PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar moet een kweekruimte aan voldoen?

Marcel M
24-07-2011, 13:58
Hallo,

Mijn vraag is duidelijk.........
waar moet een goede kweekruimte aan voldoen qua lichte en temperatuur.
In zomer en winter.
Ik ben beginnend, en ga dit najaar beginnen met de bouw van een voliere voor tropische vogels.
Nu wil ik niet zo lang wachten met het aanschaffen met vogels, dus ik wil in mijn schuur alvast beginnen met broedkooien te plaatsen.
De wand waar ik kooien wil maken is 2.50 x 2.20 mtr (bxh)
Nu zit er een raam in de schuur van 60x40 cm.
Is dit genoeg??
En de temperatuur,........ alleen vorstvrij?

gr. Marcel

populier
24-07-2011, 14:01
Is dat dat hout schuurtje op de foto waarover we praten?

Is deze ge´soleerd?

Het mooiste is nog zo'n raam van 60 x 40 bij te plaatsen.

Marcel M
24-07-2011, 14:26
Hallo,

het is een stenen schuur naast de houten schuur, (nog) niet ge´soleerd met een pannen dak.
Moet wel zeggen dat in de deur ook een raam zit van 60x40 cm.
De vloer openvlakte is 3 x 2,5mtr.
Als m'n kinderen ooit nog eens de deur uit gaan, is deze ruimte helemal vrij, qua fietsen.
Deze ruimte wordt dan nog alleen gebruikt voor kooien, en koi :-)
Koi's is namelijk mijn andere hobby!!
Dus deze ruimte is ook de pompruimte.

gr. Marcel

peerpm
24-07-2011, 14:38
Hi Marcel,

Kun je haast niet meer w88?;)

Kweekruimte; omdat jouw schuur van steen is is het denk ik geen oplossing om een extra raam te maken. Wat wel kan eventueel is natuurlijk enkele glazenpannen of eventueel een dakraampje van marktplaats?.
Voor de kweek is het allemaal geen must hoor.

Ik zou verlichting aanbrengen, 1 armatuur met een TL erin, bij voorkeur kleur 965. Eventueel kun je opteren om het licht enkel in je kooien aan te brengen.
Qua temperatuur is e.e.a. afhankelijk van wat je wilt gaan kweken en vanaf welke periode. Geen nachtvorst in je ruimte is natuurlijk ideaal, c.q. voor de kweek een must maar dan moet je natuurlijk eerst isoleren want anders kun je stoken tot je een ons weegt.

Als je met 'winterharde' vogels gaat kweken....is volgens mij de bedoeling...dan kun je er ook voor kiezen om pas in bijvoorbeeld maart te beginnen, dan heb je niet perse verwarming nodig. Door het licht op te voeren vanaf januari kun je zo toch e.e.a. een stukje vervroegen.

Peer

Marcel M
24-07-2011, 14:47
J˛h, Peer ik sta gewoon te slippen om te beginnen!!!
Maarja, Annika (mijn vrouw, Cindy en Youri(kids)) willen eerst op vakantie!!
Ik ook trouwens, maar je moet toch iemand de schuld geven:-)
vandaar dit ongeduld..........!
Ik ben het 1 en ander al aan het voorbereiden voor de bouw qua materiaal voor de voliere.
Had jij dit nog gezien over de materiaalkeuze??
Tl verlichting hangt er al, maar in de hokken??
zou dit evt. led verlichting kunnnen worden??

gr. Marcel

populier
24-07-2011, 14:51
Maken die pompen veel herrie?:)

Marcel M
24-07-2011, 14:54
Maken die pompen veel herrie?:)

Nee, die hoor je totaal niet draaien.
Kan dit een kwalijke bijwerking hebben?

gr. Marcel

populier
24-07-2011, 14:55
Als je ze niet hoort niet natuurlijk, maar wil je zelf dag en nacht in gezoem zitten?:)

Met de luchtvochtigheid zal het wel goed komen denk ik:)

Wat heb je staan 3 kamerfilter, japanse borstels,vortex enz.

peerpm
24-07-2011, 14:57
Had jij dit nog gezien over de materiaalkeuze??
Tl verlichting hangt er al, maar in de hokken??
zou dit evt. led verlichting kunnnen worden??

materiaalkeuze uit ander bericht bedoel je....heb ik op gereageerd zojuist

TL, is waarschijnlijk 'gewone' kleur 83 of 84, kun je (hoeft niet perse) aanpassen naar 965. Als de hokken boven de 100 cm hangen, staan denk ik dat allemaal wel voldoende is. Je kunt natuurlijk idd verlichting in de hokken maken, TL-kan, PL-kan, Led-kan, peertje-kan.
Het allemaal een beetje kwestie ook van wat wil je bereiken en het budget.
Mijn advies als beginner; niet alles in 1 keer doen...stap voor stap. Wat je doet idd wel goed maar kunt ook rekening houden met....en het vervolgens eventueel later doen.

Weet je al hoe je de kooien gaat maken, hoeveel, afmetingen, materiaal....en belangrijker nog, wat voor vogels. Met die info kunnen 'we' wellicht iets gerichter advies geven.

Peer

Marcel M
24-07-2011, 15:19
Hier even wat fotos.
Het meerkamerfilter van de vijver staat buiten, en de pomp binnen met uv lamp.
en de bedoeling is om tropische vogels te gaan houden cq. kweken tzt.

gr. Marcel

en :yes: , als het mooi weer is steek ik de bbq aan:wave:

populier
24-07-2011, 15:25
Mooie koi's hoor:)

Peer gaat wel even een mooie tekening voor je maken succes met de inrichting.

Marcel M
24-07-2011, 20:54
ik denk dat ik het van multiplex ga maken.
Kunststof lades erin, en alles goed verven.
En inderdaad, als je het doet moet je het goed doen Peer.
Vandaar al deze vragen;)

gr. Marcel

jeffrey rahoens
24-07-2011, 21:51
Je kan ook houten schuiven maken en verven...

Marcel M
26-07-2011, 20:33
Je kan ook houten schuiven maken en verven...

Hoi Jeffrey,
Jij bedoeld dat de lades van hout kunnen worden?
Lijmen en verven kan natuurlijk ook.
Ik lees ook veel dat je de binnenkant van de hokken met witkalk moet verven.
Waarom met witkalk, wat is hier de meerwaarde van??

bedankt.

gr. Marcel

jeffrey rahoens
26-07-2011, 21:22
ja dat bedoel ik. De bedoel is dat het makkelijk afwasbaar is en dat de kooien beschermd blijven tegen water

peerpm
27-07-2011, 21:04
Hoi Jeffrey,
Jij bedoeld dat de lades van hout kunnen worden?
Lijmen en verven kan natuurlijk ook.
Ik lees ook veel dat je de binnenkant van de hokken met witkalk moet verven.
Waarom met witkalk, wat is hier de meerwaarde van??

bedankt.

gr. Marcel

Witkalk is een vanuit vroeger zeer veel toegepast product. (kelders, keuken etc) De naam zegt het eigenlijk al een verf bestaande uit witte kalk. De toepassing is geschikt voor voliere's en hokken omdat het niet schadelijk is voor de vogels, het is goedkoop, en de matte structuur vinden veel mensen mooi.
Voor een deel is de toepassing natuurlijk achterhaalt. Tegenwoordig hebben we prima (betaalbare) en veilige latexverven. Groot voordeel is dat ze afwasbaar zijn. De kalkverven zijn dat eigenlijk niet, je sopt alles gewoon in het voorjaar een keer over en volgend jaar weer en weer en weer etc. Tot het moment dat je vogels geen plek meer hebben om te zitten. ;)

Mijn advies, gewoon een goede afwasbare latex pakken en niet 1 keer per jaar maar regelmatig een soppie en alles ziet er weer piekfijn uit.

N.B. je kunt de wanden natuurlijk ook in de lakverf zetten, wel een stuk duurder. Advies, wel op waterbasis en goed laten luchten-uitharden voordat je de vogels erin zet!

Een tussenoplossing is (TIP) indien je bijvoorbeeld een rest-emmer tex RAL 9010 of 9001 (=WIT) hebt staan om een liter watergedragen lak door de emmer tex te mengen, je hebt dan voor relatief weinig geld een prima afwasbare tex.
Dit laatste pas ik altijd toe. Je hebt dan ook de mogelijkheid de wanden eventueel een kleurtje te geven bijvoorbeeld zacht groen (wordt in het buitenland ook veel toegepast!)

Peer

Berend R.K.
27-07-2011, 21:05
Ik had begrepen dat de kalk goed werkte tegen mijten? Of is dit ook een fabeltje? Hmm, wacht, even naar het andere topic.

Animal
27-07-2011, 21:33
Ik had begrepen dat de kalk goed werkte tegen mijten? Of is dit ook een fabeltje? Hmm, wacht, even naar het andere topic.

Er was vroeger speciale kalk voor duivenhokken en vogelkooien ,en daar zat inderdaat iets in tegen insecten.

Ook was de latexverf van toen schadelijk als de vogels er schilvers van binnen zouden krijgen.