_1.jpg

Succes met de bouw!,

benieuwd naar de reacties!

Peer

winterkoning
25-07-2011, 11:19
zou je dak ook niet kunnen maken met bv. "melk"plexiglas ? (blijf je licht in gewicht i.i.g.)
dan kan je een lichtbron erboven zetten ? ( en dit dan i.c.m. een flitsert)

goed idee []
slecht idee []

:confused:
gr

peerpm
25-07-2011, 11:33
Yep, WK, zeker goed idee als je aanvullende belichting wilt, c.q. daglicht.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/FOTOKOOI80CM01H_1.jpg

winterkoning
25-07-2011, 11:36
gaas is niks , gaan vogels aanhangen
heb je niks aan
tja als je muisvogels en vleermuizen wilt fotograferen dan kan je het wel doen natuurlijk.

gr

peerpm
25-07-2011, 11:43
Heb je idd een punt WK met dat gaas...in de kleine kooi heb ik zowel een gaas dak en eventueel ook plexiglas dak.
Voordeel van gaas is wel dat als je een vogel hebt die niet op de stok wil je er met de richtstok even een 'zetje' aan kunt geven.

Peer

girlits
25-07-2011, 11:48
Heb onder het cameragat een plankje waar de camera op staat.
Voor het gat een rond plaatje aan een spijker wat ik aan de kant kan draaien als de camera er voor staat en wat naar beneden valt als ik hem weg haal.

mvg eddie

peerpm
25-07-2011, 11:57
Afhankelijk van het type verlichting moet je hier natuurlijk een oplossing voor bedenken.
Ontwerp is een 'opstap' voor hobbyist om enerzijds natuurlijk een kooi te maken, en tegelijk niet met een enorme kist opgezadeld te zitten.

Ledverlichting, in principe kan dit natuurlijk in de kooi ingebouwd worden, accu zie ik niet zo zitten ...maar zou kunnen. Bijna overal is wel stroom toch?
In zijn algemeenheid denk ik dat het makkelijkste is dat de verlichting los meegenomen wordt, de camera en eventueel het statief zitten ook niet in de kist.

In de deksel is zeker de mogelijkheid om bijvoorbeeld een tweetal TL-armaturen vast te monteren. De diepte van de deksel zou dan wel met circa 3 cm aangepast moeten worden om alle onderdelen op te kunnen bergen.

Peer

peerpm
25-07-2011, 12:03
ik zag net berichtje van WK en Henk, maar was zelf ook aan het antwoorden, nu zijn ze weg???

heb ik dat gedaan?

Peer

Henk3
25-07-2011, 12:22
Staan er nog wel hoor.

Henk3
25-07-2011, 12:24
Heb je idd een punt WK met dat gaas...in de kleine kooi heb ik zowel een gaas dak en eventueel ook plexiglas dak.
Voordeel van gaas is wel dat als je een vogel hebt die niet op de stok wil je er met de richtstok even een 'zetje' aan kunt geven.

Peer

Voor de zogenaamde richtstok heb ik in mijn kooi aan de voorzijde 2 openingetjes gemaakt met een schuifje wat open en dicht kan.
Deze uitschuifbare richt/vogelcorrectie stok heb ik een vast plekje gegeven aan de voorzijde van de kooi. Die kan dus nooit vergeten worden en werkt perfect.
Ook voor de lens/camera opening heb ik een val/draai klep.

krien
25-07-2011, 12:26
Goed bezig Peer

peerpm
25-07-2011, 12:32
Heb de berichtjes idd weer gevonden...:huh

Mooie aanvullingen, ga zo door....brengt velen vast op mooie ideeen en zin om kooi te bouwen!

Badschaal lijkt me idd prachtig om te zien WK!, de flexibele bodem is idd een optie, is natuurlijk allemaal extra om te maken en kan ook heel eenvoudig opgelost worden door extra vulling in de kooi te plaatsen, biotoop, groter stokkie of iets anders. Voor mensen die bijvoorbeeld op TT alles moeten fotgraferen is wel handig.
Kist bouwen met bodem erin en dan alle kleine tropen en de kanaries, ......op het einde de bodem eruit en de krommesnavels erin!

Peer

winterkoning
25-07-2011, 13:59

Peer

dat doe je nooit zo, dat doe je door gaatje net boven bodem hoogte waarin je een stok doe je laat de vogel opstappen en zo doe je voorzichtig de vogel op de stok zetten (over laten stappen) waarop die gefotografeerd word.
nooit zetjes geven/opjagen of weet ik veel wat in een fotokooi, het '"opjagen"heeft mij eens een roodkopklauwier e.k. gekost( want dat moet !!!!!!!!!!!!! ,foto's voor een kweekverslag/oorkonde ), was er direct klaar mee en na een hoop ongenoegen uittingen was het tjoep met fotokooi en al op de vuinisbelt geflikkert,sindsdien geen fotokooi meer.

nu zit ik als ik ooit weer echte vogels gaat houden toch weer te denken aan een fotokooi en zal waarschijnlijk dan ongeveer zo worden als dat jij nu tekend voor ons.

gr

ps: ook nooit vogels met de hand vangen en in de vogelkooi zetten, dat zie je altijd/vaak aan de bevedering af.
uitvangen na fotosessie?.........................altijd lampje uit, TT kooitje/draadkooitje voor gat houden, vogel(s) komt naar licht toe ,kleppie toe en de vogel(s) weer terug op hun oude stekkie zetten. (ik kwam nooit aan de vogels als ik ging fotograferen in fotokooi).

"bij mijn soorten" .........................dat zijn de niet zo gemakkelijkere in omgang zeg maar altijd maar 1 vogel in de kooi, 2 levert geen mooie foto's vaak en levert een hoop stress op (vaak).
en ja als je handopfok vogels heb dan is voorstaande allemaal in 1 klap onzin zeg maar.

en daarnaast( stress factor door 1 der beide vogels aanwakkerend bij 2 in fotokooi) kreeg ik dan altijd dit soort plaatjes (onkunde dus) :

http://img34.imageshack.us/img34/5829/pa151777.jpg

1 er goed op krijgen is al moeilijk genoeg zeg maar

klein voorbeeldje van biotoopje in fotokooi (wat je dus kan creen in een wat grotere/flexibere kooi) :

http://img24.imageshack.us/img24/5155/sibblmaninbroedkleed1.jpg
dit zijn de "witborstjes"waar ik van hou zeg maar,zijn "iets"schuwer en bewegelijker dan de witborstjes die ik soms voorbij ziet komen.
voordeel van een grotere kooi en ingericht als biotoop ..................?
je zet zo'n vogel daarin en laat hem eerst ff acclimatiseren en pas daarna aan de slag met bewegende fotocamera etc.
krijg je dus ook volledig "natuurlijk"gedrag op de foto te zien, denk bv dus ook weer aan een badderende vogel.

excuus voor de zeer slechte kwaliteit van foto's ,zo zou ik ze nu niet meer gemaakt hebben.( mag ik dan toch hopen tenminste, schaam me kapot hahahahahaha).

HenkvdMeer
25-07-2011, 15:36
doe mij er maar 1 ( zeg genoeg denk ik).
gr

ppps: als je wat zwaardere kwaliteit dubbele bodem neemt dan kan je er een gat uit zagen, badschaal erin (als dan niet natuurlijk ingericht) en dat is dan leuk om badderende vogels te fotograferen.

:rolleyes: Volgens mij sla je nu een beetje door hahahhahaha

nee gekkigheid,dat licht blijft altijd een probleem op zich, elke fotokooi die niet goed zit met de afstelling licht t.o.v. camera is een waardeloze kooi.
ik zou nu wel eens willen weten wat nu het beste licht is .i.c.m. externe flitsert.

Als je een externe flitser gebruik, maak het soort verlichting niet uit, je flitser is de lichtbron, niet de verlichting.
Verlichting heb je enkel nodig om het vogeltje te kunnen zien ;)

@Peer, is een prima ontwerp

winterkoning
25-07-2011, 16:11
:rolleyes: Volgens mij sla je nu een beetje door hahahhahaha

ohh is dat zo ?
ik heb wel eens gehad dat zowat mij hele bodem gevuld was met water ( grote platte vierkante bak waar je spullen in om kan bergen onder je bed,hoogte een 10 cm geloof ik), waren leuke foto's geworden hoor ( bij de kleine plevier of/en de bontbek gedaan..............als ik het goed heb) kan ook nog bij een ander soortje zijn geweest, maar helaas........die foto's heb ik niet meer, zijn niet opzettelijk verdwenen in 1 of ander zwart gat.

maargoed zet een schaal water en een japanse nachtegaal erin, 9 van de 10 keer als de vogel tot rust is gekomen en op zijn gemak is.............................. volle plons erin hoor ( en zeker als je hem 2 dagen niet laat baden van te voren).

:
Als je een externe flitser gebruik, maak het soort verlichting niet uit, je flitser is de lichtbron, niet de verlichting.
Verlichting heb je enkel nodig om het vogeltje te kunnen zien ;)

uhh ja dat klopt natuurlijk wel ,maar dan moet je wel met externe flitsers etc werken anders krijg je weer last van de schaduwen (of je moet regelbare flitsterkte hebben), m.a.w. als jouw licht niet goed is dan kan je nog schaduwen/strijklicht zien.

ik deed dan takkie naar voren halen zodat je geen schauwlicht meer zag (dus verder van achterwand plaatsen).
maarja dan was het nog vaak niks :o :rolleyes:
dan kreeg ik weer problemen met scherpte diepte, moest ik aan mijn diafragma gaan zitten en kwam ik weer daardoor in de problemen met het licht en snelheid van camera.............
nee is een andere discipline heb ik altijd gezegd,z gemakkelijk is het nu ook allemaal weer niet dat fotograferen.

mvg

HenkvdMeer
25-07-2011, 16:15
uhh ja dat klopt natuurlijk wel ,maar dan moet je wel met externe flitsers etc werken anders krijg je weer last van de schaduwen (of je moet regelbare flitsterkte hebben), m.a.w. als jouw licht niet goed is dan kan je nog schaduwen/strijklicht zien.

ik deed dan takkie naar voren halen zodat je geen schauwlicht meer zag (dus verder van achterwand plaatsen).
maarja dan was het nog vaak niks :o :rolleyes:
dan kreeg ik weer problemen met scherpte diepte, moest ik aan mijn diafragma gaan zitten en kwam ik weer daardoor in de problemen met het licht en snelheid van camera.............
nee is een andere discipline heb ik altijd gezegd,z gemakkelijk is het nu ook allemaal weer niet dat fotograferen.

mvg

Als je van de zijkant belicht met externe flitser, krijg je eventueel schaduw op de wand tegenover de flitser, komt dus niet op de foto;)

winterkoning
25-07-2011, 16:23
yep I know but...........................
in de tijd dat ik een fotokooi had, had ik eerst een huis tuin en keuken fototoestel (niks mis mee hoor maar kon sowieso geen externe flitser op aan gesloten worden), later wel een betere camera maar tot op heden geen externe flitser aangeschaft (heb er wel al eens naar geinformeerd bij jouw over welk type etc.) ,puur uit het feit dat het wederom een rib uit het lijf is als je het goed wilt doen ( en dat wil ik) maar......................als je voor jezelf toendertijd heb gezegd : kwak met die fotokooi op de grond en de uitspraak dit nooit weer dan.........................:rolleyes:

maarja soms moet/wil je terug komen op hetgeen wat je aanjezelf beloofd heb h (soms h).

als ik wil gaan fotokooifotograferen dan moet ik eerst een voliere hebben waarin ik vogels dan kan gaan houden/kweken, zodat ik dan later een fotokooi kan maken zodat ik zoals ik altijd al deed alleen mijn eigen vogels daarin gaat fotograferen,dus.......................de overweging om een externe flitsert aan te schaffen is dan ook op dat vlak ter overweging te nemen en afhankelijk van sommige andere dingen/handelingen.
en ik kan niet alles tegelijk en zeker nu niet.

andermans vogels fotografeer ik niet ( uhh zoals bedoeld in dit topic h ,voordat er weer 1 of andere ....aankomt met: en de vogels in dierentuinen o.i.d. dan ? ) dat moeten ze zelf maar doen, er zijn er een paar die dit toch beter kunnen dan ondergetekende.

gr wktje

HenkvdMeer
25-07-2011, 16:34
Als je het zonder externe flitser wilt doen, moet je zorgen voor voldoende licht. 2 of 3 TL's
Ik zou zeggen kleur 865 of 965 TL
Je iso op 320 of 400
Zorgen voor een vaste hand, dus vooraf wat borrels nemen :p
Flitser uit, een diafragma kiezen tussen de 4 en 8 en kijken wat de sluitersnelheid is .
Is deze hoger dan de lengte van de lens (afstand mm), kan je normaal gesproken ook foto's maken, heb je geen schaduw ;)