Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Insect in broedkooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Insect in broedkooien

    Beste leden,

    Sinds vorige week heb ik last van insecten in de broedkooien zoals op de foto. Weet iemand welk soort insect het is en of hij schadelijk is voor jonge vogels. Valt mij op dat dit insectje een hele lange staart heeft.
    Iemand enig idee?

    Gr. Cor
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Lijkt wel een sluipwespje.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Ik heb ze ook gezien in/bij mijn vogelverblijf.
      Een beedje U2 spuiten ,,daar kunnen ze echt niet tegen.

      Opmerking


      • #4
        Die lange "staart" is een ovipositor.

        Het insect is zeker weten een soort sluipwesp. Sluipwespen kunnen geen kwaad, dus maak je geen zorgen!

        Sluipwespen leggen eieren IN de larven van andere insecten (meestal rupsen). Met hun "angel", de ovipositor, injecteren ze een ei in een ander insect, door ze ermee te steken.

        Dit ei komt uit in de rups. De larve van de sluipwesp zal zich vervolgens parasitair ontwikkelen in de rups, en zal de rups van binnenuit levend opeten.

        In dat opzicht kunnen ze zelfs nuttig zijn; sluipwespen worden ook vaak gebruikt als een natuurlijk bestrijdingsmiddel in kassen, omdat ze plaaginsecten kunnen doden.


        Waarom ze op je broedkooien afkomen weet ik niet zeker. Voer je de vogels misschien rupsen of andere insectenlarven?
        Het kan zijn dat de sluipwespen worden aangetrokken door de geur van rupsen of een andere potentiele gastheer.

        Welke soort het is kan ik niet goed zien in deze foto. Maar maak je absoluut geen zorgen sluipwespen kunnen totaal geen kwaad.

        PS: Sluipwespen parasiteren niet alleen rupsen, maar ook de larven van kevers, bladluizen, en ook de poppen van vlinders/kevers/moten. De rups heb ik als voorbeeld genomen.

        Is een van deze genoemde soorten insecten misschien ook aanwezig in de broedkooien? Zo ja, dan zullen de sluipwespen er misschien een groot deel van opruimen. Misschien is dat wel handig

        PS(2): Deze lijkt wel een beetje op Phaenolobus terebrator. Deze parasiteren onder andere boktorren. Zit er in de broedkooien misschien oud/vochtig hout? Hier kunnen larven van boktorren inzitten, waar de wespjes op af komen.
        Maar ik kan nog niet met 100% zekerheid zeggen dat het Phaenolobus terebrator is, de legboor op de foto lijkt wel iets langer.

        Opmerking


        • #5
          Goed van Bart zeg. Ik had echt niet geweten wat voor insect dat kon zijn.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            46

            Ik heb eigenlijk geen verstand van al die insecten, daarom heb ik waarschijnlijk maat 46.

            Groet,

            Rob.

            Opmerking


            • #7
              Maat 46

              Staan al jou kooien laag bij de grond dan, of ben je nog goed lenig?

              Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

              Opmerking


              • #8
                slim

                Wie niet sterk is....

                Tegenwoordig heb ik van die gemakkelijke slippers, effe uit, klabangggggggggggg en hotsikidee.

                Nee, lenig al lang niet meer.

                Groet,

                Rob.

                Opmerking

                Working...
                X