Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlichting in broedhokken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verlichting in broedhokken

    hallo vogelvrienden
    ik lees nogal veel over verlichting in broedkooien want ik wil ook zo graag verlichting in hebben want ik heb gemerkt dat de onderste broedkooien maar half licht opbrengst krijgen en omdat ik goulds kweekt merk dat ze nogal moeilijk op kleur komen vanwegen het licht denk ik.
    nu heb ik wel tl lampen in de schuur hangen van 2 maal 58 watt maar niet voldoenden is voor de onderste kooien want ik heb 2 kooien boven en 2 kooien onder.
    nu is mijn vraag ik heb kooien van 80-40-40.
    wie heeft er ervaring met verlichting in kooien van 80-40-40 en wat en wie kan mij adviseeren hoeveel watt vermogen in die kooien moet of het nu led of tl is en waar ik het moet ophangen in de kooi.
    want ik kom er niet uit wat ik eigelijk moet doen .
    ik hoop antwoord op te krijgen op deze vragen.
    dan zal ik hierop reageeren .
    met vriendelijke groeten louis bosman uit wijk bij duurstede.

  • #2
    Ik kweek dan wel geen goulds maar had het probleem ook,
    Heb toen zelf de tl balkken aan de muur bevestigd niet aan het plafon,
    Nu schijnt het licht van voren in de kooien en hebben ze onderin voldoende licht.

    Opmerking


    • #3
      Ik gebruik pl lampjes in mijn broedkooien en vluchtjes.

      Deze zijn makkelijk te bevestigen op elke plek en ik gebruik 5 watt pl's en deze hebben een hoge licht opbrengst en weinig energie verbruik.

      In een broedkooi van 80 x 40 x40 is 1 wel voldoende en deze moet je dan in het middenophangen.

      Zie de link:http://www.lichtgoed.com/fittingen/m...fitting/b54139
      Bijgevoegde Bestanden
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        kun je daar ook reserve lampen van bestellen dan?
        zo ja heb je daar ook een link van?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door sneaky
          Ik kweek dan wel geen goulds maar had het probleem ook,
          Heb toen zelf de tl balkken aan de muur bevestigd niet aan het plafon,
          Nu schijnt het licht van voren in de kooien en hebben ze onderin voldoende licht.
          Niet kwaad bedoeld maar vindt jij het dan fijn om constant in een tl buis te koekeloeren?
          Moet je eens een half uurtje doen wordt je gillend gek.
          Beter is licht van boven af(in de kooi) evt met een koofje ervoor zodat ze het niet rechtstreeks in hun gezicht krijgen.

          Louis even onder led/verlichting zoeken op het forum is wel het een en ander over geschreven de afgelopen tjjd
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            Pl-lampen

            Oorspronkelijk geplaatst door Hinkie
            kun je daar ook reserve lampen van bestellen dan?
            zo ja heb je daar ook een link van?
            Kun je gewoon in elke bouwmarkt kopen Hinkie, geen probleem.

            Peer

            Opmerking


            • #7
              ijk hier eens: http://www.venkelectronics.nl/prakti...denleddimmers/

              Opmerking


              • #8
                Heb toen zelf de tl balkken aan de muur bevestigd niet aan het plafon,
                Nu schijnt het licht van voren in de kooien en hebben ze onderin voldoende licht.
                Ik heb spiegels op de wand daar stuur ik het licht mee naar de onderste kooien.


                Louis even onder led/verlichting zoeken op het forum is wel het een en ander over geschreven de afgelopen tijd
                Er is nog meer op komst.

                Mocht je tl op het plafond gaan aanbrengen, dan zou ik adviseren om dat min. 80cm. van de kooien te doen.

                Linken die iets toevoegen worden op prijs gesteld, maar ik zie weinig nuttige info staan.
                Of moeten we dan een lezing aanvragen?

                Opmerking


                • #9
                  Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

                  Opmerking


                  • #10
                    som

                    Ron....kun je even toelichten waar je op doelt met de berekening; verbruik, kosten, of ....?

                    Peer

                    Opmerking


                    • #11
                      watt per uur

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                        Ron....kun je even toelichten waar je op doelt met de berekening; verbruik, kosten, of ....?

                        Peer
                        als je het wattage weet kun je de kosten globaal berekenen......ik reken voor het gemakt met 0,25 per kilowatt.........

                        Dus een vergelijk maken met wat je nu hebt aan TL's etc kun je dan afzetten tegen het aantal led's (verbruik en kosten van beide) dat was mijn idee en gedachte.

                        Zit zelf ook met gedachte om led's te maken in broedkooi.....maar zit met een aantal aspecten...kosten, aanleg, lichtopbrengst (hoeveel leds in broedkooi) vogels komen wel beter tot hun recht en dan doel ik op kleur.

                        Heb zelf geelmozaieken bij TL licht en dat gaat prima maar als je met een vogel naar buiten loopt zie je pas echt goed hoe mooi de vogel gekleurd is, een wereld van verschil. Gelukkig zitten ze buiten broed tijd lekker in voliere alleen wil ik eens kijken of ik niet hetzelfde resultaat kan krijgen in een broedkooi en dat kan allen door het licht te veranderen........het toont zoveel mooier.
                        Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

                        Opmerking


                        • #13
                          diverse

                          Oorspronkelijk geplaatst door RonWiel
                          als je het wattage weet kun je de kosten globaal berekenen......ik reken voor het gemakt met 0,25 per kilowatt.........

                          Dus een vergelijk maken met wat je nu hebt aan TL's etc kun je dan afzetten tegen het aantal led's (verbruik en kosten van beide) dat was mijn idee en gedachte.

                          Zit zelf ook met gedachte om led's te maken in broedkooi.....maar zit met een aantal aspecten...kosten, aanleg, lichtopbrengst (hoeveel leds in broedkooi) vogels komen wel beter tot hun recht en dan doel ik op kleur.

                          Heb zelf geelmozaieken bij TL licht en dat gaat prima maar als je met een vogel naar buiten loopt zie je pas echt goed hoe mooi de vogel gekleurd is, een wereld van verschil. Gelukkig zitten ze buiten broed tijd lekker in voliere alleen wil ik eens kijken of ik niet hetzelfde resultaat kan krijgen in een broedkooi en dat kan allen door het licht te veranderen........het toont zoveel mooier.
                          Snap nu wat je bedoelt.....ik gebruik idd ezelsbruggetje; globaal kun je zeggen dat als je 1 watt laat branden gedurende 12 uur, 365 dagen lang dit ongeveer 1 euro per jaar kost. (20 watt, 12 uur per dag, dus ongeveer 20 euro)

                          Er gaat natuurlijk niets boven natuurlijk licht....de kleurtemperatuur van de TL-lamp zal dus idd veel verschil maken, pak je 830 of 965 da's een wereld van verschil.
                          Als je een gehele ruimte met een TL verlicht ook al is het verbruik relatief groter zullen de kosten bij verlichting in de kooi door middel van LED natuurlijk hoger zijn en afhankelijk van het aantal kooien kan het dan dus jaren duren voordat je de investering terugverdient hebt.....en dan moet je weer nieuwe LED's aanschaffen. Puur als besparing denk ik dat LED's enkel goedkoper is bij een beperkt aantal kooien. Als de verlichting enkel in de broedperiode brand is de terugverdientijd natuurlijk nog veel langer.

                          Peer

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door RonWiel

                            Heb zelf geelmozaieken bij TL licht en dat gaat prima maar als je met een vogel naar buiten loopt zie je pas echt goed hoe mooi de vogel gekleurd is, een wereld van verschil. Gelukkig zitten ze buiten broed tijd lekker in voliere alleen wil ik eens kijken of ik niet hetzelfde resultaat kan krijgen in een broedkooi en dat kan allen door het licht te veranderen........het toont zoveel mooier.
                            Je gebruikt de verkeerde kleur tl verlichting.
                            Je moet kleur 965 zien te vinden ,deze benaderd de meest natuurlijke kleur dag licht.

                            Of led's ook de juiste kleur licht geven is nog maar af te wachten.

                            Opmerking


                            • #15
                              Bij Conrad hebben ze TL lampen "LT T8 Bio Vital" (kleur 958).

                              mvg
                              Xavier

                              Opmerking

                              Working...
                              X