PDA

Bekijk Volledige Versie : verlichting in broedhokken

Bosman
24-07-2011, 01:16
hallo vogelvrienden
ik lees nogal veel over verlichting in broedkooien want ik wil ook zo graag verlichting in hebben want ik heb gemerkt dat de onderste broedkooien maar half licht opbrengst krijgen en omdat ik goulds kweekt merk dat ze nogal moeilijk op kleur komen vanwegen het licht denk ik.
nu heb ik wel tl lampen in de schuur hangen van 2 maal 58 watt maar niet voldoenden is voor de onderste kooien want ik heb 2 kooien boven en 2 kooien onder.
nu is mijn vraag ik heb kooien van 80-40-40.
wie heeft er ervaring met verlichting in kooien van 80-40-40 en wat en wie kan mij adviseeren hoeveel watt vermogen in die kooien moet of het nu led of tl is en waar ik het moet ophangen in de kooi.
want ik kom er niet uit wat ik eigelijk moet doen .
ik hoop antwoord op te krijgen op deze vragen.
dan zal ik hierop reageeren .
met vriendelijke groeten louis bosman uit wijk bij duurstede.

sneaky
24-07-2011, 09:07
Ik kweek dan wel geen goulds maar had het probleem ook,
Heb toen zelf de tl balkken aan de muur bevestigd niet aan het plafon,
Nu schijnt het licht van voren in de kooien en hebben ze onderin voldoende licht.

populier
24-07-2011, 09:22
Ik gebruik pl lampjes in mijn broedkooien en vluchtjes.

Deze zijn makkelijk te bevestigen op elke plek en ik gebruik 5 watt pl's en deze hebben een hoge licht opbrengst en weinig energie verbruik.

In een broedkooi van 80 x 40 x40 is 1 wel voldoende en deze moet je dan in het middenophangen.

Zie de link:http://www.lichtgoed.com/fittingen/merkloos/vsa-pl-verlichting-5-7-9-11w-fitting/b54139

Hinkie
24-07-2011, 17:16
kun je daar ook reserve lampen van bestellen dan?
zo ja heb je daar ook een link van?

kingfisher
24-07-2011, 17:22
Ik kweek dan wel geen goulds maar had het probleem ook,
Nu schijnt het licht van voren in de kooien en hebben ze onderin voldoende licht.

Niet kwaad bedoeld maar vindt jij het dan fijn om constant in een tl buis te koekeloeren?
Moet je eens een half uurtje doen wordt je gillend gek.
Beter is licht van boven af(in de kooi) evt met een koofje ervoor zodat ze het niet rechtstreeks in hun gezicht krijgen.

Louis even onder led/verlichting zoeken op het forum is wel het een en ander over geschreven de afgelopen tjjd

peerpm
24-07-2011, 19:19
kun je daar ook reserve lampen van bestellen dan?
zo ja heb je daar ook een link van?

Kun je gewoon in elke bouwmarkt kopen Hinkie, geen probleem.

Peer

narva
24-07-2011, 22:32
ijk hier eens: http://www.venkelectronics.nl/praktijkvoorbeeldenleddimmers/

ele
24-07-2011, 23:15

Ik heb spiegels op de wand daar stuur ik het licht mee naar de onderste kooien.

Louis even onder led/verlichting zoeken op het forum is wel het een en ander over geschreven de afgelopen tijd

Er is nog meer op komst.-0-

Mocht je tl op het plafond gaan aanbrengen, dan zou ik adviseren om dat min. 80cm. van de kooien te doen.

Linken die iets toevoegen worden op prijs gesteld, maar ik zie weinig nuttige info staan.
Of moeten we dan een lezing aanvragen? :D

RonWiel
25-07-2011, 15:58
Even naar de link gesurft en het komt dus neer op het volgende??

Voorbeeld 30x een 6-ledblock a 57ma (milliampère) = 30*57=1710 ma 1000ma = 1 A (ampère) Dus 1710ma = 1.71 A.

op een trafo van 12V geeft dat een verbruik van 12 x 1.71 = 20.52 Watt??

peerpm
25-07-2011, 16:33
Even naar de link gesurft en het komt dus neer op het volgende??

Voorbeeld 30x een 6-ledblock a 57ma (milliampère) = 30*57=1710 ma 1000ma = 1 A (ampère) Dus 1710ma = 1.71 A.

op een trafo van 12V geeft dat een verbruik van 12 x 1.71 = 20.52 Watt??

Ron....kun je even toelichten waar je op doelt met de berekening; verbruik, kosten, of ....?

Peer

Hinkie
25-07-2011, 16:44
watt per uur ;)

RonWiel
26-07-2011, 08:27
Ron....kun je even toelichten waar je op doelt met de berekening; verbruik, kosten, of ....?

Peer

als je het wattage weet kun je de kosten globaal berekenen......ik reken voor het gemakt met 0,25 per kilowatt.........

Dus een vergelijk maken met wat je nu hebt aan TL's etc kun je dan afzetten tegen het aantal led's (verbruik en kosten van beide) dat was mijn idee en gedachte.

Zit zelf ook met gedachte om led's te maken in broedkooi.....maar zit met een aantal aspecten...kosten, aanleg, lichtopbrengst (hoeveel leds in broedkooi) vogels komen wel beter tot hun recht en dan doel ik op kleur.

Heb zelf geelmozaieken bij TL licht en dat gaat prima maar als je met een vogel naar buiten loopt zie je pas echt goed hoe mooi de vogel gekleurd is, een wereld van verschil. Gelukkig zitten ze buiten broed tijd lekker in voliere alleen wil ik eens kijken of ik niet hetzelfde resultaat kan krijgen in een broedkooi en dat kan allen door het licht te veranderen........het toont zoveel mooier.

peerpm
26-07-2011, 09:26
als je het wattage weet kun je de kosten globaal berekenen......ik reken voor het gemakt met 0,25 per kilowatt.........

Dus een vergelijk maken met wat je nu hebt aan TL's etc kun je dan afzetten tegen het aantal led's (verbruik en kosten van beide) dat was mijn idee en gedachte.

Zit zelf ook met gedachte om led's te maken in broedkooi.....maar zit met een aantal aspecten...kosten, aanleg, lichtopbrengst (hoeveel leds in broedkooi) vogels komen wel beter tot hun recht en dan doel ik op kleur.

Heb zelf geelmozaieken bij TL licht en dat gaat prima maar als je met een vogel naar buiten loopt zie je pas echt goed hoe mooi de vogel gekleurd is, een wereld van verschil. Gelukkig zitten ze buiten broed tijd lekker in voliere alleen wil ik eens kijken of ik niet hetzelfde resultaat kan krijgen in een broedkooi en dat kan allen door het licht te veranderen........het toont zoveel mooier.

Snap nu wat je bedoelt.....ik gebruik idd ezelsbruggetje; globaal kun je zeggen dat als je 1 watt laat branden gedurende 12 uur, 365 dagen lang dit ongeveer 1 euro per jaar kost. (20 watt, 12 uur per dag, dus ongeveer 20 euro)

Er gaat natuurlijk niets boven natuurlijk licht....de kleurtemperatuur van de TL-lamp zal dus idd veel verschil maken, pak je 830 of 965 da's een wereld van verschil.
Als je een gehele ruimte met een TL verlicht ook al is het verbruik relatief groter zullen de kosten bij verlichting in de kooi door middel van LED natuurlijk hoger zijn en afhankelijk van het aantal kooien kan het dan dus jaren duren voordat je de investering terugverdient hebt.....en dan moet je weer nieuwe LED's aanschaffen. Puur als besparing denk ik dat LED's enkel goedkoper is bij een beperkt aantal kooien. Als de verlichting enkel in de broedperiode brand is de terugverdientijd natuurlijk nog veel langer.

Peer

Animal
26-07-2011, 16:24

Je gebruikt de verkeerde kleur tl verlichting.
Je moet kleur 965 zien te vinden ,deze benaderd de meest natuurlijke kleur dag licht.

Of led's ook de juiste kleur licht geven is nog maar af te wachten.

Xavier
26-07-2011, 17:27
Bij Conrad hebben ze TL lampen "LT T8 Bio Vital" (kleur 958).

mvg
Xavier

ciocc
04-09-2011, 18:46
Bij mij LED-verlichting in de broedkooien en afzonderlijk inschakelen of uit.
Zo is de broedkooi enkel verlicht als er vogels in zitten

frank-deconinck
15-10-2011, 11:19
Ik zou ook met LED verlichting in de broedkooi willen werken , maar mijn vraag is nu : gebruik ik LED's met daglicht=wit of gebruik ik warmwit? Wie kan mij adviseren?

ele
15-10-2011, 15:55
Belangrijk voor verlichting is o.a. de kleurweergave van de lichtbron.
Kunstmatig wit licht is op enkele verschillende manieren te "maken", dit door een combinatie van enkele kleuren.
Bij Led verlichting loop je de kans dat er jammer genoeg misschien maar 3 kleuren zullen worden gebruikt om dit te bereiken.
Schilders weten over het algemeen wel wat voor mengmogelijkheden er zijn.

Op dit moment ben ik aan het "onderzoeken" of ik een zinvol stukje kan schrijven over licht en de effecten en mogelijkheden bij onze vogels.
Op dit moment heb ik met behulp van o.a. redelijk betrouwbare wetenschappelijke informatie en diverse andere gegevens een redelijk inzicht gekregen over wat er zoal mogelijk is.
Niet dat ik de wetenschap over alle aspecten van licht en de effecten er van zal kunnen doorgronden of ooit zal kunnen doorgronden, maar ik denk redelijk op de goede weg te zitten.
Indien dit stukje goed genoeg mocht zijn zal ik dit, in de loop van de tijd, aan willen bieden aan 1 of meer vogelgerelateerde bladen.

1 Van mijn conclusies zal zeker zijn dat er veel meer mogelijk is met licht.
Ook de schadelijke effecten van "onjuist" gebruik van licht zal ik proberen uit te diepen.
Mijn bedoeling is niet om iets compleet af te branden of de "hemel in te prijzen", maar wel een duidelijker beeld en een beetje meer bewustzijn te creëren.
Dit tot zover mijn kennis van licht en schrijven van stukjes dit toelaten.

Mocht iemand mij willen voorzien van nuttige techniche informatie over bepaalde soorten verlichting houd ik mij aanbevolen.
Zeker de led verlichting zou ik graag wat meer over willen weten.

bvd. Eelke

demonteur
15-10-2011, 19:57
Belangrijk voor verlichting is o.a. de kleurweergave van de lichtbron.
Kunstmatig wit licht is op enkele verschillende manieren te "maken", dit door een combinatie van enkele kleuren.
Bij Led verlichting loop je de kans dat er jammer genoeg misschien maar 3 kleuren zullen worden gebruikt om dit te bereiken.
Schilders weten over het algemeen wel wat voor mengmogelijkheden er zijn.

Op dit moment ben ik aan het "onderzoeken" of ik een zinvol stukje kan schrijven over licht en de effecten en mogelijkheden bij onze vogels.
Op dit moment heb ik met behulp van o.a. redelijk betrouwbare wetenschappelijke informatie en diverse andere gegevens een redelijk inzicht gekregen over wat er zoal mogelijk is.
Niet dat ik de wetenschap over alle aspecten van licht en de effecten er van zal kunnen doorgronden of ooit zal kunnen doorgronden, maar ik denk redelijk op de goede weg te zitten.
Indien dit stukje goed genoeg mocht zijn zal ik dit, in de loop van de tijd, aan willen bieden aan 1 of meer vogelgerelateerde bladen.

1 Van mijn conclusies zal zeker zijn dat er veel meer mogelijk is met licht.
Ook de schadelijke effecten van "onjuist" gebruik van licht zal ik proberen uit te diepen.
Mijn bedoeling is niet om iets compleet af te branden of de "hemel in te prijzen", maar wel een duidelijker beeld en een beetje meer bewustzijn te creëren.
Dit tot zover mijn kennis van licht en schrijven van stukjes dit toelaten.

Mocht iemand mij willen voorzien van nuttige techniche informatie over bepaalde soorten verlichting houd ik mij aanbevolen.
Zeker de led verlichting zou ik graag wat meer over willen weten.

bvd. Eelke

kijk even op de volgende link: http://www.ledverlichting.nl/ledstrip-wl300-daglicht-warmwit-meter-p-897.html

hier kun je alle kanten op en het is duidelijk omschreven
succes er mee

Flip

ele
15-10-2011, 21:46
Hartelijk dank Flip voor je link, echter ik mis op deze website bij alle door mij bekeken Leds diverse gegevens.
De 1ne geeft bijv. alleen de hoeveelheid Kelvin en of Lumen aan, de andere geeft de lichtkleur aan in de benamingen "daglicht", "warmwit" enzv.

Wat ik zoek is de daadwerkelijke kleurenspectra van Led samen met de lichsterkte en alle mogelijke gegevens omtrent bijv. de hoeveelheid Hertz, enzv.

mvg. Eelke

kanarieliefhebber
16-10-2011, 13:51
Wat ik zoek is de daadwerkelijke kleurenspectra van Led samen met de lichsterkte en alle mogelijke gegevens omtrent bijv. de hoeveelheid Hertz, enzv.

Ele kun je niet wat informatie opvragen in de lichtstad van nederland bij Phillips, als je uitlegd dat het voor de vogelwereld is willen ze misschien wel helpen.

zeg maar zo "niet geschoten is altijd mis"

mvr Bernardo

ele
16-10-2011, 13:57
Half juni heb ik Philips benaderd voor informatie.
Ik heb ik nog geen enkel antwoord of reactie van hen ontvangen.
Zelfs nog enkele malen gebeld, maar de "profs" aan de telefoon konden mij niet verder helpen.
Mijn vragen lagen op het hoofdkantoor konden ze mij vertellen.

casehulsebosch
16-10-2011, 20:30
Hallo. Ik heb die mensen van die gloeilampen fabriek net even een mailtje gezonden vanuit NZ om ze te complimenteren op hun PR.

We wachten af.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Animal
16-10-2011, 22:57
Hallo. Ik heb die mensen van die gloeilampen fabriek net even een mailtje gezonden vanuit NZ om ze te complimenteren op hun PR.

We wachten af.

Die maken allang geen gloeilampen meer ,,en zeker niet in eindhoven.

De TLD en de spaarlampen en de T5 komen uit Roosendaal ,Pila(polen) en Chalon (frankrijk)
En de kennis en ontwikkeling zit in Roosendaal.

casehulsebosch
16-10-2011, 23:27
Hallo Animal.

Ik was er al een tijdje achter dat ze in Nederland wat vooruit zijn gegaan.;)

Ik heb het berichtje dan ook aan de afdeling verlichting gestuurd, waar ter wereld dat ook mag zitten.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

Troetelduifje
21-10-2011, 18:09
hallo vogelvrienden
ik lees nogal veel over verlichting in broedkooien want ik wil ook zo graag verlichting in hebben want ik heb gemerkt dat de onderste broedkooien maar half licht opbrengst krijgen en omdat ik goulds kweekt merk dat ze nogal moeilijk op kleur komen vanwegen het licht denk ik..

Even offtopic; mijn man wil zebravinken gaan kweken in de schuur.... hebben die ook extra verlichting nodig?

Animal
21-10-2011, 19:53
Even offtopic; mijn man wil zebravinken gaan kweken in de schuur.... hebben die ook extra verlichting nodig?

Als een hele wand van de schuur uit glas betaat dan is het licht genoeg ,,maar dat zal dus wel niet .
Je moet dus extra verlichting gaan gebruiken.

ele
19-12-2011, 22:53

We wachten af.

Ondanks het mailtje van Kees en zelf nog enige mailtjes te hebben verstuurd naar de lampenfabrikant, heb ik nog geen antwoorden kunnen krijgen.

Misschien heb ik naar de bedrijfsgeheimen gevraagd?:rolleyes:

mvg. Eelke